• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۲۸ - ۱۳:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دلیجان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دانشگاه آزاد هم برای تحول علمی نیاز به پوست‌اندازی دارد

آنچه بدنه دانشگاه آزاد اسلامی را دچار رکود کرده، بخشی از آن چیزی است که آموزش‌عالی کشور هم دچار آن است؛ رکود علمی به‌دلیل ساختار فرسوده و غیرکارآمد. دانشگاه آزاد هم برای تحول علمی نیاز به پوست‌اندازی دارد.

دانشگاه آزاد هم برای تحول علمی نیاز به پوست‌اندازی دارد

به گزارش «فرهیختگان»، محمد اسماعیلی‌جوشقانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دلیجان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان اینکه دنیای امروز نیاز به پویایی و رقابت را در همه عرصه‌ها اجتناب‌ناپذیر کرده است، گفت: «این مفهوم در صنعت و در بازارهای رقابتی به‌خوبی نمود پیدا کرده و خود را در قالب مزیت رقابتی بین صنایع و حتی کشورها نمایان کرده است. لازمه حرکت و تحول برای صنعت دانش و علم است که برای تولید آن به دانشگاه نیاز است.»

جوشقانی دانشگاه را موتور محرکه برای تحول و جهش تولید عنوان کرد و افزود: «تحولات علمی به‌دنبال بروز احساس نیاز در صنعت شکل می‌گیرد. دانشگاه‌ها در تعامل دوسویه با صنعت در دنیا از نسل یک به نسل سه دانشگاه‌های کارآفرین رسیده‌اند. پرواضح است که در این مسیر گام‌به‌گام هم از صنعت بهره گرفته‌اند و دانش تجربی را به دانش نظری توسعه داده‌اند و هم به صنعت کمک کرده و دانش نظری را برای پیشرفت صنعت عمق بخشیده‌اند.»

وی در ادامه اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی هم از بعد از انقلاب اسلامی وظیفه توسعه آموزش‌عالی را با حمایت مردم بر عهده گرفته است و از ابتدا بر پایه توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته سیاستگذاری شده بود. البته درحال حاضر تمام شهرهای برخوردار هم توسعه پیدا کرده‌اند. آنچه بدنه دانشگاه آزاد اسلامی را دچار رکود کرده، بخشی از آن چیزی است که آموزش‌عالی کشور هم دچار آن است؛ رکود علمی به‌دلیل ساختار فرسوده و غیرکارآمد. دانشگاه آزاد هم برای تحول علمی نیاز به پوست‌اندازی دارد. ساختار دانشگاه بزرگ و سنگین شده و عملا امکان تغییر و تحول را با مشکلاتی مواجه کرده است. در این‌گونه شرایط باید مهندسی مجدد صورت پذیرد و ساختار عوض شود تا بتواند با یک سیستم چابک به رسالت‌ها و اهدافش برسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دلیجان یکی از برنامه‌های مهم و محوری این واحد را کاربردی کردن دانش برشمرد و در ادامه گفت: «بدین منظور مذاکراتی با صاحبان صنایع و مشاغل برای برگزاری دوره‌های آموزشی و راه‌اندازی مدرسه اشتغال و کارآفرینی انجام پذیرفته است که امیدواریم بتوانیم به حرکت صنعت رشدی فزاینده بدهیم.»

وی تصریح کرد: «سرفصل‌ها و شیوه‌های آموزشی باید در راستای مهارتی کردن رشته‌ها و آموزش‌ها اصلاح شود.»

جوشقانی در ادامه گفت: «واحد دلیجان در سال پیش‌رو با راه‌اندازی مرکز رشد به‌دنبال ایجاد کلینیک صنعت برای عارضه‌یابی و درمان مشکلات صنایع مرتبط است و در همین راستا اقدام به ایجاد مدرسه مهارتی اشتغال و کارآفرینی کرده است که متقاضیان ورود به صنعت را آموزش می‌دهد. دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که در هر کلاس درس ایده‌ها و نظرات نخبگان را دریافت و پردازش کند و جهت تجاری کردن آن برنامه‌ریزی داشته و با کمک صاحبان صنایع و سیاستمداران بتواند تولید انبوه انجام دهد.»

وی افزود: «هسته بیوریستار در مرکز رشد مستقر شده که روی تولید الیاف با کاربردهای زیستی و پزشکی بر پایه گیاهان دارویی مطالعه و تحقیق می‌کند و در آینده نزدیک به مرحله تولید خواهد رسید.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دلیجان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انعقاد تفاهمنامه این واحد دانشگاهی با فرمانداری شهرستان لاهیجان اشاره کرد و ادامه داد: «جهت آموزش‌های تخصصی پرسنل اداری شهرستان آماده سرعت بخشیدن به مهارتی کردن دانش نظری هستیم. همچنین ایجاد هنرستان فنی و دانشکده‌های مهارتی در برنامه‌های این واحد قرار دارد. درکنار این موضوع، طراحی دوره MEA جهت مدیران آموزش‌وپرورش و مذاکره با مدیریت آموزش‌وپرورش جهت ارتقای مدیران مجموعه آموزش‌وپرورش در مرکز آموزش‌های تخصصی واحد انجام شده است. همچنین تفاهمنامه با مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی دلیجان برای آموزش‌های تخصصی صنایع درحال انعقاد است تا کلیه نیازهای صنایع شهرستان توسط این واحد مرتفع شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار