• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۰۲ - ۱۳:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
متخصص اندیشه اسلامی:

چرا جمهوری اسلامی موشک می‌سازد اما از ساخت خودرو عاجز است؟

غلامی با طرح این سؤال که چرا جمهوری اسلامی موشک را با آن تکنولوژی پیشرفته می‌تواند بسازد، اما از ساخت خودرو عاجز است، عنوان کرد: چون موشک را از اول یک نفر مدیریت کرده اما خودروسازی را متعدد مدیریت کردند.

چرا جمهوری اسلامی موشک می‌سازد اما از ساخت خودرو عاجز است؟

  به گزارش «فرهیختگان»، «علی غلامی» در برنامه «بدون توقف» که اول شهریورماه از شبکه سه پخش شد، تصریح کرد: سال 58 که انقلاب اسلامی تازه پیروز شده بود در همین تلویزیون مناظراتی برگزار می‌شد که در یک طرف شهید بهشتی، شهید مطهری، آیت‌الله مصباح و آن طرف هم کیانوری و بقیه می‌نشستند راجع به مهمترین مباحث اعتقادی با هم گفت‌وگو می‌کردند، الان بعد از 42 سال چرا چنین مناظره‌هایی برگزار نمی‌شود، آیا می‌ترسیم؟ من خودم آمادگی دارم با هر کسی و در هر برنامه‌ای زنده درباره حجاب مناظره کنم، آموزش یعنی این، یعنی همه آن چیزی که در خیابان می‌گذرد را بگیریم و درباره آن صحبت کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: جامعه خوب جامعه‌ای است که نگاه انسان‌ها به یکدیگر انسانی باشد، چه کار به مرد و زن بودن یکدیگر داریم؟ چه چیز این نگاه انسانی را به هم می‌زند، اینکه شما انسانیت‌تان پشت جنسیت‌تان قرار بگیرد، وقتی یک خانم تمام جذابیتش را در مواجهه با یک مرد جلوی انسانیتش گذاشته و از رفتار تا حرکاتش بیانگر این است که من زن هستم، پس آن وقت آن زن هم مقصر است، نمی‌تواند بگوید چرا به من نگاه جنسیتی دارند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر راه‌اندازی ازدواج‌های آسان برای جوانان گفت: اگر من در این کشور مسؤل باشم اولین کاری که می‌کنم راه‌اندازی ازدواج‌های آسان است، سال 89 مرتبا گفتم، وام ازدواج را 100 میلیون می‌کردم، سربازی را شش ماه می‌کردم یک ماه آموزش نظامی و پنج ماه آموزش‌های فنی، حرفه‌ای برای مهارت‌آموزی و بعد مسکن‌های 50 متری می‌ساختم و برای پنج سال به رایگان در اختیار جوانان می‌گذاشتم، آن وقت دیگر چه جوانی بود که ازدواج نکند. قطعا با این وجود فساد در کشور کم می‌شد، مردهای متأهل که دنبال فساد می‌روند عموما دنبال دخترهای مجردند، وقتی بحث ازدواج این دخترها هم حل شود، آمار این مشکلات هم پائین خواهد آمد. چراکه انسان اگر شرایط ایجاد خانواده برایش فراهم شود دیگر به دنبال فساد نخواهد رفت، اگر به ازدواج نگاه این گونه داشتیم بسیاری از مشکلات را حل و آمار جرائم را پائین می‌آوردیم.

غلامی در پاسخ به این سؤال که «چرا کشورهای غربی با اینکه حجاب ندارند، پیشرفت بیشتری دارند» عنوان کرد: فرق خانم‌های غربی با خانم‌های ما عموما غیر از پوشش سر چیز دیگری نیست. مسئله دیگر این است که غرب توسعه یافته چون مردمش تلاش می‌کنند، دنبال علم هستند، برنامه‌ریزی می‌کنند، از تولید ملی خودشان حمایت می‌کنند، اسراف نمی‌کنند، در حالیکه مردم در کشورهای اسلامی این طور نیستند. پس بین حجاب با پیشرفت و بی‌حجابی و عدم پیشرفت هیچ رابطه مستقیمی وجود ندارد. از طرفی اینکه ما را مقایسه کنید با کشورهای دیگر، این مقایسه هم غلط است، چراکه عمر جمهوری اسلامی 42 سال است و عمر مثلا انقلاب فرانسه بیش از 200 سال، آیا این مقایسه درستی است؟ برای بررسی یک انقلاب حداقل باید یک عمر 100 ساله را در نظر گرفت.

وی ادامه داد: حالا ما در این 42 سال در چه چیز تحریم نبودیم؟ هر چیزی که بوی صنعت و تکنولوژی بدهد از ما دریغ شده، چینی‌ها داشتند بزرگراه می‌ساختند، شورای امنیت علیه ما قطعنامه تصویب کرد چینی‌ها همه را ول کردند و رفتند، دنیا چطور پیشرفت می‌کند؟ همین الان کره در امارات نیروگاه هسته‌ای می‌سازد و حداقل چهار کشور اروپایی با آنها همکاری می‌کنند. جمهوری اسلامی هر چه تولید می‌کند برای خودش است، ما در تحریم محض هستیم این نه به اسلام ربط دارد نه به چیز دیگر. نوع پیشرفت جمهوری اسلامی به شدت مظلومانه است، اینکه می‌گویند کشور ما عقب مانده است هم به نظرم یا از کم اطلاعی است یا کم انصافی.  

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) همچنین تصریح کرد: ما در طول این 42 سال در تمام المپیادهای علمی جزء 10 کشور اولیم، رشد علمی ما  11 برابر متوسط دنیاست، در فن‌آوری فضایی حاضریم، انرژی هسته‌ای از صفر تا صد را خودمان داریم، در بحث‌های پزشکی جزء کشورهای برتر دنیائیم، در صنایع نظامی در دنیا اولیم، اگر این پیشرفت‌ها حاصل شده یعنی در این کشور پتانسیل پیشرفت وجود دارد، حالا شاید سؤال کنید که چرا جمهوری اسلامی موشک را با آن تکنولوژی پیشرفته می‌تواند بسازد، اما از ساخت خودرو با تکنولوژی بسیار پائین‌تر عاجز است و ما به ماشین نگاه می‌کنیم احساس عقب‌ماندگی می‌کنیم؟ چون موشک را از اول یک نفر مدیریت کرده اما خودروسازی را متعدد مدیریت کردند.

این حقوقدان با تأکید بر اینکه توسعه‌یافتگی با پیشرفت فرق می‌کند، بیان کرد: بر اساس آمار خود دولت فدرال آمریکا 16 درصد یعنی بیش از 50 میلیون نفر زیر خط فقرند، توسعه‌یافتگی و پیشرفتگی دو چیز متفاوت است، توسعه یعنی پیشرفت پیدا کردن اما پیشرفت یعنی توزیع عادلانه پیشرفت، در واقع آمریکا توسعه یافته است اما پیشرفته نیست و ما این را قبول نداریم ما می‌گوئیم اگر قرار است توسعه ایجاد شود باید همراه با توزیع عادلانه باشد، لذا نوع توسعه‌یافتگی آمریکا را الگوی خودمان نمی‌دانیم، اما در مقام عمل رأی می‌دهیم به دولت‌هایی که اتفاقا همین کار را می‌کنند. یک وقت کسی را نمی‌شناسیم و رأی می‌دهیم، اما یک وقت فرد کاملا نشان می‌دهد که نگاهش به سمت غرب است و اصلا به عدالت اجتماعی اعتقاد ندارد، در حالیکه باید در رفتار مدیران و حکام‌مان سادگی موج بزند، الان ساده‌زیستی اسمش شده گداپروری، مسؤلان ما نباید آن قدر فاصله طبقاتی با مردم داشته باشند.       

غلامی در پایان در پاسخ به این سؤال که «چرا در کشور اسلامی ما این قدر اختلاس می‌شود» اظهار کرد: کجا اختلاس می‌‌شود؟ در سیستم بانکی که زیرنظر وزیر اقتصاد و بانک مرکزی است، وزیر اقتصاد را چه کسی معرفی می‌کند، رئیس جمهور با رأی نمایندگانی که منتخب مردم هستند، این الان چه ربطی به اسلام دارد؟ اگر من آمدم و چهار سال کار کردم و معتقد به از بین بردن فساد هم نبودم بلکه فسادزایی هم کردم و شما دوباره به من رأی دادید، باید یقه خودتان را بگیرید نه اسلام را.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار