• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۱۹ - ۱۱:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
برای پنجمین روز متوالی آمار رسمی کرونا در ایران منفی بود

شیب ملایم عبور از پیک دوم

برخی کارشناسان و صاحبنظران دراین حوزه خبر از ورود برخی کشورهای اروپایی به پیک دوم کرونا می‌دهند؛ اتفاقی که چند وقت پیش در مورد ایران مطرح شد و با رشد تعداد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، گفته شد ایران وارد پیک دوم این بیماری شده است.

شیب ملایم عبور از پیک دوم

  به گزارش «فرهیختگان»،2هزار و 697، 2هزار و 634، 2هزار و 450 و درنهایت 2هزار و 125 نفر آمار مبتلایان به ویروس کرونا در چهار روز اخیر در ایران است که روندی نزولی را در میزان ابتلا به کرونا نشان می‌دهد. علاوه‌بر این در تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نیز طی روزهای اخیر شاهد روند نزولی بودیم، به این ترتیب که تعداد جان‌باختگان بر اثر کرونا چهار روز پیش 185 نفر، سه روز پیش 174، دو روز پیش 156 و دیروز 132 نفر بوده و این بارقه‌هایی از امید را ایجاد کرده است که همراهی مردم و توجه به مسائل بهداشتی تا حدی بر آمار ابتلاها و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا اثرگذار بوده است. اما نکته قابل‌تامل و توجه ساده‌انگاری و سهل‌انگاری در رفتارهای فردی و جمعی است. به‌هرحال ما پیش از این هم سابقه کاهش تعداد موارد ابتلا و مرگ‌ومیر را داشتیم، منتها با عدم سیاستگذاری‌های صحیح و عدم‌رعایت و توجه مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی وارد فاز جدیدی از ابتلاها شدیم و متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان‌مان را نیز از دست دادیم. از این به بعد هم باید با توجه به شرایط سخت موجود و تعداد بالای ابتلا و جان‌باختگان ناشی از کرونا بر همان مدار سابق و رعایت مسائل بهداشتی زندگی کنیم. اما با توجه به آمار اخیر سوالاتی در ذهن ایجاد می‌شود، برای مثال یکی از سوالات این است که این روند کاهشی و البته شکننده مساله‌ای اتفاقی است یا نتیجه اقداماتی است که با همراهی مردم تا امروز صورت گرفته است؟ بعد هم اینکه همچون بار قبلی وقتی ما در روند نزولی ابتلا و مرگ‌ومیر قرار گرفته‌ایم، اخباری مبنی‌بر ورود برخی کشورهای اروپایی به پیک دوم کرونا به گوش می‌رسد، علت این اتفاق چیست و آیا اساسا ایران از پیک دوم کرونا عبور کرده است یا خیر؟ در ادامه به این دو سوال پاسخ و تحلیلی از وضعیت موجود شیوع کرونا در کشور ارائه خواهیم کرد.

اروپا وارد پیک دوم کرونا می‌شود؟

درست در روزهایی که به لطف خدا و همکاری مردم آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران روند نزولی به خود گرفته است، اخباری از روند رو به رشد ابتلا به کرونا در برخی کشورهای اروپایی به گوش می‌رسد. براساس اخبار موجود، فرانسه، اسپانیا و یونان طی چند روز اخیر روند افزایشی موارد جدید ابتلا به کرونا را تجربه می‌کنند. برخی کارشناسان و صاحبنظران دراین حوزه خبر از ورود برخی کشورهای اروپایی به پیک دوم کرونا می‌دهند؛ اتفاقی که چند وقت پیش در مورد ایران مطرح شد و با رشد تعداد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، گفته شد ایران وارد پیک دوم این بیماری شده است. به‌صورت کلی اما در جدول تعداد مبتلایان به کرونا در کشورهای مختلف دنیا، آمریکا با بیش از پنج‌میلیون مبتلا درصدر جدول بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا قرار دارد و بعد از آن، برزیل با حدود سه‌میلیون مبتلا و هند با حدود دومیلیون مبتلا در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. کشور ما هم با 324هزار و 692 مبتلا به کرونا در رتبه یازدهم قرار دارد.

روند نزولی موارد ابتلا در روزهای اخیر نتیجه اقداماتی است که از 15 تیر اجرایی شد

برای تحلیل وضع موجود و آخرین اطلاعات در ارتباط با شیوع کرونا در ایران با ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت‌وگویی انجام دادیم که او دراین رابطه به «فرهیختگان» گفت: «همان‌طور که قبلا هم گفته بودیم با اقداماتی که از حدود 15 تیرماه سال جاری شروع شد، مردم استفاده از ماسک را به طرز قابل‌توجهی افزایش دادند و درحدود 14 استان هم ما تعطیلی‌هایی در سطوح 3 و 4 مشاغل داشتیم و مردم به دلیل شدت تعداد بیماران و تعداد بستری‌ها و تعداد مرگ‌ومیری که دیدند، فاصله‌گذاری اجتماعی را در سطح خانواده‌ها و سطح اجتماع و سطح ارائه‌کنندگان خدمات مثل مغازه‌دارها و... افزایش دادند و ما شاهد کاهش موارد ابتلا از اواخر تیر، کاهش موارد بستری از حدود اوایل تا اواسط مرداد بودیم و الان هم شاهد کاهش موارد بستری هستیم. ولی تاکید می‌کنیم این کاهش موارد به این معنا نیست که مثل دفعه قبل که بعد از کاهش موارد در اردیبهشت و ماه رمضان مردم شروع کردند به مسافرت و کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی، این موارد به این معنا نیست که این شرایط پایدار خواهد ماند. بعضی از استان‌ها به سمت سردی درحال حرکت هستیم و هوا درحال سرد شدن است و از مردم درخواست می‌کنیم که شرایط را رعایت کنند.» حریرچی در پاسخ به این سوال که آیا ما از پیک اول کرونا عبور کرده‌ایم یا نه هم گفت: «ببینید موضوع اصلا پیک اول و دوم و... نیست و این مساله مهم هم نیست. موضوع اصلی این است که تا وقتی که کرونا هست باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم. حتی اگر تعداد فوتی به یک برسد ما باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. حتی اگر تعداد فوتی‌ها به صفر هم برسد تا وقتی که واکسن و دارو به دست ما نرسد هر لحظه امکان اوج‌گیری این بیماری وجود دارد، لذا باید مراقبت‌ها را انجام داد و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد.» حریرچی همچنین در ارتباط با اثرگذاری برگزاری کنکور در این شرایط و افزایش تعداد مبتلاها بعد از اینکه چند روز نسبتا خوب با آمار نزولی ابتلاها داشته‌ایم هم گفت: «ببینید در ارتباط با ماجرای کنکور قبلا هم صحبت کردیم، اولا کاملا اصول بهداشتی در برگزاری آزمون سراسری رعایت خواهد شد و به مساله تراکم جمعیت هم توجه می‌شود تا مشکلی پیش نیاید. دوم هم اینکه توجه بفرمایید این موضوع را باید با موضوعات دیگر هم بسنجیم و مقایسه کنیم، نمی‌شود که دیروز جاده چالوس از کرج به دلیل ترافیک مسافران شمال بسته شود، ما مسافرت‌مان را برویم و ایرانگردی‌مان را کنیم و بعد بگوییم که چیزهایی مثل کنکور و هیئات و... به‌خاطر کرونا و افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر و... تعطیل شود. اینکه شدنی نیست. باید همه موضوعات و الزامات را رعایت کنیم.»

 * نویسنده: ابوالقاسم رحمانی، دبیرگروه جامعه

 
 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار