• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۰۶ - ۰۵:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
سرمربی تیم ووشو دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شاکله اصلی تیم حفظ می‌شود/ می‌خواهیم از عنوان قهرمانی‌مان دفاع کنیم

قطعا ما 70 تا 80 درصد شاکله تیم سال گذشته را حفظ می‌کنیم و با جذب حدود 3 تا 4 بازیکن جوان تیم را قدرتمند‌تر می‌کنیم و نمایش با کیفیت‌تری از خود به نمایش می‌گذاریم. این تغییرات هم در نقاط ضعف تیم و چند مصدوم فصل گذشته اعمال می‌شود.

شاکله اصلی تیم حفظ می‌شود/ می‌خواهیم از عنوان قهرمانی‌مان دفاع کنیم

به گزارش «فرهیختگان»، چند روز قبل جلسه ستاد مبارزه با کرونا در ورزش با حضور برخی روسای فدراسیون‌های ورزشی برگزار و در آن تصمیمات جدیدی اتخاذ شد که موجبات خوشحالی یک‌سری از ورزش‌ها را در بر داشت و مقرر شد برخی رشته‌های ورزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانند تمرینات و اردوهای خود را برگزار کنند و البته به برخی دیگر از رشته‌های ورزشی این مجوز داده شد که رقابت‌های لیگ خود را آغاز کنند. یکی از رشته‌هایی که علاوه‌بر دریافت اجازه برگزاری تمرینات و اردو، توانست نظر مثبت ستاد مبارزه با کرونا در ورزش را برای شروع رقابت‌های لیگ کسب کند، ووشو بود که مقرر شد پس از تهیه پروتکل‌های بهداشتی لازم برای این رشته ورزشی و ابلاغ آن به تیم‌های حرفه‌ای، تمرینات و در ادامه رقابت‌های خود را آغاز کند.

 از این‌رو با کیوان شیرآقایی، سرمربی تیم ووشوی دانشگاه آزاد اسلامی دقایقی همکلام شدیم تا نظر او را درخصوص تصمیمات جدید جویا شویم. آنچه در زیر می‌خوانید ماحصل این گفت‌وگو است.

طی مصوبه جدید ستاد مبارزه با کرونا در ورزش، ووشو هم یکی از ورزش‌هایی است که منعی برای شروع تمرین و مسابقاتش ندارد. نظر شما درخصوص این تصمیمات چیست؟

واقعا خبر خیلی خوبی بود. اینکه مجوز اردوهای ملی و حرفه‌ای و همچنین آغاز رقابت‌های فصل جدید صادر می‌شود از خیلی جهات به نفع ورزشکاران و مربیانی است که در این رشته ورزشی فعالیت می‌کنند. تا همین‌جا ورزشکاران ما خیلی زیاد از تمرینات حرفه‌ای دور بوده‌اند و با طولانی‌تر شدن این دوری از تمرین، شرایط برای بازگرداندن آنها به فرم ایده‌آل کار سختی می‌شود. علاوه‌بر مسائل آمادگی جسمانی، این پایان تعطیلات از لحاظ مالی هم به‌نفع اهالی ووشو شد، چراکه آنها در تعطیلات درآمدی نداشته‌اند و معمولا روی پول قراردادشان حساب می‌کنند. در هرصورت برگزاری اردوها و بازی‌ها را باید به فال نیک گرفت و البته پروتکل‌های بهداشتی را هم به خوبی رعایت کرد.

درخصوص پروتکل‌های بهداشتی دستورالعملی به دست شما رسیده و می‌دانید که چگونه باید موارد بهداشتی را در این ورزش پرتنش رعایت کرد؟

هنوز که آیین‌نامه و دستورالعمل جدیدی به ما ابلاغ نشده است. اما قطعا کارشناسان یک تیم تشکیل می‌دهند و درخصوص این پروتکل‌های بهداشتی لازم بهترین تصمیم را می‌گیرند. البته علاوه‌بر پروتکل‌های خاصی که ارائه می‌شود باید خودمان هم بتوانیم موارد رایج را رعایت کنیم تا با کمترین مشکل کار را پیش ببریم.

با این وجود شما هنوز تمرینات خود را آغاز نکرده‌اید. در انتظار دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا و فدراسیون هستید؟

خیر هنوز اقدام به شروع تمرینات نکرده‌ایم. البته ما در این مدت با بازیکنان مدام در تماس بودیم و وضعیت تمرینات و آمادگی آنها را بررسی می‌کردیم. شرایط تمرینی بازیکنان حرفه‌ای ما به شکلی بود که چند وقتی به آنها استراحت دادیم و فکر می‌کنم در شروع آنها تا حدی آماده هستند که با نهایتا 2 هفته تمرین گروهی به فرم ایده‌آل بازگردند. اما قطعا بعد از اینکه نیم فصل جدید را جمع‌وجور کنیم تمرینات را آغاز خواهیم کرد.

با توجه به اینکه شما در فصل گذشته تیم قهرمان لیگ لقب گرفتید، نیاز چندانی به جذب بازیکن جدید حس می‌کنید؟

به هر صورت روال در تمامی ورزش‌ها این است که در پایان یک لیگ تعدادی از ورزشکاران جابه‌جا شوند. برخی سرباز می‌شوند، برخی مصدوم هستند و شاید عده‌ای هم نخواهند با یک تیم ادامه بدهند. موضوع سن و سال هم مطرح است و باید همه اینها را در نظر بگیریم تا تیمی با قابلیت فنی بالا ببندیم و بتوانیم از عنوان قهرمانی دفاع کنیم. ما دو سال است که جوانگرایی را در تیم شروع کردیم و امسال هم آن را ادامه می‌دهیم. قطعا نفرات جوان در کنار شاکله اصلی تیم می‌توانند شرایط خوبی را برای ووشو آقایان دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کنند.

اما ظاهرا هدف‌تان تغییرات زیاد در تیم نیست.

قطعا ما 70 تا 80 درصد شاکله تیم سال گذشته را حفظ می‌کنیم و با جذب حدود 3 تا 4 بازیکن جوان تیم را قدرتمند‌تر می‌کنیم و نمایش با کیفیت‌تری از خود به نمایش می‌گذاریم. این تغییرات هم در نقاط ضعف تیم و چند مصدوم فصل گذشته اعمال می‌شود.

زمان خاصی برای شروع تمرینات در نظر دارید؟

به محض ابلاغ آیین‌نامه جدید و اینکه بدانیم چه زمانی قرار است رقابت‌های لیگ آغاز شود، برنامه‌ریزی خود را برای شروع دور جدید تمرینات آغاز می‌کنیم تا با یک برنامه‌ریزی منسجم بتوانیم از عنوان قهرمانی‌مان در لیگ دفاع کنیم.

یک موضوع مشکل‌ساز برای تمامی رشته‌های ورزشی بعد از قرنطینه مصدومیت بازیکنان بوده است. شما برای این موضوع فکری کرده‌اید؟

ما همیشه قبل از شروع تمرینات فصل جدید زمانی را به‌عنوان آماده‌سازی عمومی قرار می‌دهیم تا بازیکنانی که تمرین نداشته‌اند بتوانند به سطح نرمالی از شرایط بدنی رسیده و سپس تمرینات پرفشار را آغاز می‌کنیم اما این بار باید این دور آماده‌سازی عمومی را طولانی‌تر کنیم تا نفراتی که در شهرستان‌ها حضور داشتند و شرایط تمرین نداشتند را به سایر نفرات نزدیک کنیم. من فکر می‌کنم برای آمادگی بازیکنان به 6 تا 8 هفته زمان نیاز داریم.

* نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار