• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۰۶ - ۱۶:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
حقا که ما ملت، ‌ملت امام‌حسینیم؛ ما امت او هستیم

ملت امام حسین(ع)

عشق به فرهنگ حسینی هر دلی را مجذوب خودش می‌کند و در تار و پود زندگی جامعه ایرانی جریان دارد. در این مجموعه یادداشت‌ها شاعران، نویسندگان و هنرمندان از تاثیر فرهنگ عاشورایی بر زندگی و جامعه ایرانی گفته‌اند و نوشته‌اند.

ملت امام حسین(ع)

به گزارش «فرهیختگان»، «ما ملت امام حسینیم» کلیدواژه عاشقان حسینی در سال 1399 است؛ کلیدواژه برآمده از ندای شهید حاج‌قاسم سیلمانی، شاگرد مکتب حسینی(ع). صدالبته عاشقی و توسل به نام حسین برای امروز و دیروز ما ایرانی‌ها نیست، که این عبارت «ما ملت امام حسینیم» رمز عاشقی و اتحاد حول محور حق‌طلبی و مبارزه با ظلم در طول تاریخ این سرزمین است. این رمز از میانه رجزهای رزمندگان محرم سال 61 هجری هنوز به گوش می‌رسد که «ما ملت امام‌حسینیم». عشق به فرهنگ حسینی هر دلی را مجذوب خودش می‌کند و در تار و پود زندگی جامعه ایرانی جریان دارد. در این مجموعه یادداشت‌ها شاعران، نویسندگان و هنرمندان از تاثیر فرهنگ عاشورایی بر زندگی و جامعه ایرانی گفته‌اند و  نوشته‌اند. پیشنهاد می‌کنم این صفحه را بخوانید و اگر دل‌تان کربلایی شد، همکاران ما را در روزنامه «فرهیختگان» یاد کنید.

 

قاسم افشار، خواننده

ماجرای انگشتر و قطعه «متبرک»

وقتی شرایط مالی هرکسی به‌هم می‌ریزد از نظر روحی هم آشفته می‌شود، ولی آن زمان هاله سبزی در خواب دیدم که چشم مرا اذیت می‌کرد و شخصی نزدیک من شد و انگشتری سبز و براقی را به من دادند. شاید برای برخی باورپذیر نباشد، ولی من این انگشتر را دست کردم و بعد آن اتفاق و به‌فاصله اندکی همه امور من سروسامان گرفت. راه خوانندگی برای من باز شد و یکباره همه مشکلاتی که از نظر مالی داشتم، برطرف شد. شاید به‌طور طبیعی 30 سال زمان می‌برد تا مشکلاتم حل شود و به آرزوهایی که دارم برسم، ولی این رابطه و آن خواب سبب شد کارهایم سروسامان بگیرد و همواره در ذهن من باقی مانده است. پیشنهادهای زیادی هم برای مداحی داشته‌ام، ولی پاسخ منفی داده‌ام. متاسفانه مداحی کار من نیست؛ می‌توانم انجام دهم و بخواهم کار کنم می‌شود، ولی هرکسی را بهر کاری ساختند. فکر می‌کنم درست‌ترین کار این است که هرکسی کار خودش را بکند. مداح در کشور زیاد داریم که این کار را انجام می‌دهند. (لینک)

 

محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده

تا همیشه ملت امام‌حسین(ع) خواهیم بود

 شما می‌بینید که حضور قاسم در منطقه باعث می‌شود داعش نتواند قدرت لازم را داشته باشد و نظام بین‌المللی جهان در مقابل این مرد سخت و دلاور سر فرود می‌آورد اما همین حاج‌قاسم را می‌بینیم که در برابر فرزندان شهدا سر خم می‌کند. اینها همان مکتب خمینی و مکتب حسینی است که بازهم همان مکتب سلیمانی است. برای جوانان‌مان کافی است فقط همین سمت‌ومسیر تربیتی را مشخص کنیم که تبعیت از مکتب سلیمانی داشته باشند که در اوج قدرت باشند و باز در مقابل یک بچه زانو بزنند و به فرزندان شهدا محبت کنند. وقتی سیل و زلزله می‌آید اولین نفر است که با تیمش حاضر می‌شود. اینها همه همان مکتب عاشورایی است که ما در همین زمان فعلی آن را می‌بینیم. همین است که می‌گوید ما ملت امام‌حسینیم و واقعا هم این موضوع درست است و ما ملت امام‌حسینیم و تا همیشه خواهیم بود. (لینک)

 

حسین دهلوی ، شاعر

غیر از غمت نداشته‌ام یار و همدمی

سال‌هاست که این اشک چشم، این غم سوزان و این آه فروزان را به هیچ شعفی نفروخته‌ایم، چراکه شعفی از این غم بالاتر نیست. به قول آن شاعری که گفت «اصلا حسین جنس غمش فرق می‌کند» هربار که برای غم شهید کربلا گریه کرده‌ایم، چنان گشایشی در دل‌هایمان ایجاد شده که با آن «ما را سر باغ و بوستان نیست.» سال‌هاست که برخلاف مردم کوفه، امام‌مان را تنها نگذاشته‌ایم و لحظه‌ای نبوده که دفتر شعرهایمان از مرثیه او خالی باشد و این اصلا بعید نیست. ما امت او هستیم؛ ما ملت امام حسینیم. (لینک)

 

سجادسامانی، شاعر

بشنو تو این حکایت!

 می‌توان همچنان تا هزاران کلمه از سروده‌های این شاعران و سوگنامه‌های شاعران پیش از آنان همچون خواجوی کرمانی، مولوی و... گفت که برخی از آنها اگرچه برای بسیاری از شخصیت‌های موثر تاریخ اسلام نیز اشعاری دارند، اما آنجا که از سیدالشهدا(ع) می‌سرایند، سخن‌شان اوج می‌گیرد. به‌هر روی، ادبیات فارسی در زمینه مراثی امام‌حسین(ع) محدود به روزگار ما نیست و اتفاقا دوران طلایی‌اش متعلق به همان دوران کهن بوده که البته به فضل خداوند تا به امروز انواری از آن ادامه یافته است.(لینک)

 

 

سعید تاج‌محمدی، شاعر

 

 

تا زنده‌ای چنین کن

شاعران این سرزمین همواره علمداران ذکر نام و مرام حسین بوده‌اند و هستند. بیش از حسین، ‌برای هیچ محبوبی این دریای عظیم شاعرانگی خلق نشده است.شاعران چشم و گوش و زبان بیدار مردم این سرزمینند. همین سرزمینی که نام و مرام حسین، ‌سرور آزادگان عالم همواره پیشانی‌بند ملتش بوده. چه آن روزی که پشت خاکریز با گلوله داغ فدا می‌شدند و زیر لب حسین را صدا می‌زدند و چه روزگاری که موج‌موج،‌کربلایش را رود می‌شوند و اربعینش را دریا می‌کنند. شاعران این ملت،‌ جوان‌ها و جان‌های همین ملت‌اند؛ ملتی که دیروز و امروز و فردایش، روشن از تلألو یک نام است: حسین...کیست در این سرزمین که بیتی یا قطعه‌ای شعر عاشورایی را بارها زیر لب زمزمه نکرده باشد و با آن خاطره نداشته باشد؟حقا که ما ملت همه شاعر حسین ابن علی هستیم. حقا که ما ملت، ‌ملت امام‌حسینیم ... (لینک)

 

محمدرضا بازرگانی، شاعر

آتش زدند لانه‌ مرغ پریده را

علاوه‌بر توجه به ریشه عمیق تاریخی در سرایش اشعار عاشورایی باید به تعدد زاویه دید شاعران مختلف به واقعه عاشورا و کربلا در شعر هم دقت ویژه کرد تا بهتر بتوان تاثیرگذاری عاشورا بر اشعار فارسی را دریافت. هر شاعری که به سرودن شعر در مورد حوادث کربلا پرداخته است با دید خود به موضوع نگاه کرده و با توجه به ذوق خود و شرایط وقت جامعه، عاشورا را از زاویه دید خودش ترسیم کرده است. حال که در این مجال کم گوشه‌ای از آمیختگی فرهنگ عاشورایی با فرهنگ ملت ایران به نمایش گذاشته شد با دلگرمی می‌توان به صحت و صدق کلام سردار دل‌ها، شهید سپهبد قاسم سلیمانی اعتراف کرد که بله «ما ملت امام حسینیم.»  (لینک)

 

* نویسنده: عاطفه جعفری، روزنامه‌نگار

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟