• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۲۸ - ۰۹:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
چرا تلویزیون در رقابت با سریال‌سازی شبکه نمایش خانگی ضعیف‌‌ شد؟

پول، سانسور یا فقر مدیریت؟!

دلیل گرایش هنرمندان به شبکه نمایش خانگی چه پول باشد چه فرار از کاغذبازی‌ها و محدودیت‌های سلیقه‌ای تلویزیون اما درنهایت به اقتصاد هنر در بلندمدت لطمه خواهد زد. حتی خود هنرمندان هم اگر اندکی باهوش باشند نباید از چندبرابر شدن یک‌دفعه‌ای دستمزدشان خوشحال شوند.

پول، سانسور یا فقر مدیریت؟!

نویسنده: سیدمهدی موسوی‌تبار،  روزنامه‌نگار

قیاس شبکه نمایش خانگی و تلویزیون از نظر قدمت بیشتر شبیه به یک شوخی است. مبنای اولین تولید بخش خصوصی در حوزه سریال را اگر حتی «فضانوردان» در سال 85 بدانیم هنوز عمر این رسانه به 20 سال هم نرسیده است. در سال‌های اخیر و با ورود قدرتمند بخش‌های اقتصادی به حوزه شبکه نمایش خانگی، شاهد افزایش تعداد این سریال‌ها هستیم. از آن‌سو تلویزیون با گلایه از کاهش بودجه و درآمدش، مسائل مالی را باعث نبود تولیدات باکیفیت عنوان می‌کند. اما آیا همه این تفاوت‌ها در بحث مالی است؟ پاسخ به این سوال حتما منفی است. سریال‌هایی درحال حاضر در شبکه نمایش خانگی تولید و توزیع می‌شوند که هزینه‌های بالایی برای آن صرف شده است اما در عمل، شاهد یک اثر به‌شدت ضعیف و حتی مبتذل هستیم. از آن طرف هم در تاریخ تلویزیون به یاد داریم که سریال‌هایی با بودجه اندک ساخته شدند و توانستند مخاطب را مدت‌ها پای تلویزیون بنشانند. حتما مساله مالی در انتخاب بازیگران و حتی تنوع لوکیشن و تعداد قسمت‌ها موثر است اما پای عوامل دیگری هم در میان است.

مدیریت صحیح منابع مالی و انسانی، پرهیز از اعمال سلیقه‌هایی که نه مبنای شرعی دارند و نه قانونی، اعتماد به هنرمندان و حمایت از آنها، بهره بردن از مشاوران کاربلد و نه رفقای همفکر، پذیرفتن اینکه زمانه تغییر کرده است و شاهد سبک زندگی دهه‌شصتی نیستیم، ازجمله عواملی است که می‌تواند باعث جذابیت بیشتر سریال‌های تلویزیونی و حتی شبکه نمایش خانگی شود. شاید در نگاه اول وجود یک رقیب برای سریال‌های تلویزیونی به مذاق مدیران تلویزیون خوش نیاید اما در یک بستر مناسب و شرایط عادلانه در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند به طرفین کمک کند. جذب کارگردان‌ها و بازیگران توسط شبکه نمایش خانگی اکثرا به دلیل مسائل مالی است اما بسیاری از کارگردان‌ها هم هستند که از وجود نظارت‌های مختلف در مراحل کاری گوناگون توسط مدیران تلویزیون خسته شدند؛ کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگانی که گلایه دارند از اینکه چرا مدیران تلویزیون پای مجوزی که خودشان می‌دهند هم نمی‌ایستند. بازیگری که نقشش توسط دوستان ممیزی تلویزیون شرحه‌شرحه می‌شود بدیهی است که با اولین پیشنهاد مالی مناسب شبکه نمایش خانگی به آنجا برود. هرچند می‌داند تعداد مخاطبان تلویزیون اساسا قابل‌قیاس با شبکه نمایش خانگی نیست. پس چه چیزی باعث می‌شود که قید فراگیر بودن مخاطبان را بزند و برود سمت بخش محدود و خصوصی. البته که در شبکه نمایش خانگی هم فرمولی برای سنجش تعداد مخاطبان وجود دارد که شبیه تلویزیون نیست. یعنی یک کاربر اینترنتی را هم‌اندازه با یک نفر در نظر نمی‌گیرند و تعداد بیشتری را محاسبه می‌کنند اما بازهم فاصله زیادی بین تماشاگران انبوه تلویزیونی با مخاطبان شبکه نمایش خانگی است.

دلیل گرایش هنرمندان به شبکه نمایش خانگی چه پول باشد چه فرار از کاغذبازی‌ها و محدودیت‌های سلیقه‌ای تلویزیون اما درنهایت به اقتصاد هنر در بلندمدت لطمه خواهد زد. حتی خود هنرمندان هم اگر اندکی باهوش باشند نباید از چندبرابر شدن یک‌دفعه‌ای دستمزدشان خوشحال شوند، زیرا سرمایه‌گذاران سریال‌های نمایش خانگی همیشه نیستند و ممکن است فردا جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند و تهیه‌کنندگان واقعی و قدیمی تلویزیون و سینما دیگر نمی‌توانند دستمزدهای بالا بدهند و سراغ کارگردان‌ها و بازیگران ارزان‌تر می‌روند.

 

مسعود اطیابی، کارگردان سریال «کامیون»:

مشکلی به نام مدیریت در تلویزیون 

 

گفت‌وگو با امیر پروین‌حسینی، تهیه‌کننده سریال‌های «ساخت ایران» و «دارا و ندار»:

نگاه تلویزیون نیازمند تغییر است

 

گفت‌وگو با زینب تقوایی، تهیه‌کننده سریال‌های «دودکش» و «مدینه»:

 

اگر بستر اقتصادی تلویزیون فراهم باشد، کارگردان‌ها سمت شبکه نمایش خانگی نمی‌روند


گفت‌وگو با صادق یاری، تهیه‌کننده  مجموعه‌های «ممنوعه» و «کرگدن»:

شبکه نمایش خانگی رقیب تلویزیون نیست

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار