• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۰۵ - ۱۳:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

نقش عاشقی

نمایش پرده‌خوانی، متکی بر کلام است که به دو شیوه «زینتی» و «طوماری» توسط پرده‌خوان اجرا می‌شود؛ در شیوه طوماری، پرده‌خوان، پرده را به تدریج و آرام آرام باز می‌کند و در این حین قسمتی از پرده که گشوده شده را برای تماشاگران روایت می‌کند.

نقش عاشقی

به گزارش «فرهیختگان»، تلفیق کلام، تصویر و اجرا در پرده‌خوانی سبب شده که این هنر، موثر‌ترین و نمایشی‌ترین شکل قصه‌گویی در میان هنرهای سنتی ایران به حساب‌ آید و در عین حال می‌توان آن را تنها هنر قصه‌گوی تصویری در جهان اسلام محسوب کرد. ساختار پرده‌خوانی بر دو رکنِ «پرده» و «پرده‌خوان»، استوار است. غالبا روی پرده‌ها، نقاشی‌هایی ازمصیبت‌های اهل بیت(ع) و به‌خصوص واقعه عاشورا نقش می‌شد و شخصی که پرده‌خوان می‌نامیدندش به نقل داستان با صدایی رسا و آهنگین می‌پرداخت. در هر پرده به سبب قداست عدد 72 و تعداد یاران امام حسین(ع) در کربلا، 72 مجلس از صحنه‌های نقاشی شده فرعی و اصلی وجود دارد.

نمایش پرده‌خوانی، متکی بر کلام است که به دو شیوه «زینتی» و «طوماری» توسط پرده‌خوان اجرا می‌شود؛ در شیوه طوماری، پرده‌خوان، پرده را به تدریج و آرام آرام باز می‌کند و در این حین قسمتی از پرده که گشوده شده را برای تماشاگران روایت می‌کند. این تصاویر کوچک‌تر نقش شده و به صورت طوماری است. اما در روش زینتی، پرده تنها برای جلب توجه تماشاگران نصب می‌شد.

در پرده‌خوانی‌ها، پارچه‌ای با صورت‌های منقوش در دو گروه اشقیا و اولیا استفاده می‌شود. این پارچه از جنس «متقال» یا «کرباس» و به ابعاد 150 در 300 سانتی‌متر است. در این پرده، نقش‌های اشقیا با حالتی زشت و گاه هیولا مانند به‌طوری که پلیدیِ آنها را بیننده حس می‌کرد و نقش انبیا و امامان در هاله‌ای از نور و یاری دهندگان‌شان با چهره‌ای زیبا و آرام به تصویر در می‌آمد. نقاشی قهوه‌خانه‌ای به رعایت تکنیک خاص خود و اسلوب خودجوش ایرانی تکیه دارد و مستقیما از ذهن نقاش بدون استفاده از مضامین خارجی نشأت می‌گیرد.

نقاش در این سبک با عدم پرداخت دقیق به آناتومی و پرسپکتیو، چهره‌هایی را می‌آفریند که کاملا زاییده تفکر اوست. این نقش‌ها، ترکیبی از واقع‌گرایی و خیال‌پردازی در ارائه پهلوانی، حق‌جویی و حق‌گرایی است. از خصوصیات بارز این سبک از نقاشی همگامی و هماهنگی با هنرهایی چون نقالی، پرده‌خوانی و درنهایت تعزیه است. نقاشان موضوعات را مطابق با شرحی که از زبان نقال، تعزیه‌خوان، مداح و روضه‌خوان می‌شنیدند و همان‌گونه که در ذهن مردم کوچه و بازار وجود داشت به تصویر می‌کشیدند و درواقع به میل و خواست مردم آثار خود را خلق می‌کردند. نقاش قهوه‌خانه‌ای آنچه را که مردم باور داشتند اصل می‌دانست و خود یکی از آنها بود. ارزش نقاشی‌ها به مردمی بودن آنها و سادگی در بیان موضوع بستگی داشت. نقاشی قهوه‌خانه‌ای توانست قهرمانان حماسی و مذهبی مردم را در پیش چشمان آزادیخواه آنان ترسیم کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار