• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۰۲ - ۱۵:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» بحران بیکاری فارغ‌التحصیلان در دنیا را بررسی می‌کند

مشارکت مجازی؛ ایده اصلی اروپایی‌ها برای اشتغال فارغ‌التحصیلان

شاید یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های تحصیل برای کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند، پیدا کردن شغل و حرفه‌ای است که بتوانند هم طبق علاقه خود در آن مشغول به‌کار شوند و هم ازطریق آن بتوانند کسب درآمد داشته باشند و تأمین معاش کنند

مشارکت مجازی؛ ایده اصلی اروپایی‌ها برای اشتغال فارغ‌التحصیلان

  به گزارش «فرهیختگان»، شاید یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های تحصیل برای کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند، پیدا کردن شغل و حرفه‌ای است که بتوانند هم طبق علاقه خود در آن مشغول به‌کار شوند و هم ازطریق آن بتوانند کسب درآمد داشته باشند و تأمین معاش کنند. یکی از راه‌هایی که دانشجویان راحت‌تر بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی وارد دنیای کار شوند، کمک و حمایت دانشگاه‌هاست. این مراکز آموزشی با ایجاد کارگاه‌ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای جذب فارغ‌التحصیلان در شرکت‌های مختلف، می‌توانند به بالارفتن نرخ اشتغال در دانشجویان فارغ‌التحصیل کمک کنند؛ البته این مساله در شرایط حاضر که کرونا بسیاری از مشاغل را تحت‌تاثیر خود قرار داده و بسیاری از شرکت‌ها جذب نیروی خود را کاهش داده‌اند، بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند و حضور بیشتر دانشگاه‌ها را درکنار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌طلبد.

  تداوم بی‌برنامگی و بی‌ثباتی اقتصادی در انگلیس

اداره امور دانشجویان انگلیس که به‌طور مستقیم با دانشگاه‌ها، کالج‌ها و دیگر سهامداران کار می‌کند، نکاتی را پیرامون حمایت دانشگاه‌ها از دانشجویان خود در دوران کرونا گوشزد می‌کند. این نکات، شامل توصیه یا راهنمایی نمی‌شود، بلکه نکاتی پیرامون تمرکز روی اشتراک‌گذاری ایده‌ها و واکنش‌ها و نشانه‌گذاری برای کسب اطلاعات بیشتر است. بسیاری از دانشجویان به‌دلیل شیوع کرونا در دنیا، نظری قطعی درباره چشم‌انداز شغلی خود در آینده ندارند و این ویروس تاثیر بسیار عمیقی ازنظر اقتصادی به‌جا گذاشته و بسیاری از کارشناسان رکود اقتصاد گسترده‌ای را در جهان پیش‌بینی کرده‌اند. این مسائل به‌ویژه برای دانشجویان سال آخری و فارغ‌التحصیلان اخیر ضروری است. درحال حاضر، شیوع کرونا چالش‌هایی را برای اشتغال فارغ‌التحصیلان ایجاد کرده است. بسیاری از دانشجویان برای بعد از فارغ‌التحصیلی خود برنامه‌های ویژه‌ای داشتند که به‌دلیل بروز چنین شرایطی و عدم مشارکت برخی شرکت‌ها در جذب نیروی جدید و لغو استخدام، یا به تعویق افتاده یا به‌کلی لغو شده‌اند. تحقیقات بیانگر آن است که تنها 39درصد از کارآموزی‌ها برای فارغ‌التحصیلان همچنان طبق روال ادامه دارد و حدود یک‌سوم کارفرماها گزارش کرده‌اند که احتمالا یا تعداد استخدامی‌هایشان را کاهش می‌دهند یا به‌کلی لغو می‌کنند. بلاتکلیفی طولانی‌مدت اقتصاد کشورها، برنامه‌ریزی دقیق را برای آینده دشوار کرده است.

باتوجه به ادامه این روند و شیوع کرونا، دانشگاه‌ها و کالج‌ها باید فکر دیگری کرده و چگونگی ارائه خدمات شغلی خود را تغییر دهند و کارفرمایان هم شیوه استخدام نیروهای خود را عوض می‌کنند. از سوی دیگر، دانشجویان هم تحت‌تاثیر کاهش بازار کار دانشجویان قرار دارند. اغلب دانشجویان به‌ویژه دانشجویان پاره‌وقت، این قبیل مشاغل را در دوران تعطیلات خود انجام می‌دهند. این کار می‌تواند آنها را برای اشتغال بعد از فارغ‌التحصیلی نیز آماده کند، در تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل به آنها کمک می‌رساند تا تجربه کسب کنند و مهارت لازم را به‌دست آورند. راهکارهایی که اداره امور دانشجویان انگلیس برای تمام دانشجویان در پیش گرفته، اهداف مختلفی را چون پیشرفت در حرفه، مطالعه مضاعف و تامین هزینه‌های زندگی به‌دنبال دارد. هرچند درحال حاضر، برخی روش‌های کمک به فارغ‌التحصیلان در یافتن شغلی مناسب، به‌دلیل محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی امکان‌پذیر نیستند و بسیاری از دانشگاه‌ها و کارفرمایان باید با این تغییرات کنار بیایند.

  پیش‌بینی اقتصادی عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان

به‌طور کلی، در چندماه گذشته، بانک انگلیس 14درصد افت را در تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2020 اعلام کرد و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال 2021 وضعیت به شرایط قبل از کرونا بازگردد. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که دانشجویان فارغ در شرایط کرونا، 13 درصد کمتر از فارغ‌التحصیلان در شرایط عادی موفق به یافتن شغلی مناسب می‌شدند. البته علاوه‌بر کاهش میزان اشتغال آنها، حقوق فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که در دوران رکود اقتصادی در یک شغل مشغول کار شده‌اند، هفت‌درصد کاهش یافته است.

 کنفدراسیون صنعت انگلیس معتقد است از هر پنج دانشجوی فارغ‌التحصیل، یک دانشجو یک سال پس از فارغ‌التحصیلی، در قسمت‌های مختلف صنعت استخدام می‌شود. تحقیقی که ازسوی موسسه کارفرمایان دانشجویی در ماه مارس برگزار شد، نشان می‌دهد حدود یک‌چهارم یا 27درصد کارفرمایان فارغ‌التحصیلان کمتری را به استخدام شرکت خود درمی‌آورند. طبق بررسی‌های اواخر آوریل و اوایل ماه می، کارفرمایان برخلاف آنچه پیش از بروز کرونا برنامه‌ریزی کرده بودند، عمل نکرده و شواهد نشان می‌دهد 12 درصد کمتر نسبت‌به تعهد قبلی خود از میان فارغ‌التحصیلان استخدام می‌کنند.

باتوجه به نگرانی دانشجویان از آینده شغلی خود باوجود شرایط وخیم اقتصادی بعد از کرونا و طبق تحقیقی که آوریل 2020 ازسوی اتحادیه ملی دانشجویان انجام شد، مشخص شد 95درصد از حدود 10هزار دانشجو از شرایط کنونی و تاثیر کرونا روی اقتصاد هراس دارند و حدود 81درصد هم نسبت‌به آینده و چشم‌انداز شغلی خود ابراز نگرانی می‌کنند. این آمارهای نگران‌کننده، لزوم انجام اقداماتی را می‌طلبد و باید از دانشجویان سال آخر بیشتر حمایت شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد 26درصد از حدود 1200 دانشجوی سال آخر، در دوران کرونا، محل کار یا جایگاه شغلی خود را و 29درصد هم شغل‌شان را از دست داده و 28درصد هم پیشنهاد شغلی‌ای داشته‌اند که به‌خاطر کرونا لغو شده است.

  حمایت‌های دولتی انگلیس و دانشگاه‌ها

دولت انگلیس برای بهبود وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حمایت از کارکنان، برنامه‌هایی را در دستورکار خود قرار داده است. طرح حفاظت شغلی، به کارفرمایان اجازه می‌دهد نسبت‌به حقوق و دستمزد کارمندان، بیمه ملی کارمندان و حقوق بازنشستگی مطالبه داشته باشند. همچنین مواردی چون وام‌ها، کاهش مالیات و گرنت‌هایی هم برای حمایت از مشاغل اعطا می‌شود. به‌تازگی، دولت شرایطی را برای بازگشت برخی کارکنان به بعضی بخش‌ها فراهم کرده است.

معمولا خدماتی که ازسوی دانشگاه‌ها برای شغل‌یابی پیش‌روی دانشجویان قرار می‌گیرد، متفاوت است، اما بیشتر دانشجویان می‌توانند حتی به‌طور موقت در مشاغل پیشنهادی دانشگاه مشغول به‌کار شوند تا بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند شغلی مناسب پیدا کنند. اما دانشگاه‌ها هم در ارائه خدمات مناسب به دانشجویان در زمینه شغلی با چالش‌هایی روبه‌رو هستند و نمی‌توانند باتوجه به شرایط کرونایی فعلی، روی پلتفرم‌های آنلاین تمرکز کنند.

  از کارفرمایان چه کاری برمی‌آید؟

بسیاری از کارفرمایان مشتاقند که همچنان در شرایط کرونایی هم ارتباط تنگاتنگ خود را با دانشگاه‌ها حفظ کنند. البته این موضوع برای شرکت‌های کوچک و متوسط ممکن است دشوارتر باشد، چراکه شرایط فعلی، آنها را وادار می‌کند دیگر عناصر تجارت خود را در اولویت قرار دهند و همین امر ممکن است کمی در ارتباط آنها با دانشگاه‌ها اختلال ایجاد کند؛ اما با این اوصاف، آنها دانشگاه‌ها را به چشم یک شریک مهم نگاه می‌کنند که دارای فارغ‌التحصیلانی است که می‌توان از آنها به‌عنوان نیرویی تازه‌نفس برای چرخاندن دوباره چرخ اقتصاد بعد از دوران کرونا استفاده کرد.

  استخدام آنلاین و مشارکت مجازی شیوه جدید کارفرمایان

برخی کارفرمایان در دوران کرونا شیوه خود را تغییر داده‌اند به‌طوری که بیشتر به سمت مشارکت مجازی و استخدام آنلاین رو آورده‌اند. البته بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نباید از جست‌وجو برای شغل مناسب دست بکشند. تاثیر فارغ‌التحصیلی در رکود اقتصادی بیشتر از حد تصور است. طبق گزارشی که سال گذشته از تاثیر بحران بانک‌ها روی بازار شغلی منتشر شد، تاثیر آن روی بیکاری، کاهش پرداخت حقوق‌ها و تشدید چشم‌اندازهای شغلی بسیار فراتر است. به گفته اتحادیه ملی دانشجویان انگلیس، 81 درصد از دانشجویان معتقدند که بحران کروناویروس روی موقعیت شغلی آنها تاثیر مستقیم دارد و 71 درصد نگران تاثیر آن بر اشتغالزایی خود هستند.

  بحران اشتغال فارغ‌التحصیلان در اروپا

شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر بیشتر کشورهای دنیا را درگیر کرده و با ایجاد اختلال در بسیاری از بخش‌ها ازجمله آموزش عالی، علاوه‌بر اینکه روند آموزشی را دچار مشکل کرده، بسیاری از فارغ‌التحصیلان را هم در یافتن شغل مناسب دچار مشکل کرده است. این مساله در کشورهای اروپایی هم گریبانگیر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است. یکی از دانشجویان فرانسوی که به تازگی از مقطع کارشناسی‌ارشد فارغ‌التحصیل شده، با وجود ارسال 50 فرم تقاضای شغلی، به مرور ‌انگیزه‌اش را از دست می‌دهد. این جوان 22ساله می‌گوید: «درست در حساس‌ترین شرایط کنونی که همه دنیا با شروع کرونا روبه‌رو هستند، هر روز پاسخ‌های منفی از شرکت‌های مختلف دریافت می‌کند و گویا باید پیدا کردن شغل را فراموش کند. علاوه‌بر این، دانشجویان حتی نمی‌توانند منتظر دریافت حقوق کارآموزی باشند یا حتی دیگر امیدی به عقد قراردادهای کاری کوتاه‌مدت را هم از دست داده‌اند.» این دانشجوی فارغ‌التحصیل همچنین از این مساله ابراز ناامیدی می‌کند که آن‌قدر بازار کار آشفته و به‌هم ریخته است که حتی نمی‌توان تصمیم گرفت در چه شغلی کار کرد و می‌گوید من حتی کار موقتی هم ندارم که تا پیدا کردن شغل ثابت بتوانم معیشت خود را تامین کنم.

به گزارش euronews، پیش از شیوع این ویروس مهلک، متوسط نرخ بیکاری جوانان در اتحادیه اروپا روی عدد 15 درصد ثابت باقی مانده بود. در کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا شیوع کرونا تاثیر بیشتری گذاشته و این رقم به حدود 30 درصد هم می‌رسد.

  کسب مهارت‌های جدید

معمولا تنها با وارد شدن به یک شغل و قدم گذاشتن روی اولین پله نردبان، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که تمام طول مسیر را با موفقیت طی کنید و درواقع کارشناسان بر این باورند که تنها وارد شدن به یک حرفه اهمیت ندارد، بلکه برای ماندگار شدن در آن باید مهارت‌های بیشتری یاد بگیرید. به‌طوری‌که روی مهارت‌های واقعی سرمایه‌گذاری کنید و پس از این دوره، مشاهده خواهید کرد که در بازار کار قدرت بیشتری کسب کرده‌اید و می‌توانید امیدوار باشید که موقعیت‌های شغلی مناسب‌تری سر راه‌تان قرار گیرد. برای این کار بهتر است ضعف‌ها و قوت‌های خود را به خوبی بشناسید تا با تقویت آنها بتوانید حرفه‌ای را متناسب با توانمندی‌هایتان بیابید.

  بودجه اتحادیه اروپا

طی هفت سال گذشته، اتحادیه اروپا چیزی قریب به 9 میلیارد یورو در بخش تضمین اشتغال جوانان هزینه کرده است که به 4/2 میلیون جوان در کاریابی و یافتن شغل موردنظرشان کمک کرد. درواقع یکی از راه‌های مبارزه با مشکلات اقتصادی جوانان، جدا کردن بخشی از بودجه بعدی اتحاد اروپاست. البته این بلاتکلیفی‌ها تنها شاغلان پاره‌وقت و تمام‌وقت را شامل نمی‌شود بلکه باعث شده بسیاری از مردم اروپا و نیز دنیا برنامه‌های زندگی خود را به تأخیر بیندازند. به‌طور قطع، بدون سرمایه‌گذاری جدی ازسوی اتحادیه اروپا و نیز حمایت قانونی برای اطمینان از سوءاستفاده از جوانان، کلاس خطرات سال 2020 برای نسل‌های بعدی خواهد بود تا از آن به‌عنوان تجربه استفاده کنند.

  جست‌وجوی شغل در اینترنت

در دنیای امروز باتوجه به نفوذ اینترنت، علاوه‌بر اینکه بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برای یافتن شغل مناسب و دلخواه خود به وب‌سایت شرکت‌ها مراجعه می‌کنند، برخی دیگر از مراکز هم وجود دارند که گزینه‌های مناسبی برای آغاز به‌کار یک دانشجو یا فارغ‌التحصیل به‌شمار می‌رود.  آژانس‌های استخدامی یکی از راه‌هایی است که با دربرگرفتن شغل‌های زیاد، به فارغ‌التحصیلان و دانشجویان امکان جست‌وجوی شغل را می‌دهد. راه دیگر، ثبت‌نام در شبکه اجتماعی لینکدین است که راهی تازه برای یافتن شغلی براساس توانمندی‌هایتان پیش روی شما باز می‌کند. با ایجاد صفحه‌ای مربوط به خودتان داخل آن و وارد کردن تمام مهارت‌ها و توانمندی‌هایی که دارید، این فرصت را در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهید که بتوانند برحسب نیازی که دارند، شما را برای جایگاه شغلی خود انتخاب کنند.

  دورکاری، راه‌حل فارغ‌التحصیلان آمریکایی

در شرایط فعلی جهان که بسیاری از مشاغل تعطیل شده‌اند، دورکاری گزینه مناسبی است که هنوز برخی مشاغل بتوانند روی پای خود بایستند.

قرنطینه در آمریکا به دنبال شیوع کووید- 19 باعث تعطیلی بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل شده و یکی از دلایلی رکود اقتصادی در این کشور به‌شمار می‌رود، به‌طوری‌که حدود 30 میلیون کارگر آمریکایی از ماه مارس مجبور به استفاده از بیمه بیکاری شده‌اند.  طی مراحل اولیه شیوع کرونا، آمریکا با کاهش 90 درصدی در اشتغال مواجه شد که این رقم بین ماه‌های فوریه و مارس به 2.9 میلیون رسید. در این میان، بسیاری از فارغ‌التحصیلان آمریکایی به‌واسطه فرصت دورکاری که در این دوران فراهم بود توانستند مشغول کار شوند به‌طوری‌که 62 درصد تمام کارگران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دادند.

به‌طورکلی، شمار بیکاری در آمریکا در ماه آوریل به14.7 درصد رسید که بیشترین مقدار را از دهه 1940 به‌خود اختصاص داد. آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آمریکا در سال 2009 حدود 10.8 درصد بود، اما با توجه به شرایط کرونایی، در آوریل امسال این رقم به 17.2درصد رسید.

 * مترجم: ندا اظهری

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین