• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۴۸-۱۰-۱۱ - ۰۳:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

انفجار بیروت نتیجه توافق آمریکا با رژیم صهیونیستی بود

هانی‌زاده گفت: «به نظر می‌رسد با تکیه بر شواهد و قرائن اولیه اتفاقی که در بیروت رخ داد نتیجه توافق پشت‌پرده آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به محور مقاومت و حزب‌الله بود.

انفجار بیروت نتیجه توافق آمریکا با رژیم صهیونیستی بود

  به گزارش «فرهیختگان»، حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» جزئیات انفجار در بیروت را بررسی کرد و توضیحاتی درباره نسبت این اتفاق با دیگر وقایع منطقه بیان کرد. وی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه محتمل‌ترین گزینه درخصوص انفجار بیروت وقوع یک اقدام تروریستی است، گفت: «به نظر می‌رسد با تکیه بر شواهد و قرائن اولیه اتفاقی که در بیروت رخ داد نتیجه توافق پشت‌پرده آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به محور مقاومت و حزب‌الله بود. آنچه اکنون به‌عنوان گزارش منتشر شده این است که کشتی حامل نیترات آمونیاک به مقدار 2700 تن از یک کشوری که ظاهرا مالدیو است، حرکت کرده و در مسیر راه یک‌سری مسائل قانونی و حقوقی ایجاد شده و کشتی توقیف می‌شود تا قاضی به درخواست حقوقی آن کشور رسیدگی کند. تا اینجا یک سناریوی معمولی است ولی آنچه مسلم است این است که این کشتی به محض پهلوگرفتن در بندر بیروت برای رسیدگی باید تعیین‌تکلیف می‌شده ولی مدت‌ها به دلایلی که خیلی روشن نیست، تعیین‌تکلیف نشده و در بندر بیروت باقی مانده است و حالا هم برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که آمریکا یا رژیم صهیونیستی با استفاده از فناوری‌هایی چون فناوری‌های الکترونیکی یا لیزری این کشتی را هدف قرار داده‌اند و در نتیجه انفجاری رخ داده که معادل 4.5 ریشتر زلزله بوده است.»

  شواهد و قرائن می‌گویند جنگ‌های نوینی آغاز شده است

وی ادامه داد: «اگر این ادعا صحت داشته باشد نشان‌دهنده این است که امروز یک‌سری جنگ‌های نوین در جهان با محوریت آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورهای منطقه به‌ویژه محور مقاومت آغاز شده که احتمالا در آینده هم تشدید خواهد شد و لذا کشورهای محور مقاومت باید در این خصوص تصمیمات لازم را برای مقابله با حملات جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام دهند و هماهنگی‌های لازم را داشته باشند.»

هانی‌زاده در این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه قاعدتا نگهداری این حجم از ماده خطرناکی مثل نیترات آمونیاک باید دارای سطوح حفاظتی بالایی بوده باشد، گفت: «ابعاد ماجرا گویای این است که نباید از کنار این ماجرا به سادگی گذشت و به راحتی امکان دخالت رژیم صهیونیستی را منتفی دانست، حتی اگر خود این رژیم دخالتش را تکذیب کرده باشد. این یک اتفاق ساده و گذرا نیست و بنده معتقدم می‌توان دست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را پشت این جریان مشاهده کرد و این تحلیل در آینده ثابت خواهد شد. اکنون کارشناسان نظامی و امنیتی لبنان درحال بررسی واقعه هستند، ولی به هرحال اینچنین انفجاری قدری غیرطبیعی به نظر می‌رسد و باید همه جوانب را برای آن در نظر داشت.»

  می‌خواهند کشورهای منطقه را به لحاظ اقتصادی تضعیف کنند

این کارشناس مسائل بین‌المللی اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی را در منطقه مورد بررسی قرار داد و گفت: «هدف رژیم‌صهیونیستی و آمریکا این است که بدون تحمل هزینه‌های یک جنگ و بدون اینکه سرباز به منطقه و کشورهای محور مقاومت اعزام کنند، بدون پرداخت هزینه‌های سنگین و ورود به یک جنگ کلاسیک، کشورهای محور مقاومت را به لحاظ مالی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تضعیف کنند. از دیدگاه بنده اتفاقاتی که در منطقه رخ داده اعم از برخی وقایعی که بعضا در کشورهای مختلف مشاهده می‌کنیم یک سلسله اتفاق طبیعی نیست، بلکه مقدمه رویارویی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی پشت آن هستند. دقت کنیم برخی معتقدند آنها با انتشار ویروس کرونا یک جنگ میکروبی را آغاز کرده‌اند (هرچند که امروز دامان خودشان را هم گرفته است) و حالا به دنبال راه انداختن جنگ‌های جدیدی هستند که در آنها فناوری‌های نوین، ابزارهای الکترونیکی و ماهواره‌ای حرف اول را می‌زند.»

هانی‌زاده با ذکر اینکه هر اتفاقی در لبنان رخ دهد به اعتبار حضور حزب‌الله، به این جریان هم مرتبط می‌شود، گفت: «حزب‌الله بخش مهمی از معادلات لبنان است، اتفاق اخیر هم حتما حزب‌الله را درگیر خود خواهد کرد، هرچند شاید به‌طور مستقیم این نیرو لطمه بزرگی ندیده باشد. چرا می‌گویم این اتفاق حزب‌الله را هم درگیر خود خواهد کرد؟ چون حزب‌الله بخشی از نیروهای خود را برای کمک به مردم اعزام کرده و این مساله موجب ریزش نیروها و فرسایش آنها می‌شود. هدف و سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی این است که حزب‌الله را درگیر مشکلات داخلی کند. این مشکلات ممکن است امنیتی، اقتصادی، قضایی، سیاسی، نظامی و...  باشد تا نتواند از مرزهای لبنان دفاع کند، هرچند ممکن است جنگ‌های آینده جنگ‌های کلاسیکی نباشد.»

وی در پایان افزود: «به نظر می‌رسد در نخستین گام مقامات امنیتی و نظامی کشورهای محور مقاومت باید یک نشست اضطراری در سطوح عالی برگزار کنند و سازوکارهای لازم را برای مقابله با جنگ‌هایی که توضیح دادم، تدبیر کنند. این مواجهه تعریف سازوکار جدید برای مقابله است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار