• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۲۹ - ۱۰:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» در گفت‌وگو با روسای واحدهای استان خراسان‌شمالی بررسی کرد

ایده واحد‌های خراسان‌شمالی برای ورودی‌های جدید

در این شماره به سراغ روسای واحدهای استان‌های خراسان شمالی رفتیم تا با پتانسیل‌های پذیرش بدون کنکور در واحدهای این استان آشنا شویم.

ایده واحد‌های خراسان‌شمالی برای ورودی‌های جدید

  به گزارش «فرهیختگان»، پذیرش براساس سوابق تحصیلی یک از راه‌های ورود به دانشگاه‌های کشور است، اتفاقی که درپی پروژه حذف کنکور با قوت بیشتری نسبت به قبل دنبال می‌شود. در حال حاضر داوطلبان ورود به دانشگاه می‌توانند بدون شرکت در آزمون سراسری و صرفا با سوابق تحصیلی خود در دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنند. دانشگاه آزاد اسلامی هم در بیش از 90درصد از رشته‌محل‌های خود در واحدهای دانشگاهی این امکان را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است و متقاضیان می‌توانند تا دوم شهریورماه با مراجعه به  سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد ثبت‌نام کنند. در این شماره به سراغ روسای واحدهای استان‌های خراسان شمالی رفتیم تا با پتانسیل‌های پذیرش بدون کنکور در واحدهای این استان آشنا شویم.

پذیرش 5هزار داوطلب در واحد بجنورد بدون کنکور

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره پذیرش بدون کنکور اظهار کرد: «براساس دستورالعمل‌های مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی و به‌منظور برخورداری از تحصیلات عالیه دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی در مقاطع کاردانی و کارشناسی در بسیاری از رشته‌محل‌ها نسبت به پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی اقدام می‌کند. در این شیوه علایق و سوابق تحصیلی مبنای پذیرش داوطلبان قرار می‌گیرد. در واحد بجنورد به غیر از دو رشته پرستاری و مامایی در تمامی رشته‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته موجود براساس سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش می‌شود. متقاضیان براساس سوابق تحصیلی مجاز هستند به انتخاب خود و براساس اولویت تا ۲۰ رشته‌محل را در هر مقطع تحصیلی انتخاب کنند.»

وی ادامه داد: «براساس تمهیدات اندیشیده‌شده تمامی مراحل ثبت‌نام و پذیرش متقاضیان و تشکیل پرونده به صورت الکترونیکی و بدون‌نیاز به حضور در محل انجام می‌شود. رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد شامل کاردانی پیوسته الکتروتکنیک، الکترونیک عمومی و عمران، کاردانی ناپیوسته دامپزشکی، معماری، حسابداری، آموزش و پرورش ابتدایی و مدیریت بازرگانی، کارشناسی پیوسته مهندسی معماری، برق، مهندسی پزشکی، مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار، حسابداری، روانشناسی، تربیت‌بدنی، مدیریت بازرگانی و کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی الکترونیک و قدرت، مهندسی تولیدات دامی، مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار، آموزش و پرورش ابتدایی، تربیت‌بدنی، مدیریت بازرگانی و حسابداری است.»

مرادی درباره ویژگی‌های تحصیل در این واحد دانشگاهی اظهار کرد: «براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تمامی متقاضیان می‌توانند ضمن برخورداری از امکانات رفاهی، ورزشی، خدماتی، آزمایشگاهی و کارگاهی در محیط آرام و مناسب و کادر مجرب هیات‌علمی به تحصیل بپردازند. شهریه دوران تحصیل دانشجویان به‌طور کامل تقسیط شده و دانشجویان می‌توانند با بهره‌مندی از تسهیلات مالی و وام‌های بلندمدت بدون دغدغه به تحصیل ادامه دهند.»رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد تصریح کرد: «بزرگ‌ترین واحد دانشگاهی خراسان شمالی با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و پایش مستمر فعالیت‌ها و خدمات خود درصدد است با توجه به نیازمحوری، مزیت‌محوری و آینده‌نگری مبتنی‌بر سند آمایش آموزش عالی استان نسبت به بازنگری و بازطراحی رشته‌های جدید اقدام کند. از این‌رو با برخورداری از اساتید مجرب، امکانات آموزشی و رفاهی و تجهیزات آزمایشگاهی، کارگاهی و ورزشی و بهره‌گیری از مرکز تخصصی مشاوره در خدمت توسعه آموزش عالی در شمال شرق کشور است.»

مرادی درباره گسترش رشته‌های واحد بجنورد گفت: «در سال تحصیلی جدید دانشگاه با موافقت شورای گسترش آموزش رشته‌های جدید ایجاد و به متقاضیان معرفی کرده است. همچنین در مقطع دکتری تخصصی مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی و کارشناسی‌ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشجو جذب خواهد کرد.»وی درخصوص مزیت‌های این واحد دانشگاهی عنوان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به‌صورت مجتمع دانشگاهی در بیش از 12هکتار واقع شده و دارای سه دانشکده مستقل فنی مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و پرستاری و مامایی است. این مجتمع دانشگاهی از مجهزترین کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در سطح استان برخوردار بوده و تنها واحد دانشگاهی است که دارای مرکز رشد و توسعه فناوری است.

بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی شمال‌شرق کشور در این واحد دانشگاهی نیازهای پژوهشی محققان را برطرف کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد دارای بزرگ‌ترین مجتمع خوابگاهی در استان است که به‌راحتی می‌تواند دغدغه اسکان دانشجویان غیربومی را برطرف کند.»

مرادی افزود: «همچنین این واحد دانشگاهی دارای مجهزترین سالن آمفی‌تئاتر و اجتماعات در سطح استان با ظرفیت نزدیک به هزار نفر جهت برگزاری مراسم و فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد دارای مزرعه آموزشی تحقیقاتی، آزمایشگاه کشت بافت، آزمایشگاه ژنتیک، کلینیک گیاه‌پزشکی و مرکز تحقیقاتی برق جهت انجام آموزش‌های عملی به دانشجویان است. ظرفیت پذیرش دانشجو در این واحد دانشگاهی در سال جدید پنج‌هزار نفر است. آزمایشگاه ژنتیک به تازگی با هدف تحقیق روی واکسن‌های گیاهی راه‌اندازی و یک قرارداد تحقیقاتی و ساخت نیز در این زمینه منعقد شده است. سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی با سه محور برق، گیاهان دارویی و گردشگری در دستور کار است.»

تخفیف 50درصدی شهریه ثابت رشته‌های واحد اسفراین

حامد خراسانی‌طرقی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسفراین در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره پذیرش اظهار کرد: «جذب دانشجوی بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی، همانند سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همچون سنوات گذشته در سال جاری نیز انجام می‌پذیرد. دانشگاه آزاد اسلامی اسفراین در چهار رشته کاردانی پیوسته، 6 رشته کاردانی ناپیوسته، 6 رشته کارشناسی ناپیوسته و سه رشته کارشناسی پیوسته در مهرماه سال 1399 پذیرش دانشجو بدون کنکور خواهد داشت.»

وی درخصوص رشته‌های موجود برای دانشجوی بدون کنکور بیان کرد: «رشته‌های پرمخاطب دانشگاه آزاد اسلامی اسفراین شامل آموزش و پرورش ابتدایی و حسابداری است. رشته آموزش و پرورش ابتدایی در قالب طرح معلمان به پرورش نیروی متخصص در حوزه تعلیم و تربیت می‌پردازد و در تبلیغات دانشگاهی این رشته به شکل مجزا و ویژه مورد توجه کمیته تبلیغات قرار گرفته است. تجربه به ما اثبات کرده تبلیغات تخصصی در رشته‌های پرمتقاضی و منحصربه‌فرد دانشگاه، سبب استقبال بالای مخاطبان خواهد شد.»رئیس واحد اسفراین درباره مزیت‌های این واحد گفت: «تقسیط شهریه، ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه، تخفیف 50درصدی در شهریه ثابت تمامی رشته‌ها با توجه به محرومیت اقتصادی منطقه شرایط ویژه‌ای است که برای داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی اسفراین در نظر گرفته شده است. به‌علاوه‌برابر بخشنامه‌های ابلاغ شده، این واحد دانشگاهی امکان تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی را برای دانشجویان فراهم کرده است.»

وی درخصوص استفاده از مشاوره در این واحد عنوان کرد: «به جهت ارائه مشاوره‌های تخصصی شماره تماس دانشگاه و دو خط تلفن همراه در پوسترهای تبلیغاتی درج شده است. مشاوره در تمام ساعات شبانه‌روزی از طریق پیامک، تماس تلفنی و فضای مجازی به داوطلبان گرامی داده می‌شود که تاکنون تاثیر خوبی در جلب اعتماد و توجه داوطلبان داشته است.»

رئیس واحد اسفراین درباره ظرفیت پذیرش دانشجو بیان کرد: «ظرفیت پذیرش دانشجوی بدون کنکور در واحد اسفراین هزار نفر است. پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری رشد 10 درصدی در جذب دانشجو داشته باشیم.»

خراسانی‌طرقی درباره افزوده شدن رشته‌های جدید در سال جاری بیان کرد: «رشته مدیریت مالی از رشته‌های تازه دایر شده در دانشگاه آزاد اسلامی اسفراین است. جذب دانشجو در این رشته در مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد انجام می‌پذیرد. با توجه به اقبال عمومی شکل‌گرفته به بازار سرمایه در ایام اخیر، با برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت بورس در ماه‌های گذشته سعی شده است نگاه و توجه داوطلبان به این رشته جلب شود.»

خراسانی‌طرقی بیان کرد: «با توجه به تنوع داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین بافت و فرهنگ خاص شهرستان اسفراین، جهت تبلیغات رشته‌های واحد سعی شده است از تمام ابزارهای تبلیغاتی و ترفیعی استفاده شود و ضمن تقویت روابط‌عمومی، تخفیفات و تسهیلات مناسب در نظر گرفته شود. شایان ذکر است 50 درصد جمعیت شهرستان اسفراین، روستانشین هستند و در سال جاری به سراغ روستاها جهت معرفی امکانات و رشته‌های دانشگاه خواهیم رفت.»

امکان تحصیل در رشته حوزه‌های کشاورزی از کاردانی تا دکتری

علی مرجانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره جذب دانشجوی بدون کنکور اظهار کرد: «در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و امکان انتخاب آزادانه و براساس علاقه‌مندی رشته‌های تحصیلی برای مشتاقان تحصیل، دانشگاه آزاد اسلامی با برخورداری از بزرگ‌ترین ظرفیت علمی و آموزشی غیردولتی و با داشتن تعداد زیادی از رشته‌های تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و کشاورزی بدون محدودیت و فقط براساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرد.»

وی ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی شیروان در رشته‌های حسابداری، حقوق، مهندسی کامپیوتر، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مهندسی عمران، مهندسی معماری، نقشه‌کشی صنعتی، مدیریت بازرگانی، مهندسی کشاورزی، تربیت‌بدنی جغرافیا، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عرب، مکانیک‌خودرو در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می‌پذیرد.»

مرجانی درخصوص امتیازاتی که این واحد به دانشجویان بدون کنکور می‌دهد، بیان کرد: «تخفیف شهریه تا ۵۰ درصد، انواع وام‌های تحصیلی برابر کل شهریه از ترم اول از امتیازات این واحد برای دانشجویان است، ضمن اینکه تمامی مزایای دانشجویان با کنکور ازجمله معافیت تحصیلی برای دانشجویان آقا، اعتبار استخدامی در تمامی نهادها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی قابلیت ترجمه رسمی و اعتبار بین‌المللی به دانشجویان بدون کنکور هم تعلق می‌گیرد.»

وی درخصوص ظرفیت پذیرش دانشجو عنوان کرد: «محدودیت پذیرش وجود ندارد معمولا در رشته‌هایی که استقبال بیشتری می‌شود ظرفیت کلاس‌های آموزشی طبق استاندارد تعریف می‌شود اما در کل ظرفیت پذیرش دانشجو در این واحد دوهزار نفر است.»

مرجانی درباره مزیت واحد شیروان بیان کرد: «کیفیت بالای آموزش در کلاس‌های حضوری و مجازی، بیشترین تعداد هیات‌علمی تمام‌وقت، بیشترین سرانه فضای آموزشی و کارگاهی، اعتبار ملی و بین‌المللی مدرک تحصیلی، اعطای انواع تسهیلات رفاهی، اعطای تسهیلات مالی شامل وام‌های صندوق رفاه دانشجویی و تسهیلات بانکی، بیمه تحصیلی از مزیت‌های این واحد است.»

رئیس واحد شیروان ادامه داد: «تمرکز بر رشته‌های مهارت‌محور و ارتقای توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی و ایجاد مراکز رشد و خلاقیت، حمایت از نخبگان و توسعه تحصیلات تکمیلی از موضوعاتی است که بر آن تمرکز می‌شود.»

مرجانی ادامه داد: «در تمامی رشته‌های پرتقاضا در حوزه علوم انسانی ازجمله حقوق، مدیریت و حسابداری و نیز رشته‌های فنی و مهندسی مانند عمران، معماری، مهندسی کامپیوتر و مهندسی کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌شود. دو رشته کارشناسی گیاهان دارویی و حقوق ثبتی از رشته‌های جدیدالتاسیس در واحد شیروان هستند. سیاست اصلی دانشگاه توسعه رشته‌هایی است که مبتنی‌بر پتانسیل‌ها، نیازمندی‌ها و توانمندی‌های بالفعل و بالقوه شهرستان شیروان است.»

مرجانی درباره طرح پایش و ارتباط آن با رشته‌ها اظهار کرد: «براساس طرح پایش و با توجه به پتانسیل‌های شهرستان در حوزه‌های کشاورزی، باغبانی و گیاهان دارویی، واحد شیروان رشته‌های مرتبط از مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی را دارد.»

رئیس واحد شیروان درخصوص اینکه نسبت به موضوع طرح پایش رشته جدیدی در این واحد است، گفت: «رشته کارشناسی گیاهان دارویی در سال جاری در همین راستا اضافه شده است.»

وی بیان کرد: «در راستای حمایت از دانشجویان نخبه و کمک به بروز خلاقیت‌های علمی و فراهم‌سازی پشتوانه‌های مادی و معنوی و تکمیل مسیر از ایده تا تجاری‌سازی، بنیاد خیرین علمی با بهره‌گیری از تمامی پتانسیل‌های خیرین حقیقی و حقوقی در سطح شهرستان شیروان تشکیل شده است تا زمینه حمایت مادی را به بهترین صورت فراهم کند.» مرجانی درباره مزیت این واحد گفت: «واحد شیروان بزرگ‌ترین و مجهزترین مجموعه علمی و آموزشی شهرستان است و دارای به‌روزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات علمی و آزمایشگاهی است که توانایی خدمات‌دهی در تمامی مقاطع تحصیلی را دارد.»

وی افزود: «واحد شیروان اولین و بزرگ‌ترین مرکز علمی آموزشی شهرستان است که بیش از ۵۰ عضو هیات‌علمی تمام‌وقت و بالغ بر ۱۰هزار مترمربع فضای آموزشی و آزمایشگاهی و کارگاهی و بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مجموعه سالن‌های ورزشی را دارد.»

تحصیل دانشجویان بدون کنکور در رشته‌های معدن و متالورژی در مرکز جاجرم

قادر اسفیدانی، رئیس مرکز جاجرم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی مرکز جاجرم وابسته به واحد بجنورد در سال 1385 تاسیس شد و در حال حاضر ظرفیت پذیرش هزار دانشجو را در رشته‌های حسابداری، مدیریت، معماری، برق، مکانیک، عمران و آموزش ابتدایی داراست. بیش از 500 دانشجو در رشته‌های فوق مشغول به تحصیل هستند. در این مرکز آموزشی با توجه به واقع شدن در یک منطقه خاص جغرافیایی که از هر یک از شهرهای اطراف 180 کیلومتر فاصله دارد همواره سعی بر آن بوده است که به نیازهای آموزشی منطقه پاسخ داده شود که رسالت اصلی دانشگاه هم بر همین اساس بوده و سعی کرده در جهت محرومیت‌زدایی از این منطقه نقش خود را ایفا کرده باشد.»

وی افزود: «مرکز جاجرم در دو مقطع تحصیلی مهر ماه و بهمن ماه طبق ضوابط مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به جذب دانشجو می‌کند.

در این خصوص هم یک مرکز مشاوره به کمک اساتید گروه آموزش ابتدایی دایر شده تا به دانشجویان کمک شود که رشته تحصیلی مورد علاقه خود را به گونه‌ای انتخاب کنند تا در جهت علایق خود بوده و نهایت استفاده را ببرند.»

رئیس مرکز جاجرم با اشاره به تسهیلات ارائه‌شده برای دانشجویان این مرکز گفت: «این دانشگاه به‌منظور کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان ضمن اعطای تخفیفات شهریه طبق مصوبات استانی همواره سعی کرده تا تسهیلات با نرخ پایین چهار درصد را به دانشحویان اعطا کند و همچنین علاوه‌بر آن همواره برای تقسیط شهریه دانشجویان مساعدت شده تا دانشجویان با دغدغه کمتری اقدام به تحصیل کنند.»

وی درباره خدماتی که مرکز جاجرم به دانشجویان می‌دهد، اظهار کرد: «از دیگر خدمات مرکز همکاری با واحد آموزش کارخانه آلومینای جاجرم است که آموزش‌های عملی کارخانه که توسط اساتید به نام کشوری به محوریت عمل‌گرایی آموزش داده می‌شود را در اختیار دانشجویان رشته‌های مربوطه هم قرار می‌دهد تا دانشجویان مرکز هم به رایگان امکان حضور در کلاس‌های مربوطه را داشته باشند.»

 اسفیدانی تصریح کرد: «واحد آموزشی جاجرم پیوسته سعی کرده براساس طرح پیمایش استانی رشته‌هایی را در مرکز دایر کند که مورد نیاز منطقه بوده و متقاضی تحصیل دارد، بر این اساس رشته‌های مورد توجه مرکز معدن و متالورژی است.»

 * نویسنده: مریم حضرتی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار