• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۰۷ - ۰۹:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از آخرین وضعیت تیم‌ملی؛ فدراسیون منتظر پاسخ نهایی باقری است

رقبای تیم اسکوچیچ: عمان نه، سوریه احتمالا، ازبکستان قطعا

کرونا لیگ قهرمانان و مقدماتی جام‌جهانی را به جان هم انداخت!

طبق برنامه‌ریزی کادرفنی تیم‌ملی، بلافاصله بعد از پایان رقابت‌های لیگ‌برتر و جام حذفی، لیست اولیه تیم‌ملی برای مصاف با ازبکستان ازسوی دراگان اسکوچیچ اعلام و اردو از ۹ یا ۱۰ شهریور آغاز خواهد شد. در این اردو قرار است به‌صورت محدود از بازیکنان نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا نیز استفاده شود،

رقبای تیم اسکوچیچ: عمان نه، سوریه احتمالا، ازبکستان قطعا

  به گزارش «فرهیختگان»، پس از اینکه فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برنامه جایگزین کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای برگزاری 4 هفته باقیمانده از دور اول انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ چین را پذیرفت، برنامه‌ریزی تیم‌ها برای تدارکات حضور در هفته‌های باقیمانده آغاز شده است.

برهمین اساس سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در بخش تقویم خود، برنامه دیدارهای باقیمانده مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی 2022 را اعلام کرد که مطابق آن، برنامه بازی‌های گروه C که تیم‌ملی فوتبال ایران در آن قرار دارد، از ۱۷ مهر با برگزاری دیدار بین شاگردان اسکوچیچ با هنگ‌کنگ در تهران آغاز می‌شود و در ادامه تیم‌ملی ۲۲مهر با کامبوج روبه‌رو شده و سپس آبان‌ماه دو دیدار حساس خود مقابل بحرین و عراق را در تهران برگزار خواهد کرد.

این رقابت‌ها درحالی پیگیری خواهد شد که ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا پیش از این لغو شده بود، از تاریخ ۲۴شهریور به میزبانی قطر آغاز می‌شود و در ادامه دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات در این منطقه در روزهای  5 و 6 مهر، یک‌‌چهارم نهایی 9 مهر، بازی‌های نیمه‌نهایی 12 مهر و فینال روز 15 آذر 99 برگزار خواهد شد و این یعنی در صورتی‌که تیم‌های ایرانی تا مراحل بالاتر رقابت‌ها صعود کنند، عملا زمانی به تهران بازخواهند گشت که فقط سه‌چهار روز به دیدار با هنگ‌کنگ زمان باقی‌مانده و ملی‌پوشان این تیم‌ها فرصت کمی برای هماهنگی با سایر نفرات داشته و همین موضوع برنامه‌های کادرفنی تیم‌ملی برای رقابت‌های پیش‌رو را به‌مراتب سخت‌تر خواهد کرد.

 برنامه‌های تابستانی تیم‌ملی مشخص شد

باتوجه به اینکه بازی‌های دوستانه در فیفا دی از ۱۰ تا ۱۸ شهریورماه آغاز می‌شود، فدراسیون فوتبال برنامه‌ریزی و رایزنی خود را برای انجام دیدارهای تدارکاتی پیگیری کرد. بر همین اساس قرار است تیم‌ملی فوتبال ایران در نخستین گام در تاریخ 7سپتامبر (۱۷شهریور) در تاشکند به مصاف تیم‌ملی فوتبال ازبکستان برود. این درحالی است که فدراسیون فوتبال درحال مذاکره با چند کشور دیگر جهت برگزاری یک دیدار دیگر در تاریخ ۱۳شهریورماه است که هنوز این اتفاق رخ نداده و عملا شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی‌ها برای پیدا کردن حریف تدارکاتی را برای فدراسیون فوتبال دشوار کرده است.

چندی پیش یک سایت سوریه‌ای اعلام کرد تیم‌ملی فوتبال این کشور دیداری دوستانه را با تیم‌ملی ایران خواهد داشت و احتمالا بازی روز سیزدهم شهریورماه مقابل این تیم به انجام می‌رسد، اما هنوز برگزاری این مسابقه قطعی نشده است. یک مقام مسئول در تیم‌ملی در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «برنامه این دیدار ازسوی سوری‌ها اعلام شده و هر احتمالی درخصوص برگزاری‌ این دیدار وجود خواهد داشت.»

گفته می‌شود اقدامات درخصوص برگزاری این دیدار در تهران درحال فراهم شدن است و دو تیم به احتمال بسیار زیاد در تاریخ ۱۳شهریور در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف یکدیگر خواهند رفت. البته پیش از این نیز از عمان به‌عنوان حریف تیم‌ملی فوتبال در شهریورماه نام برده شده بود که این دیدار هم که ابتدا قرار بود خردادماه برگزار شود، فعلا از برنامه‌های کادرفنی خارج و به آینده موکول شده است.

 اردوی تیم‌ملی چه زمانی آغاز می‌شود؟

طبق برنامه‌ریزی کادرفنی تیم‌ملی، بلافاصله بعد از پایان رقابت‌های لیگ‌برتر و جام حذفی، لیست اولیه تیم‌ملی برای مصاف با ازبکستان ازسوی دراگان اسکوچیچ اعلام و اردو از ۹ یا ۱۰ شهریور آغاز خواهد شد. در این اردو قرار است به‌صورت محدود از بازیکنان نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا نیز استفاده شود، چراکه طبق برنامه این تیم‌ها حدود یک‌هفته قبل از ازسرگیری رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا راهی قطر خواهند شد. اردوی اول تیم‌ملی تا پایان دیدار با ازبکستان و بازگشت‌ این تیم از تاشکند ادامه خواهد داشت.

در ادامه و برای دو بازی ابتدایی مرحله برگشت مقدماتی جام‌جهانی اردوی بعدی تیم‌ملی از یکی از روزهای ابتدایی دهه دوم مهرماه ۹۹ آغاز شده و در این مرحله تمامی بازیکنان موردنیاز اسکوچیچ به اردو فراخوانده شده و فقط درصورتی‌که تیمی از ایران تا مراحل پایانی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند، بازیکنان ملی‌پوش این تیم یا تیم‌ها از اواسط اردو خود را به کادرفنی برای دیدار با هنگ‌کنگ و سپس کامبوج معرفی خواهند کرد.

 اردوی اول با حضور پدیده‌ها و لژیونرها

بر همین اساس در اردوی اول تیم‌ملی یعنی اردوی تابستانی برای برگزاری دیدار احتمالی مقابل سوریه و مسابقه با ازبکستان در تاشکند، علاوه‌بر بازیکنان داخلی و آنهایی که در گذشته نیز پای ثابت دعوت به تیم‌ملی فوتبال ایران بودند، لژیونرها یعنی ملی‌پوشان شاغل در خارج از لیگ ایران که اتفاقا برخی از آنها مثل مهدی طارمی و سردار آزمون عملکرد خیره‌کننده‌ای را در لیگ‌های اروپایی داشتند نیز در این اردو حضور خواهند داشت تا از همان ابتدا اسکوچیچ کار خود را با تمامی نفرات آغاز کند.

نکته قابل‌توجه اینکه در لیست ابتدایی اسکوچیچ برخی پدیده‌های لیگ‌برتر در فصل نوزدهم و آنهایی که با درخشش و آمادگی قابل‌توجه، نام خود را برسر زبان‌ها انداخته و حتی در لیست خرید تیم‌های مطرح پایتخت قرار گرفتند نیز دیده می‌شود، هرچند شانس این افراد برای باقی‌ماندن در اردوی نهایی به‌منظور برگزاری دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی کمتر از سایرین است، اما حضور در اردوهای تیم‌ملی در مقاطع مختلف می‌تواند تجربه و اعتمادبه‌نفس آنها را بالا برده و در آینده این اتفاق کمک شایان‌توجهی به این دسته از بازیکنان خواهد کرد.

 حق انتخاب با کریم است

اسکوچیچ چندروز پیش به تهران بازگشته و با زیرنظر گرفتن رقابت‌های لیگ‌برتر و سفر به شهرهای مختلف درحال آنالیز تمامی بازیکنان است تا با یک ارزیابی و بررسی همه‌جانبه بهترین‌های فوتبال ایران را برای اردوی جدید به تیم‌ملی فوتبال ایران دعوت کند. برهمین اساس و طی روزهای گذشته دستیاران این سرمربی نیز به ایران رسیده‌اند تا پابه‌پای دراگان کار را برای موفقیت تیم‌ملی آغاز کنند، این درحالی است که به‌جز وحید هاشمیان که فعلا تنها گزینه ایرانی دستیاری اسکوچیچ در ترکیب کادر مربیان تیم‌ملی به‌شمار می‌رود، فعلا خبری از دیگر گزینه ایرانی یعنی کریم‌ باقری نیست و هنوز مشخص نیست آیا باقری سرانجام به‌عنوان مربی تیم‌ملی درکنار اسکوچیچ کارش را آغاز خواهد کرد یا خیر.

نکته قابل‌توجه اینکه همان‌طور که قبلا خبر دادیم، برخی مسائل مثل عدم مجوز احتمالی پرسپولیسی‌ها به باقری برای پیوستن به تیم‌ملی در کنار موضوعات مالی کریم باقری را برای پیوستن به تیم‌ملی مردد کرده و شاید این اتفاق هرگز رخ ندهد.

برهمین اساس یک مقام آگاه در فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا بالاخره کریم باقری مربی تیم‌ملی خواهد شد یا خیر، به «فرهیختگان» گفت: «درحال حاضر تا ۹۰ درصد کارها برای اضافه شدن باقری به کادر فنی تیم‌ملی پیش رفته و حالا انتخاب با اوست که از بین تیم‌ملی و پرسپولیس یک گزینه را انتخاب کند، هرچند اگر هم قرار باشد او کارش را با تیم‌ملی آغاز کند، به‌طور حتم بعد از رقابت‌های لیگ‌برتر این اتفاق خواهد افتاد.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار