• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۱۴ - ۱۰:۲۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سجاد گنج‌زاده در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: همه رقبای ما در اردو هستند

فوتبال را شروع کردند اما کاراته المپیکی تعطیل است

باید ببینیم که هدف چیست. الان بازی‌های فوتبال را آغاز کرده‌اند اما تنها هدف آنها این بود که لیگ را به پایان برسانند و تعیین نتیجه شود و هیچ ‌انگیزه بین‌المللی برای برافراشته شدن پرچم تیم ملی در آن دیده نمی‌شود. اما آیا شرایط کاراته هم همین شکلی است؟

فوتبال را شروع کردند اما کاراته المپیکی تعطیل است

  به گزارش «فرهیختگان»، یکی از دل مشغولی‌های بزرگ ورزشکارانی که یا سهمیه المپیک را کسب کرده‌اند یا این شانس را دارند که در المپیک توکیو حضور داشته باشند این است که با توجه به تعطیلی رقابت‌های داخلی و بین‌المللی نتوانند خودشان را در سطح خوبی از آمادگی قرار دهند و از این رو نتوانند نمایش دلچسبی از خود در این رقابت‌ها ارائه کنند. ورزش‌های رزمی و ورزشکارانش جزء همین افرادی هستند که نه‌تنها در هیچ رقابت داخلی و بین‌المللی به میدان نمی‌روند بلکه همچنان با چراغ سبز ستاد مبارزه با کرونا در ورزش برای شروع تمرینات‌شان مواجه نشده‌اند و همین اتفاق سبب شده که آنها از فرم ایده‌آل خارج شده و حالا چشم انتظار این باشند که حداقل مجوز شروع تمرینات خود را دریافت کنند. درخصوص این موارد دیروز فرصتی دست داد تا با ملی‌پوش کاراته کشورمان صحبت کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» باسجاد گنج‌زاده را در ادامه می‌خوانید.

فکر می‌کنیم کم‌کم از وضع موجود کلافه شده‌اید و برای آغاز تمرینات لحظه شماری می‌کنید؟

نمی‌توانم اسم این حس را کلافگی بگذارم شاید بهتر باشد بگویم که دلتنگ شده‌ام که همه چیز به حالت اولیه برگردد و ما هم بتوانیم در تمرینات حاضر شویم و برای حضور در اردوهای ملی و بازی‌های مختلف خودمان را آماده کنیم. ما ورزشکاران باید همیشه خودمان را در چالش‌های مختلف قرار دهیم تا ‌انگیزه‌مان برای تمرینات چندین برابر شود و متاسفانه با این اوضاع و احوال نمی‌توانیم خودمان را به چالش بکشیم.

برای اینکه از قافله عقب نمانی و بتوانی خودت را در فرم ایده‌آل نگه‌داری چه برنامه‌ای چیده‌ای؟

مدتی بود که تمرین نمی‌کردم ولی از دیروز مجددا کارم را شروع کرده‌ام و مشغول تمرینات هوازی هستم تا بتوانم به فرم ایده‌آل برگردم. فعلا تمریناتم را با کش دنبال می‌کنم، اما خب به مرور زمان تمرینات کاراته را هم آغاز می‌کنم تا شرایط خوبی برای خودم ایجاد کنم.

یعنی با وجود ممنوعیتی که برای تمرینات رزمی در نظر گرفته شده قصد داری تمرینات کاراته را آغاز کنی؟

خوشبختانه من در خانواده‌ای حضور دارم که تمام برادرانم کاراته‌کا هستند و می‌توانم از آنها در تمرینات کاراته کمک بگیرم تا خیلی هم از تمرینات تخصصی دور نمانده باشم و در کل از این بابت خیالم راحت است که حریف تمرینی دارم. اما باز هم تاکید می‌کنم که ورزش بدون چالش و رقابت چندان جالب نیست و ایجاد ‌انگیزه نمی‌کند.

نمی‌دانی چه زمانی قرار است مسابقات استارت بخورد؟

زمانی که به ما اعلام کرده‌اند فروردین ماه سال آینده است که این هم زمان خیلی دوری نیست و چشم به هم بزنیم باید رقابت‌هایمان را آغاز کنیم. البته این احتمال می‌رود که باز هم زمان شروع را به تعویق بیندازند اما ما امیدواریم که این اتفاق نیفتد.

با شرایطی که ویروس کرونا در کشور ایجاد کرده، صلاح ورزش و ورزشکاران را در چه می‌بینی؟ تعطیلی رقابت‌ها یا آغاز مجدد تمرینات و بازی‌های لیگ؟

باید ببینیم که هدف چیست. الان بازی‌های فوتبال را آغاز کرده‌اند اما تنها هدف آنها این بود که لیگ را به پایان برسانند و تعیین نتیجه شود و هیچ ‌انگیزه بین‌المللی برای برافراشته شدن پرچم تیم ملی در آن دیده نمی‌شود. اما آیا شرایط کاراته هم همین شکلی است؟ ما باید در رقابت‌های مهم المپیک به میدان برویم و برای کسب مدال تلاش کنیم و این نه‌تنها برای ورزشکاران و مردم کشور جذاب است بلکه برای همه مسئولان و فدراسیون‌ها هم اهمیت دارد. من احساس می‌کنم رشته‌های المپیکی هرچه سریع‌تر باید کار خودشان را آغاز کنند تا با آمادگی کامل در المپیک حاضر شوند. ما باید پرچم کشورمان را در دنیا برافراشته کنیم و برای رسیدن به این مهم باید یک عزم همگانی وجود داشته باشد و تصمیماتی گرفته شود که کاملا درست باشد.

از وضعیت رقبایتان در المپیک و کشورهایی که در کاراته صاحب نام هستند خبر داری؟

بله، همه این کشورها اردوهایشان را آغاز کرده‌اند و همین موضوع باید برای ما هم الگو قرار بگیرد. چین، ترکیه، آلمان و فرانسه همین حالا که من با شما حرف می‌زنم در اردو هستند و ژاپن هم اصلا تمرین و مسابقات‌شان را تعطیل نکرد.
پس با این حساب باید نگران شرایط و نتایج تیم‌هایمان در المپیک باشیم.

ما ورزشکاران همه تلاش خود را می‌کنیم که در بهترین فرم به مسابقات اعزام شویم، اما این را می‌گویم که اگر مدال می‌خواهیم باید زودتر کار را آغاز کنیم. درست است که خودمان تمرینات‌مان را دنبال می‌کنیم اما تمرین در اردوهای تیم ملی و زیرنظر مربیان چیز دیگری است و می‌تواند ما را در ایده‌آل‌ترین شرایط ممکن قرار دهد.

مربیان تیم ملی وضعیت شما را پیگیری می‌کنند؟

بله، اگر کم نگفته باشم تقریبا روزانه و آن هم در چند نوبت با استاد هروی و سایر مربیانم صحبت می‌کنم و مدام از لحظه‌به‌لحظه تمریناتم گزارش می‌دهم و این درخصوص سایر ورزشکاران هم رخ می‌دهد اما این ارتباط از راه دور است و باید شرایطی مهیا شود که بتوانیم از نزدیک زیرنظر این اساتید تمرین کنیم.

با این شرایط فکر می‌کنی یک المپیک کم افت و خیز را شاهد باشیم؟

من احساس می‌کنم ما در ورزش‌های رکوردی شاهد هیچ جابه‌جایی رکوردی نباشیم مگر اینکه ورزشکاران این رشته‌ها حسابی در همین مدت قرنطینه تمرین کرده باشند، اما در رشته‌های دیگر مثل کاراته من بعید می‌دانم که از لحاظ کیفی سطح مسابقات پایین بیاید. قطعا با بهبود شرایط ما ذهن خود را برای این رقابت‌ها آماده می‌کنیم و با تمام تمرکز تمرین می‌کنیم تا بهترین نتایج را در این رقابت‌ها کسب کنیم. فعلا که تمام مسابقات داخلی و خارجی یک سال به تعویق افتاده و ما باید دعا کنیم که در زمان مقرر همه چیز آغاز شده و ما هم بتوانیم کارمان را آغاز کنیم.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک