• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۴۸-۱۰-۱۱ - ۰۳:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عبدیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: تیمی از هدیه داور می‌گوید که سرنوشت قهرمان ‌لیگ را تغییر داد

۳ امتیازی که به پرسپولیس دادند هدیه چه کسی بود؟

۱۰ نفره 2 گل زدیم، مردانه شکست را بپذیرید

سپاهان در آن دیداری که حاضر به رقابت با حریف نشد به جای سه امتیاز، ۶ امتیاز به پرسپولیس داد آن هم در شرایطی که همه در فشار بازی‌ها بودند و احتمال محرومیت یا خدای ناکرده مصدومیت بازیکنان حریف نیز وجود داشت.

۳ امتیازی که به پرسپولیس دادند هدیه چه کسی بود؟

  به گزارش «فرهیختگان»، هر چه زمان به آغاز دیدار دو تیم استقلال و سپاهان در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی نزدیک‌تر می‌شود حساسیت‌های این بازی نیز بیشتر از هر زمان دیگری عیان شده و اظهارنظرها و اخبار و حاشیه‌های مختلف بیشتر به سمت و سوی این مسابقه حساس کشیده می‌شود. این درحالی است که فاصله کم بین دیدار دو تیم در لیگ و جام حذفی و اتفاقاتی که شنبه‌شب گذشته در ورزشگاه آزادی رخ داد باعث شده است تا دیدار جام حذفی استقلال و سپاهان حساس‌تر از هر زمان دیگری باشد. از سوی دیگر بیانیه سپاهانی‌ها که با ادبیات عجیبی علیه استقلال تنظیم و رسانه‌ای شده بود نشان می‌دهد تیم اصفهانی جنگ روانی را برای این دیدار آغاز کرده و آنها قصد ندارند به همان راحتی که در تهران مقابل تیم ۱۰ نفره استقلال شکست خوردند این بار جام حذفی را هم از دست داده و با یک ناکامی صددرصدی فصل را به پایان ببرند. با این حال بیانیه سپاهانی‌ها خیلی هم به مذاق استقلالی‌ها خوش نیامده و طی چند روز گذشته برخی مسئولان و بازیکنان این تیم سعی کردند در رسانه‌ها پاسخگوی برخی اتهامات نسبت داده شده در این بیانیه باشند. در همین خصوص به سراغ عضو هیات‌مدیره باشگاه استقلال رفتیم و نظراتش را در این باره جویا شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مهدی عبدیان را در ادامه می‌خوانید.

درباره بیانیه سپاهان و مطرح شدن هدیه داور چه صحبتی دارید؟

اگر این هدیه‌ها نبود استقلال با این شرایط تا حالا قهرمان بود. این صحبت‌ها خیلی قشنگ نیست، اما اگر بخواهیم ما هم می‌توانیم مثل آنها برخی حرف‌ها را بزنیم. اگر قرار باشد به این مسائل و هدیه‌ها بپردازیم سرنوشت لیگ در همان دیداری که سپاهان حاضر نشد مقابل رقیب ما به میدان بیاید، تغییر کرد. آن هم دیداری که به‌خاطر شرایط صدر جدول ۶ امتیاز داشت. اگر سپاهان آن بازی را می‌برد جدا از حاشیه‌هایی که برای پرسپولیس به‌وجود می‌آمد و شرایط صدر جدول تغییر می‌کرد ‌انگیزه سایر تیم‌ها هم برای ادامه رقابت به‌منظور کسب قهرمانی نیز بیشتر می‌شد. سپاهان در آن دیداری که حاضر به رقابت با حریف نشد به جای سه امتیاز، ۶ امتیاز به پرسپولیس داد آن هم در شرایطی که همه در فشار بازی‌ها بودند و احتمال محرومیت یا خدای ناکرده مصدومیت بازیکنان حریف نیز وجود داشت. پس تیمی که امسال سرنوشت لیگ را برهم زد باشگاه سپاهان بود، اما ما عکس‌العمل بدی نشان ندادیم و گفتیم این یک اتفاق بود. اگر قرار به هدیه دادن باشد شما نگاهی به ۱۰ بازی اخیر دو تیم بیندازید به‌خوبی می‌بینید داوران از این هدایا به سپاهان زیاد دادند. درحالی که ما نه بیانیه‌ای دادیم و نه چیزی و همیشه هم به رقیبان‌مان احترام گذاشتیم چون اشتباه داوری جزئی از بازی فوتبال است، اما چرا نوبت ما که می‌شود چنین حرف‌هایی مطرح می‌شود؟

البته شاید همه این اتفاقات از جنجال امید نورافکن و رفتارش مقابل کاپیتان استقلال آغاز شد.

اتفاقا جای سوال دارد، بازیکنی که قبلا در استقلال بازی می‌کرده چرا باید به کاپیتان ما بی‌احترامی کند؟ همه صحنه را دیدند که هیچ خطایی اتفاق نیفتاد ولی به‌خاطر بی‌احترامی و تمارض بازیکن‌تان کاپیتان ما کارت گرفت. در همان بازی تیم ما ۱۰ نفره شد و ما هیچ اعتراضی نکردیم، درحالی که کارت دوم رضاوند بی‌دلیل از سوی داور به وی داده شد. چرا سپاهانی‌ها نمی‌خواهند مردانه این شکست را قبول کنند؟ فوتبال بازی اتفاقات است. تیم ما ۱۰ نفره، دو گل به حریف می‌زند اما آیا گل دوم هم اشتباه داوری بود؟ یک روز سپاهان سرحال نبود و شکست خورد. بهتر است مردانه این شکست را بپذیرید جای اینکه بخواهید با کلمات بازی کرده و آن را توجیه کنید، ضمن اینکه اعتقاد دارم نورافکن اتفاقا زمانی که در استقلال بود ارتباط خوبی با او داشتم، نباید هیچ وقت به بزرگ‌تر از خودش بی‌احترامی می‌کرد. اتفاقا سپاهانی‌ها باید به نورافکن در مورد رفتارش تذکر می‌دادند چون این بازیکن یک روز هم قراردادش با سپاهان تمام می‌شود. اگر در پیراهن یک باشگاه دیگر به سپاهانی‌ها بی‌احترامی کند آنها خوش‌شان می‌آید؟ اگر شرایط و رفتار او را قبول داشتند و واقعا کاری نکرده بود چرا بین دو نیمه تعویضش کردند؟ به نظر من این حرف‌ها در فوتبال قشنگ نیست. تماشاگر هم در ورزشگاه نبود که حاشیه ایجاد شود و بگوییم تماشاگر به او فشار آورده است. وقتی او در استادیوم خالی از تماشاگر بی‌احترامی می‌کند توقع دارند چه اتفاقی بیفتد؟ نورافکن درحالی به غفوری بی‌احترامی کرد که وریا یکی از بی‌حاشیه‌ترین بازیکنان فوتبال ایران در این چند سال اخیر بوده، شما کی دیده‌اید وریا به همبازیان یا بازیکنان تیم حریف بی‌احترامی کند. او همیشه اصول اخلاقی را رعایت می‌کند و تاکنون یک نفر حرف زشت از زبانش نشنیده است. غفوری کاپیتان ماست و تازه سپاهان باید به بازیکن خودش تذکر کتبی می‌داد که نباید به کاپیتان تیم حریف بی‌احترامی کند. آن لحن و صحبتی که نورافکن به کاربرد واقعا زشت بود. سپاهان باید شکست را قبول کند و این اتفاقات را در خارج از میدان رقم نزند.

البته اشکالات داوری در بازی رفت هم وجود داشت!

همین‌طور است، در بازی رفت هند به آن واضحی را داور نگرفت و ما حرفی از لذت هدیه داوری نزدیم. اگر در بازی رفت به جای یک امتیاز، ۳ امتیاز گرفته بودیم قطعا شرایط در ادامه فصل خیلی تغییر می‌کرد و شاید جایگاه تیم‌ها که در حال حاضر امروز در آن قرار دارند، نبود. سپاهان پرسپولیس را در تهران برده بود اما حاضر نشد در خانه خودش مقابل این تیم بازی کند و همین بازی برگزار نشده اختلافات در صدر جدول را زیاد کرد، اما هیچ تیمی ازجمله استقلال علیه سپاهان به‌خاطر این کارشان بیانیه نداد. دلیل اینکه در اصفهان جلوی حریف ظاهر نشدند چه بود؟ درنهایت اسناد و مدارکی هم نتوانستند ارائه بدهند که بازی تکرار شود. پس مقصر شما بودید. اینکه دیگر هدیه ما نبود وقتی بازی ۳ بر صفر می‌شود یعنی چه؟ این کارها اصلا زیبا نیست.

البته بیشتر به‌نظر می‌رسد این صحبت‌ها شبیه یک جنگ روانی قبل از دیدار 2 تیم در جام‌حذفی باشد.

درست است شاید آنها می‌خواهند الآن داور بازی را برای دیدار جام حذفی تحت‌تاثیر قرار دهند ولی ما توانایی‌های خودمان را می‌دانیم. اولا در بازی رفت وقتی که بازی مساوی شد این سپاهان بود که بازیکنانش از خوشحالی غش کردند. اتفاقا بازیکنان ما به‌خاطر گل مساوی که در ثانیه آخر به ثمر رسید با صورت گریان زمین را ترک کردند و این شما بودید که به‌خاطر گل مساوی جشن گرفتید، آن هم در زمین خودتان. در بازی برگشت هم که تیم ما در خانه آن هم درحالی که ۵۰ دقیقه ۱۰ نفره بود بازی را برد ولی ما هم به رقیبان هم به کادرفنی و هم به بازیکن که قبلا استقلالی بوده، احترام می‌گذاریم. به کسی هم نگفتیم بی‌احترامی کند و فقط از نورافکن خواستیم احترام نگه دارد. او هم مانند امیر قلعه‌نویی که هم در کسوت بازیگری و هم در کسوت مربیگری برای باشگاه ما قهرمانی آورده بالاخره برای استقلال زحمت کشیده و ما وظیفه داریم به آنها احترام بگذاریم، اما قرار نیست که یک نفر از کارمندان باشگاه سپاهان در یک برنامه زنده تلویزیونی به تیم پرطرفدار استقلال بی‌احترامی کند. مگر کسی از باشگاه ما به آنها بی‌احترامی کرد؟ مگر وقتی سپاهان جلوی پرسپولیس بازی نکرد یا داور در بازی رفت هند به آن واضحی را ندید ما بی‌احترامی کردیم و گفتیم از هدیه استفاده کنیم؟ این موضوع هدیه گرفتن یک تهمت است که باید آن را ثابت کنند. اگر این‌طور باشد پس خودتان قبول دارید که هم در بازی رفت و هم در سایر بازی‌ها که استقلال از ناحیه داوری متضرر شد، سازمان لیگ و کمیته داوران به شما هدیه دادند؟ اگر به هدیه هم باشد شما ۶ بر یک پیش هستید؟ وقتی شما نمی‌توانید تیم ۱۰ نفره ما را ببرید، داور مقصر است؟!

 * نویسنده :  محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق،روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار