• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۰۸ - ۰۵:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اقداماتی چون رزمایش اخیر سپاه ذهنیت آمریکا را دچار عدم تعادل می‌کند

توقف تقویت روابط ایران با چین و روسیه مهم ترین راهبرد آمریکاست

پیام رزمایش اخیر سپاه بسیار روشن است و نشان می‌دهد ایران متکی به ظرفیت‌های داخلی خود است و با قدرت و برخورداری از حداکثر ظرفیت می‌تواند از خود دفاع کند، نوع مانور سپاه نیز پالس بسیار مهمی دارد که وجه بالای بازدارندگی آن است، از این رو پس از این مانور باید منتظر باشیم آمریکایی‌ها دچار عدم تعادل و واکنش‌های دم‌دستی شوند.

اقداماتی چون رزمایش اخیر سپاه ذهنیت آمریکا را دچار عدم تعادل می‌کند

  به گزارش «فرهیختگان»، ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل غرب آسیا و بین‌الملل درپی اقدامات منفی سه‌محور آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و عربستان در منطقه خاورمیانه ازجمله ماجرای نطنز، تعرض به هواپیمای مسافربری کشورمان و همچنین اتفاقات اخیر در مزارع شبعا به تحلیل وضعیت فعلی این سه ‌محور و اقدام متناسب ازسوی جمهوری اسلامی پرداخت که مشروح این مصاحبه در ادامه می‌آید.

با توجه به اقدامات اخیر سه‌محور عبری، عربی و آمریکایی درمنطقه که اخیرا تحرکات زیادی را علیه کشور ما داشته‌اند، تحلیل شما از حادثه نطنز، تعرض به هواپیمای مسافربری و اتفاقات اخیر در مزارع شبعا چیست و چه نقشی برای رژیم‌صهیونیستی، آمریکا و عربستان در این حوادث قائل هستید؟

اتفاقات اخیر ناظر بر ضعف طرف‌های مقابل ما یعنی سه‌محور عبری، عربی و آمریکایی است که دچار سردرگمی شده‌اند و این ناشی از شکست‌های مختلف در حوزه داخلی، بین‌المللی و منطقه‌ای آنهاست. امروز ترامپ در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد و همچنان چندین ایالت آمریکا با اعتراضات درگیر است که سبب استفاده از نیروهای گارد ملی که نوعی نیروی نظامی علیه معترضان شده که این بدترین وضعیت ممکن را برای ترامپ به‌وجود آورده است.  ازسوی دیگر شکست این کشور در مبارزه با کرونا و ناتوانی این دولت در تامین حداقل‌های مورد نیاز شهروندان آمریکایی برای تامین بهداشت عمومی بسیار پررنگ است و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در آمریکا بسیار بالاست. بنابراین در آستانه ورود به انتخابات ترامپ به‌دنبال دامن زدن به برخی تنش‌ها ازجمله هواپیمایی ماهان است که این یک اقدام شیطنت‌آمیز آشکار بود و ازسوی دیگر چالش این کشور با چین و بردن ناوگان دریایی به جنوب دریای چین ناظر بر انفعال ایالات متحده است.

وضعیت عربستان و رژیم‌صهیونیستی چطور؟

همین وضعیت را نیز بن‌سلمان دارد، چراکه پادشاه عربستان یا فوت‌شده یا درحال فوت است، از این رو اوضاع داخلی عربستان کاملا برگشته است.

  مشکلات ساختاری رژیم سعودی بسیار پیچیده است

 او حتی جرات ندارد خود را به‌جای پدرش معرفی کند، چراکه مشکلات ساختاری در رژیم سعودی بسیار پیچیده‌تر از آن است که بن‌سلمان بتواند راحت سکان کار را به‌دست گیرد.  نتانیاهو نیز همین شرایط را دارد؛ آنها هنوز ضربه لازم را از حزب‌الله نخورده‌اند که وحشت کرده و در لاک دفاعی فرو رفته‌اند، لذا مجموعه این شرایط نشان‌دهنده موقعیت انفعالی این سه‌محور است و به‌نظر من با درایت و حکمتی که در سطح جمهوری اسلامی وجود دارد، آنها بسیار راحت سر جای خود نشانده شده و باز هم نشانده خواهند شد.

این اقدامات چگونه صورت گرفته و ازسوی دیگر واکنش ایران در قبال این سه‌محور و شیطنت‌های منطقه‌ای آنها باید چگونه باشد که پیام ضعف از جمهوری اسلامی مخابره نشود؟

ما با کار واکنشی موافق نیستیم، چراکه خود اقدام آنها براساس انفعال و شرایط به‌هم‌ریخته داخلی‌شان بوده است، از این رو نباید روی واکنش، واکنش دیگری نشان داد، اما روندی که جمهوری اسلامی در سطح بین‌الملل طی می‌کند، نشان می‌دهد که روند موردنظر آنها نبوده و نیست.

مختصات این روند که باعث می‌شود پیام ضعف به آنها صادر نکنیم، چیست؟

نمونه آن مسیر توافق استراتژیک با چین و همچنین مسیر جدیدتر در توافق راهبردی با روس‌هاست؛ امروز اکثر کارشناسان اذعان دارند که در شرایط فعلی محیط بین‌الملل، قدرت درحال انتقال از غرب به شرق است.

  توقف مسیر ایران با چین و روسیه؛ اولین راهبرد آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و عربستان علیه کشورمان

بنابراین تصور من این است که این سه‌محور در روزهای آینده برای اینکه بتوانند اختلال ایجاد کنند و حتی در مسیر ایران با چین و روسیه توقف ایجاد کنند، از هیچ‌کاری فروگذار نخواهند بود. اما معتقدم به‌جای چالش اقدام به نرمش و در باغ سبز نشان دادن خواهند کرد، ازجمله برای برجام و مانند کاری که سفیر سوئیس اخیرا انجام داد و گفت ما می‌خواهیم اینستکس دارویی راه بیندازیم.

  نگرانی آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و عربستان تغییر موازنه منطقه به‌نفع ایران و متحدان آن است

 بنابراین همه این شرایط برای این است که مبادا ایران منطقه را از شرایط و معادلات فعلی مدنظر آنها خارج کند و موازنه ژئوپلیتیکی را که به‌نفع غرب است به‌نفع خود و چین و روسیه سوق دهد.

  کشاندن ایران به میز مذاکره استراتژی دوم سه کشور متخاصم است

ازسوی دیگر در یک اقدام بی‌سابقه، نشریه صهیونیستی هاآرتص در جدیدترین مقاله خود اذعان کرده که ایران به‌دنبال بمب هسته‌ای نیست و فناوری هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، بنابراین آنها می‌خواهند بگویند ما آماده‌ایم امتیازاتی درچارچوب برجام بدهیم تا ایران را به میز مذاکره بکشانیم.

  آنها نه جرات دارند و نه به‌نفع‌شان است که چالش مستقیم را در آستانه انتخابات پیش‌ببرند

درواقع آنان می‌خواهند با اتلاف وقت اجازه دهند موعود انتخابات 1400 برسد، ضمن اینکه آنها دوست دارند ایران درشرایط اقتصادی فعلی با ادامه فشارها باقی بماند تا شاید از این رهگذر محیط داخلی ایران با چالش جدی مواجه شود و این هدف اصلی محور عبری، عربی و آمریکایی است، بنابراین آنها نه جرات دارند و نه به‌نفع‌شان است که چالش مستقیم را در آستانه انتخابات پیش ببرند.

  تبدیل فشارهای اقتصادی به اغتشاشات سومین برنامه آمریکا

درمجموع باید بگویم این سه‌محور اقدامات شیطنت‌آمیزی انجام خواهند داد تا هم رابطه ما را با چین و روسیه تخریب کنند و هم روند مذاکرات ما با آنها را متوقف شود، درحالی‌که ما باید به این مسیر سرعت بدهیم. آنها همچنین می‌کوشند فشارهای اقتصادی را به اغتشاشات و به‌هم‌ریختگی درون ایران تبدیل کنند که این دقیقا هدف غربی‌ها و در راس‌شان آمریکاست.

با توجه به اینکه به‌نظر می‌رسد آنها هنوز پیام لازم را بعد از اتفاقات نطنز و هواپیمای ماهان دریافت نکرده‌اند، آیا این مشکل‌ساز نخواهد بود؟

این مساله به‌نظر من اصلا مهم نیست، چراکه ما درحال حرکت در ترازی بسیار بالا هستیم که چنین اتفاقاتی مانند پول خرد درمقابل معاملات سنگین است، بنابراین نباید تراز و کنش و واکنش را در سطحی تنزل داد که آمریکایی‌ها خودشان به آن دچار شده‌اند.

ما درحال به‌هم زدن فرآیند‌های راهبردی معادلات هستیم و واکنش مناسب به این رفتارهای واکنشی و شکست‌خورده آمریکا، سعودی و صهیونیستی این است که ایران مهندسی منطقه را قوی‌تر پیش ببرد و معادلات ژئوپلیتیک را به‌نفع خودمان و متحدان‌مان برهم بزنیم. لذا این به‌هم‌خوردگی آرایش منطقه، معادلات جهانی را نیز تغییر خواهد داد و این سه‌محور نگران همین مساله هستند، از این رو سعی دارند با فریبکاری، ایران را با مسائل دم‌دستی و مشکلات داخلی سرگرم کنند.

  رزمایش موشکی و دریایی سپاه آمریکا را دچار عدم تعادل خواهد کرد

 امروز سپاه پاسداران درحال برگزاری یک رزمایش موشکی و دریایی در تنگه هرمز و خلیج فارس است، با توجه به اتفاقات اخیر پیام چنین رزمایشی چیست؟

پیام بسیار روشن است و نشان می‌دهد ایران متکی به ظرفیت‌های داخلی خود است و با قدرت و برخورداری از حداکثر ظرفیت می‌تواند از خود دفاع کند، نوع مانور سپاه نیز پالس بسیار مهمی دارد که وجه بالای بازدارندگی آن است، از این رو پس از این مانور باید منتظر باشیم آمریکایی‌ها دچار عدم تعادل و واکنش‌های دم‌دستی شوند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار