• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۲۶ - ۰۶:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بختیار رحمانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: قایدی داور را خوب فریب می‌دهد

پرسپولیس قهرمان شد چون رقبایش کم آوردند

دربی هر نتیجه‌ای داشته باشد باید به مجیدی وقت بدهند / قلعه‌نویی کار خوبی کرد که از سپاهان رفت/ قایدی داور را خوب فریب می‌دهد

نمی‌توان قهرمانی پرسپولیس را زیرسوال برد. چرا دروغ بگوییم؟ این تیم در خیلی از بازی‌ها یک بر صفر پیروز شد و به‌سختی برد. از طرفی عملکرد فنی برخی تیم‌ها پایین آمد، کم آوردند و این شانس برای تیم پرسپولیس به‌وجود آمد تا اختلاف امتیازش را زیاد کند و قهرمان شود.

پرسپولیس قهرمان شد چون رقبایش کم آوردند

  به گزارش «فرهیختگان»، زمانی تیم‌های بزرگ دنبالش بودند. شماره 7 استقلال را هم پوشید اما اوضاع خوب پیش نرفت و حالا در تیم صنعت نفت به یک نیمکت‌نشین تبدیل شده است. در شرایطی که صنعت خوب بازی نمی‌کند اصرار به نیمکت‌نشینی او ذهن خیلی از هواداران این تیم را به خود مشغول کرده است. اینکه چرا بازی نمی‌کند سوال بزرگ دوستداران اوست. این بازیکن با این همه تجربه بازی نمی‌کند ولی حرف نمی‌زند. روی نیمکت می‌نشیند ولی حرف نمی‌زند. تیمش می‌بازد و بازهم جز آرزوی موفقیت حرفی نمی‌زند. بدون‌شک خودش جواب خوبی برای غیبتش در ترکیب صنعت نفت دارد ولی تاکنون سکوت معنادارش هیچ‌یک از دوستدارانش را قانع نکرده است. با این حال او هنوز محبوب است. هم بین هواداران تیم صنعت نفت و هم بین هواداران استقلال. در آستانه دربی بد ندیدیم کمی با این بازیکن سابقا استقلالی صحبت کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با بختیار رحمانی را در ادامه می‌خوانید.

فصل جاری را چطور دیدی؟

برای من خوب نبود و نمی‌خواهم درموردش صحبت کنم. شرایط بدی برایم به‌وجود آمد. با این حال تا وقتی اسکوچیچ بود نتایج خوبی گرفتیم ولی بعد از آن با افت شدید روحی روبه‌رو شدیم و آن عملکرد سابق را نداشتیم. نمی‌شود نتایج جدید را تحمل و از آن دفاع کرد چون به بی‌راهه می‌رویم. در نیم‌فصل آنقدر امتیاز گرفته بودیم که در ادامه خیلی از نظر موقعیتی صدمه ندیدیم ولی آن روحیه و انگیزه کم شد.

می‌توانیم بگوییم سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را اسکوچیچ از شما گرفت؟

شاید تا حدودی تاثیر داشت ولی تیمی که می‌خواهد آسیایی شود نیاز به حمایت دارد. مسخره‌بازی که نیست هر تیمی به لیگ قهرمانان آسیا برود. ببینید تیم‌های بالای جدول برای کسب سهمیه چه می‌کنند و تیم ما چه کرده است؟ معادله ساده‌ای است. با توجه به حضور چندباره‌ام در لیگ قهرمانان آسیا فکر می‌کنم با روندی که باشگاه صنعت نفت در پیش گرفته است، نمی‌شود سهمیه گرفت. مگر می‌شود در خانه نشست و سهمیه گرفت. نه روحیه‌ای تزریق شد، نه کاری برای این تیم کردند، نه حمایتی از این بازیکنان شد. احساس می‌کنم خودشان نخواستند سهمیه بگیریم.

چرا کم بازی کردی و نیمکت‌نشین شدی؟

سوال‌تان حاشیه‌ای است و در این مقطع نمی‌خواهم به این موضوع دامن بزنم. به هر دلیلی من نیمکت‌نشین شدم و نمی‌خواهم درموردش حرف بزنم. هر وقت بازی کردم با جان و دل بازی کردم و هروقت نبودم برای تیمم آرزوی موفقیت کردم. این را همه دیگر فهمیدند که بازی‌نکردن من فنی نبود ولی دیگر چه فایده دارد. به هرحال من همیشه می‌گویم خدا بزرگ است و همیشه با تمام وجودم برای آینده تلاش می‌کنم. متاسفانه نیمکت‌نشینی من چند دلیل داشت که بعدا درموردش می‌گویم. یکی از دلایلش به‌شدت شخصی بود و نمی‌دانم چرا این خصومت شخصی به‌وجود آمد ولی من خیلی حرفه‌ای‌تر از دوستان رفتار کردم و می‌کنم. همه ایران فوتبال من را می‌شناسند و من فقط وظیفه‌ام تمرین‌کردن و تلاش برای آینده است و هیچ‌موقع دست از تلاش برنمی‌دارم. با باشگاه صنعت نفت قرارداد دارم و به قراردادم پایبندم. از هواداران آبادانی تشکر می‌کنم. می‌دانم در این هفته‌ها خیلی صبوری کردند ولی می‌خواهم بگویم امسال تیم صنعت نفت مشکلات فراوانی داشت و با این همه مشکل فوتبال بازی‌کردن سخت است. تیمداری با این روش خیلی مشکل است. بهتر است تکلیف این تیم را زودتر مشخص کنند چراکه چنین شرایطی نه‌تنها به بازیکنان بلکه به عوامل باشگاه نیز لطمه می‌زند. چرا باید شب و روز برای دوسه میلیارد تومان بدوند تا کمی از پول بچه‌ها را بدهند. امیدوارم از این پس اوضاع بهتر شود.

دربی جام‌حذفی را چطور پیش‌بینی می‌کنی؟

فکر می‌کنم این بازی برای هر دو تیم سخت است. استقلال با فرهاد مجیدی خوب بازی می‌کند و بازیکنان پیشرفت می‌کنند. وقتی تیمی مربی‌ای مثل فرهاد مجیدی داشته باشد به تیم کمک می‌شود چون به بازیکنان روحیه می‌دهد. البته یحی گل‌محمدی هم برای تیم پرسپولیس همین‌قدر موثر است. از این‌رو بازی سختی برای هر دو تیم خواهد بود. من فکر می‌کنم شاهد بازی خوبی باشیم. فکر می‌کنم دو تیم اول برای گل نخوردن به میدان می‌روند ولی هر دو خط‌حمله خوبی دارند از این‌رو نمی‌توان نتیجه را پیش‌بینی کرد. ولی فکر می‌کنم بازی به وقت اضافه کشیده شود. امیدوارم یاران وریا پیروز از زمین بیرون بیایند!

به‌نظرت استقلال این فصل عملکرد خوبی داشته؟

صبر و تحمل چیز خوبی است. با صبر می‌شود خیلی کارها را پیش برد و انجام داد. در این سال‌ها تغییرات در همه سطوح کمر تیم را شکست. امیدوارم به این مربی و بازیکنانش وقت دهند تا درنهایت به نتیجه برسند. به‌نظر من هر اتفاقی هم در جام‌حذفی رخ داد به این مربی و بازیکنانش فرصت دهند. فقط صبر می‌تواند به تیم استقلال کمک کند تا به اهداف بزرگی برسند.

برخی به پنالتی‌های اخیر استقلال مشکوک هستند. نظر تو چیست؟

من هیچ ربطی در این چیزها نمی‌بینم و اصلا چنین اعتقادی ندارم. چطور یک نفر می‌خواهد به پرسپولیس کمک کند یا برای استقلال پنالتی بسازد. از نظر سخت‌افزاری شاید استقلال در تنگنا بود ولی این موضوع مربوط به این فصل نیست. زمانی که من در تیم استقلال بودم هم ما این مشکلات را داشتیم. من کاری به وزیر یا دیگران ندارم ولی تیم استقلال همیشه مشکل امکانات داشت. همه شاهدند که استراماچونی در ابتدای فصل چقدر به‌خاطر نداشتن زمین مناسب شکایت می‌کرد. ما هم در زمان منصوریان زمین مناسب نداشتیم. گاهی در زمین‌هایی تمرین می‌کردیم که تیم‌های دسته دوم هم پسند نمی‌کردند و وضعیت زمین‌هایشان از ما بهتر بود. این چیزها را از نزدیک دیدم که می‌گویم.

با این حال می‌گویند پنالتی‌های قایدی مشکوک است.

دلیلش این است که قایدی بازیکن تند و تیز و ریزی است. قبلا هم بازیکنی به اسم صابر میرقربانی از این پنالتی‌ها می‌گرفت. بازی با شهرخودرو خیلی مشکوک بود؛ در صحنه اول همه پنالتی می‌دیدند. درواقع او داور را خوب گول می‌زند چون داور در صحنه اول که مهدی می‌افتد فکر می‌کند پنالتی است ولی حتی در صحنه‌های آهسته هم بین داورها اختلاف است. در بازی با شهرخودرو این زرنگی بازیکن را می‌رساند که به‌خوبی می‌تواند پنالتی بگیرد. چون داور پشت بازیکن شهرخودرو و قایدی جلوی بازیکن شهرخودرو است، داور دید خوبی ندارد و به همین دلیل مرتکب اشتباه شد. امیدوارم این پنالتی‌ها باعث نشود یک‌وقت‌هایی هم در 18 قدم حریف پای این مهاجم را بشکنند ولی داور پنالتی نگیرد. برای مهدی خوشحالم که این‌قدر زرنگ است و برای نتیجه گرفتن تیمش به آب و آتش می‌زند.

ولی همین اشتباهات برای برخی تیم‌ها خیلی گران تمام می‌شود!

متاسفانه ما از سیستم VAR محروم هستیم. می‌توانند یک تلویزیون کنار زمین بگذارند و ما از صحنه‌های آهسته به‌جای VAR  استفاده کنیم. وقتی توان مالی ندارند حداقل از صحنه‌های آهسته صداوسیما استفاده کنند. نمی‌دانم هدف‌شان چیست که از این موارد استفاده نمی‌کنند. اگر واقعا دنبال عدالت هستند می‌توانند امکاناتی را فراهم کنند. من بارها این را گفته‌ام یک تلویزیون بگذارند کنار زمین و صحنه‌های آهسته را ببینند. با این حال معتقدم این اشتباهات عمدی نیست و کسی شرافتش را به‌خاطر فوتبال نمی‌فروشد.

پیش از این هم برخی به قهرمانی تیم پرسپولیس خرده گرفتند و مدعی شدند این قهرمانی با کمک دست‌های پشت‌پرده بوده است!

نمی‌توان با این چیزها قهرمانی پرسپولیس را زیرسوال برد. چرا دروغ بگوییم؟ این تیم در خیلی از بازی‌ها یک بر صفر پیروز شد و به‌سختی برد. از طرفی عملکرد فنی برخی تیم‌ها پایین آمد، کم آوردند و این شانس برای تیم پرسپولیس به‌وجود آمد تا اختلاف امتیازش را زیاد کند و قهرمان شود. تیم پرسپولیس در این چندساله خوب بازی کرد و بازیکنان‌شان کنار هم بودند. این تیم کمترین تغییر را داشت و کمتر مربی عوض کرد و تقریبا همه را حفظ کرد. ولی رفتن اسراماچونی به استقلال ضربه بزرگی زد. کاری به مقصرش ندارم هرچه کرد گردن خودش ولی پرسپولیس خوب بازی کرد و به همین دلیل قهرمان شد.

خیلی‌ها مدعی هستند فرهاد مجیدی به‌اندازه گل‌محمدی تجربه ندارد و در استقلال آزمون و خطا می‌کند؟

فرهاد هیچ آزمون و خطایی ندارد. استقلال از نظر کیفیتی تیم خوبی است و هیچ مشکلی ندارد. او می‌تواند به بازیکنان انگیزه دهد. جدا از اینکه برخی بازی‌ها نتیجه مطلوبی نگرفت ولی در کل عملکرد خوبی داشت. هواداران باید به او فرصت دهند. فکر کنید مجیدی برود چه کسی می‌خواهد به‌جای او بیاید؟ وقتی مجیدی را با این همه شوق و ذوق به استقلال می‌آورند پس اجازه دهند کارش را کند. می‌دانم صبور بودن سخت است و یک مربی در ایران دوسه سال متوالی در یک تیم نمی‌ماند ولی فکر می‌کنم ارزشش را دارد به او فرصت دهند. به‌نظر من نیم‌فصل دوم همیشه بازی‌ها سخت است و مجیدی و بازیکنانش هم با همین سختی‌ها روبه‌رو شدند .

جدایی قلعه‌نویی از سپاهان چندان خوشایند نبود؛ به‌عنوان شاگرد سابق چه حسی داشتی؟

من سال قبل در سپاهان شاگرد او بودم و با این مربی کار کردم. به‌نظر من با توجه به فشارهایی که روی او بود کار درستی کرد که از این تیم جدا شد. شایسته رفتارهایی که با او شد نبود. ما شاهد بودیم به چه شکل به سپاهان پیوست، مردم اصرار می‌کردند و خواهان حضور او در سپاهان بودند. شاید هواداران در این هفته‌ها از نتایج راضی نبودند ولی از یاد نبریم این مربی چه نتایج خوبی با سپاهان گرفت و این تیم چه جایگاه و شخصیتی به‌دست آورد. این‌طور رفتن‌ها زیاد جالب نیست و در این چند بازی اخیر خیلی اذیت شد. برایش آرزوی موفقیت دارم.

برخی این جدایی را به پایان امپراتوری قلعه‌نویی در فوتبال ایران تعبیر می‌کنند!

این تعابیر تکراری است و این افراد مدت‌هاست این حرف‌ها را می‌زنند. عملکرد او را در سال‌های اخیر ببینید. ما در ذوب‌آهن با کمترین هزینه مقابل تیم پرسپولیس ایستادیم. پول سه بازیکن تیم پرسپولیس را هم برای تیم ما هزینه نکرده بودند. در آن زمان با کمک سعید آذری و امیرخان کمی پول به باشگاه تزریق شد. خدا می‌داند آن سالی که ما با ذوب‌آهن دوم شدیم 30 میلیارد هم هزینه نشده بود. فصل قبل هم اختلاف امتیاز زیاد با پرسپولیس نداشتیم و اگر آن پنالتی خراب نمی‌شد می‌توانستیم 9نفره در جام‌حذفی پرسپولیس را شکست دهیم. تنها دلیلی که قلعه‌نویی تیم را رها کرد بیماری و فشارهای عصبی بود. سر تمرین شعار می‌دادند و برایش ناراحت‌کننده بود. امیرخان هنوز هم بهترین است و اصلا تاثیری در روند کار او ندارد. قطعا در آینده توانایی‌هایش را نشان می‌دهد.

* نویسنده: نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک