• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۰۲ - ۲۰:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جواد قارایی، کارگردان «ایرانگرد»:

مدیران، مستند را جدی بگیرند

به‌نظر من در زمینه مستند هم مدیران گرانقدر سازمان صداوسیما، هم تهیه‌کننده‌ها، هم مستندسازان قدری باید اول موضوع مستند را جدی‌تر بگیرند. در نگرش همه این عزیزان نسبت به مستند و تاثیر آن روی جهان پیرامون مردم و بالا رفتن آگاهی و کیفیت زندگی مردم در زمینه‌های مختلف باید تغییراتی صورت گیرد.

مدیران، مستند را جدی بگیرند

  به گزارش «فرهیختگان»، متن گفت وگوی جواد قارایی، کارگردان «ایرانگرد» با «فرهیختگان» به شرح ذیل است:

به‌نظر من در زمینه مستند هم مدیران گرانقدر سازمان صداوسیما، هم تهیه‌کننده‌ها، هم مستندسازان قدری باید اول موضوع مستند را جدی‌تر بگیرند. در نگرش همه این عزیزان نسبت به مستند و تاثیر آن روی جهان پیرامون مردم و بالا رفتن آگاهی و کیفیت زندگی مردم در زمینه‌های مختلف باید تغییراتی صورت گیرد. همین‌طور اگر مدیران سازمان صداوسیما و تهیه‌کننده‌ها و مستندسازان درکنار هم به این نتیجه برسند که باید هزینه بیشتری برای تولید مستند اختصاص دهند، شاهد تولید آثار با کیفیت‌تری خواهیم بود.فکر می‌کنم بالارفتن کیفیت مستندها در کیفیت زندگی مردم و نگرش‌شان نسبت به جهان پیرامون خیلی تغییر می‌کند و هزینه کردن در مستند نسبت به خیلی از برنامه‌هایی که ساخته می‌شود و تاثیر چندانی ندارد و تنها برای سرگرمی است، به‌صرفه‌تر خواهد بود. البته من نمی‌گویم سرگرمی نباشد. همه برنامه‌های سرگرم‌کننده می‌توانند مفید باشند ولیکن در کنار این نباید مستند را تنها یک برنامه سرگرمی دید چون فراتر از این است. اگر همه مستندسازان و مدیران عزیز نسبت به این امر جدی‌تر باشند من فکر می‌کنم قطعا اتفاقات خوبی خواهد افتاد. خیلی هم فرقی نمی‌کند که مدیران تغییر کنند یا نکنند. من می‌گویم همه مدیران و همه مستندسازان نسبت به این موضوع واقف و آگاه باشند که این مستندهای تولیدی می‌تواند در زندگی همه مردم و زندگی یک جامعه بزرگ همانند ملت ما تاثیر بسیاری داشته باشد و مفید واقع شود.

البته به دسته‌بندی مخاطب هم باید توجه شود و این به نگاه مستندساز برمی‌گردد که در فکر او چه می‌گذرد و در چه دنیایی زندگی می‌کند و برای چه مخاطبی می‌خواهد این مستندها را بسازد. گاهی مستندی فاخر و فرهیخته است ولی تنها مستندساز قشر دانشگاهی یا قشر خاصی را مخاطب خود قرار می‌‌دهد. امکان دارد فردی مستندی را بسازد که عوام آن را خیلی نپسندند ولی بخشی از اقشار مردم مثلاً برای جامعه پزشکی، جامعه دامداران، باغداران، انبوه‌سازان خوشایند باشد و برای بقیه افراد جامعه خوشایند نباشد. این بستگی به نگاه مستندساز و شرایط جامعه دارد. مهم این است که جامعه می‌طلبد آن را یا خیر. من در مستندهای خود سعی کردم طوری جلو بروم که تمام اقشار جامعه را دربرگیرد. یعنی مخاطب آن تمام اقشار جامعه باشند. به این شکل نگاه نکردم که قشر خاصی مخاطب باشند ولی یک مستندساز می‌تواند به این شکل هم نگاه کند. البته من مدیر شبکه مستند نیستم که بخواهم نظری بدهم ولی به‌عنوان مستندساز با نگاه خودم فکر می‌کنم شبکه مستند می‌تواند هم نگاهش به گذشته، هم به امروز و هم به فردا باشد و هم نگاهی باشد که خارج از آنچه واقعیت است وجود داشته باشد یعنی تخیل‌پردازی هم می‌تواند در آن وجود داشته باشد و همزمان مستند هم باشد.

در زمینه مستند فکر می‌کنم شبکه مستند باید تمام اقشار جامعه و تمام اندیشه‌ها و نگرش‌ها را درنظر بگیرد. اما مستند باید آیینه‌ای برای جامعه باشد و آنچه واقعیت دارد را باید منعکس کند. مستند باید آیینه تمام‌قدی از جهان پیرامون باشد. مطمئن باشیم معمولا نگاه مستندسازان در مستند دخیل است یعنی گاهی مواقع خواستم تمام آنچه تولید و پخش می‌کنم عین واقعیت باشد، اما گاهی خودم برخی موارد را به‌دلایل مختلف سانسور کردم. یک‌جا رفتم و درباره زیبایی منطقه می‌توانستم صحبت کنم ولی شرایط طوری بود که تخریب‌های محیط‌زیست را منعکس کردم.در جایی هدف من این بود که زیبایی‌ها را منعکس کنم، اما آنجا به این نتیجه رسیدم که بهترین گزینه این است که این تخریب‌ها را منعکس کنم یا صحبت‌هایی که بین مردم وجود دارد را بیان کنم. حوزه‌های زیاد و متنوعی وجود دارد که بخواهم در مستندهایم درباره آنها صحبت کنم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار