• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۳۰ - ۱۵:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از تاثیر کرونا بر سینما، کتاب و موسیقی گزارش می‌دهد

پاییز فرهنگ

آمار و ارقام بهار 99 نشان می‌دهد فرهنگ رسمی مانند سینما، کتاب و موسیقی از کرونا ضربه مهلک خورده‌اند این روند احتمالا تا پایان سال ادامه دارد. مسئولان فکری به حال مصرف غیررسمی فرهنگ کرده‌اند؟

پاییز فرهنگ

  به گزارش «فرهیختگان»،  آمار و ارقام بهار 99 نشان می‌دهد فرهنگ رسمی مانند سینما، کتاب و موسیقی از ویروس کرونا ضربه مهلک خورده‌اند. این روند احتمالا تا پایان سال ادامه دارد. مسئولان فکری به حال مصرف غیررسمی فرهنگ کرده‌اند؟ فرهیختگان به طور جداگانه تاثیر کرونا را بر سه حوزه اصلی فرهنگ یعنی سینما، کتاب و موسیقی مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می آید:

نسبت کرونا و سینما (اینجا)

نسبت کرونا و سینما پر از جزئیات متناقض است؛ از طرفی به‌دلیل لزوم قرنطینه سراسری فروش فیلم‌ها در سالن‌های سینما به‌شدت افت کرد و کم‌کم حتی به صفر رسید و از طرف دیگر غیر از رونقی که تماشای آنلاین فیلم‌ها پیدا کرد، به‌طور کل فیلم دیدن مردم دنیا چندین و چندبرابر بیشتر شد. تاثیر شاخص و قابل‌توجهی که این پاندمی روی سینمای ایران گذاشت، به‌راه افتادن سیستم اکران دیجیتال بود.  سینمای ایران در بهار ۱۳۹۹ حدود حداقل ۴۰ درصد از فروش خود را از دست داد و البته توانست مقداری از این ضرر را توسط شیوه نوپای اکران دیجیتال جبران کند.متوسط فروش فیلم‌ها در بهار سال گذشته مقداری کمتر از 6 میلیارد بود و در اکران آنلاین امسال مقداری بیشتر از یک میلیارد و 100میلیون تومان. در اکران گیشه‌ای یک‌سوم از فروش فیلم‌ها به صاحبان آنها می‌رسد؛ یعنی متوسط عایدی هر فیلم در بهار پارسال، مقداری کمتر از دو میلیارد تومان بود، اما در اکران اینترنتی، حداقل ۷۰درصد فروش در vod ها به فیلمساز می‌رسد؛ یعنی حدود 800 میلیون تومان متوسط عایدی فیلم‌های اکران آنلاین در بهار امسال بود.

نگاهی به آمار نشر در سه ماهه اول 99
مرز امید و ناامیدی ناشران   (اینجا)
 
شاید در این ایام کرونایی با خیلی مسائل مواجه شدیم که تا قبل از آمدن این بیماری، اصلا به آنها هم فکر نمی‌کردیم. اینکه برای مدت طولانی دوستان‌مان را نبینیم، رفت و آمد نداشته باشیم  ودر قرنطینه باشیم. همه اینها باعث شد تا سبک زندگی‌مان را عوض کنیم. سرگرمی‌هایمان را تغییر دهیم. برخی فیلم دیدن را شروع کردند و برخی دیگر هم کتاب خواندن را برای خودشان به‌عنوان یک سرگرمی انتخاب کردند. در این گزارش به سراغ آمار و ارقام فصل بهار رفتیم تا بدانیم آمار چاپ کتاب به نسبت سال گذشته چه تغییراتی داشته است. البته یک نکته را باید درنظر بگیریم که ویروس کرونا، در همه مشاغل تاثیرگذار بوده است و حوزه نشر هم از این قاعده مستنثی نیست. ناشران همیشه در اسفند و فروردین‌ماه کتاب‌ها را به تعداد زیاد منتشر می‌کنند تا این کتاب‌ها به نمایشگاه برسد، اما امسال این اتفاق نیفتاد و کرونا همه چیز را به‌هم زد برای همین ناشران مشکلات زیادی را داشتند. آمار و ارقام سه ماهه اول امسال نه امیدوارکننده است و نه خیلی جای ناامیدی می‌گذارد.
 
وضعیت بازار موسیقی در بهار 99
بی‌صدا و غمگین  (اینجا)

وقتی تمام تکیه و امید خوانندگان و تهیه‌کنندگان موسیقی به کنسرت‌ها معطوف شود آن‌وقت ورود یک ویروس غریبه می‌تواند چنان ضربه‌ای بزند که پس از گذشت چهارماه از ورود این ویروس، نوازندگان و خوانندگانی باشند که برای تهیه مایحتاج زندگی به مشکلات جدی بر بخورند. میزان فروش نسخه فیزیکی آلبوم‌ها که قبل از کرونا نزدیک به صفر شده بود در اطراف همان عدد می‌چرخد و اوضاعش بدتر شده است. تک آهنگ‌ها هم که بیشتر با موضوع مقابله با کرونا و امیدبخشی به جامعه بود. کنسرت‌های خارج از ایران هم که تعطیل بودند و تنها می‌ماند کنسرت‌های آنلاین. در دو هفته گذشته قرار بود برگزاری کنسرت‌ها با حضور تماشاگر و رعایت فاصله اجتماعی از سر گرفته شود که با شدت گرفتن قدرت کرونا تمام کنسرت‌ها لغو شد و تهیه‌کنندگان هم به دلیل نبود شفافیت مالی و ارقامی، تمایلی به برگزاری کنسرت‌های آنلاین ندارند. تنها فعالیت جمعی موسیقی از زمان کرونا تا الان، کنسرت‌های آنلاین بوده که هنوز آمار دقیقی از آن منتشر نشده است. نه کسی از گردش مالی‌اش خبر دارد و نه تعداد رسمی و دقیق بینندگانش قابل محاسبه است. قرار است چه اتفاقی در حوزه موسیقی و اصلا به‌طور کلی برای فرهنگ و هنر بیفتد؟ وضعیت موسیقی کمی بهتر از تئاتر است و بدتر از سینما و کتاب.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟