• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۳۰ - ۱۲:۱۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
طباطبایی، رئیس فدراسیون بسکتبال در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

با کمک دانشگاه آزاد شاهد شکوفایی در بعد همگانی بسکتبال خواهیم بود

هدف اصلی رشته بسکتبال سه‌به‌سه همگانی کردن بسکتبال است و این مساله باعث می‌شود هماهنگی خوبی بین اهداف دانشگاه آزاد و فدراسیون شکل بگیرد. ان‌شاءالله تعامل خوبی ایجاد خواهد شد و با تعاملی که خواهیم داشت به نهادینه شدن رشته بسکتبال در دانشگاه کمک خواهیم کرد و شاهد یک شکوفایی جدیدی در ورزش همگانی بسکتبال خواهیم بود.

با کمک دانشگاه آزاد شاهد شکوفایی در بعد همگانی بسکتبال خواهیم بود

  به گزارش «فرهیختگان»، روز گذشته امیرعباس لشگری رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی با رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال دیدار و گفت‌وگو کرد تا مقدمات برگزاری نخستین دوره لیگ بسکتبال سه‌نفره آقایان و بانوان کشور به‌میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شود. برای پیگیری مذاکرات صورت گرفته و برنامه‌های فدراسیون بسکتبال درخصوص این مسابقات با طباطبایی گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

چه شد که تصمیم به برگزاری چنین مسابقاتی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی گرفتید؟

بسکتبال یک ورزش دانشگاهی است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز درمقاطع مختلف در لیگ برتر بسکتبال تیم‌داری کرده و همواره تیم‌های خوبی نیز داشته است. جلسه روز گذشته لشگری در راستای توسعه رشته بسکتبال سه‌به‌سه در شعب دانشگاه برگزار شد که خروجی مثبتی داشت. هدف ما این است که با برگزاری مسابقات متعدد در زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به رشد و توسعه این رشته کمک کنیم، ضمن اینکه راه را برای شرکت تیم‌های آزاد باز گذاشته‌ایم تا به فدراسیون بسکتبال نیز کمک شود که همگانی بودن این رشته را به‌مردم نشان دهیم و البته این تفاهمنامه می‌تواند به تقویت بخش قهرمانی هم کمک شایانی کند.
 
قرار است از چه زمانی مسابقات استارت‌زده شود؟

درجلسه دیروز به‌نتایج خوبی رسیدیم و امیدواریم بتوانیم از آبان‌ماه مسابقات را درسراسر کشور در مجموعه‌های دانشگاه آزاد اسلامی که دارای سالن‌های ورزشی و خوابگاه هستند، آغاز کنیم و ان‌شاءالله تا پایان سال نیز به‌اتمام برسد.

پیش‌بینی شما از تعداد شرکت‌کنندگان چیست؟

چهارمنطقه درنظر گرفتیم و پیش‌بینی می‌کنیم در هرمنطقه بین 20 تا 40 تیم شرکت کنند. البته اولین‌بار است که چنین مسابقاتی برگزار می‌شود و فعلا نمی‌توان آمار دقیقی از شرکت‌کنندگان ارائه کرد، ولی چون رشته بسکتبال سه‌به‌سه تعداد بازیکنان کمی دارد، تیم‌های زیادی از هر دانشگاه می‌توانند درمسابقات شرکت کنند و البته ما هم از حالا این آمادگی را داریم که اگر تعداد شرکت‌کنندگان افزایش یافت ثبت‌نام را از همه انجام دهیم و به‌مشکلی هم برنخوریم.

حضور شرکت‌کنندگان در این مسابقات با شرایط خاصی همراه است؟

هنوز در این رابطه به جمع‌بندی نرسیدیم. قرار است یک کارگروه تخصصی با حضور نمایندگان فدراسیون و دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شود و ضوابط را مشخص کنند، اما بیشتر توقع داریم محدودیت سنی برای دانشجوها وجود داشته باشد و نفرات زیر 23سال حاضر شوند ضمن اینکه تیم‌های آزاد هم اجازه استفاده از بازیکن حرفه‌ای نخواهند داشت و مسابقات باید درسطح آماتور باشد.

همان‌طور که می‌دانید دانشگاه آزاد اسلامی دانشجوهای بسیار زیادی درسطح کشور دارد. ارزیابی شما ازحضور دانشگاه در بسکتبال در راستای توسعه ورزش همگانی چیست؟

دانشگاه آزاد اسلامی تا الان هم در بخش قهرمانی و هم همگانی خوب فعالیت کرده و درحال‌حاضر تمرکز اصلی مدیرانش در بخش همگانی است. هدف اصلی رشته بسکتبال سه‌به‌سه نیز همگانی کردن بسکتبال است و این مساله باعث می‌شود هماهنگی خوبی بین اهداف دانشگاه و فدراسیون شکل بگیرد. ان‌شاءالله تعامل خوبی ایجاد خواهد شد و با تعاملی که خواهیم داشت به نهادینه شدن رشته بسکتبال در دانشگاه کمک خواهیم کرد و شاهد یک شکوفایی جدیدی در ورزش همگانی بسکتبال خواهیم بود.

برنامه فدراسیون بسکتبال در سال آتی چیست و لیگ چه زمانی برگزار می‌شود؟

تلاش داریم مسابقات لیگ برتر از 24 مهر شروع شود و بعد از آن هم رقابت‌های سایر دسته‌ها را برگزار کنیم، از تیم‌ها دعوت کردیم که درباره آیین‌نامه نظرات خود را اعلام کنند و طی یکی، دو هفته آینده هم با مدیران عامل باشگاه‌ها جلسه خواهیم داشت و شرایط را مشخص می‌کنیم که مثلا مسابقات به صورت رفت و برگشت برگزار شود یا متمرکز.

در بخش ملی چطور؟

در بخش ملی هم دو رویداد مهم داریم در پنجره دوم و سوم انتخابی کاپ آسیا که اواخر آذر و بهمن برگزار می‌شود و باید به‌موقع تیم ملی را تشکیل بدهیم، ولی داشتن لیگ پویا به تشکیل یک تیم ملی پویا کمک می‌کند و بازیکنان درگیر لیگ می‌شوند و با آمادگی وارد تیم ملی خواهند شد تا ان‌شاءالله با شکست رقبای خود نتایج خوبی بگیرند. ما اسفند سال‌گذشته قطر و سوریه را بردیم و امیدوارم این روند تا المپیک توکیو ادامه پیدا کند. پیش‌بینی ما این است که اردیبهشت‌ماه مسابقات لیگ تمام شود و بلافاصله اردوی تیم ملی را شروع کنیم.

بازی دوستانه هم پیش‌بینی شده است؟

بله، با چند تیم خارجی ازجمله اسپانیا، ژاپن و چین مذاکراتی از حالا انجام داده‌ایم تا در تورنمنت‌های دوستانه حاضر شویم و ان‌شاءالله تیم ملی که سهمیه ارزشمند المپیک را کسب کرده با آمادگی کامل در این تورنمنت بزرگ شرکت کند و بدرخشد.

برای بسکتبال بانوان چه برنامه‌ای دارید؟

ممکن است لیگ بانوان را کمی زودتر آغاز کنیم. هفته آینده با مدیران تیم‌های بانوان هم جلسه خواهیم داشت تا زمان دقیق مشخص شود، اما هدف ما این است که این لیگ را از اواخر مهرماه استارت بزنیم.

صحبت پایانی؟

بابت هماهنگی‌ها برای برگزاری جلسه با دکتر لشگری تشکر می‌کنم. مدیران دانشگاه آزاد اسلامی علاقه زیادی به توسعه ورزش همگانی دارند و در این راه بسکتبال می‌تواند کمک زیادی کند و امیدوارم تعامل و همکاری‌های ما ادامه داشته و به‌نتایج خوبی منتهی شود.

لشگری با رئیس فدراسیون بسکتبال دیدار کرد
برگزاری نخستین دوره لیگ بسکتبال سه‌نفره به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی

امیرعباس لشگری رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی با دکتر رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال دیدار و گفت‌وگو کرد. دکتر لشگری در این نشست با اشاره به جایگاه شایسته دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه ورزش همگانی و ملی، گفت: «ایجاد ‌انگیزه مضاعف و شور و نشاط فرهنگی و ورزشی، جزء برنامه‌های اصلی مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی است. بسکتبال، یک رشته ورزشی دانشگاهی است و جوانان و به‌ویژه قشر دانشجو، توجه ویژه‌ای به آن دارند، با توجه به امکانات مطلوب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، سال گذشته لیگ بسکتبال سه‌نفره آقایان و بانوان این دانشگاه با عنوان لیگ فرهیختگان، به‌نحو شایسته برگزار شد و تجربه ارزنده‌ای به‌دست آمد. دکتر لشگری با اشاره به کسب مقام سوم تیم دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ بسکتبال سه‌نفره دانشجویان جهان و نایب‌قهرمانی آسیا در سال 2019 و همچنین وجود سالن‌های ورزشی استاندارد و با کیفیت در واحدهای این دانشگاه، از آمادگی کامل دانشگاه آزاد اسلامی برای میزبانی نخستین لیگ بسکتبال سه‌نفره کشور خبر داد و تاکید کرد: «دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سایر اعضای شورای عالی ورزش دانشگاه توجه ویژه‌ای به مقوله ورزش در دانشگاه دارند که باعث دلگرمی مضاعف است و تصمیم داریم با برگزاری لیگ بسکتبال سه‌نفره کشور، به توسعه ورزش همگانی و دانشگاهی کمک کنیم.» در این نشست صمیمانه مقرر شد فراخوان و شیوه‌نامه اجرایی لیگ پس از بررسی‌های تخصصی، صادر و به هیات‌های بسکتبال سراسر کشور ابلاغ شود. همچنین دکتر لشگری از امکانات فدراسیون بسکتبال بازدید کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار