• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۱۱ - ۱۰:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس فدراسیون اسکواش در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

در فصل آتی لیگ اسکواش میزبان دانشگاه آزاد هستیم

می‌خواهیم مسابقات جهانی را برگزار کنیم

چهار زمین تنیس در مجموعه علوم‌وتحقیقات وجود دارد که از دور خارج شده‌اند و قرار است با جذب سرمایه‌گذار در این محل سالن‌های پدل و اسکواش ایجاد شود. ضمن اینکه از سال 1400 دانشگاه آزاد را در لیگ اسکواش میزبانی می‌کنیم.

در فصل آتی لیگ اسکواش میزبان دانشگاه آزاد هستیم

  به گزارش «فرهیختگان»، اسکواش یکی از رشته‌های ورزشی است که در سال‌های اخیر توانسته پله‌های ترقی را طی کند و دستاوردهای بسیاری در زمینه نتایج بین‌المللی، کسب کرسی‌های آسیایی و همچنین استعدادیابی داشته باشد تا همیشه در جدول عملکرد فدراسیون‌های ورزشی یکی از فدراسیون‌های برتر لقب بگیرد. البته در این بین تداوم مدیریت در این مجموعه نیز بی‌تاثیر نبوده و فدراسیون اسکواش برای سومین دوره 4 ساله است که مسعود سلیمانی را به‌عنوان رئیس بالای سر خود می‌بیند و این اتفاق باعث شده مجموعه اسکواش بتواند برنامه‌ریزی‌های خوبی در این مدت داشته باشد و تا حدود زیادی به اهدافی که درنظر داشته برسد. فرصتی دست داد تا با رئیس فدراسیون اسکواش چند دقیقه‌ای همکلام شویم و درخصوص مسائل مختلف این رشته ورزشی و البته تفاهمنامه‌ای که به‌تازگی با دانشگاه آزاد به امضا رسانده است، صحبت کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سلیمانی را در زیر می‌خوانید.

ابتدا از شرایط فدراسیون اسکواش در این روزها بگویید.

مثل همیشه درحال کارکردن هستیم و این کارکردن تنها مختص داخل فدراسیون نمی‌شود و ما هر بخشی از کار را به یکی از هیات‌های استانی خود واگذار کرده‌ایم تا بدین شکل همه را درگیر کار کنیم. به‌طور مثال بخش داوران ما در شیراز اداره می‌شود و یا برگزاری لیگ را در مشهد مدیریت می‌کنند. خدارا شکر بازتاب‌هایی که از فدراسیون جهانی اسکواش، وزیر محترم ورزش و ریاست کمیته ملی المپیک می‌بینیم، این است که یکی از فدراسیون‌های اثربخش بوده‌ایم.

بخشی از انرژی شما در این روزها صرف رشته پدل می‌شود که ظاهرا هدف فدراسیون این است که خیلی زود این رشته در کشورمان توسعه یابد.

اتفاقا همین امروز با کوجی رئیس پدل ژاپن صحبت می‌کردم و متوجه شدم آنها برای پدل در شرق آسیا تشکیلاتی را راه‌اندازی کرده‌اند به نام باسفیک که این تشکیلات از استرالیا تا هند را دربر می‌گیرد. ما برای اینکه از قافله عقب نمانیم تا درصورت تشکیل فدراسیون پدل بتوانیم کرسی‌های تاثیرگذار را در اختیار داشته باشیم، الهام شیرزاد را به لوییجی که رئیس پدل در جهان است معرفی کردیم و در نامه‌ای از ایشان خواستیم سمت ایشان و زمینه کاری‌شان را به ما اعلام کنند. خدارا شکر خانم شیرزادی بدون حاشیه هستند و به فدراسیون وفادار هستند و خوشحالیم که می‌توانیم یک کرسی دیگر در سطح بین‌المللی به‌دست بیاوریم.

فکر می‌کنم یکی از دوره‌های سخت مدیریتی را آغاز کرده‌اید، چراکه باتوجه به زمزمه المپیکی شدن اسکواش در المپیک 2024 شما سرعت استعدادیابی را در اسکواش تندتر کرده‌اید.

خب، ما پیش از این هم در زمینه استعدادیابی قدم‌های خوب و موثری برداشته بودیم و همین که جزء 3 فدراسیون برتر در زمینه استعدادیابی هستیم، خودش گواه این ادعا است. در گذشته ما با نام ستاره استعدادیابی را انجام می‌دادیم و در ادامه نام آن را به الماس ملی تغییر دادیم و حالا هم با همین نام کار استعدادیابی را پیش می‌بریم. این کار با فرآیند خوبی پیش می‌رود، چراکه ما از هیات‌های استانی خواسته‌ایم که فقط برایمان استعدادیابی کنند و ما براساس استعدادهایی که معرفی می‌شوند به هیات‌هایمان امتیاز می‌دهیم. ما در زمینه کشف استعدادهای 11 تا 19 سال قدم‌های موثری برداشته‌ایم تا ان‌شاءالله درصورت المپیکی شدن اسکواش عقب نمانده باشیم.

فعالیت‌های اسکواش در روزهای کرونایی به چه شکل پیش می‌رود؟

خدا را شکر تا به این لحظه برای مجموعه اسکواش مشکلی پیش نیامده است. البته بد نیست بدانید که آقای عبدالحمید احمدی، معاون ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در نامه‌ای 9 فدراسیون را که در زمینه تبلیغ شعار در خانه بمانیم، در خانه تمرین می‌کنیم و... قدم‌های موثری برداشته بود را معرفی کردند که اسکواش هم یکی از آنها بود. ما مسابقات مختلفی برگزار کردیم که در آن ویدئوهای یک‌دقیقه‌ای از خانواده‌ها می‌گرفتیم و به برترین آنها که تمرینات و حرکات ورزشی خانگی را تشکیل می‌داد جوایزی اهدا می‌کردیم، با نفرات برتر زنده مصاحبه می‌کردیم و درکل طرح‌های تشویقی داشتیم تا به درخانه ماندن مردم کمک کرده باشیم.

پس فدراسیون اسکواش هیچ مشکلی ندارد.

تنها مشکل ما مثل تمام قسمت‌های کشور مالی است که آن هم مشکل بزرگی نیست و می‌بینید که بدون پول هم توانسته‌ایم این‌همه کار انجام دهیم. البته جا دارد از وزارت ورزش قدردانی کنم که در همین دوره بد مالی 5/5 میلیارد در بیرجند هزینه کردند تا در این منطقه شرقی کشور که اصلا اسکواش وجود نداشت، یکی از بهترین کمپ‌های کشور ساخته شود که البته دو زمین پدل را هم دربر می‌گیرد. در مشهد نیز در منطقه سجاد حدود 7،8 میلیارد سرمایه‌گذاری شده تا بتوانیم اسکواش و پدل را در این شهر گسترش دهیم. البته یک خبر مهم که برای اولین‌بار اعلام می‌کنم این است که با جذب سرمایه‌گذار مدنی توانسته‌ایم برای ارتقای سالن مجموعه ورزشی انقلاب 9 میلیارد هزینه کنیم تا تعداد سالن‌های این مجموعه را به 15 عدد برسانیم. در اصل 6 سالن را بهسازی می‌کنیم و 9 سالن جدید نیز در مجاورت آن ساخته می‌شود. تمام مجوزهای این‌کار گرفته شده و با پایان این پروژه می‌توانیم از رقابت‌های جهانی در کشورمان میزبانی کنیم.

از تفاهمنامه‌ای که با دانشگاه آزاد به امضا رساندید بگویید. ظاهرا چندسالی بود که دنبال این تفاهم بودید.

بله، فکر می‌کنم حدود 10 سال است من دنبال قرارداد همکاری با دانشگاه آزاد هستم و بنابر دلایلی موفق به انجام آن نمی‌شدم. البته مدیران جدید بسیار عملیاتی هستند و ما خیلی زود با آقای لشگری به یک تفاهمنامه مشترک رسیدیم. البته در این بین دکتر غزالیان و همتی تلاش بسیار زیادی کردند که جا دارد تشکر ویژه از این عزیزان داشته باشم.

در این تفاهمنامه چه مواردی گنجانده شده است؟

یک سالن دو طرف شیشه دارد که سال‌های سال است در آن شکسته شده و نیاز به مرمت دارد. قرار شد خانم نیکنام که نایب‌رئیس استان البرز هستند، مشکلات این سالن را حل کنند تا دانشگاه بتواند برای جذب علاقه‌مندان این رشته اقدام کند. حالا این نفرات می‌توانند دانشجو یا اعضای دانشگاه باشند و یا خارج از مجموعه دانشگاه آزاد. ضمن اینکه چهار زمین تنیس نیز در مجموعه علوم‌وتحقیقات وجود دارد که از دور خارج شده‌اند و قرار است با جذب سرمایه‌گذار در این محل سالن‌های پدل و اسکواش ایجاد شود. ضمن اینکه از سال 1400 دانشگاه آزاد را در لیگ اسکواش میزبانی می‌کنیم.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک