• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۲۰ - ۱۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فهرست 500 نفره ورلدساکر از اثرگذارترین بازیکنان فوتبال منتشر شد

آزمون، طارمی و علیپور میان مهم‌ترین‌های دنیا

حضور نام سه بازیکن ایرانی در فهرست 500 نفره ورلدساکر می‌تواند جالب باشد. آزمون و طارمی اگر چه به‌عنوان موفق‌ترین لژیونرهای ایرانی در این فصل شایسته قرار گرفتن در این فهرست هستند اما شاید انتخاب علیپور کمی دور از ذهن به‌نظر برسد.

آزمون، طارمی و علیپور میان مهم‌ترین‌های دنیا

  به گزارش «فرهیختگان»، مجله «ورلدساکر» در تازه‌ترین شماره خود به سراغ 500 بازیکن مهم و تاثیرگذار دنیای فوتبال رفته است و لیستی از این نفرات همراه با توضیحاتی درباره آنها منتشر کرده است. در این فهرست نام سه بازیکن ایرانی نیز دیده می‌شود که فصل خوبی را به همراه تیم‌های خود سپری کردند و عملکرد قابل قبولی در لیگی که در آن حضور داشتند، ارائه کردند. سردار آزمون، مهدی طارمی و علی علیپور نفرات منتخبی هستند که ورلدساکر در فهرست 500 نفره خود جای داده و البته در این لیست رتبه‌بندی خاصی وجود ندارد. این مجله معتبر در لیست خود علاوه‌بر بازیکنان مرد، نام چند فوتبالیست زن را نیز قرار داده است.

     انتخاب بازیکنان مهم و اثرگذار

این مجله در ابتدای مطلب خود و در توضیح چگونگی جمع‌آوری این لیست آورده است: «در ابتدا باید بگوییم که این لیست قرار نیست 500 نفر از بهترین بازیکنان دنیا را معرفی کند. ممکن است در لیستی که ما جمع‌آوری کرده‌ایم نام بعضی بازیکنان خوب و معروف دیده نشود. هدف ما معرفی بهترین‌ها نیست، بلکه می‌خواهیم 500 بازیکن مهم و اثرگذار در فوتبال دنیا را که همه ما لازم است آنها را بشناسیم و بدانیم در کجا بازی می‌کنند، معرفی کنیم. برای جمع‌آوری چنین فهرستی به یک شبکه قوی اطلاعاتی در سراسر جهان نیاز است و به همین دلیل ما هم از نویسندگان خود کمک گرفتیم. از آنها خواستیم به ما بگویند کدام بازیکن در فصل 20-2019 تاثیرگذار بوده و عملکرد خوبی ارائه کرده است. چه قبل و چه بعد از دوران کرونا عملکرد خوبی داشته و چه بازیکنانی می‌توانند ستاره فصل بعد تیم‌های خود باشند. شایعات انتقال کدام بازیکنان داغ‌تر است و ممکن است به‌زودی تیم‌های خود را ترک کنند و حتی بازیکنان جوان و آینده‌دار را به ما معرفی کنند. کدام بازیکنان در کشورهای خود بهترین عملکرد را داشته و توانسته‌اند سرنوشت بازی‌ها را تغییر دهند. بازیکنانی که به تیتر اصلی روزنامه‌های کشورهای مختلف تبدیل شده‌اند. در این فهرست همچنین ما برای نخستین‌بار بازیکنان زن را نیز اضافه کرده‌ایم و از گلن مور خواستیم تا مهم‌ترین زنان فوتبالیست را برای این فهرست انتخاب کند. اطلاعاتی که در این فهرست جمع‌آوری کرده‌ایم نشان می‌دهد که فوتبال دنیا درحال تغییر است و حتی بازیکنانی از قطر و چین نیز در این لیست قرار دارند. بازیکنان منتخب از حدود 80 کشور مختلف و بیش از 50 لیگ در سراسر دنیا برگزیده شده‌اند.»

در لیست ورلدساکر بازیکنان فرانسوی بیشترین سهم را دارند و 49 نفر از این کشور انتخاب شده‌اند. پس از آنها اسپانیا با 41، انگلیس و آلمان با 32 و برزیل با 31 بازیکن در رده‌های بعدی قرار دارند. همچنین کشورهایی چون تایلند، هند، ارمنستان و ازبکستان نیز در این فهرست نماینده دارند که در نوع خود جالب است. بین لیگ‌ها نیز لیگ جزیره با 69 بازیکن بیشترین نماینده را در این فهرست دارد و بوندس‌لیگا (65) و لالیگا (64) رده‌های بعدی را در اختیار دارند. لیگ چین نیز با 9 بازیکن بالاتر از کشورهایی چون آمریکا، قطر، اسکاتلند و یونان قرار گرفته است. عمر عبدالرحمان تنها بازیکن اماراتی این فهرست است و از قطر نیز اکرم عفیف و بسام الراوی در بین نفرات منتخب قرار دارند.

     مثلث ایرانی

حضور نام سه بازیکن ایرانی در این فهرست می‌تواند جالب باشد. آزمون و طارمی اگر چه به‌عنوان موفق‌ترین لژیونرهای ایرانی در این فصل شایسته قرار گرفتن در این فهرست هستند اما شاید انتخاب علیپور کمی دور از ذهن به‌نظر برسد اما با توجه به توضیحاتی که این مجله در ابتدای گزارش خود داشته می‌توان مهاجم پرسپولیس را انتخاب کاملا درستی دانست. این مجله در توضیحی درمورد این مهاجم ایرانی می‌نویسد: «گل‌های این مهاجم ایرانی به پرسپولیس کمک کرد تا در سه فصل گذشته قهرمانی لیگ ایران را کسب کند. حالا این بازیکن 25 ساله پیشنهادهای اروپایی خوبی دارد و تقریبا هر چه بیشتر گل می‌زند خواهان بیشتری پیدا می‌کند.»

سردار آزمون دیگر ایرانی این فهرست است که سال درخشانی را به‌همراه زنیت پشت‌سر گذاشت و با سه قهرمانی در جام‌های داخلی و همچنین کسب عنوان آقای گلی لیگ روسیه یکی از بهترین‌های فصل گذشته بود. «ورلدساکر» که هر دو مهاجم زنیت را در فهرست خود قرار داده، درباره سردار نوشته است: «مهاجم مستعد ایرانی که در طول‌ سال‌ها حضور در فوتبال روسیه، گل‌های زیادی را برای رابین‌کازان، روستوف و حالا زنیت به ثمر رسانده و عملکرد خوبی داشته است. چندین‌بار خبر پیشنهادهای لیگ برتری او منتشر شده است و احتمالا به‌زودی آماده ترک زنیت و حضور در لیگ انگلیس شود.»

سومین ایرانی این لیست مهدی طارمی است. این مجله کمی بیشتر از دو بازیکن دیگر به طارمی پرداخته و در بخش معرفی این مهاجم ایرانی می‌نویسد: «در ابتدای فصل گذشته کارلوس کارواخال، سرمربی آن زمان ریو‌آوه گفته بود: «قصد بی‌احترامی به ریو‌آوه و لیگ پرتغال را ندارم، اما مهدی طارمی بازیکنی برای لیگ‌های معتبرتر است»

حالا با گذشت نزدیک به یک سال از این صحبت‌ها بسیار دشوار است که بخواهیم با این مربی با سابقه که تیم‌های زیادی را هدایت کرده، مخالفت کنیم. طارمی روز 23 آگوست و در نخستین بازی‌اش برای ریو‌آوه مقابل آوس، هت‌تریک کرد و از آن زمان درخشش او متوقف نشده است. او به‌طور متوسط هر دو بازی یک گل برای این تیم شمال پرتغال به‌ثمر رسانده است و آماری بسیار خوب در این زمینه دارد. او همچنین در مقابل تیم‌های بزرگ نیز روند گلزنی جالب توجهی داشته است و توانسته به پورتو، بنفیکا و براگا گل بزند. ایران معمولا به‌عنوان معدن استعدادهای جوان شهرت ندارد، اما حضور این بازیکن در لیگ پرتغال توجهات زیادی را به خود جلب کرد. او با آمار گلزنی خوبی که در لیگ کشورش و همچنین لیگ قطر داشت راهی اروپا شد و می‌شد حدس زد که در آنجا هم می‌تواند موفق باشد. او نمایش خوبی در لیگ ایران و همچنین تیم ملی کشورش ارائه کرد و به همین دلیل کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق ایران تردید نداشت که این بازیکن می‌تواند در فوتبال اروپا موفق باشد. طارمی در این باره می‌گوید: «کی‌روش دلیل اصلی آمدنم به پرتغال بود. او به من توصیه کرد تا راهی لیگ این کشور شوم چراکه هم از نظر زندگی شخصی و هم از نظر فوتبال جای مناسبی برای من خواهد بود. او کاملا درست می‌گفت. مردم پرتغال بسیار خونگرم و مهربان هستند و جو باشگاه ریو‌آوه نیز بسیار دوستانه است. این برای بازیکنی که از آسیا به اینجا می‌آید بسیار مهم است.»

او قد بلند و فیزیک مناسبی دارد و به‌خوبی از بدنش در فوتبال استفاده می‌کند، اما مهم‌ترین شاخصه او مقابل دروازه حریفان استفاده مناسب از هر دو پا و تکنیک خوب است که او را به مهاجمی خطرناک تبدیل کرده است. طارمی همچنین با استفاده از سرعت خود مدافعان حریف را به دردسر می‌اندازد و در محوطه جریمه حریفان زهردار است. سباستین کوتس، مدافع میانی اسپورتینگ لیسبون به‌خوبی این توانایی او را درک کرده است. طارمی در جریان دیدار دو تیم که با برتری 3 بر 2 ریو‌آوه به پایان رسید مرد اول بازی بود که باعث اخراج مدافع اروگوئه‌ای حریف هم شد. کوتس در این دیدار سه خطای پنالتی انجام داد که هر سه روی طارمی بود و در نهایت هم به‌دلیل سومین خطا کارت قرمز گرفت. حتی کووید-19 نیز نتوانست این بازیکن را متوقف کند و پس از وقفه لیگ او بهتر از قبل هم ظاهر شد و در 9 مسابقه 8 گل برای تیمش به ثمر رساند. با چنین عملکردی چندان عجیب نخواهد بود که در فصل 21-2020 او را در یکی از لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا ببینیم.»

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار