• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۲۶ - ۰۶:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عسگری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: قضاوت در ورزشگاه خالی راحت‌تر است

مگر داوران خارجی چه گلی برسر دربی زده‌اند؟

رئیس سابق کمیته داوران گفت: اصلا نباید دنبال داور خارجی باشیم، مگر داوران خارجی در گذشته چه گلی به‌سر دربی‌هایی که قضاوت کردند زدند؟ هرکدام از آنها اشتباهاتی داشتند و اگر بیشتر از داوران ایرانی نبوده کمتر هم نبوده است.

مگر داوران خارجی چه گلی برسر دربی زده‌اند؟

 به گزارش «فرهیختگان»، دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس در قالب نیمه‌نهایی جام‌حذفی که نودوسومین دربی پایتخت محسوب می‌شود چهارشنبه هفته آینده در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و این درحالی است که از حالا گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها برای انتخاب داور دربی آغاز شده و باید تا چند روز مانده به این مسابقه منتظر ماند تا درنهایت قاضی این میدان سخت و حساس ازسوی کمیته داوران انتخاب شود. بر همین اساس و درباره برخی شایعات ازجمله انتخاب داور خارجی برای دربی و ملاک کمیته داوران برای انتخاب داور ایرانی پای صحبت‌های رئیس سابق کمیته داوران نشستیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با حسین عسگری را در ادامه می‌خوانید.

برخی شایعه کرده‌اند شاید یک داور خارجی برای دیدار دربی ۹۳ انتخاب شود. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

مطمئنا داور خارجی برای این مسابقه انتخاب نمی‌شود، مگر می‌شود در این وضعیت که همچنان شیوع ویروس کرونا قربانی می‌گیرد و محدودیت‌های پروازی وجود دارد بخواهیم از داور خارجی استفاده کنیم؟ شما فکر می‌کنید چرا رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی کنسل شد، بیشتر آن به‌خاطر همین محدودیت‌های پروازی و جابه‌جایی تیم‌ها و داوران بود. الان وضعیت در همه دنیا همین‌طور است. پروازها به‌جز در موارد خاص انجام نمی‌شود و حالا اینکه چه کسی خط‌وخطوط استفاده از داور خارجی را مطرح می‌کند مشخص نیست و اصلا امر درستی هم نیست ضمن اینکه این موضوع اصلا برای داوری ایران خوب نیست وقتی فوتبال ما بین تیم‌های آسیایی سال‌ها در جایگاه اول قرار دارد داوری آن‌هم که سابقه طولانی در فوتبال آسیا دارد در جایگاه خوبی در قاره کهن قرار گرفته و این درحالی است آن زمان که کشورهای عربی داور نداشتند، داوران ایرانی برای قضاوت راهی میادین بین‌المللی می‌شدند. حالا با این وضعیت اگر بخواهد داور خارجی بیاورند اصلا اتفاق خوبی نیست و وجهه فوتبال، داوری و فدراسیون‌مان را زیرسوال می‌برد. حالا مدتی به‌خاطر یک‌سری از مسائل از داوران خارجی استفاده می‌کردند اما الان چند سالی می‌شود این مشکلات برطرف شده و اصلا نباید دنبال داور خارجی باشیم، ضمن اینکه مگر داوران خارجی در گذشته چه گلی به‌سر دربی‌هایی که قضاوت کردند زدند؟ هرکدام از آنها اشتباهاتی داشتند و اگر بیشتر از داوران ایرانی نبوده کمتر هم نبوده است.

به‌خاطر کرونا این دربی در ورزشگاه خالی برگزار می‌شود. به‌نظر شما تجربه قضاوت در ورزشگاه خالی برای یک داور چطور است؟

در هر صورت قضاوت در ورزشگاه خالی راحت‌تر است. ضمن اینکه الان داوران ما خیلی با هم تفاوت ندارند و از لحاظ تجربه تقریبا در یک سطح هستند. در ادامه و با بررسی‌هایی که تشکیلات داوری انجام می‌دهد باید ببینند کدام داور از نظر روحی و روانی و جسمانی آماده‌تر از بقیه است و می‌تواند از پس دربی بربیاید. به‌طور مثال نحوه عملکرد داوران در هفته بیست‌ونهم لیگ برتر که شب گذشته برگزار شد می‌تواند در این انتخاب تاثیرگذار باشد. ازسوی دیگر روال به این شکل است که اگر داوری برای قضاوت این دو هفته پایانی سرخابی‌ها مقابل رقیبان‌شان انتخاب شود دیگر برای قضاوت دربی انتخاب نمی‌شود چون معمولا یک داور هفته‌های پیاپی را برای یک تیم قضاوت نمی‌کند و این موضوع هیچ‌جا مرسوم نیست. تشکیلات داوری مسئولیت دارد این موارد را بررسی کرده و آنها را لحاظ کند و بهترین انتخاب را داشته باشد.

درحال حاضر فکر می‌کنید چند داور فوتبال کشورمان صلاحیت قضاوت در دربی را دارند؟

نمی‌توان به‌طور دقیق عددی را گفت اما حداقل پنج، شش نفر هستند که می‌توانند دربی ۹۳ را قضاوت کنند منتها باید نگاه کنیم داوری که طی هفته‌های اخیر برای این دو تیم سوت زده عملکردش خوب بوده یا به‌نوعی عملکرد ضعیفی داشته است؟ مثلا یک داور هفته گذشته برای پرسپولیس قضاوت کرده و داوری خوبی نداشته پس طبیعتا حداقل تا سه هفته این داور نباید برای پرسپولیس قضاوت کند و حتی این موضوع برای استقلال هم صدق می‌کند. این مسائل دست کمیته داوران است تا این اتفاقات را محاسبه و لحاظ کنند. یا یک مثال دیگر؛ اگر داوری باشد که از حالا گزینه دربی باشد و نتواند قضاوت دیدارهای هفته پایانی را به‌خوبی انجام دهد او هم از لیست داوری برای این مسابقه حساس خارج می‌شود. همه این مسائل هست و تازه بعد از پایان لیگ و بررسی این مسائل، کمیته داوران متوجه خواهد شد که چقدر نیرو و چند نفر را واجد شرایط برای قضاوت در دربی دراختیار دارد.

صحبت پایانی؟

دربی یک بازی خاص است و شاید هفت، هشت داور هم از لحاظ توانایی و تجربه نزدیک به هم باشند اما هر داوری خصوصیات اخلاقی خاص خودش را دارد که این موضوع تاثیر مستقیم در اجرای قوانین دارد، بنابراین با توجه به موارد ذکرشده کمیته داوران باید بهترین گزینه را از بین آنها برای دربی ۹۳ انتخاب کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک