• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۲۴ - ۱۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 1
برگزاری کنکور کارشناسی‌ارشد و دکتری دوباره به تعویق افتاد

تعویق کنکور با اعمال شاقه

نمی‌توان این مهم را نادیده گرفت که بخش خبری وزارت علوم و سازمان سنجش در شرایط ویژه این روزها که فشار روانی مضاعفی به جامعه وارد شده، نه‌تنها نتوانست از نگرانی داوطلبان بکاهد، بلکه خود به عامل اصلی افزایش استرس داوطلبان تبدیل شده است.

تعویق کنکور با اعمال شاقه

به گزارش «فرهیختگان»، اسم کنکور همیشه برای داوطلبان دلهره‌آور بوده و هست؛ آزمونی که ظرف چندساعت سرنوشت شرکت‌کنندگان را عوض می‌کند و بعضا مسیر جدیدی پیش‌روی زندگی آنها می‌گذارد. کنکور که شاید میان داوطلبان به غول سرنوشت‌ساز شهره باشد، هرساله با واکنش‌های متفاوتی میان داوطلبان مقاطع مختلف تحصیلی همراه است. امسال اما وضعیت متفاوت‌تر از ۴ دهه گذشته است؛ چراکه این روزها سایه کرونا بر سر تمام آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌ها سنگینی می‌کند و حال داوطلبان امسال نیز بدتر از شرکت‌کنندگان قبلی است. مساله‌ای که می‌طلبید مسئولان دست‌اندرکار در برگزاری کنکورها فکری اساسی برای آن کنند، اما آنچه در عمل نصیب داوطلبان شد، به افزایش نگرانی‌هایشان انجامید. به‌عبارت دیگر انتشار اخبار ضدونقیض از تاریخ برگزاری کنکور سراسری و دیگر آزمون‌های امسال باعث شد جو روانی جامعه به‌هم بریزد.

  سردرگمی داوطلبان با اظهارنظرهای متفاوت مسئولان

ازسوی دیگر نامشخص بودن مرجع نهایی تصمیم‌گیر در این زمینه خود شوک دیگری به افکارعمومی وارد کرده بود. موضوعی که باعث شده بود سازمان‌سنجشی‌ها، وزارت‌علومی‌ها و وزارت‌بهداشتی‌ها هرکدام صحبت‌های متفاوتی را درباره زمان و مهم‌تر از آن نحوه برگزاری آزمون‌ها مطرح کنند که بین آنها موضوعاتی چون تغییر در شیوه سوالات به چشم می‌خورد، هرچند شایعات مطرح‌شده درخصوص کنکور سراسری هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت، اما فضای روانی جامعه را متشنج کرده بود.

  تعویق یک‌ماهه کنکور سراسری به شرط تداوم وضعیت فعلی کرونا

مخالفت وزارت‌بهداشتی‌ها از همان روزهای اول زمزمه‌های تغییر در زمان برگزاری کنکورها به‌ویژه آزمون سراسری را تقویت کرد و درنهایت نیز بعد از کش‌وقوس‌های فراوان زمان برگزاری کنکور سراسری که با توجه به تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در آن جزء مهم‌ترین آزمون‌های هرسال به‌شمار می‌رود از تیرماه به ۳۰ و ۳۱ مردادماه موکول شد. هرچند این زمان را هم نمی‌توان به‌عنوان گزینه نهایی در نظر گرفت و احتمال تغییر آن با توجه به وضعیت بیماری کرونا در ماه آینده وجود دارد، با این حال تا امروز، پایان ماه آتی ماراتن بزرگ داوطلبان شروع خواهد شد، چراکه روز گذشته مسعود شمس‌بخش، مشاور وزیر علوم از تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص توسط ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داده بود و همین مهم نشان‌دهنده احتمال تعویق دوباره این آزمون دارد.

  ضعف اطلاع‌رسانی؛ دردسری بزرگ برای داوطلبان  دکتری و کارشناسی‌ارشد

البته کنکور سراسری تنها آزمونی نیست که از کرونا تاثیر گرفته، بلکه وضعیت برگزاری دیگر کنکورها اعم از کارشناسی‌ارشد، دکتری، آزمون دکتری تخصصی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، آزمون المپیاد علمی دانشجویی علوم‌پزشکی و آزمون زبان وزارت بهداشت هم دستخوش تغییر شدند، موضوعی که البته نحوه اطلاع‌رسانی درباره آنها با انتقادهای زیادی همراه است. از اظهارنظر مقامات مختلف درباره تعویق یا عدم تعویق این آزمون‌ها به‌ویژه کنکور دکتری و کارشناسی‌ارشد تا جلسات بی‌نتیجه مسئولان آموزش عالی با وزارت‌بهداشتی‌ها درباره تعیین‌تکلیف این آزمون‌ها.

شاید یکی از انتقادهای وارده به‌نحوه اطلاع‌رسانی درباره احتمال تعویق و حتی انتشار خبر پیرامون برگزاری جلسات برای این مهم این باشد که مسئولان مربوطه ترجیح داده‌اند به‌جای کانال‌های رسمی، به‌سمت فضای مجازی بروند تا جایی که 18 تیرماه علیرضا وهاب‌زاده، مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت در لایو اینستاگرامی از برگزاری جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت علوم در ستاد مقابله با کرونا به‌منظور تصمیم‌گیری درخصوص تعویق زمان برگزاری آزمون‌های سراسری خبر داد.

او با تاکید بر اینکه تعویق زمان برگزاری آزمون‌ها باید مجددا بررسی شود، تاکید کرده بود: «باید به‌دنبال شیوه‌ای باشیم که استرس داوطلبان کنکور و سایر آزمون‌ها دوچندان نشود و داوطلبان نگران سلامتی خود نباشند. بلاتکلیفی آنها از لحاظ روحی و روانی قابل‌قبول نیست و باید راهی ایمن برای برگزاری آزمون‌ها پیدا کنیم.»

این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شد که بازار داغ شایعات فشار روانی زیادی را به داوطلبان وارد کرده بود. البته این همه حواشی پیرامون تصمیم‌گیری درباره وضعیت آزمون‌های سراسری نیست، چراکه درنهایت بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در ساعات پایانی 22 تیرماه و بعد از پایان جلسه وزیر بهداشت با وزیر علوم خبر کوتاهی مبنی‌بر تعویق زمان برگزاری آزمون‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری در فضای مجازی منتشر شد که خود باعث سردرگمی بیشتر شرکت‌کنندگان در این دو آزمون شد. هرچند چندی‌بعد سایت سازمان سنجش نیز خبر از تعویق این دو آزمون داده بود اما می‌طلبید در همان ساعت اولیه بعد از پایان جلسه، جزئیات چگونگی برگزاری کنکورها مشخص شود، با این حال زمان دقیق برگزاری این دو آزمون روز گذشته اطلاع‌رسانی شد تا بالاخره داوطلبان شرکت در کارشناسی‌ارشد و دکتری بتوانند نفس راحتی بکشند.

  مردادماه، زمان برگزاری آزمون‌های دکتری و کارشناسی‌ارشد

روز گذشته بود که داوطلبان دکتری تخصصی (نیمه‌متمرکز) بعد از تعویق سه‌باره و کارشناس‌ارشدی‌ها بعد از دوبار تغییر در زمان برگزاری آزمون‌هایشان تا حد زیادی از زمان نهایی برگزاری ماراتن‌های عملی‌شان مطلع شدند، چراکه بنابر اعلام سازمان سنجش آموزش قرار است آزمون دکتری پنجشنبه ۹ مرداد سال ۹۹ و آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۶ و ۱۷ مردادماه ۹۹ برگزار شود و با توجه به زمان نسبتا کوتاه مانده به موعد مقرر بعید به‌نظر می‌رسد تغییری در تاریخ این دو آزمون برگزار شود. با این حال نمی‌توان این مهم را نادیده گرفت که بخش خبری وزارت علوم و سازمان سنجش در شرایط ویژه این روزها که فشار روانی مضاعفی به جامعه وارد شده، نه‌تنها نتوانست از نگرانی داوطلبان بکاهد، بلکه خود به عامل اصلی افزایش استرس داوطلبان تبدیل شده است. ازسوی دیگر نمی‌توان گزینه احتمال تغییری مجدد در روند برگزاری آزمون‌ها را به‌صورت قطعی کنار گذاشت، چراکه رفتار آینده این ویروس نانومتری مشخص نیست و کرونا ثابت کرده می‌تواند شرایط پیش‌بینی‌نشده‌ای را ظرف مدت کوتاهی رقم بزند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار