• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۰۳ - ۱۴:۵۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
علی کاشفی‌خوانساری در گفت وگو با «فرهیختگان»:

کتاب خوبی که بچه‌‌ها را با مفهوم اصلی عاشورا آشنا کند، نداریم

نویسنده کودک و نوجوان گفت: درحقیقت می‌توان گفت با وجود کمیت بسیار زیاد کتاب‌‌های عاشورایی در میان کتاب‌‌های کودک و نوجوان تقریبا کتابی که با زبان و بیانی کودکانه و متناسب سلیقه و فهم بچه‌‌ها آنها را با مفهوم اصلی عاشورا و این اتفاق آشنا کند، نداریم.

کتاب خوبی که بچه‌‌ها را با مفهوم اصلی عاشورا آشنا کند، نداریم

به گزارش «فرهیختگان»، علی کاشفی‌خوانساری، نویسنده کودک و نوجوان است. او تاکنون بیش از صد جلد کتاب در حوزه مسائل نظری ادبیات کودک و نوجوان، تاریخ ادبیات و مطبوعات کودکان ایران منتشر کرده ‌است. با او هم‌صحبت شدیم تا برایمان از ملاحظات تولید آثار عاشورایی مختص کودک و نوجوان بگوید و اینکه در حوزه ادبیات چه کتاب‌هایی برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است. آنچه می‌خوانید یادداشت شفاهی کاشفی‌خوانساری است.

عاشورا یک مفهومی است که مصادیق متعددی می‌تواند داشته باشد و ساحت‌‌های مختلفی پیدا کند. ممکن است سوال کنید که چه ضرورتی دارد بچه‌‌ها با این موضوع آشنا شوند؟ یک زمانی از منظر اطلاعات دینی، به این سوال پاسخ می‌دهند که بچه‌‌ها بدانند امام حسین(ع) به چه صورتی و در چه حادثه‌ای به شهادت رسیده است. در مدل تبیین، اطلاعات معطوف به داده‌‌های تاریخی است. نقطه‌نظر دیگری هم وجود دارد که متصل به فرهنگ عامیانه و آیین‌‌های ماست یعنی ایرانی‌‌ها توجه ویژ‌ه‌ای به این مناسبت تاریخی دارند و برای این مناسبت برنامه‌‌های مختلفی را جزء آداب و رسوم خود می‌دانند و برنامه‌‌های مختلفی اعم از عزاداری، توسل‌ها، زیارت، شبیه‌گردانی‌‌ها و... در فرهنگ مردم جا دارد و انجام می‌شود.

اما به نظر من از همه این موارد مهم‌تر، مفهوم اصلی عاشورا و آن‌چیزی که دانستن آن می‌تواند در زندگی بچه‌‌ها موثر و در شکل‌گیری شخصیت آنها تاثیرگذار باشد، چیز دیگری است و آن هم برمی‌گردد به ارتباط معنوی فرد با مفهوم امام. این که امام را بهتر بشناسیم و بدانیم چه جایگاهی در تصور، فرهنگ و تفکر ما دارد. انتقال این مفهوم مهم است که بگوییم امام حسین(ع) وقتی با یک ظلم، تحریف بزرگ، دروغ و مردم‌فریبی مواجه شد چگونه از همراهی با آن سر باز زد با وجود اینکه این عقیده‌اش به قیمت از دست دادن جان خود و همراهانش تمام شد و خانواده‌اش هم به اسارت رفتند.

اگر کتاب‌‌های کودک و نوجوان امروز را ببینیم، حجم و کمیت کتاب‌‌های عاشورایی بسیار زیاد است. اکثر این کتاب‌‌ها کوشیده‌اند آن داستان یا‌ بخشی از آن داستان‌‌ها و یکی از شخصیت‌‌های بزرگ در این واقعه را به‌شکل داستانی و روایی همراه با آرایه‌‌های ادبی و جملات حسی و تاثیرگذار منتقل کنند.

نتیجه چنین متن‌‌هایی می‌تواند به ایجاد علاقه در کودکان بینجامد یعنی اینکه شخصیت یا شخصیت‌‌هایی را دوست داشته باشند. این اتفاق خوبی است اما کافی نیست. فراتر از دوست داشتن یا احساس علاقه کردن بحث شناخت امام است که باید شکل بگیرد که بتواند بینش بچه‌‌ها نسبت به دنیا و منش و رفتار آنها را شکل دهد، با این گزاره‌‌های احساسی و روایت ساده اتفاقات یک جنگ حاصل نمی‌شود.

واقعیت این است که افراد حاضر در کربلا و اصحاب امام حسین(ع) و ارزش وجودی آنها صرفا به‌دلیل شجاعت و سلحشوری آنها نیست. چقدر در طول تاریخ وجود دارند افراد دیگری که جنگاورتر، دلاورتر و سلحشورتر بودند. در فرهنگ‌‌های مختلف در کشور‌های مختلف ممکن است چنین افرادی پیدا شوند که دلاوری، سلحشوری و شجاعت برتری به این افراد داشته باشند.

ارزش این اتفاق در ظلم و جوری که نسبت به این خاندان روا شده، نیست. همین امروز در گوشه و کنار دنیا یا در جنگ‌‌های مختلف تاریخ بسیار جنایت‌‌ها و خونریزی‌ها، قتل و غارت‌‌ها رخ داده که رقت‌آورتر و دلسوزانه‌تر از آن حادثه است. علت اهمیت آن حادثه این نیست که بگوییم لشکر چند هزار نفری چند ده نفر را قتل‌عام کرده‌اند. این اتفاق بار‌ها و بار‌ها رخ داده است یا با اسرا بدرفتاری کرده‌اند که بدرفتاری‌‌های بسیار وقیحانه‌تر و زشت‌تر و بی‌شرمانه‌تری در طول تاریخ با اسرای جنگی رخ داده و هنوز هم شاید این اتفاق رخ دهد. ارزش آن اتفاق و پیام اصلی عاشورا چیزی است که در هر داستان و روایتی از آن غفلت می‌شود، که یک مفهوم برای امام و ولی خدا در نظام هستی تعریف شده و آدم‌‌ها با شناختن ولی خدا و تبعیت از او چگونه می‌توانند در مسیر کمال خود و کسب رضایت الهی قدم بردارند.

مساله مهم این است که یک ولی خدا چگونه با اتفاقات زمانه خود مواجه می‌شود؟ در کجا سکوت می‌کند؟ در کجا اعتراض می‌کند؟ کجا تذکر می‌دهد؟ در جایی که تحریف و دروغ و عوام‌فریبی بزرگی را می‌بیند، با آن همراه نمی‌شود و آن را تایید نمی‌کند حتی به قیمت کشته شدن خود، خانواده و یاران خود باشد.

درحقیقت می‌توان گفت با وجود کمیت بسیار زیاد کتاب‌‌های عاشورایی در میان کتاب‌‌های کودک و نوجوان تقریبا کتابی که با زبان و بیانی کودکانه و متناسب سلیقه و فهم بچه‌‌ها آنها را با مفهوم اصلی عاشورا و این اتفاق آشنا کند، نداریم. شاید یک علت به این برگردد که همیشه سعی شده در قالب ادبیات چنین مفهومی منتقل شود و خاصیت شعر و داستان اثرگذاری بر احساس آدم‌‌هاست و خیلی این قالب‌‌ها کشش بحث‌‌های منطقی و تفکر خالص را ندارند.

شاید جا دارد در قالب کتاب‌‌های غیرداستانی و مجزا، ساده و کودکانه این مفهوم به کودکان منتقل شود. درحقیقت می‌توان گفت از منظر آسیب‌شناسی کتاب‌‌های عاشورایی کودک و نوجوان گرچه آثار ادبی ارزشمند، تاثیرگذار و از نظر ادبی متین پدید آمده و براساس نیت پدیدآورندگان آنها حتما نویسندگان آن نزد خداوند ماجور خواهند بود، اما عملا ما به جز انتقال یک‌سری اطلاعات تاریخی و در کنار آن قدری بحث‌‌های احساسی که حتی شاید برخی از آنها مستندات تاریخی هم نداشته باشند و درمورد حقیقی بودن آن نمی‌توان اطمینان کامل داشت، درباره اصل مفهوم عاشورا و جایگاه امام و ولی خدا در میان مردم و نگاه حضرت سیدالشهدا(ع) به این واقعه و عملکرد ایشان در این برهه شاید بتوان گفت کار قابل‌توجهی در دست نداریم.اما درمورد اینکه راهکار این موضوع چه چیزی می‌تواند باشد که ما در کتاب‌هایمان، این راهکار را لحاظ کنیم، یک مطلب این است که شاید باید به روایت در کنار آثار ادبی یعنی شعر و داستان به‌طور جدی در قالب آثار غیرتخیلی برای بچه‌‌ها در این زمینه فکر کنیم. باید توجه داشته باشیم برای خلق چنین آثاری نه به‌تنهایی تخصص در ادبیات کودک و نوجوان کافی است و نه به‌تنهایی تخصص در حوزه علوم دینی یا تاریخی! اینها بحث‌‌های معرفتی است که حتما نیازمند تامل و تعمق بیشتر از سوی نویسندگان است و تا وقتی کسی خود به‌طور دقیق در این موضوع جست‌وجو نکرده و با توجه به منابع اصیل به برخی حقایق دسترسی پیدا نکرده باشد طبیعتا نمی‌تواند این کار را انجام دهد. بسیاری از نویسندگان ما براساس محبتی که در دل خود نسبت به اهل‌بیت(ع) دارند، بدون اینکه کوچک‌ترین اطلاعات درباره فلسفه و دین و معارف اسلامی و حکمت‌‌های مربوط به اهل‌‌بیت(ع) داشته باشند صرفا با شنیده‌‌های خود که در کودکی و جا‌های دیگر در برنامه‌‌های تلویزیونی یا در مدرسه و احیانا مجالس عمومی مذهبی و عزاداری شنیده‌اند، براساس همان شنیده‌‌ها عناصر روایی، ادبی، زیبایی‌شناسانه را به آنها اضافه می‌کنند و اثری را ارائه می‌دهند. تقریبا کمتر نویسنده کودک و نوجوانی برای خلق چنین آثاری سراغ منابع دست‌اول می‌رود، سراغ بحث‌‌های حکمی و ولایی می‌رود که باید آن را در آیات قرآن، در میان احادیث، در میان برخی مناجات‌‌ها که درباره جایگاه واقعی امام و نقشی که می‌تواند برای مردم ایفا کند، جست‌وجو کرد. صرفا با اتکا به شنیده‌‌ها اثری را تنظیم کردن و نوشتن نمی‌تواند راهگشا باشد.

* نویسنده: احمد شیرازیان، خبرنگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟