• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۳۱ - ۱۰:۰۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اشتباهات عجیب گلر اسپانیایی یونایتد همچنان ادامه دارد

کابوسی به نام دخه‌آ

سال گذشته وقتی دخه‌آ پس از کش‌وقوس‌های فراوان قراردادش را با یونایتد تمدید کرد، ژوزه مورینیو که چند ماه از اخراجش از یونایتد می‌گذشت در مصاحبه‌ای گفت که این گلر اسپانیایی خوش شانس بوده که توانسته چنین کاری انجام دهد.

کابوسی به نام دخه‌آ

  به گزارش «فرهیختگان»، منچستریونایتد سرانجام باخت. نخستین شکست برابر چلسی لمپارد و همچنین اولین باخت آنها پس از شروع دوباره لیگ‌ها. این‌بار شاگردان سولشر در نیمه‌نهایی جام حذفی و برابر آبی‌های لندن تسلیم شدند و از همان ابتدای مسابقه مشخص بود که چلسی برای بردن این بازی راهی میدان شده است. اوضاع یونایتد در چند هفته‌ای که از شروع دوباره مسابقات سپری شده، بسیار خوب بوده است و آنها حالا امید زیادی به کسب سهمیه لیگ قهرمانان دارند، اما در دیدار یکشنبه‌شب در ومبلی شرایط اصلا مطابق انتظار پیش نرفت. مصدومیت اریک بایی در اواخر نیمه نخست و گلی که ژیرو پیش از سوت پایان این نیمه زد برنامه‌های سولشر را به‌هم ریخت و در 45 دقیقه دوم هم اشتباه عجیب داوید دخه‌آ گلی دیگر را به شاگردان لمپارد هدیه کرد. اتفاقی که در دو فصل اخیر کم رخ نداده و گلر اسپانیایی که با روزهای اوجش فاصله دارد بار دیگر مقصر اصلی یکی از شکست‌های تیمش شد.

    زمانی برای رفتن

سال گذشته وقتی دخه‌آ پس از کش‌وقوس‌های فراوان قراردادش را با یونایتد تمدید کرد، ژوزه مورینیو که چند ماه از اخراجش از یونایتد می‌گذشت در مصاحبه‌ای گفت که این گلر اسپانیایی خوش شانس بوده که توانسته چنین کاری انجام دهد. دخه‌آ که در سال 2015 در آستانه حضور در رئال مادرید بود چهار سال دیگر در یونایتد ماندنی شد، اما در این فصل اشتباهات زیادی درون دروازه داشت که آخرین آنها همین دیدار برابر چلسی بود. اگرچه او پس از گل دوم چلسی چند واکنش خوب هم داشت اما باعث نشد تا سهم او در این ناکامی نادیده گرفته شود. مورینیو در آن زمان گفته بود: «فکر نمی‌کنم یونایتد نیازی به بستن چنین قرارداد گران‌قیمتی با او را داشت. یک یا دو سال پیش او مشتریان زیادی داشت، اما درحال حاضر کمتر تیمی به سراغش می‌رود. حتی رئال مادرید هم دیگر نیازی به او ندارد. آنها کورتوا را دارند. بارسلونا نیز تراشتگن جوان و فوق‌العاده را در ترکیب خود دارد و در پاری‌سن‌ژرمن نیز کیلور ناواس درخشش خوبی داشته است.»

در هفته‌های اخیر دخه‌آ بارها بابت اشتباهاتش مورد سرزنش قرار گرفته است. از روی کین که در بین دو نیمه بازی این تیم برابر تاتنهام به انتقاد شدید از گلی که او خورد پرداخت تا آلن شیرر که پس از بازی یکشنبه‌شب گفت که وقت آن رسیده تا منچستریونایتد به فکر جانشین کردن داوید دخه‌آ با دین هندرسون، گلر جوانش که به‌صورت قرضی در شفیلدیونایتد حضور دارد، باشد. هندرسون در دو سال اخیر عملکرد بسیار خوبی در شفیلد داشته و بسیاری از او به‌عنوان جانشینی مناسب برای دخه‌آ یاد می‌کنند. شیرر درباره عملکرد دخه‌آ برابر چلسی می‌گوید: «به‌نظرم دیگر زمان آن رسیده تا یونایتد به دنبال جانشین او باشد. دیر یا زود این اتفاق رخ می‌دهد. وقتی شما دروازه‌بانی مثل هندرسون را در اختیار دارید چرا باید او را برای کسب تجربه در تیم دیگری نگه دارید. او توانایی پوشیدن پیراهن شماره یک را دارد و زمان مناسبی است تا از توانایی‌هایش استفاده کنید.»

دخه‌آ حتی روی گل نخست چلسی هم بی‌تقصیر نبود و اگر سولشر همانند سایر دیدارهای حذفی از سرخیو رومرو، دروازه‌بان آرژانتینی خود استفاده می‌کرد شاید نتیجه دیگری در این دیدار رقم می‌خورد. اگر یونایتد هنوز دو دیدار حساس دیگر در لیگ برابر وستهام و لسترسیتی پیش رو دارد و سولشر دوست ندارد روحیه گلر اول تیمش را در این شرایط خراب کند، اما به نظر می‌رسد با عملکردی که دروازه‌بان تیمش در این فصل داشته به‌صورت جدی به بازگرداندن هندرسون فکر می‌کند. شفیلدیونایتد تمایل دارد تا یک فصل دیگر او را به‌صورت قرضی در اختیار داشته باشد، اما به نوشته رسانه‌های بریتانیایی، این دروازه‌بان 23 ساله درصورتی‌که از حضورش به‌عنوان گلر اول یونایتد مطمئن باشد حاضر است به منچستر برگردد.

    مشکلات دفاع 3 نفره

مسلما تنها مشکل یونایتد در مصاف با چلسی دروازه‌بانش نبود. انتخاب سیستم غلط و ایجاد چند تغییر ناگهانی در چینش بازیکنان سبب شد تا حریف از همان ابتدای مسابقه کنترل بازی را در دست داشته باشد و یونایتد کمتر صاحب فرصت گلزنی شود. فیل نویل، مدافع سابق یونایتد معتقد است سولشر در انتخاب تاکتیک مناسب برای این دیدار دچار اشتباه شد و سرانجام پس از 19 بازی تیمش بازنده شد. او پس از این دیدار گفت: «بازیکنان یونایتد در این دیدار عملکرد خوبی ارائه نکردند و چیز خاصی از آنها ندیدیم. شاید برونو فرناندز کمی بهتر از بقیه بازی کرد، اما در مجموع همه بد بودند. به عقیده من سولشر در انتخاب بازیکنان و سیستم بازی اشتباه کرد و همین موضوع باعث شد تا تیمش ببازد. داستان دخه‌آ هم کمی نگران‌کننده است و اگر چه هنوز دروازه‌بان خوبی است اما اعتمادبه‌نفس لازم را ندارد و این می‌تواند علت اصلی اشتباهاتش باشد.»

سولشر که در چند دیدار اخیر، تیمش را با کمترین تغییرات راهی زمین کرده بود در این مسابقه پل پوگبا، آنتونی مارسیال و میسون گرینوود را نیمکت‌نشین کرد. شاید شکست لسترسیتی، یکی از رقبای آنها در راه کسب سهمیه لیگ قهرمانان برابر تاتنهام در لیگی که دقایقی قبل از این مسابقه رقم خورد در این تصمیم مربی نروژی بی‌تاثیر نبوده باشد. قطعا کسب سهمیه لیگ قهرمانان برای یونایتد مهم‌تر از قهرمانی در جام حذفی است و به همین دلیل احتمالا سولشر ترجیح داده تا بازیکنانش را برای دو دیدار آخر لیگ آماده نگه دارد.

او همچنین در این دیدار دوباره به سراغ استفاده از دفاع سه نفره رفت که در این فصل کمتر جواب داده است، اما باز هم در ومبلی از اریک بایی، هری مگوایر و ویکتور لیندلوف در مرکز خط دفاعش استفاده کرد. این ترکیب در اواخر نیمه اول و با مصدومیت بایی دچار تغییر شد و یونایتد نیمه دوم را با دفاع چهار نفره آغاز کرد. چنین تغییراتی در دو دیدار باقی‌مانده از لیگ می‌تواند به ضرر یونایتد تمام شود. ایراد دیگری که از تیم سولشر گرفته می‌شود این است که در نیم‌فصل دوم و پس از حضور برونو فرناندز در این تیم، شیوه بازی آنها بیش از حد وابسته به این هافبک پرتغالی است و در روزهایی که او در اوج نباشد یا توسط رقبا مهار شود، تیم به مشکل می‌خورد. فرناندز اگرچه در این مدت عملکرد فوق‌العاده‌ای در لیگ برتر داشته است، اما مربیان حریف نیز برنامه‌هایی برای مهار او دارند که باعث می‌شود در برخی دیدارها او کارایی لازم را نداشته باشد و در چنین مواقعی یونایتد باید به سراغ پلن B برود. اتفاقی که کمتر در دیدارهای اخیر رخ داده است. در همین دیدار برابر چلسی، لمپارد به خوبی مسیر پاس‌های هافبک پرتغالی حریف را بسته بود و او نتوانست درخشش بازی‌های قبل را داشته باشد و درنهایت این اتفاق یکی از دلایل شکست سولشر برابر سرمربی انگلیسی پس از سه برد بود. یونایتد به‌خصوص در دیدار هفته آخر برابر لسترسیتی کار دشواری برابر شاگردان برندان راجرز خواهد داشت. مربی‌ای که اندیشه‌های تاکتیکی خوب و تخصص بالایی دارد.

 * نویسنده:  سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک