• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۰۴ - ۱۸:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس‌جمهور در جمع برخی مدیران رسانه‌ای روایت جدیدی از تصویب دلار ۴۲۰۰ تومانی ارائه کرد

با دلار جهانگیری مخالف بودم

رئیس‌جمهور درخصوص تصمیم دولت درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: «دولت تقریبا موافق بود و من با این نظر تک‌نرخی کردن ارز مخالف بودم. جلسات متعددی را معاون‌اول در این زمینه گذاشت و بعد به من گفتند ما به جمع‌بندی رسیدیم. جلسه‌ای برگزار شد و همه اقتصادی‌های دولت و بیرون دولت در جلسه حضور داشتند؛ من آنجا گفتم اگر اجماع دارید ارز تک‌نرخی باشد، من با وجودی که مخالفم، اما می‌پذیرم؛ که در آنجا همه آنها یکپارچه گفتند ما موافق ارز تک‌نرخی هستیم.»

با دلار جهانگیری مخالف بودم

به گزارش «فرهیختگان»، عصر روز گذشته حسن روحانی میزبان جمعی از مدیران ارشد رسانه‌های کشور بود، نشستی که در پایان سال هفتم کابینه حسن روحانی و پس از تاکید رهبر انقلاب درخصوص ارتباط بیشتر دولت با مردم انجام شد. در این نشست که مانند دیگر دیدارهای رئیس‌جمهور با حضور کمرنگ منتقدان برگزار شد، برخی مدیران رسانه‌ها درخصوص عملکرد دولت و فضای کنونی کشور اظهارنظر کرده و سوالاتی را نیز مطرح کردند. مهم‌ترین بخش‌های این نشست را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

 در این فرصت باقی‌مانده مثل گذشته ما از نقد رسانه‌ها استفاده می‌کنیم

به گزارش فارس، حسن روحانی در این دیدار اظهار داشت: «شما هم کار را نقد و هم تبیین می‌کنید. اگر تبیین نشود نقد بر واقعیت نمی‌نشیند، اول باید واقعیت را تبیین کنیم و خبرش را درست به مردم ارائه کنیم و سپس روی آن واقعیت انتقاد دلسوزانه کنیم و راه‌حل را هم بگوییم. در این فرصت باقی‌مانده مثل گذشته ما از نقد رسانه‌ها استفاده می‌کنیم و می‌دانیم اگر نقد از روی دلسوزی‌ها صورت بگیرد موجب تصحیح و کمال و بهبود امور خواهد شد.»

 اگر انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم، شکست خورده‌ایم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در هر دولت و مقطعی اگر انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم، شکست خورده‌ایم، خاطرنشان کرد: «هر دولتی هر مقدار اگر بتواند خدمت کند و بالاترین خدمت را هم بکند اما اگر انتظارات مردم را بالاتر ببریم شکست می‌خوریم. انتظارات باید در حد امکان‌پذیر جامعه و واقعیت‌های جامعه باشد. به هرحال منابع ما محدود است و اگر انتظارات را بالاتر از منابع موجود ببریم شکست می‌خوریم و عقب می‌مانیم. هرچه انتظارات را بالا ببریم نتیجه نهایی سرخوردگی مردم می‌شود.»

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در افکارعمومی دولت شما را دولت دیپلماسی، سیاست‌خارجه و مذاکره می‌شناسند و بزرگ‌ترین دستاورد شما هم برجام بوده است و در خلال برجام توان دفاعی هم افزایش یافت. آیا می‌توان گفت که در دوره شما توازنی بین دو بال دیپلماسی و توان دفاعی کشور برقرار شد یا خیر، گفت: «من فکر می‌کنم آنچه برای کشور مهم است، قدرت است.»

 اقتصاد کشور ما نسبت به 7 سال پیش در برابر تکانه‌های شدید تحریم، مقاوم‌تر شده است

رئیس‌جمهور در ادامه و در پاسخ به سوال مجید قلی‌‌زاده، مدیرعامل خبرگزاری تسنیم درباره میزان تحقق توصیه‌های رهبر انقلاب ازجمله مبارزه با فساد گفت: «مهم‌ترین توصیه رهبر انقلاب در این هفت‌سال اقتصاد مقاومتی بوده و به‌نظر من الان اقتصاد کشور ما نسبت به هفت‌سال پیش در برابر تکانه‌های شدید تحریم، مقاوم‌تر شده است. دشمنان فکر می‌کردند می‌توانند نظام را از بین ببرند و این به‌خاطر اقتصاد مقاومتی بود.»

روحانی ادامه داد: «یکی از مسائلی که رهبر انقلاب از ابتدا روی آن تاکید می‌کردند، مساله مبارزه با فساد بود. در این زمینه، دولت یک وظیفه دارد، قوه‌قضائیه هم یک وظیفه دارد. به‌نظرم بالاترین کاری که این دولت برای مبارزه با فساد انجام داد، دولت الکترونیک و شفاف‌سازی است. اینکه اطلاعات را شفاف دراختیار مردم بگذاریم و هر اقدام اقتصادی دولت دراختیار افکارعمومی قرار بگیرد و رسانه‌ها برای نقدکردن آزاد باشند، منجر به مبارزه با فساد می‌شود.»

روحانی در پاسخ به اظهارات محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی مبنی‌بر اینکه موفقیت برجام و مبارزه با کرونا، محصول یک‌صدایی در حاکمیت بود اما این موضوع در برخی موارد دیگر مثل اصلاحات ساختاری دیده نمی‌شود، گفت: «نظام ما ویژگی‌های خاص خودش را دارد. نظام ما حزبی نیست، اینکه نظام ما حزبی نیست، منافعی دارد و مضاری دارد. اگر نظام حزبی باشد مسئولیت‌ها و هماهنگی‌ها با احزاب است. در آن شرایط دو، سه حزب هستند که برنامه می‌دهند و با هم رقابت می‌کنند و معمولا یک حزب می‌آید و در دوره‌ای قدرت را در دست می‌گیرد، هم مجلس را در دست دارد و هم دولت را.» وی افزود: «این کار سختی است که در یک دوره‌ای دولت دست یک جناح باشد و مجلس دست یک جناح دیگر. البته الان این‌طور نیست و مثال می‌زنم. هرچند در دوره‌ای دیدیم که وقتی دولت و مجلس در دست دو جناح مخالف هم بود، مجلس پنجم با دولت اصلاحات همکاری خوبی داشت، اما در کل چنین شرایطی سخت است.»

 هماهنگی این نیست که ما هرچه خواستیم در جلسه 3 نفره سران قوا به تصویب برسد

روحانی با بیان اینکه قوا در جایی که باید کار را هماهنگ کنند، مشغول هماهنگی هستند، گفت: «هماهنگی این نیست که ما هرچه خواستیم در جلسه 3 ‌نفره سران قوا به تصویب برسد. گاهی هم چیزی به مرز تصویب می‌رسد و در جلسه بعد ممکن است نکته‌ای مطرح شود و از آن فاصله بگیریم.»

وی با اشاره به طرح گشایش اقتصادی دولت گفت: «آن چیزی که در ذهن ما بود این بود که ما علی‌رغم تحریم نفت، ‌نفت را به قیمت روز و با قیمتی که اوپیک دارد مثلا ۴۰ دلار بیشتر یا کمتر با ریال و برمبنای نیما بفروشیم ولی نفت را دوسال دیگر بدهیم. این می‌تواند مفید باشد و مشکل ریال امروز ما را حل کند. همچنین کسری بودجه را حل می‌کرد. البته راه‌های دیگری هم داریم و این‌طور نیست که بن‌بست وجود داشته باشد، مثلا اوراق را داریم، ولی آن طرح بهتر بود.»

وی افزود: «اینکه الان چیزی می‌فروشیم و دولت بعدی متعهد می‌شود، همیشه این‌طور است. هرکاری هم که دولت قبل کرد ما نسبت به آن متعهد می‌شویم. مگر دومیلیون مسکن مهر از دولت قبل به‌جا نمانده بود که ما یک‌میلیون و 300 هزار واحد را تکمیل کرده‌ایم. این تعهد ما نبود بلکه تعهد دولت قبلی بود. نمی‌شود بگوییم به ما ربطی ندارد. در مسائل دیگر هم همین‌طور است.»

روحانی با اشاره به برخی انتقادها مبنی‌بر اینکه دولت پول فروش نفت به مردم را خرج امور جاری می‌کند، گفت: «خب مگر الان که نفت می‌فروشیم، بخشی را به مسائل عمرانی و بخشی را هم به جاری نمی‌بریم؟ اصلا جاری یعنی چه؟ برخی فکر می‌کنند بودجه جاری یعنی پول توجیبی وزرا! درحالی که تمام بهداشت و آموزش‌وپرورش یعنی جاری،‌ تمام حقوق بازنشستگان یعنی جاری، تمام مستمری اقشار ضعیف یعنی جاری، حقوق کارمندان همه قوا هم جاری است.»

وی ادامه داد: «بودجه جاری به این معنی نیست که دکور ساختمان را عوض کنیم، ‌بلکه بخش عمده‌ای از آموزش‌وپرورش و بهداشت و درمان مربوط به بودجه جاری است. 70هزار میلیارد تومان در طول سال مربوط به بودجه‌‌ای است که به بازنشستگان و جاهای دیگر پرداخت می‌کنیم. نقدهایی که دراین‌باره می‌شود دقیق نیست، همچنین می‌گویند دولت بعدی بدهکار می‌شود، خب مگر اوراق را که می‌فروشیم، دولت بعد بدهکار نمی‌شود؟ این را که خود مجلس تصویب کرده است. دولت یک جریان متصل است، نمی‌شود وسطش را برید و گفت این دولت یا آن دولت.»

روحانی با اشاره به طرح گشایش اقتصادی گفت: «اگر دو قوه موافقت نکنند این طرح اجرا نمی‌شود. اما اگر موافقت می‌شد یا بشود بهتر است، چراکه جریان خوبی است که بهترین راه هم برای تامین کسری بودجه امسال است.»

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال شفیعی، مدیرمسئول روزنامه ایران که با اشاره به ادعاهای ترامپ درباره توافق با ایران پس از پیروزی در انتخابات پرسید چه سرانجامی را برای برجام و تحریم پیش‌بینی می‌کنید، گفت: «فشار حداکثری آمریکا صددرصد شکست خورده است؛ این فشار برای این بود که دولت ایران را مجبور کنند درحال ضعف به‌پای میز مذاکره برود. عین این کار را در اواخر سال‌های ۹۳ و ۹۴ کردند، یعنی قیمت نفت را پایین آوردند تا ما در فشار برای توافق قرار بگیریم.»

وی افزود: «هدف آنها این است که درحال قدرت دلار و ضعف ریال ما پای میز مذاکره برویم؛ این غیرممکن است. بعد آنها می‌خواستند دنیا به‌سمت آنها برود و دیگران دنبال آنها حرکت کنند، هیچ‌کس دنبال آنها نرفت و از لحاظ سیاسی موفق نشدند. از لحاظ ایجاد بحران در جامعه ایران هم دچار شکست قطعی شدند؛ البته مردم را به زحمت انداختند ولی بی‌آبرو شدند.»

رئیس‌جمهور اظهار داشت: «دولت بعدی آمریکا هرکه باشد اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات، به فکر یک راه‌حل جدید خواهند افتاد؛ آنها ناچار هستند شرایط را تغییر دهند اما ما فعلا برمبنای اینکه این تحریم هست و ادامه خواهد داشت، کشور را اداره می‌کنیم.»

رئیس‌جمهور همچنین گفت: «اگر توافق به این معناست که آنها به برجام برگردند، که همین امروز هم می‌توانند برگردند، اما اگر بخواهند فشاری را به ایران تحمیل کنند، هیچ‌گاه امکان‌پذیر نخواهد بود.»

رئیس‌جمهور درخصوص تصمیم دولت درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: «دولت تقریبا موافق بود و من با این نظر تک‌نرخی کردن ارز مخالف بودم. جلسات متعددی را معاون‌اول در این زمینه گذاشت و بعد به من گفتند ما به جمع‌بندی رسیدیم. جلسه‌ای برگزار شد و همه اقتصادی‌های دولت و بیرون دولت در جلسه حضور داشتند؛ من آنجا گفتم اگر اجماع دارید ارز تک‌نرخی باشد، من با وجودی که مخالفم، اما می‌پذیرم؛ که در آنجا همه آنها یکپارچه گفتند ما موافق ارز تک‌نرخی هستیم.»

 ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلی ایجاد نمی‌کرد اگر ما مراقبت لازم را می‌کردیم

روحانی با بیان اینکه به‌نظر من ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلی ایجاد نمی‌کرد اگر ما مراقبت لازم را می‌کردیم، خاطرنشان کرد: «افرادی در این چرخه تقلب‌هایی را انجام دادند. اگر افرادی تخلف و سوءاستفاده کردند، باید با آنها برخورد شود. سکه هم بر همین مبنا بود که اگر مردم نیاز دارند به سکه با یک قیمت ارزان‌تری آن را تهیه کنند؛ نه اینکه یک نفر چندهزار سکه بخرد که برای آن هم مالیات وضع کردیم.»

رئیس‌جمهور اظهار داشت: «شایعه می‌کنند دولت کسری بودجه دارد و دلار را گران می‌کند؛ کاملا نادرست است. ما ثبات برایمان از هر چیزی مهم‌تر است. کسری بودجه ما امسال تامین است و مشکلی نخواهیم داشت.»

 نگفتم 100 روزه مسائل را حل می‌کنم

بنابر این گزارش، حسن روحانی افزود: «گاهی گفته می‌شود روحانی گفته من 100 روزه مسائل را حل می‌کنم؛ این یکی از نکاتی بود که نادرست در برخی رسانه‌ها مطرح شد. همان‌طور که رهبری فرمودند رسم بر این است که بسیاری از دولت‌ها یک برنامه 100 روزه و یک برنامه چهارساله برای خود اعلام می‌کنند.»

 شکست آمریکا در شورای امنیت را خوب تبیین نکردیم

روحانی خاطرنشان کرد: «یک جلسه‌ای که ریاست آن را آقای ترامپ برعهده گرفته و 14 کشور دیگر نشسته‌اند، همه 14 کشور علیه او صحبت کردند و موضوع جلسه این بود که برجام قرارداد خوبی نبوده و نباید بگذاریم ایران از این قرارداد استفاده‌ای ببرد که همه 14 کشور به اتفاق علیه ترامپ دراین‌باره صحبت کردند. درمورد اخیر کشور کوچولویی به‌نام دومینیکن با آمریکا موافقت کرد اما در سال 97 هر 14 کشور دیگر عضو شورای امنیت با آمریکا مخالفت کردند و این یک شکست بزرگی برای آمریکا بود که رقم خورد.»

وی افزود: «ما این شکست آمریکا در شورای امنیت را خوب تبیین نکردیم تا مردم بدانند یک حادثه تاریخی اتفاق افتاده یا در نشست اخیر شورای امنیت و شکست آمریکا این مساله یک حادثه تاریخی بود. کی ما در تاریخ ایران داشته‌ایم که رودرروی آمریکا در حوزه سیاسی قرار بگیریم و دیپلمات‌های ما بتوانند آمریکا را شکست دهند و این مساله پیروزی یک ملت بود که خوب تبیین نشد.»

روحانی با بیان اینکه هدف آنها این بوده که ما را به زانو درآورده و از پای دربیاورند و نتوانستند، تصریح کرد: «این برجامی که در مدت سه‌سال هم پای راست و هم پای چپش را شکاندند و اکنون با عصای زیربغل راه می‌رود بازهم در میدان در برابر آمریکا مقابله می‌کند.»

 برجام الان با 2 عصا راه می‌رود

رئیس‌جمهور افزود: «برجام الان با دو عصا راه می‌رود اما در عین حال مقابله می‌کند و ایستاده است و در چندجا نیز آمریکا را از لحاظ سیاسی شکست داده است و بازهم در این پیشنهاد اخیر آمریکا امیدواری بسیاری داریم که آمریکا شکست بخورد.»

روحانی تاکید کرد: «ما در هر انتخاباتی به‌خاطر رقابت‌ها انتظارات را بالا می‌بریم؛ آنقدر انتظارات را بالا می‌بریم که دولت بعدی بر سر کار می‌آید هر کاری صورت دهد با آن انتظارات فاصله دارد، بنابراین مردم می‌گویند که دولت بنا بود فلان کار را صورت دهد و نتوانست.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار