• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۱۹ - ۱۱:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اخراج ساری در ایتالیا، خریدهای ناموفق زیدان در اسپانیا

شکست پروژه‌های یووه و رئال در اروپا

جمعه‌شب برای هواداران یوونتوس و رئال‌مادرید شب تلخی بود و درحالی که امیدوار بودند بتوانند شکست در دیدارهای رفت را جبران کنند اما درنهایت از دور مسابقات کنار رفتند.

شکست پروژه‌های یووه و رئال در اروپا

  به گزارش «فرهیختگان»، دیدارهای باقی‌مانده مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به پایان رسید و تکلیف 8 تیم برتر این مسابقات طی دو شب گذشته مشخص شد. جمعه‌شب برای هواداران یوونتوس و رئال‌مادرید شب تلخی بود و درحالی که امیدوار بودند بتوانند شکست در دیدارهای رفت را جبران کنند اما درنهایت از دور مسابقات کنار رفتند. رئالی‌ها رافائل واران را مقصر اصلی ناکامی تیم‌شان برابر منچسترسیتی می‌دانند و دو اشتباه عجیب این مدافع فرانسوی باعث شد رئال در دیدار برگشت هم شکست بخورد. یووه نیز که در زمان قرعه‌کشی این مرحله به‌نظر می‌رسید کار چندان سختی برابر لیون ندارد درمجموع مغلوب این حریف فرانسوی شد تا هواداران بانوی پیر هشتگ Sarri out را در فضای مجازی به‌راه بیندازند و حتی روزنامه توتواسپورت از آن برای تیتر اصلی خود استفاده کند. در چنین شرایطی روز گذشته اعلام شد مائوریتسیو ساری برای دومین سال پیاپی اخراج از تیم‌های خود را تجربه کرده است.

ناکامی کریس پس از یک دهه

کریس رونالدو مدت‌ها بود طعم ناکامی در این مرحله از لیگ قهرمانان را نچشیده بود و آخرین‌بار یک دهه پیش بود که نتوانست به‌همراه تیمش راهی یک‌چهارم نهایی این تورنمنت شود. شکست یک بر صفر یووه در دیدار رفت غیرقابل جبران نبود و این تیم پس از فتح اسکودتو با روحیه‌ای خوب برای این دیدار مهم آماده شده بود اما گل ممفیس دپای از روی نقطه پنالتی همه‌چیز را عوض کرد. شاگردان ساری حالا به سه‌گل برای صعود نیاز داشتند و با شیوه‌ای که لیون در پیش گرفته بود رسیدن به این هدف بسیار دشوار به‌نظر می‌رسید. بازهم رونالدوی 35 ساله بود که به کمک تیمش آمد و دو گل زد اما درنهایت ساری و تیمش از لیگ قهرمانان کنار رفتند.

رسانه‌های ایتالیایی پیش از این دیدار حتی صعود به یک‌چهارم نهایی را نیز تضمینی برای ابقای این مربی باتجربه در تورین نمی‌دانستند و حالا با ناکامی در این مرحله و برابر حریفی چون لیون می‌شد حدس زد که سران باشگاه خیلی زود حکم برکناری او را امضا می‌کنند. از همان دقایق اولیه پس از سوت پایان بازی گمانه‌زنی برای جانشینان او آغاز شد. سایت «اسپورت ایتالیا» از تماس سران یووه با مائوریتسیو پوچتینوی آرژانتینی برای سپردن سکان هدایت این تیم به او خبر می‌دهد. پوچتینو که پس از جدایی از تاتنهام هنوز هدایت هیچ تیمی را برعهده نگرفته یکی از کاندیداهای مهم بیانکونری برای مربیگری در این تیم است. حتی از زیدان و سیمونه اینزاگی هم به‌عنوان گزینه‌های این باشگاه نام برده می‌شود اما بعید است زیدان در شرایط فعلی از رئال جدا شود و اینزاگی هم به‌تازگی با لاتزیو سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کرده و تمایلی به جدایی از این باشگاه ندارد.

ساری پیش از حضور در یووه هم تنها یک فصل در چلسی دوام آورد و حالا دومین اخراج طی مدت یک‌سال را تجربه کرد. او با تیمش فاتح اسکودتو شد اما برای تیمش که در 8 سال گذشته این عنوان را به‌دست آورده بود، کسب نهمین قهرمانی نمی‌تواند عملکردی فوق‌العاده برای کادر فنی‌اش باشد. شکست برابر لاتزیو در سوپرجام ایتالیا و ناکامی در فینال جام‌حذفی مقابل ناپولی انتقادهای زیادی را برای ساری به‌دنبال داشت و حالا شاگردان او در لیگ قهرمانان به‌دست تیمی حذف شده‌اند که فصل قبل در رده هفتم لیگ فرانسه قرار گرفته بود.

این ناکامی حتی شایعه احتمال جدایی رونالدو از یوونتوس را نیز به‌دنبال داشت و برخی رسانه‌ها از انتقال او به پاری‌سن‌ژرمن خبر دادند اما آندره‌آ آنیلی، رئیس باشگاه با تکذیب این اخبار گفت ستاره پرتغالی تیمش تصمیمی برای جدایی از این باشگاه ندارد. او می‌گوید: «خبر نشریه فرانس‌فوتبال یک شیطنت پیش از بازی ما بود. من مطمئنم رونالدو درکنار ما خواهد ماند و قرار نیست از جمع ما جدا شود.»

در چنین شرایطی ساری که زیر بار شدید انتقادها قرار داشت، معتقد است تیمش عملکرد خوبی برابر لیون داشته و حتی فراتر از انتظار او هم بازی کرده است. او پس از این مسابقه گفت: «انتظارم از تیم کمتر از این چیزی بود که دیدم. به‌عقیده من نمایش بسیار خوبی داشتیم. به گل آنها واکنش خوبی نشان دادیم و به بازی برگشتیم. دو گل زدیم و 6 یا 7 موقعیت گل هم ایجاد کردیم. ما حذف شدیم چون در بازی رفت خوب نبودیم. البته در نیمه نخست آن مسابقه. اگر بازی لیون و پاری‌سن‌ژرمن در هفته گذشته را دیده باشید متوجه می‌شوید که آنها برابر ما تحت فشار بیشتری قرار داشتند و این نشان می‌دهد ما بازی خوبی انجام دادیم. متاسفانه در این مقطع از فصل در فرم خوبی نیستیم. ما یک‌ماه را به‌دلیل شیوع بیماری از دست دادیم و پس از آن هم بعضی از بازیکنان در قرنطینه بودند و نتوانستیم تمرینات خوبی داشته باشیم.»

به هر حال با تمام این توجیهات و بهانه‌هایی که این مربی 69 ساله برای ناکامی تیمش عنوان کرد درنهایت مجبور به ترک تورین شد و حالا شاید مجبور شود دوباره کار در تیم‌های متوسط را ادامه دهد. پروژه تغییرات در یووه هم در این فصل با شکست روبه‌رو شد. مدیران این باشگاه تصمیم داشتند با کنار گذاشتن آلگری و آمدن ساری فلسفه فوتبالی جدیدی را در تیم پایه‌ریزی کنند و درنهایت به هدف مهم خود که فتح لیگ قهرمانان بود، برسند اما فصل بعد دوباره داستان از نو آغاز خواهد شد.

 اعتماد بی‌حاصل به هازارد

رئال‌مادرید در ابتدای فصل 100 میلیون یورو برای خرید ادن هازارد هزینه کرد و امید داشت این ستاره بلژیکی بتواند به ستاره اول این تیم تبدیل شود اما اوضاع اصلا آن‌طور که انتظار می‌رفت پیش نرفت و مصدومیت‌های زیاد او در طول فصل باعث شد تا عملا نتواند مهره‌ای موثر برای زیدان باشد.

او که به‌تازگی مصدومیتی تازه را پشت‌سر گذاشته بود در دیدار با سیتی به وینیسیوس جوان ترجیح داده شد اما در طول 83 دقیقه‌ای که در ترکیب حضور داشت کار مفیدی انجام نداد و حتی یک دریبل موفق هم در آمارش ثبت نشد. شاید اگر زیدان زودتر تصمیم به تعویض او می‌گرفت می‌توانست فرصت‌های بهتری روی دروازه حریف خلق کرده و مانع از شکست 2 بر یک تیمش شود. این مربی فرانسوی در چند فصل اخیر بارها برای خرید این ستاره بلژیکی ابراز تمایل کرده بود و درنهایت تابستان قبل به خواسته‌اش رسید اما عملکرد او در این فصل چیزی نبود که زیدان تصورش را داشت. او که قرار بود جانشین کریس رونالدو باشد حالا به بازیکنی معمولی تبدیل شده است و اعتماد بیش از حد زیدان هم نتوانسته هازارد را به دوران اوجش برگرداند.

رسانه‌های هوادار رئال نگران آینده این باشگاه هستند و معتقدند نمایش این تیم در ورزشگاه اتحاد نشان داد که پروژه این فصل تیم شکست خورده است و آنها باید به فکر تقویت خود باشند. با این حال مشکل دیگری نیز وجود دارد. تا پیش از اپیدمی کرونا، رئال در شرایط مالی خوبی قرار داشت اما آنها در این مدت بخش مهمی از درآمدهای خود را از دست داده‌اند و به این ترتیب برای خرید ستاره‌های مدنظر خود با مشکل روبه‌رو خواهند شد. اگرچه این تیم ستاره‌های زیادی در ترکیب خود دارد و ازسوی دیگر اعتماد به جوانانی چون رودریگو و وینیسیوس می‌تواند آینده باشگاه را بیمه کند، اما رئالی‌ها به خرید ستاره‌‌های بزرگ عادت کرده‌اند. زیدان تصمیم دارد پیش از انجام خریدهای جدید نفراتی چون خامس رودریگز و گرت بیل را بفروشد تا بودجه لازم برای خریدهایش تامین شود. اگرچه زیدان اعتقاد زیادی به ستاره کلمبیایی تیمش ندارد و خود خامس نیز برای جدایی تمایل دارد اما داستان بیل بسیار پیچیده شده است و مشخص نیست سرنوشت او در این تیم به کجا خواهد رسید.

با حضور دوباره زیدان روی نیمکت رئال، این ستاره ولزی می‌دانست که دوباره جایگاهش در تیم را از دست خواهد داد. او حتی در ابتدای فصل تا آستانه انتقال به یک باشگاه چینی هم پیش رفت اما درنهایت این جابه‌جایی منتفی شد و او در رئال ماند. حواشی زیاد او در این فصل هواداران رئال را کلافه کرده است و دستمزد بالایش باعث شده کمتر تیمی حاضر شود بازیکنی گرانقیمت، افت‌کرده و البته پرحاشیه را به ترکیبش اضافه کند. جالب اینکه زیدان در نشست خبری پیش از دیدار برابر سیتی گفت بیل از او خواسته به‌همراه تیم به انگلیس سفر نکند و تمایلی به حضور در این بازی ندارد و به همین دلیل در لیست رئال حضور ندارد.

رئالی‌ها به‌وضوح در خط‌ حمله با مشکل مواجه هستند و خریدهای ابتدای فصل آنها ازجمله هازارد و لوکا یوویچ نتوانستند این مشکل را برطرف کنند. مصدومیت طولانی‌مدت آسنسیو و حواشی بیل کار را برای زیدان و تیمش دشوار کرد و حالا او باید به فکر یک راه‌حل مناسب برای رفع این معضلات در فصل آینده باشد. روزنامه مارکا که نزدیک به باشگاه رئال‌مادرید است نیز پس از شکست تیم مقابل سیتی از تصمیم زیدان برای نیمکت‌نشین کردن وینیسیوس در این دیدار انتقاد کرد و معتقد است این وینگر برزیلی در این مسابقه می‌توانست بسیار مفیدتر از هازارد باشد. او در هفته‌های اخیر در فرم خوبی قرار داشته و سرعت بالایش می‌توانست برای مدافعان حریف که چندان سرعتی نیستند، دردسرساز باشد. با این حال زیدان او را 90 دقیقه روی نیمکت نشاند تا شایعه انتقالش به پاری‌سن‌ژرمن قوت بگیرد. ایسکو دیگر بازیکنی بود که فرصت بازی برابر سیتی را پیدا نکرد و اگرچه گل تیمش در دیدار رفت را به ثمر رسانده بود اما زیدان این‌بار تصمیم گرفت به او هم بازی ندهد.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک