• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۲۸ - ۰۸:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نانسی پلوسی برای جلوگیری از سیاست‌های دشوارکننده رای‌دهی پستی از سوی ترامپ، به‌دنبال تصویب قانون است

دوئل با صندوق پستی

روز گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در واکنش به افزایش نگرانی از تاثیرات منفی عملکرد دولت آمریکا بر سامانه پست این کشور و پیامدهای منفی آن بر انتخابات ریاست‌جمهوری، در نامه‌ای از نمایندگان این کشور خواست به تعطیلات تابستانی خود پایان داده و دست‌به کار شوند.

دوئل با صندوق پستی

  به گزارش «فرهیختگان»، جدا از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هر 10 روز، یک توئیت علیه رای‌گیری پستی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا زده است. او از 8 آوریل (20 فروردین) تا 30 جولای (9 مردادماه) 11 توئیت در مخالفت با رای‌گیری پستی منتشر کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا که براساس نظرسنجی‌ها نزدیک به 10 درصد از رقیب دموکراتش عقب‌تر است، می‌خواهد بساط رای‌دهی پستی را که دموکرات‌ها خیلی به آن امید دوخته‌اند، به‌هم بریزد. باوجود اینکه توئیتر یکی از توئیت‌های دونالد ترامپ درباره تقلب در رای‌دهی پستی را برچسب راستی‌آزمایی زد، او دست‌بردار نیست و همچنان علیه این سیستم می‌نویسد و می‌گوید. او البته به این حد محدود نشده و اقدامات اجرایی علیه رای‌دهی پستی را نیز مدیریت و هدایت کرده است.

ترامپ هفته گذشته اعلام کرد با تامین بودجه ۲۵ میلیارد دلاری ادارات پست این کشور مخالف است، چراکه 3.5 میلیارد دلار آن اختصاص به شیوه رای‌دهی پستی دارد. او با انتصاب یکی از حامیان مالی انتخاباتی‌اش به ریاست اداره پست آمریکا، نبردش با رای‌گیری پستی را به صندوق‌های پستی رسانده است. گفته می‌شود، لوئیز دجوی، رئیس جدید اداره پست آمریکا بودجه ادارات پست این کشور را کاهش داده و صد‌ها دستگاه ماشین‌آلات جداسازی بسته‌های پستی را از ادارات پست جمع‌آوری کرده است. گزارش‌هایی درباره کاهش صندوق‌های پستی در آمریکا نیز منتشر شده است. سی‌ان‌ان مدعی است حدود ۷۰۰ ماشین جداسازی بسته‌های پستی از ادارت پستی این کشور جمع‌آوری شده‌اند. جمع‌آوری این ماشین‌آلات، در آستانه انتخابات منجربه تاخیر در ارسال بسته‌های پستی خواهد شد و این دقیقا همان چیزی است که دونالد ترامپ می‌خواهد. رئیس‌جمهور آمریکا این نیت خود را پنهان نکرده است. او روز پنجشنبه به وقت محلی اعتراف کرد با بودجه اضافی برای خدمات پستی ایالات‌متحده مخالف است تا تحویل نامه‌های پستی را دشوارتر کند.

اظهارات ترامپ شواهدی را برای منتقدان ارائه می‌دهد که می‌گویند رئیس‌جمهور عمداً در تلاش است پیش از انتخابات ماه نوامبر پست را متوقف کند تا به انتخاب مجدد وی کمک کند. عدم تامین بودجه پست و جمع‌آوری ماشین‌آلات آن درحالی است که از مدت‌ها قبل اداره پست آمریکا با مشکل مالی روبه‌رو است و حدود 160 میلیارد دلار بدهی دارد. این اداره در ماه ژوئیه در نامه‌هایی به ایالات‌متحده آمریکا هشدار داد با این اوضاع نمی‌تواند تضمین کند تمام آرای پستی به‌موقع ارسال و شمارش شود. به گزارشNBC News ، حداقل 15 ایالت این نامه را دریافت کرده‌اند.

  بیدارباش در اردوگاه دموکرات‌ها

دموکرات‌ها ادعاهای دونالد ترامپ را بی‌اساس می‌دانند و در هفته‌های گذشته نیز به‌صراحت به این مساله اشاره کرده‌اند، اما اکنون و با اقدامات ترامپ و رئیس اداره پست آمریکا، آنان نیز به فکر مقابله افتاده‌اند. هرچند آنها راه بسیار دشواری پیش‌رو دارند که بتوانند اقدامات ترامپ را خنثی کنند، اما تلاش می‌کنند با قانونگذاری جلوی ویرانگری‌های ترامپ را بگیرند.

روز گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در واکنش به افزایش نگرانی از تاثیرات منفی عملکرد دولت آمریکا بر سامانه پست این کشور و پیامدهای منفی آن بر انتخابات ریاست‌جمهوری، در نامه‌ای از نمایندگان این کشور خواست به تعطیلات تابستانی خود پایان داده و دست‌به کار شوند. او گفته است: «ما در سراسر کشور شاهد تاثیرات مخرب کارزار رئیس‌جمهوری برای آسیب رساندن به انتخابات هستیم. ترامپ بر آن است تا سامانه پست آمریکا را به‌هم ریخته و حق رای را  از رای‌دهندگان سلب کند.»

پلوسی اعلام کرده است مجلس نمایندگان باید تا پایان هفته‌جاری درباره قانونی رای‌گیری کند که مانع تغییر عملکرد پست در این کشور شود. سیاستمداران ارشد حزب دموکرات آمریکا این اقدامات را جلوه‌ای از سیاست دونالد ترامپ برای آسیب رساندن به سامانه پست می‌دانند. تعطیلات تابستانی نمایندگان هر دو مجلس طبق قرار باید روز هشتم سپتامبر به پایان برسد. اکنون دموکرات‌ها برآنند تا با فراخواندن نمایندگان مانع از پیشبرد سیاست ترامپ درقبال پست آمریکا شوند.

در ادامه مقابله با خرابکاری‌های ترامپ، چندین ایالت آمریکا اعلام کرده‌اند به‌لحاظ قانونی اقداماتی را در دست اجرا دارند تا جلوی تصمیمات دولت در تغییر نحوه برگزاری انتخابات به‌شیوه پستی را بگیرند. مقامات دست‌کم 6 ایالت آمریکا ازجمله کلرادو، کارولینای شمالی و ویرجینیا گفته‌اند ازطریق قضایی با اقدامات دولت مقابله خواهند کرد. مورا هیلی، دادستان عمومی ماساچوست گفت: «ما مرعوب تلاش‌های آشکار دونالد ترامپ برای تضعیف یکپارچگی نظام انتخاباتی‌مان نخواهیم شد.»

  چرایی نگرانی ترامپ از رای‌ پستی

رای‌گیری به‌روش پستی، مختص به این انتخابات نیست و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، حدود یک‌چهارم آرا به‌شیوه پستی جمع‌آوری شد. در انتخابات امسال باتوجه به بحران کرونا، به‌طور حتم بیش از نیمی از آرا به‌صورت پستی به صندوق انداخته خواهد شد. شیوه رای دادن پستی، به چند شکل است؛ در برخی ایالات برخی شهروندان اجازه دارند با ثبت‌نام پیش‌از موعد، پاکت پستی رای‌گیری را دریافت کنند و پس از نوشتن نام نامزد موردنظر، آن را ازطریق پست به کمیسیون انتخابات بفرستند. در برخی ایالات رای‌دهندگان می‌توانند با ارائه دلایل‌شان، به‌صورت پستی رای بدهند، اما در بیش از نیمی از 50 ایالت آمریکا، هر شهروندی که تمایل داشته باشد می‌تواند به‌صورت غیابی رای بدهد.

اکنون باتوجه به شرایط بیماری، ایالت‌ها به‌دنبال دسترسی بیشتر مردم برای رای دادن به‌شیوه پست هستند. در این شیوه، رای‌دهندگان باید قبل از روز انتخابات، آرایشان را ارسال کنند. در ۳۴ ایالت آرایی که بعد از روز انتخابات برسد، فاقد اعتبار است و  در ۱۶ ایالت به‌اضافه واشنگتن دی‌سی، بعد از روز انتخابات هم آرا را شمارش می‌کنند که زمان این تاخیر هم در هر ایالتی متفاوت است. به‌طور مثال آلاسکا تا 10 روز بعد از انتخابات هم رای را درصورتی‌که در روز انتخابات یا یک روز قبل از آن ارسال شده باشد، می‌پذیرد. قرار است ۶ ایالت محل رقابت یعنی کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان و فلوریدا برگه‌های رای پستی را برای درخواست‌کنندگان در ماه سپتامبر ارسال کنند که رای‌دهندگان می‌توانند به‌محض دریافت برگه‌ها، آنها را پر کرده و برگردانند.

یکی از مشکلات دونالد ترامپ دقیقا در همین نقطه شکل می‌گیرد. او در چندماه گذشته به‌واسطه کرونا و تبعات اقتصادی و اجتماعی‌اش، شرایط مناسبی ندارد و تمام ظرفیت خود را روی مناظرات انتخاباتی گذاشته است. باوجود ناکارآمدی‌های ترامپ، بایدن به‌آسانی در مناظرات حریف ترامپ نخواهد شد. در رای‌گیری پستی ایالت‌هایی که رسما نتایج انتخابات را مشخص خواهند کرد، پیش از مناظرات رایشان را ثبت می‌کنند و عملا به ترامپ فرصت عرض‌اندام نخواهند داد. برای ترامپ شرایط مطلوب، حضور مردم این ایالت‌ها در پای صندوق رای است. ازسوی دیگر، بخش زیادی از هواداران دموکرات‌ها حاضر نیستند برای یک رای، جان خود را به خطر بیندازند و ساعت‌ها در صف انتخابات حضور پیدا کنند. این افراد به رای پستی چشم دوخته‌اند و اگر محدودیت‌ها مانع رای آنها شود، از خیر رای دادن خواهند گذشت. درمقابل اما طرفداران ترامپ که ائتلافی از سفیدپوستان کم‌سواد و نژادپرستان افراطی است، نه‌تنها ترسی از کرونا ندارند که در کمپین‌های ترامپ هم بدون ماسک حضور پیدا می‌کنند. این هواداران بسیار پرشورتر از هواداران دموکرات خواهند بود و ترامپ با تهییج، آنها را پای صندوق خواهد کشید. کاهش مشارکت در انتخابات در ادوار مختلف، به‌معنای شکست دموکرات‌ها و پیروزی جمهوری‌خواهان بوده است.   

  جمهوری‌خواهان به دنبال مشارکت حداقلی

این تنها دونالد ترامپ نیست که تلاش می‌کند با ایجاد موانع، مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را کاهش دهد و احتمال خود برای پیروزی در انتخابات را افزایش دهد. ممانعت از رای دادن طرفداران جریان رقیب به‌ویژه در ایالت‌هایی که در اختیار جمهوری‌خواهان است، در چند سال گذشته به‌طور ویژه‌ای در دستور کار محافظه‌کاران قرار گرفته است. این موضوع از قرن‌ها پیش مورد توجه قانونگذاران آمریکایی قرار گرفته بود و آنها در قرن پانزدهم لایحه‌ای را به تصویب رساندند که براساس آن دولت و حکومت فدرالی اجازه غصب حق رأی مردم را به دلیل نژاد، رنگ پوست یا اینکه در گذشته به‌عنوان برده مورد استثمار قرار گرفته‌اند، نداشت. این قانون قرن‌ها مسکوت ماند تا اینکه در ماه آگوست 1965، به امضای لیندن جانسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسید و پس از آن، سیاهپوستان جنوب آمریکا آزادی شرکت در انتخابات را به‌دست آوردند. با این حال اما در سال ۲۰۱۳، دادگاهی در آمریکا با این ادعا که این قانون حاصل مقتضیات دهه ۶۰ میلادی بوده و دیگر کارآمدی لازم را ندارد، مفاد مهمی را از قانون حق رأی سال ۱۹۶۵ بیرون کشید. قانون ۱۹۶۵ می‌گفت ایالت‌ها و دولت‌های منطقه ملزم هستند. هرگونه الگوی تبعیضی در رابطه با قوانین انتخابی‌شان را به دولت فدرال مطرح کنند. کنگره قانون حق رأی را به این دلیل وضع کرد که بسیاری از ایالت‌ها قانونی ایجاد کرده بودند تا مردم را - به‌ویژه سیاهان و فقرا را- از رأی محروم کنند. دادگاه عالی با ۵ رای در برابر ۴ رای، اعلام کرد که تبعیض علیه رأی‌دهندگان دیگر اشکالی ندارد و نیاز نیست دولت فدرال از شهروندان آمریکایی و حق رأی آنها محافظت کند. چند روز پس از این تصمیم، مأموران جمهوری‌خواه در آمریکا به‌طور بی‌سابقه‌ای شروع به وضع قوانینی کردند که رأی دادن را برای مردم سخت‌تر کند. با این تصمیم و اقدام جمهوری‌خواهان، افرادی مانند آفریقایی– آمریکایی، لاتین‌تباران، فقرا، جوانان و سالمندان که به‌طور طبیعی در انتخابات در اکثر مواقع علیه جمهوری‌خواهان رأی می‌دهند، با محدودیت‌هایی مواجه شدند. این روش با شعار محافظت از «تقلب در رأی» محبوب بسیاری از ایالت‌ها شد. در همان دوران قانونی رسمیت یافت که داشتن کارت شناسایی عکس‌دار برای تمامی رأی‌دهندگان اجباری شد. این قانون، به دنبال جلوگیری از رأی دادن آمریکایی‌های غیرسفیدپوست و فقرا می‌شد. در انتخابات سال 2014، 11 درصد از رأی‌دهندگان واجد شرایط، کارت شناسایی عکس‌دار نداشتند و بیشتر این افراد نیز سیاه، لاتین‌تبار و فقیر بودند.

 برنی سندرز، سناتور ایالت ورمانت در کتاب «انقلاب ما؛ آینده‌ای که باید به آن اعتقاد داشت» در این باره نوشته: «یک بررسی آکادمیک درباره رأی‌گیری ۲۰۱۴، نشان می‌دهد که اجباری کردن کارت شناسایی قانونی، تعداد رأی‌دهندگان لاتین‌تبار را 9.3 درصد، سیاهان8.6 درصد، و آسیایی - آمریکایی‌ها را 12.5درصد کاهش داده است. پس از تحلیل داده‌ها، محققان متوجه شدند که با اجباری کردن کارت‌شناسایی عکس‌دار، آرای دموکرات‌ها با 8.8 درصد کاهش مواجه شد. این میزان کاهش برای جمهوری‌خواهان 3.6 درصد بود. فرمانداران و قانونگذاران جمهوری‌خواه رأی دادن زودتر از موعد را ممنوع کردند، ثبت‌نام در همان روز را ممنوع کردند و به‌شدت فهرست رأی‌دهندگان واجد شرایط را پاکسازی کردند. آلاباما، نه‌تنها داشتن کارت شناسایی عکس‌دار را اجباری کرد، بلکه در محله‌های سیاه‌نشین، دفاتر رای را که رای‌دهندگان می‌توانستند کارت‌شان را از آنجا دریافت کنند، تعطیل کرد. مرکز عدالت برین آگاه شد که در سال ۲۰۱۶، برای نخستین بار در یک انتخابات ریاست‌جمهوری، 15 ایالت محدودیت‌های جدیدی برای رأی‌گیری مقرر کرده بودند. این قوانین جدید، در یک انتخابات بسته، باعث کاهش تاریخی رأی‌دهندگانی شد که می‌توانستند به آسانی نتایج آرا را متحول کنند.

علاوه‌بر این شرایط، جمهوری‌خواهان برای رای‌دهندگان در مناطق اقلیت‌نشین، شرایط رای انداختن به صندوق را نیز سخت‌تر می‌کنند. در سال ۲۰۱۲، آفریقایی-آمریکایی‌ها، دو برابر سفیدها در صفوف رأی‌دهی منتظر ماندند. برخی از رای‌دهندگان در حوزه اقلیت‌ها، 6 تا هفت ساعت برای رأی دادن منتظر ماندند. در همین سال، پنج میلیون و 800 هزار نفر از شهروندان آمریکا از شرکت در انتخابات محروم شدند. این افراد به این دلیل نتوانستند رای بدهند که در ایالت محل زندگی آنها رای دادن برای افرادی با سوابق جنایی ممنوع شده بود. با این قانون، به‌طوری که رای 23 درصد از سیاهپوستان فلوریدا بالکل نادیده گرفته شد. با توجه به اینکه بیشتر زندانیان آمریکا براساس میزان جمعیت، سیاهپوستان عمدتا طرفدار دموکرات‌ها هستند، مشخص است که این محدودیت به ضرر کدام حزب در انتخابات شده است. در سال 2016، دونالد ترامپ با تکیه بر این محدودیت‌ها علیه سیاهپوستان و اقلیت‌ها، توانست بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زند.

در انتخابات ۲۰۱۶، میزان حضور رای‌دهندگان سفیدپوست افزایش و میزان حضور رای‌دهندگان سیاهپوست در پای صندوق‌های رای برای نخستین بار در 20 سال گذشته کاهش پیدا کرد. ترامپ نیز که با توجه به اعتراضات ضدنژادپرستی، به اثرگذاری آرای سیاهپوستان واقف است، تمام تلاش خود را می‌کند تا حضور سیاهپوستان در انتخابات ماه نوامبر کاهش پیدا کند. هدف او این است که بیش از 8 درصد آرای سیاهپوستان را به خود اختصاص دهد. در انتخابات قبل، 8‌ درصد سیاهپوستان به ترامپ رای داده بودند، اما اگر نتواند چنین کاری کند، ترجیح می‌دهد میزان حضور رای‌دهندگان سیاهپوست کاهش یابد. بیش از سه سال از استقرار ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد و ۶۵‌ درصد سیاهان معتقدند این دوره برای آنها بسیار بد بوده است. برخلاف سفیدپوستان هوادار دموکرات‌ها که ممکن است به دلیل بحران کرونا حاضر نباشند پای صندوق رای بروند، سیاهپوستان ‌انگیزه لازم برای حضور در انتخابات و رای به جو بایدن را دارند و همین مساله نیز باعث خواهد شد تا تدابیر سختگیرانه‌تری به‌ویژه در ایالت‌هایی که جمهوری‌خواهان در آن قدرت را در دست دارند، علیه سیاهپوستان و سایر اقلیت‌ها اعمال شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

ای فلسطین؛ دلیر بر سوارانت و بر خنجر گذارانت سلام؛

شعر مقاومت؛ میراث شهید هنیه

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار