• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۲۲ - ۱۲:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» وضعیت مجلات علمی این واحد را تشریح کرد

عملکرد مثبت واحد اصفهان در انتشار مقالات ISI

واحد خوراسگان با بیان اینکه درحال حاضر 7 مجله در این واحد منتشر می‌شود، تصریح کرد: «یکی از این مجلات ‌ ISIاست. 3 مجله دیگر نیز مربوط به وزارتین است و مابقی مجلات هم بین‌المللی است، به این معنی که هنوز ISI نشده‌اند، اما به‌صورت بین‌المللی منتشر می‌شوند

عملکرد مثبت واحد اصفهان در انتشار مقالات ISI

 به گزارش «فرهیختگان»، مجید طغیانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، با تاکید بر اینکه این استان در میان دیگر استان‌ها از لحاظ وضعیت پژوهشی جایگاه خوبی دارد، گفت: «20 مجله علمی- پژوهشی در استان فعال است و دو مجله در پایگاه ISI نیز نمایه شده که یکی از مجله‌ها مربوط به واحد شهرضا و مرتبط با علم شیمی است و مجله دیگر نیز وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و مرتبط به حوزه بازیافت مواد آلی در کشاورزی است. همچنین اخیرا هم 10 مجله جدید در دستورکار قرار گرفته که برخی از مدارک لازم برای چاپ آنها هم به سازمان مرکزی ارسال شده و در حال آماده‌سازی بسترهای لازم برای انتشار این مجلات هستیم.»

 او درباره جایگاه این واحد در نظام‌های رتبه‌بندی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در رتبه‌بندی وبومتریک که هر 6 ماه یک‌بار منتشر می‌شود، با ارتقای جایگاه همراه بوده و توانسته در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به رتبه نهم برسد. از سوی دیگر در رتبه‌بندی گوگل اسکولار هم رتبه دوم را در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و بعد از علوم‌وتحقیقات داراست و باید بگویم این واحد دانشگاهی جزء تنها واحد دانشگاه آزاد اسلامی است که توانسته در رتبه‌بندی QS حائز رتبه شود.»

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان با بیان اینکه درحال حاضر 7 مجله در این واحد منتشر می‌شود، تصریح کرد: «یکی از این مجلات ‌ ISIاست. 3 مجله دیگر نیز مربوط به وزارتین است و مابقی مجلات هم بین‌المللی است، به این معنی که هنوز ISI نشده‌اند، اما به‌صورت بین‌المللی منتشر می‌شوند. این مجلات که همگی به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند در حوزه‌های زمین‌شناسی، کشاورزی، آموزش زبان انگلیسی و بازیافت مواد آلی در کشاورزی هستند. همچنین مجله اجوکیشنال سایکولوژی نیز به زبان انگلیسی منتشر می‌شود.»

  طغیانی گفت: «مجله پژوهشی مرتبط با روانشناسی کاربردی این واحد دانشگاهی توانست در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی جزء مجلات برتر شناخته شود، همچنین یک مجله دیگر پژوهشی در برنامه‌ریزی درسی وجود دارد که جزء مجلات وزارتینی است.» 

  او درباره تعداد مقالات منتشر شده توسط اعضای هیات‌علمی این واحد دانشگاهی اظهار داشت: «در سال گذشته حدود 200 مقاله توسط اعضای هیات‌علمی ما در اسکوپوس نمایه شد و 200 مقاله نیز در حوزه مقالات علمی و پژوهشی وزارتین داشتیم. از سوی دیگر حدود 190 مقاله ISI هم داشتیم.»

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان تصریح کرد: «بیش از نیمی از اعضای هیات‌علمی در دانشگاه در حوزه رشته‌های علوم انسانی فعال هستند که طبیعتا به نسبت رشته‌های کشاورزی، فنی مهندسی و پزشکی در مجلات خارجی کمتر مقاله چاپ می‌کنند، البته خوشبختانه جایگاه این واحد دانشگاهی در حوزه چاپ مقالات ISI و انتشار در مجلات اسکوپوس وضعیت خوبی دارد و مقالات اعضای هیات‌علمی گروه علوم انسانی بیشتر در مجلات وزارتین منتشر می‌شود.»

طغیانی درباره روند مرتبط با راهیابی مجلات در وب‌آو ساینس اظهار داشت: «باید یکی دو سال از انتشار مجله بگذرد که بتوان آن را در زمره مجلات این پایگاه قلمداد کرد. همچنین کیفیت مقالات منتشر شده در این مجلات باید بالا بوده و ارجاعات به آن نیز قابل‌توجه باشد. دارا بودن هیات تحریریه بین‌المللی هم از دیگر مولفه‌های این حوزه است. دارا بودن همه این مولفه‌ها باعث شد تا مجله ما که حدود 6 سال از انتشار آن می‌گذرد، در رشته کشاورزی و حوزه بازیافت مواد آلی در کشاورزی در این پایگاه نمایه شود.»

 او در توضیح بیشتر این مجله با تاکید بر اینکه درحال حاضر 12 نفر به‌عنوان اعضای هیات تحریریه این مجله مشغول به کار هستند و درخواست‌هایی برای چاپ مقالات دیگر کشورها در این مجله نیز وجود دارد، گفت: «یکی از ملاک‌های کیفی‌سازی مقالات این است که سایر محققان به مطالب آن مجله استناد کرده یا ارجاع دهند. خوشبختانه تعداد ارجاعات به مقالات مجله واحد ما در سطح بالایی بوده و همین مولفه یکی از شاخص‌های خوبی است که باعث نمایه شدن مجله در پایگاه وب‌آو ساینس شد.»

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در بخش پایانی صحبت‌هایش به فناوری‌های این واحد اشاره و خاطرنشان کرد: «ما اولین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور بودیم که توانستیم در سال 84 مرکز رشد واحدهای فناوری را تاسیس کنیم و امروزه نیز دو مرکز رشد داریم که مجوز یکی از آنها توسط وزارت علوم و دیگر توسط وزارت بهداشت صادر شده و به مرکز رشد گیاهان دارویی مشهور است. این دو مرکز بیش از 70 هسته و واحد فناور فعال دارد و چندین سرای نوآوری ازجمله سرای IT و گیاهان دارویی‌مان نیز اخیرا شروع به فعالیت کرده است. همچنین بیش از 30 محصول را در کل استان یا تجاری‌سازی کرده یا در آستانه این مسیر قرار داده‌ایم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار