• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۰۷ - ۱۰:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

سکوت حزب‌الله بلای جان صهیونیست

حزب‌الله لبنان رسما اعلام کرد اتفاقات روز گذشته در سرزمین‌های اشغالی ربطی به آنها نداشته و انتقام اصلی در راه است.

سکوت حزب‌الله بلای جان صهیونیست

  به گزارش «فرهیختگان»، رسانه‌‌های صهیونیستی عصر روز گذشته مدعی شدند که نیرو‌های حزب‌الله لبنان در عملیاتی انتقام‌جویانه به اهدافی در سرزمین‌‌های اشغالی حمله کردند. رسانه‌‌های صهیونیستی گزارش دادند که نیرو‌های حزب‌الله با نفوذ به خاک این رژیم در مناطق مرزی با دو موشک ضدزره «کورنت»، یک تانک مرکاوا و همچنین یک خودرو زرهی صهیونیست‌‌ها را مورد اصابت قرار دادند. گفته می‌شد در این حملات پنج نظامی صهیونیست کشته و 13 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

ساعاتی بعد از انتشار این اخبار حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تاکید کرد که آغاز درگیری‌‌ها از سوی اسرائیل بوده است و تنها مرزبانان لبنانی به این ماجراجویی پاسخ داده‌اند و حزب‌الله هیچ نقشی در آن نداشته است. این گروه، شلیک موشک کورنت به اهداف صهیونیستی را نادرست خواند و اعلام کرد که حزب‌الله هنوز هیچ‌کسی را موردحمله قرار نداده و ادعا‌های اشغالگران تلاشی برای ابداع پیروز‌های دروغین و توهم‌آمیز است. در این بیانیه آمده است: «تا به این لحظه، هیچ‌گونه درگیری یا آتش‌گشودنی از طرف مقاومت اسلامی در حوادث امروز روی نداده است بلکه شلیک‌‌ها تنها از یک‌سو بود آن هم دشمن ترسو، نگران و مشوش»، بااین‌حال حزب‌الله تاکید کرد که «پاسخ ما به شهادت برادر مجاهد «علی کامل‌محسن» در حادثه تجاوز به اطراف فرودگاه دمشق حتما در راه است و صهیونیست‌‌ها تنها باید در انتظار مجازات جنایت‌‌های خود باشند.» علی کامل‌حسن، سه‌شنبه 31 تیرماه به‌دنبال حمله هوایی رژیم صهیونیستی به اطراف فرودگاه دمشق، به‌همراه چهار نفر دیگر از نیرو‌های سوری، به شهادت رسید. به ‏دنبال این حمله، رژیم صهیونیستی که از پاسخ قاطع حزب‌الله نگران بود، با تشدید تمهیدات امنیتی در مرز‌های لبنان از طریق سازمان ملل پیامی به حزب‌الله لبنان ارسال کرد تا با تهدید و فریب این گروه، مانع از پاسخ حزب‌الله شود. حزب‌الله بااین‌حال اعلام کرده که پاسخ این جنایت را خواهد داد. 

رژیم صهیونیستی طی 6 روز اخیر سعی داشت با تحرکات خاص در مرز‌های شمالی نشان دهد عملیات انتقام‌جویانه حزب‌الله، منجر به جنگ با رژیم صهیونیستی خواهد شد. این مساله را مقامات این رژیم نیز بیان کرده بودند تا جایی که حتی وزیر سابق ارتباطات رژیم صهیونیستی با تهدید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله گفته بود او با تحرکات ارتش در مرز‌های شمالی باید بداند زمان دیدارش با (شهید) سلیمانی نزدیک شده است. اظهارات روز یکشنبه شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نشان داد تهدیدات تل‌آویو تاثیری بر سیاست این حزب نداشته است. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین لبنان درباره پاسخ حزب‌الله به رژیم صهیونیستی گفته بود معادله بازدارندگی با اسرائیل پابرجا بوده و تغییری نکرده است. او همچنین با رد تهدیدات و بزرگنمایی آنها از سوی تل‌آویو اعلام کرد قواعد درگیری تغییری نکرده است و بررسی میدانی منطقه و فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به‌دنبال کشاندن حزب‌الله به یک جنگ نیست. این موضع‌گیری نشان داد رژیم صهیونیستی روز‌های سختی را درپیش دارد. این روز‌های سخت که از سه‌شنبه هفته گذشته و آماده‌باش برای پاسخ حزب‌الله آغاز شده بود تنها یک روز بعد از موضع‌گیری معاون حزب‌الله به اوج خود رسید.

همزمان با انتشار اخبار درگیری در سرزمین‌‌های اشغالی، ارتش رژیم صهیونیستی همانند حملات انتقام‌جویانه قبلی از خاک لبنان، برخی مناطق مرزی با این کشور را موردحمله توپخانه‌ای قرار داد. در این حملات اطراف تپه‌‌های کفرشوبا و مزارع شبعا در محدوده زمانی یک‌ساعته به تناوب شاهد برخورد گلوله‌‌های توپ و خمپاره بودند. اکثر این پرتابه‌‌ها در مناطق خالی از سکنه فرود آمدند اما یک خمپاره باعث وارد آمدن خساراتی به یک خانه در روستای العرقوب لبنان شد. ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور معمول پس از بروز حوادث امنیتی در مرز گلوله‌باران مناطق مرزی را برای تخلیه روانی خود و ترساندن ساکنان نواحی مرزی انجام می‌دهد.  از چند روز پیش رژیم صهیونیستی در مرز‌های لبنان با سرزمین‌‌های اشغالی، ضمن برقراری وضعیت ویژه و اعلام آماده‌باش در مرز‌های شمالی، تحرکات خود را در این منطقه از بیم موردهدف قرار گرفتن به حداقل رسانده بود. عصر دوشنبه پس از تبادل آتش مرزبانان لبنانی با نظامیان صهیونیست، صهیونیست‌‌ها به‌صورت سرآسیمه دست به انتقال نظامیان خود به پناهگاه‌‌های مستحکم زدند. تل‌آویو همچنین از ساکنان شهرک‌‌های صهیونیست‌نشین در مناطق شمالی خواست تا از خانه‌‌های خود خارج نشوند و همچنین فرودگاه‌‌های این منطقه را نیز تعطیل کرد.

در سطح سران سیاسی نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر حزب لیکود که درجلسه این حزب حاضر بود با ترک محل برگزاری نشست خود راهی ساختمان حفاظت‌شده وزارت جنگ شد. بنی گانتز، وزیر دفاع و رهبر حزب آبی-سفید نیز با ر‌ها کردن جلسه‌ای در کابینه، خود را برای شرکت در کابینه کوچک امنیتی این رژیم به مقر وزارت جنگ رساند.

نتانیاهو پیش از خروج از جلسه حزب لیکود برای شرکت در کابینه امنیتی در اظهارنظری مدعی شده بود لبنان و حزب‌الله در قبال هرگونه حمله علیه رژیم صهیونیستی مسئول خواهند بود و این رژیم برای هر سناریویی آماده است. او همچنین تاکید کرده بود حادثه امنیتی رخ‌داده در مرز‌های شمالی مساله ساده‌ای نیست. او همچنین اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی برای برقراری امنیت خود آماده انجام عملیات‌‌های مرزی و فرامرزی است.

به گزارش شبکه صهیونیستی آی۲۴، گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی یک کنفرانس خبری با تکرار سخنان نتانیاهو مدعی شد مسئولیت هرگونه حمله علیه این رژیم از خاک سوریه و لبنان برعهده دمشق و بیروت است. او همچنین تاکید کرد «دشمنان اسرائیل، ما را محک نزنند، درصورتی‌که این اتفاق بیفتد ارتش آماده دفاع است.» گانتس همچنین در ادامه ادعا‌های تکراری درمورد حضور ایران به درخواست دولت سوریه در خاک این کشور، گفت که ارتش این رژیم در مقابل نفوذ ایران در سوریه اقدام خواهد کرد.

این تهدیدات دو رهبر عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در روز گذشته درحالی بیان شد که آنها در روز‌های گذشته نیز از ترس پاسخ حزب‌الله دست به تهدیدات این‌چنینی علیه تمامی طرف‌‌های منطقه‌ای‌ زده بودند. تهدیداتی که تاثیری بر تصمیم حزب‌الله برای انجام عملیات نخواهد داشت.

درهمین حال و با وجود آنکه رسانه‌‌های صهیونیست در ابتدا اخبار موردهدف قرار گرفتن یک تانک مرکاوا و یک خودرو زرهی این رژیم را اعلام کرده بودند پس از مدت کوتاهی این اخبار توسط مقامات نظامی رژیم صهیونیستی تکذیب شد. در همین راستا اویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای که شبیه بیانیه پیروزی بود، مدعی شد: «ارتش «عملیات تخریبی» در منطقه جبل‌روس را خنثی کرد. نیرو‌های ارتش توانستند عملیاتی را که یک گروه سه چهار نفره از نیرو‌های حزب‌الله طراحی کرده و درصدد اجرای آن بودند، ناکام بگذارند. این افراد چند متری از خط آبی (که خط عقب‌نشینی اسرائیل پس از جنگ سال ۲۰۰۶ است)، عبور کردند و وارد منطقه حاکمیتی اسرائیل شدند.» ادرعی افزود، نظامیان صهیونیستی به‌سمت نیرو‌های حزب‌الله آتش گشودند. در این درگیری‌‌ها آسیبی به نیرو‌های صهیونیستی نرسید. سخنگوی ارتش این رژیم با بیان اینکه شماری از نیرو‌های حزب‌الله در این درگیری زخمی شدند، گفت: «جاده‌‌ها در منطقه شمال به‌زودی باز می‌شود و زندگی عادی جریان پیدا می‌کند؛ اما روز‌های پرتنش و سختی پیش‌رو داریم.» برخی رسانه‌‌های رژیم صهیونیستی نیز مدعی شهادت چهار عضو حزب‌الله در جریان این عملیات شدند. مساله‌ای که شبکه خبری المیادین لبنان آن را تکذیب و اعلام کرد هیچ‏یک از اعضای حزب‏الله در این عملیات به شهادت نرسیده‌اند.

 * نویسنده: سیدمهدی طالبی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما