• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۱۳ - ۱۰:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نخستین جام آرتتا با آرسنال و آینده نامعلوم اوبامیانگ

جام چهاردهم با آقای شماره 14

آرسنال شنبه‌شب در ومبلی و در دربی لندن با درخشش پیر امریک اوبامیانگ 2 بر یک از سد چلسی گذشت و همچنان پرافتخارترین تیم قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا باقی ماند.

جام چهاردهم با آقای شماره 14

  به گزارش «فرهیختگان»، جدایی آرسن ونگر از آرسنال شروع عصر جدیدی در این باشگاه بود. توپچی‌ها با آمدن اونای امری امیدوار بودند تا دوباره به یکی از مدعیان لیگ برتر انگلیس بدل شوند، اما این مربی اسپانیایی هم نتوانست دوران موفقی را در لندن سپری کند و پس از اینکه فردی لیونبرگ در چند مسابقه به‌صورت موقت روی نیمکت این تیم نشست، سکان هدایت تیم به میکل آرتتا سپرده شد. بازیکن سابق تیم و دستیار پپ گواردیولا در منچسترسیتی حالا با فتح چهاردهمین جام حذفی برای توپچی‌ها نوید روزهای خوبی را به هواداران تیمش می‌دهد. اگرچه او در میانه‌های فصل هدایت تیم را برعهده گرفت، اما قرار گرفتن در رتبه هشتم لیگ در پایان فصل برای آرسنالی‌ها اصلا نتیجه خوبی محسوب نمی‌شود.

  شروع خوب و آینده نامعلوم

آرسنال شنبه‌شب در ومبلی و در دربی لندن با درخشش پیر امریک اوبامیانگ 2 بر یک از سد چلسی گذشت و همچنان پرافتخارترین تیم قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا باقی ماند. آرتتا اگرچه شروع خوبی در آرسنال داشته و نخستین فصل حضورش در این تیم را با کسب یک عنوان قهرمانی به پایان برد، اما نمی‌توان درحال حاضر با قطعیت از موفقیت او صحبت کرد. فصل بعد می‌تواند معیاری مناسب برای سنجش توانایی‌های این مربی جوان باشد و او هنوز راهی طولانی در مربیگری پیش‌رو دارد. باتوجه به شرایطی که توپچی‌ها در ابتدای فصل داشتند، او عملکرد قابل‌قبولی درمدت چندماه حضورش در این باشگاه داشته است، اما هنوز چالش‌های زیادی را پیش‌روی خود می‌بیند. در این‌مدت البته آرسنال نتایج ضعیفی نیز به‌دست آورده است. شکست برابر منچسترسیتی در شروع دوباره رقابت‌های لیگ و در ادامه باخت به برایتون باعث شد آنها از کورس کسب سهمیه لیگ قهرمانان و حتی لیگ اروپا جا بمانند، اما او در آخرین‌بازی تیمش در این فصل دست‌به کار بزرگی زد و توانست چهارمین جام حذفی این تیم در 7 سال اخیر را کسب کند.

او در این‌مدت با نیمکت‌نشین کردن مسوت اوزیل و متئو گوندوزی دست‌به ریسک بزرگی زد که می‌توانست به قیمت ازدست رفتن سمتش در این باشگاه باشد، اما تغییرات او در تیم مثبت بود و در پایان به کسب جام منتهی شد. شاید مهم‌ترین برد او در این فصل را بتوان برتری برابر استادش در نیمه‌نهایی جام‌حذفی دانست. آرتتا درحالی‌که تیمش تنها 29درصد مالکیت توپ را دراختیار داشت، توانست شاردان پپ گواردیولا را شکست داده و به فینال برسد.

او در دیدار فینال هم نشان داد کارش را به‌خوبی بلد است. در همان اوایل بازی و زمانی‌که فضای بین سزار آزپیلیکوئتا و ریس جیمز در سمت راست خط دفاعی چلسی را دید، آینسلی مایتلند- نیلز را به آن منطقه فرستاد تا از این فضا استفاده کند و درنهایت هم توانست به‌خوبی از این نقطه‌ضعف تیم لمپارد استفاده کرده و به گل برسد. آرتتای 38 ساله در دوران حضور در کنار گواردیولا نکات زیادی از هموطنش آموخته که می‌تواند او را خیلی زود به یکی از بهترین مربیان اروپا تبدیل کند. با این‌حال او کار سختی برای بازگرداندن آرسنال به جمع مدعیان فوتبال جزیره دارد.

  اوبامیانگ در دوراهی ماندن یا جدایی

یکی از چالش‌های او در مهلت نقل‌وانتقالات متقاعد کردن اوبامیانگ برای تمدید قراردادش خواهد بود. آرسنال به‌همان اندازه که در دفاع ضعف دارد، در خط‌حمله مهره‌های خوبی در اختیار دارد، اما جدایی احتمالی کاپیتان گابی این تیم می‌تواند ضربه بزرگی برای آرتتا و تیمش باشد. او در مصاحبه بعد از بازی ابراز امیدواری کرد اوبامیانگ که تنها یک فصل دیگر از قراردادش باقی مانده، به‌زودی آن‌را تمدید کند: «او در آرسنال می‌ماند. او از ایده‌های من خبر دارد و می‌داند در برنامه‌های من نقش محوری دارد. همه‌چیز بستگی به مذاکرات من با او و مشاورانش دارد. هنوز چیزی قعی نشده، اما امیدوارم به‌زودی خبرهای خوبی در این زمینه بشنویم.»

آرتتا با تمجید از ستاره تیمش ادامه می‌دهد: «همه بازیکنان از او تعریف می‌کنند و برای تیم ما ارزش بسیار زیادی دارد. خودش هم تمایل به ماندن دارد، اما مهم این است که برای بستن قرارداد جدی به توافق برسیم. با چنین موفقیت‌هایی او به‌خوبی متوجه می‌شود ما در مسیر درستی قرار داریم و او هم بخش مهمی از این پیشرفت است. همه در باشگاه عاشق اوبامیانگ هستند و امیدوارم همچنان در جمع ما باقی بماند.»

چنین تمجیدهایی ازسوی سرمربی نشان می‌دهد او چقدر به این مهاجم وابسته است و به هیچ عنوان دوست ندارد ستاره تیمش را از دست بدهد. با این‌حال مهاجم گابنی ترجیح داد فعلا حرفی از ماندن یا رفتن از این باشگاه نزند و پس از قهرمانی تیمش در پاسخ به این سوال که آیا فتح این جام به این معنی است که او فصل بعد هم در لندن می‌ماند، گفت: «واقعا به این موضوع فکر نمی‌کنم. فعلا می‌خواهم درکنار هم‌تیمی‌هایم از قهرمانی و کسب این جام لذت ببرم. فکر می‌کنم ما واقعا شایسته بردن این بازی بودیم. همه تیم بیشترین تلاش خود را انجام دادند و مستحق این قهرمانی بودیم. فصل طولانی و سختی را پشت‌سر گذاشتیم و سرانجام امروز از بردن یک بازی مهم لذت بردیم.»

بسیاری او را بهترین مهاجم کنونی لیگ جزیره می‌دانند؛ ستاره‌ای که ژانویه 2018 از دورتموند جدا شد و به‌عنوان بخشی از پروژه بازسازی آرسنال توسط امری به این تیم پیوست. او در این مدت آمار عالی 70 گل در 109 بازی را با پیراهن آرسنال به‌جای گذاشته و نقش مهمی در این تیم داشته است. هیچ بازیکنی در فوتبال انگلستان طی این مدت نتوانسته عملکردی بهتر از او داشته باشد. آرسنال باید تا پیش از پایان نقل‌وانتقالات تابستانی تکلیف او را مشخص کند. قرارداد او تنها یک فصل دیگر اعتبار دارد و اگر باشگاه با او به توافق نرسد، باید در همین تابستان او را بفروشد، چراکه فصل بعد به‌عنوان بازیکن آزاد از این تیم جدا خواهد شد.

درخشش دوباره او در دیدار فینال و نقشی که در پیروزی برابر چلسی داشت، مسلما باعث می‌شود او در مذاکرات دست‌بالاتر را داشته باشد و می‌تواند خواسته‌های بیشتری را از باشگاه طلب کند. با این‌حال او در 31 سالگی نمی‌تواند منتظر به‌نتیجه رسیدن برنامه‌های بلندمدت آرسنال باشد. او در سال‌های آخر فوتبالش در دوراهی سختی قرار گرفته است که یا باید به‌دنبال حضور در تیمی بهتر باشد که بتواند جام‌های بیشتری به ویترین افتخاراتش اضافه کند یا با ماندن در آرسنال به پروژه بازسازی تیم به آرتتا کمک کند و به یکی از اسطوره‌های باشگاه بدل شود.

ریو فردیناند، مدافع سابق منچستریونایتد و کارشناس شبکه BT اسپورت اما معتقد است باتوجه به مصاحبه اوبامیانگ باید او را رفتنی دانست: «فکر می‌کنم باتوجه به واکنشی که در پایان بازی داشت، او به‌زودی آرسنال را ترک می‌کند. صحبت‌هایش به‌گونه‌ای بود که ظاهرا تصمیمش را گرفته است. اوبامیانگ مثل بازیکنانی حرف می‌زد که قرار است راهی تیمی دیگر شوند. البته به‌نظرم آرسنال باید هرکاری انجام دهد تا او را نگه دارد. اوبامیانگ فوق‌العاده است و هواداران تیم نیز عاشق او هستند. شاید در هیچ تیم دیگری نتواند به این میزان محبوبیت دست پیدا کند.»

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار