• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۲۶ - ۰۶:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» در گفت‌وگو با روسای واحد‌های استان یزد پتانسیل‌‌های جذب دانشجو در این استان را بررسی کرد

تنوع بالای رشته‌ها و تقسیط شهریه در واحدهای یزد

در شماره امروز «فرهیختگان» و در ادامه بررسی پتانسیل‌‌های جذب بدون آزمون استان‌ها، سراغ روسای واحد‌های استان یزد رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

تنوع بالای رشته‌ها و تقسیط شهریه در واحدهای یزد

  به گزارش «فرهیختگان»، مردادماه در هرسال، ایام ویژ‌ه‌ای برای دانش‌آموزان و علاقه‌مندان ورود به مراکز آموزش عالی است. امسال هم با وجود تغییرات گسترده در زمان برگزاری آزمون‌‌ها و تعویق برگزاری آزمون سراسری تا ابتدای شهریورماه، هنوز هم مرداد به‌واسطه پذیرش براساس سوابق تحصیلی برای داوطلبان ماه حساسی به شمار می‌رود. پذیرش بدون کنکور همه زیرنظام‌‌های آموزش عالی آغاز شده است. پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی نیز تا دوم شهریور در سایت اینترنتی مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه ادامه دارد. در شماره امروز «فرهیختگان» و در ادامه بررسی پتانسیل‌‌های جذب بدون آزمون استان‌ها، سراغ روسای واحد‌های استان یزد رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

امکان تحصیل بدون آزمون در بیش از 85 رشته دانشگاه آزاد یزد

معصومه طباطبایی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره جذب دانشجوی بدون کنکور اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی جذب دانشجو براساس سوابق تحصیلی بدون آزمون را سال‌هاست دارد و امسال هم ادامه خواهد داد. متقاضیان می‌توانند در بیش از 85 رشته در مقاطع کارشناسی و کاردانی با سوابق تحصیلی انتخاب کنند. این واحد دانشگاهی در رشته‌‌های روانشناسی، میکروبیولوژی و رشته‌‌های پیراپزشکی با آزمون دانشجو می‌پذیرد. ثبت‌نام دانشجویان از پنجم مرداد آغاز شده و تا دوم شهریور ادامه خواهد داشت. بعد از اعلام نتایج در نیمه شهریور داوطلبان با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد اسلامی یزد، ثبت‌نام غیرحضوری و انتخاب واحد خواهند کرد. پس از انتخاب واحد تکلیف نوع ارائه کلاس‌ها با توجه به شرایط کرونایی کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

وی ادامه داد: «تقسیط شهریه، وام بلندمدت از صندوق رفاه دانشجویی به دانشجویان، تخفیف شهریه در بسیاری از رشته‌ها، کامل شدن زیرساخت‌های مجازی و ایجاد میزکار مجازی برای تمام امور برای صدور گواهی تحصیلی، پیگیری مسائل نظام ‏وظیفه و نیاز‌های دیگر دانشجویان بدون حضور در دانشگاه ازجمله شرایطی است که برای دانشجویان درنظر گرفته شده است. بعد از اتمام مشکلات کرونا نیز برای کاهش اتلاف وقت و هزینه‌‌های ایاب و ذهاب دانشجوبان میزکار‌های مجازی را ادامه می‌دهیم.»

  ارائه واحد‌های عملی متناسب با رشته و با حضور کارفرمایان مرتبط

طباطبایی در ‌بخش دیگر سخنان خود با اشاره به امکانات واحد یزد افزود: «همچنین این واحد دانشگاهی با راه‏اندازی دو سرای نوآوری شامل مراکز رشد، محیط‌‌های کسب ‏وکار گروهی و ایجاد شرایط کار دانشجویان در صنعت به‌منظور مهارت ‏آموزی درنظر دارد برای دانشجویان مشتاق و ساعی شرایطی را فراهم سازد که بتوانند بعد از فارغ ‏التحصیلی یا خود کسب‏وکار‌های کوچکی را راه‏ اندازی کرده و یا با داشتن مهارت‌های لازم وارد بازار کار شوند. در این راستا برای این دانشجویان واحد‌های عملی متناسب با رشته و با حضور کارفرمایان مرتبط ارائه خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد: «واحد یزد زیرساخت‌های خوبی را چه از نظر عضو هیات‏ علمی تمام‏وقت با حضور 180 عضو هیات‏ علمی و چه از نظر زیرساخت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی برای رشته‌‌های مختلف علوم انسانی و فنی مهندسی به فراخور وضعیت و شرایط داشته است.

درحال‏ حاضر موقعیت خوبی برای دانشجویان مشاوره در مرکز مشاوره دانشگاه، دانشجویان مرتبط با ربات یک، علوم کشاورزی، رشته‌‌های مرتبط با نساجی و پوشاک و صنایع وابسته به شیمی و هنر و معماری فراهم شده و شرکت‌های دانش‌بنیان از فارغ ‏التحصیلان این رشته وارد بازار کسب‏ وکار شده‌اند. همچنین تیم‌‌های رباتیک و بتون در مسابقات ملی و بین‌المللی مقام‌‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند. همچنین در رشته‌‌های مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی برنامه‌‌های بسیاری برای استفاده دانشجویان از ظرفیت‌‌ها وجود دارد.»

طباطبایی درباره افزایش رشته‌‌های جدید در سال جاری بیان کرد: «رشته حقوق ثبتی، رشته ایمنی صنعتی و مهندسی فناوری آسانسور و بالابر در مقطع کارشناسی امسال به رشته‌‌های این واحد اضافه شده است که هر سه رشته از رشته‌‌های مهارتی و با بازار کار مناسب هستند. همچنین امسال در کارشناسی ‏ارشد و دکتری در رشته‌‌هایی مانند دکتری محیط‏زیست، ارشد روانشناسی بالینی، ارشد مدیریت دولتی و ارشد پروژه و ساخت پذیرش دانشجو خواهیم داشت.»رئیس واحد یزد درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در این واحد گفت: «ظرفیت پذیرش دانشجو از کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری بیش از هزار و 500 دانشجو برای ثبت‏ نام در سال جدید است.»

تقسیط و تخفیف شهریه برای دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ابرکوه

ابوالفتح عزیزی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره جذب دانشجوی بدون کنکور و رشته‌های آن اظهار کرد: «واحد ابرکوه در رشته‌های کاردانی و کارشناسی در گروه‌های فنی مهندسی، علوم‌انسانی، هنر و کشاورزی بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد. رشته‌هایی که جذب دارند از گروه علوم‌انسانی رشته‌های حسابداری، آموزش‌وپرورش ابتدایی و گروه فنی-مهندسی در رشته‌های ساختمان، عمران، برق – قدرت، کامپیوتر در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است.»

وی درباره مزیت‌های این واحد گفت: «دانشجویان پذیرفته‌شده در این واحد دانشگاهی از امتیاز تقسیط و تخفیف کاهش شهریه برخوردار هستند.»سرپرست واحد ابرکوه درخصوص خدماتی که این واحد برای دانشجویان درنظر گرفته، عنوان کرد: «برای رفاه حال دانشجویان خدمات کمک‌آموزشی، سالن مطالعه، کتابخانه، سلف‌سرویس، غذا با تخفیف دانشجویی و آموزش‌های فوق‌برنامه مجازی سالن ورزشی با تجهیزات کامل وجود دارد.»

وی افزود: «برای جذب دانشجویان در زمان ثبت‌نام، مرکز مشاوره در سطح دانشگاه برقرار می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به مراکز یادشده درمورد رشته‌ها و امکانات و... توجیه و مشاوره تحصیلی شوند و به سوالات ایشان پاسخ داده شده و ابهامات‌شان برطرف می‌شود. همچنین یک خط تلفن همراه به‌طور ثابت در اختیار مرکز مشاوره قرار دارد که درطول شبانه‌روز پاسخگوی متقاضیان است.»

سرپرست واحد ابرکوه درخصوص ظرفیت این واحد برای پذیرش دانشجوی بدون کنکور عنوان کرد: «واحد ابرکوه باتوجه به جغرافیای 108 هکتاری و فضاهای آموزشی، ورزشی، خوابگاه و رفاهی، قریب به 25 هزار متر، می‌تواند پذیرای بیش از 3000 دانشجو در رشته‌های مختلف باشد و حتی برای دانشجویان غیربومی درحال حاضر این واحد دانشگاهی دارای سه خوابگاه با ظرفیت تقریبی 1000 دانشجو است.»

وی درباره مزیت‌های واحد ابرکوه برای دانشجویان بدون آزمون اظهار کرد: «کاهش هزینه تحصیلی در مقایسه با دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دولتی سایر شهرها، بهره‌مندی از انواع امکانات، فضای آموزشی مناسب، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، کتابخانه، سالن مطالعه، مجتمع ورزشی چندمنظوره و... امتیازاتی است که دانشجویان می‌توانند بدون هیچ هزینه جانبی از این امکانات استفاده کنند و مهم‌ترین مزیت برای دانشجویان بومی، بودن در کنار خانواده و تحصیل با آرامش روحی و سلامت جسمی است.»

یادگاری در ادامه اضافه کرد: «تبدیل دانشگاه آزاد ابرکوه به یک برند آموزشی باکیفیت در سطح شهرستان و منطقه ازطریق افزایش کیفیت آموزشی و نظارت بر کار بخش‌های مختلف، خدمت‌رسانی مطلوب به دانشجویان، اهتمام به برنامه‌های فرهنگی و ورزشی متنوع، توجه به درآمدزایی و گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان از برنامه‌های این واحد محسوب می‌شود. بر روی کلیه رشته‌هایمان سرمایه‌گذاری شده و امکانات مرتبط با آنها خصوصا رشته‌های دارای آزمایشگاه و کارگاه تجهیز شده است.»وی درخصوص افزایش رشته‌ها در سال‌جاری اظهار کرد: «کاردانی گرافیک، کارشناسی مطالعات خانواده، کاردانی آموزش علوم‌تجربی ابتدایی و کاردانی سفال و سرامیک رشته‌هایی بودند که افزوده شدند.»

یادگاری افزود: «برای پذیرش و ارائه خدمت به دانشجویان در مبحث کاهش هزینه، رفت‌وآمد، شهریه، خوابگاه برای دانشجویان بومی و تخفیفات دانشجویی در زمینه شهریه، خوابگاه‌ها و... فعالیت بیشتری صورت می‌گیرد.»وی درخصوص ارتباط طرح پایش و رشته‌ها عنوان کرد: «درمورد طرح پایش برخی از رشته‌ها به‌دلیل کمبود استقبال با تعطیلی یا با کاهش دانشجو مواجه شده‌اند، اما ازسوی دیگر برخی رشته‌ها مانند رشته‌های زیرشاخه علوم‌تجربی و ارشد و دکتری حسابداری و... از نیازهای ضروری واحد برای پاسخگویی به متقاضیان بومی ومنطقه‌ای است که در دستورکار قرار دارد.»

وی درباره خدماتی که این واحد در اختیار دانشجویان جدیدالورود درنظر می‌گیرد، اظهار کرد: «گسترش خدمات رفاهی و ورزشی و فرهنگی، همچون راه‌اندازی سلف در ایام قبل از کرونا و مسابقات فرهنگی- مذهبی و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و همایش بزرگ وحدت حوزه و دانشگاه، تعویض سرورهای قدیمی دانشگاه، ارتقای وب‌سایت قدیمی دانشگاه، انتقال کتابخانه و سالن مطالعه به ساختمان آموزشی دانشگاه و... خدماتی است که این واحد برای دانشجویان درنظر دارد.»

یادگاری درباره مزیت‌های این واحد گفت: «استفاده از امکانات کارگاه و آزمایشگاهها در زمان غیرآموزشی جهت استفاده تمام دانشجویان متقاضی شرکت در مسابقات استانی و کشوری و انجام تحقیقات روی طرح‌های ارائه‌شده و برگزاری کلاس‌های آموزشی و تقویتی برای دانشجویان متقاضی از مزیت‌های این واحد است.»وی افزود: «امکانات گسترده شامل آموزش مجازی پیشرو و آنلاین، رشته‌های متنوع مختلف، فضاهای سبز فیزیکی جذاب و مناسب، سالن‌های ورزشی و مطالعه و کتابخانه، آزمایشگاه‌های مختلف و مهم‌تر از همه تحصیلات دانشگاهی درکنار خانواده برای دانشجویان بومی به‌دور از مخاطرات فرهنگی و روانی برای خانواده و سلامت جسمانی در دوران گسترش ویروس کرونا از امکاناتی است که این واحد دارد.»

پذیرش 5 هزار دانشجو در واحد مهریز

سیدضیاء مظلوم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مهریز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره جذب دانشجوی بدون کنکور اظهار کرد: «از سال 1391-1390 واحد مهریز در راستای ارائه خدمات وسیع‌تر به عموم جامعه اقدام به جذب بدون کنکور دانشجو کرد و تاکنون در تمام رشته‌های دایر در واحد بدون کنکور پذیرای متقاضی است.»وی درباره جذب دانشجو برای رشته‌های بدون کنکور گفت: «نزدیک به ۱۵ رشته فعال در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های حسابداری، برق، عمران و کامپیوتر داریم.»

رئیس واحد مهریز درخصوص امتیازات این واحد اظهار کرد: «برای رشته‌های واحد تا ۵۰ درصد تخفیف شهریه اعمال شده و شهریه به‌صورت قسطی اخذ می‌شود.» مظلوم به خدماتی که این واحد برای دانشجویان درنظر گرفته اشاره کرد و افزود: «مشاوره تحصیلی در دبیرستان‌ها قبل از پایان سال تحصیلی هرسال انجام می‌شود.»مظلوم درباره محوریت جذب دانشجوی بدون کنکور عنوان کرد: «باتوجه به اینکه متقاضیان رشته‌های علوم‌انسانی در سال‌های اخیر بیشتر شده‌اند، سعی شده برای رشته‌هایی که جذابیت دارند، بیشتر تبلیغ شود.»

رئیس واحد مهریز درخصوص ظرفیت پذیرش دانشجو گفت: «تعداد فضا‌های زیادی که دراختیار واحد هستند، ظرفیت پذیرش حدود پنج هزار دانشجو را فراهم می‌کند.»رئیس واحد مهریز افزود: «سعی می‌شود امکانات رفاهی بهتر و رشته‌های مورد تقاضای بیشتر فراهم شود. با تعداد بالای هیات‌علمی در گروه برق، برای تحقیق و توسعه در این رشته امکانات و فرصت‌های خوبی فراهم است.»

وی با اشاره به اینکه بر روی رشته‌های برق، حسابداری، عمران و کامپیوتر سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت: «رشته‌های کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، مدیریت کسب‌وکار و حقوق‌مالی کارشناسی برق گرایش مخابرات هم به این واحد افزوده شده است.»

وی درباره ارتباط طرح پایش و رشته‌ها گفت: «با موضوع طرح پایش استان یزد و اعضای هیات‌علمی گروه برق واحد، موضوع تجهیزات الکتریکی در صنعت نساجی موردتوجه قرار گرفته است. باتوجه به تعداد زیاد هیات‌علمی در گروه برق آزمایشگاه‌های مجهز در رشته‌های برق قدرت، الکترونیک و مخابرات وجود دارد.»

مظلوم به افزایش رشته‌هایی در ارتباط با طرح پایش اشاره کرد و افزود: «باعنایت به باغ‌شهر بودن مهریز وارد فعالیت‌های کشاورزی دانش‌بنیان و انرژی در کشاورزی شده‌ایم.»

پایگاه مشاوره تحصیلی واحد تفت میزبان داوطلبان ورود به دانشگاه

محسن فلاح، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره جذب رشته‌های بدون کنکور دانشجویان اظهار کرد: «29 رشته در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، 19 رشته در مقطع کاردانی و 10 رشته در مقطع کارشناسی پیوسته ازجمله رشته‌های بدون کنکور هستند. همچنین تخفیف شهریه به دانشجویان ممتاز و رشته‌هایی که شهریه بالا دارند، اعطای وام دانشجویی و تقسیط شهریه و دارا بودن زیرساخت مناسب جهت برگزاری کلاس‌ها و امتحانات پایان‌ترم به‌صورت غیرحضوری ازجمله امتیازات ارائه‌شده به متقاضیان رشته‌های بدون کنکور است.»

فلاح درباره خدماتی که واحد تفت به دانشجویان بدون‌کنکور ارائه می‌دهد، اظهار کرد: «سالن ورزشی، زمین چمن مصنوعی، رصدخانه، آزمایشگاه‌های مجهز و تخصصی در رشته‌های عمران، نقشه‌برداری و تربیت‌بدنی، سالن اجتماعات، کتابخانه، بوفه، سالن کنفرانس، خوابگاه دانشجویی، دیتاسنتر و کارگاه کامپیوتر خدماتی است که این واحد برای دانشجویان درنظر دارد.»

وی درباره استفاده از مشاوره برای جذب بدون کنکور دانشجو بیان کرد: «ایجاد پایگاه انتخاب رشته و مشاوره تحصیلی با حضور مشاوران مجرب، ارتباط با مدیران مدارس و اولیای دانش‌آموزان کنکوری و ارائه خدمات مشاوره‌ای به داوطلبان و همچنین تبلیغ خدمات، امکانات و تسهیلات دانشگاه در فضای مجازی و برگزاری موفقیت‌آمیز کلاس‌ها و امتحانات پایان‌ترم به‌صورت غیرحضوری ازخدمات این واحد برای دانشجویان است.» رئیس واحد تفت با اشاره به ظرفیت پذیرش دانشجوی بدون آزمون اظهار کرد: «ساختمان‌ها و کارگاه‌های آموزشی نو، مجهز و بزرگ و توجه به این نکته که در گذشته پذیرای بیش از 4000 دانشجو بوده‌ایم و همچنین داشتن کادر مجرب هیات‌علمی از دیگر امکانات این واحد است.»

وی درباره مزیت‌های واحد تفت بیان کرد: «نزدیک‌ترین شهرستان به مرکز استان، موقعیت جغرافیایی عالی به‌لحاظ هوای معتدل و ییلاقی در دامنه رشته‌کوه‌های شیرکوه، بزرگ‌ترین رصدخانه کشور، فراهم کردن زیرساخت مناسب جهت برگزاری کلاس‌ها و امتحانات پایان‌ترم به‌صورت غیرحضوری، برخورداری از اساتید مجرب هیات‌علمی و قراردادی، آزمایشگاه‌های مجهز و تخصصی در رشته‌های عمران، نقشه‌برداری و تربیت‌بدنی، تخفیف شهریه به دانشجویان ممتاز و رشته‌هایی که شهریه بالا دارند و اعطای وام دانشجویی و تقسیط شهریه از مزیت‌های این واحد محسوب می‌شود.»

 رئیس واحد تفت با اشاره به اینکه در این واحد تمرکز بیشتری روی رشته‌های مهندسی عمران شده است، گفت: «رشته‌های مهندسی عمران (دارای بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات سازه و زلزله دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور) تربیت‌بدنی (آزمایشگاه تربیت‌بدنی و دارای دو سالن ورزشی) و رشته حقوق (اساتید مجرب) از رشته‌هایی هستند که روی آنها سرمایه‌گذاری می‌شود.»

وی درخصوص افزایش رشته‌های جدید در سال‌جاری بیان کرد: «کارشناسی پیوسته مدیریت بازرگانی، کارشناسی پیوسته مطالعات خانواده وکارشناسی ناپیوسته حرفه‌ای حقوق (حقوق ثبتی) از رشته‌هایی است که در سال‌جاری افزوده شده است.»  فلاح ایجاد رشته‌های دارای بازار کار و اشتغال را ازجمله برنامه‌های این واحد عنوان کرد و درباره فعالیت جدید این واحد اظهار داشت: «راه‌اندازی رصدخانه با «بزرگ‌ترین تلسکوپ» موجود در ایران و تاسیس و راه‌اندازی و اخذ مجوز اولین «مرکز تحقیقات سازه و زلزله» دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور از فعالیت‌های این واحد است.»

رئیس واحد تفت افزود: «کسب عنوان «واحد دانشگاهی برتر» در پنجمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور در سال 1396، کسب عنوان «محصولات تجاری‌شده برتر» شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در سال 1395، تصویب دو شرکت دانش‌بنیان و اخذ مجوز از نهاد ریاست جمهوری، دریافت لوح تقدیر در سومین جشنواره فرهیختگان به‌عنوان «واحد فناور برتر» در کشور، کسب عنوان «رئیس برتر» در شصت‌وچهارمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی توسط ریاست واحد در سال 1390 و تلاش برای ایجاد مدرسه و کلاس‌های مهارت‌آموزی در رشته حقوق و برنامه‌ریزی برای ایجاد باشگاه فرهنگی و ورزشی از اقدامات این واحد در چندسال اخیر بوده است.»

جذب بیش از هزار دانشجوی بدون آزمون در واحد بافق

عباس فتاحی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره جذب بدون کنکور دانشجویان اظهار کرد: «این واحد دانشگاهی در راستای جذب دانشجویان با برگزاری جلسات و تشکیل کمیته جذب از طرق مختلف و تبلیغات مناسب در سال تحصیلی گذشته افزایش 30 درصدی جذب دانشجو داشته و هم‌اکنون نیز تلاش دارد با شناساندن امکانات و ظرفیت های واحد شاهد افزایش جذب دانشجو در سال‌جاری باشد.» وی درخصوص جذب رشته‌های بدون کنکور گفت: «این واحد در مقاطع کاردانی پیوسته (5 رشته) و کارشناسی( 8 رشته) و کارشناسی ناپیوسته (9 رشته) بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد.»

رئیس واحد بافق درخصوص امتیازاتی که به دانشجویان بدون کنکور می‌دهند، اظهار کرد: «تخفیف، تقسیط و اعطای وام‌های بلندمدت در پرداخت شهریه و برگزاری کلاس‌ها در ساعات غیراداری و روزهای آخر هفته از امتیازاتی است که برای داوطلبان بدون کنکور درنظر گرفته شده است.»

وی درباره خدمات این واحد به دانشجویان هم گفت: «اختصاص خوابگاه، اختصاص امکانات ورزشی، اختصاص اینترنت پرسرعت و سلف‌سرویس با تخفیف از خدماتی است که دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند.»

رئیس واحد بافق درباره محوریت جذب دانشجوی بدون کنکور گفت: «این واحد در مسیر جذب متقاضیان ادامه تحصیل بر جاذبه‌های علمی، پژوهشی واحد اعم‌از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، آزمایشگاه‌های مجهز دانشگاه، معرفی فرصت‌های شغلی رشته‌های تحصیلی و حضور اساتید مجرب و متعهد در این واحد دانشگاهی تمرکز دارد.»

وی درخصوص ظرفیت پذیرش دانشجوی بدون کنکور در این واحد عنوان کرد: «این واحد دانشگاهی باتوجه به دارا بودن اساتید مجرب، همچنین امکانات آموزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی متناسب با رشته‌های دایر و داشتن فضای مناسب تا هزار نفر ظرفیت جذب دارد.»فتاحی درباره مزیت‌های این واحد گفت: «داشتن خوابگاه، سلف‌سرویس، سرویس ایاب‌وذهاب، برگزاری کلاس‌ها در نوبت عصر و روزهای پایانی هفته، جذب حداکثری دانش‌آموزان هنرستانی، تلاش در جهت جذب پرسنل شرکت‌ها و معادن شهرستان جهت ادامه تحصیل و معرفی امکانات و تجهیزات دانشگاه از مزیت‌های این واحد محسوب می‌شود.»

فتاحی ادامه داد: «باتوجه به برخورداری شهرستان بافق از منابع غنی معدنی و همچنین قرارگرفتن در مسیر شاهراه ریلی کشور داوطلبان بیشتر متقاضی تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی هستند که با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده مقدمات تحصیل برای همشهریان عزیز در این واحد دانشگاهی فراهم شده است.»رئیس واحد بافق درباره افزایش رشته‌ها در سال‌جاری عنوان کرد: «دو رشته کارشناسی پیوسته سخت‌افزار کامپیوتر و کارشناسی ناپیوسته مدیریت صنعتی به رشته‌های این واحد افزوده شدند.»

وی افزود: «این واحد در مسیر جذب متقاضیان ادامه تحصیل بر جاذبه‌های علمی، پژوهشی واحد اعم‌از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، آزمایشگاه‌های مجهز دانشگاه، معرفی فرصت‌های شغلی رشته‌های تحصیلی و حضور اساتید مجرب و متعهد در این واحد دانشگاهی تمرکز دارد.»فتاحی درباره ارتباط بین طرح پایش و رشته‌ها اظهار کرد: «ناحیه‌بندی واحدهای دانشگاهی بر اساس موقعیت جغرافیایی انجام می‌گیرد و بر اساس آن طرح پایش و آمایش رشته‌ها براساس ناحیه‌بندی اجرا می‌شود.»وی ادامه داد: «این واحد دانشگاهی سعی دارد نسبت‌به ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای و رشته‌های متناسب با تقاضای شهرستان اقدام کند.»

رئیس واحد بافق درباره مزیت‌های این واحد بیان کرد: «این واحد دانشگاهی 48 کارگاه و آزمایشگاه فعال دارد که دانشجویان می‌توانند با مراجعه به آنها از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی درکنار دروس نظری استفاده کنند.» وی در پایان گفت: «تخفیف شهریه نسبت‌به سایر دانشگاه‌ها، بزرگ‌ترین و اولین مرکز دانشگاهی شهرستان،  تجهیزات بسیار و عملکرد خوب در برگزاری کلاس‌های مجازی ازجمله امکاناتی است که این واحد برای دانشجویان درنظر گرفته است.»

* نویسنده: مریم حضرتی، روزنامه نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین