• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۲۴ - ۱۱:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نتایج نظرسنجی‌ها در برخی ایالت‌های آمریکا نشان می‌دهد بحران کرونا عامل تعیین‌کننده در گرایش به دموکرات‌ها است

رای ترامپیست‌های کلاسیک در سبد بایدن؟

تمام آنچه نظرسنجی‌‌های انتخاباتی پیش‌بینی می‌کنند، مبتنی‌بر شرایط فعلی است. تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا حدود چهار ماه زمان باقی است و هنوز کارزار انتخاباتی دوطرف به تقابل جدی با یکدیگر نپرداخته‌اند.

رای ترامپیست‌های کلاسیک در سبد بایدن؟

به گزارش «فرهیختگان»، ظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سطح ملی نشان می‌دهد، جو بایدن نامزد دموکرات با اختلاف قابل توجهی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیشی گرفته است. در سطح ایالتی هم اوضاع بایدن از ترامپ بهتر است ولی این نظرسنجی‌ها نیستند که رئیس‌جمهور آینده آمریکا را مشخص می‌کنند که اگر چنین بود، اکنون به‌جای دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون در کاخ‌سفید حضور داشت. در انتخابات سال 2016، دموکرات‌ها بیش از دونالد ترامپ، عرصه را به نظرسنجی‌ها واگذار کردند. در آن زمان نظرسنجی‌ها از پیشتازی قاطع هیلاری کلینتون حکایت داشت، اما مراکز تحقیقاتی این مساله را مدنظر قرار نداده بودند که برخی از افراد، واقعیت را نمی‌گویند و نمونه‌های مورد پرسش نیز عمدتا تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی بودند که تقریبا از نامزد دموکرات حمایت می‌کنند. اینچنین بود که هیلاری کلینتون با اعتماد به نظرسنجی‌ها و رای سنتی ایالت «ویسکانسین» به دموکرات‌ها، به این ایالت سفر نکرد و درنهایت هم 10 رای الکترال را به رقیب جمهوری‌خواه واگذار کرد. دموکرات‌ها به‌خوبی می‌دانند که در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 اوضاع نظرسنجی‌ها کمی بهتر از قبل است اما بیش از نظرسنجی‌های ملی، این نظرسنجی‌های ایالتی هستند که برایشان حائز اهمیت هستند. آنها در سال 2016 با وجود 3 میلیون رای بیشتر کسب کردند اما این رای در ایالت‌هایی که کلینتون به آن احتیاج داشت، توزیع نشد. در آن سال رقابت در ایالت‌های کلیدی که رای‌دهندگان سفیدپوست و کمتر تحصیلکرده، داشتند، انتخابات بسیار نزدیک بود. کلینتون در پنسیلوانیا با اختلاف 44 هزار و 292 رای، در ویسکانسین با اختلاف 22 هزار و 748 رای و در میشیگان با اختلاف 10 هزار و 704 رای به ترامپ باخت و درمجموع 46 رای الکترال را از دست داد. اگر کلینتون در این 3 ایالت با فاصله ناچیز شکست نمی‌خورد، با 272 الکترال، رئیس‌جمهور آمریکا می‌شد.  براساس نظرسنجی‌ای که YouGov با حمایت شبکه سی‌بی‌اس برگزار کرده، جو بایدن در ایالت فلوریدا نسبت به دونالد ترامپ همچنان پیشتاز است و در دو ایالت مهم دیگر یعنی آریزونا و تگزاس رقابت تنگانگی با ترامپ دارد. براساس این گزارش، نظرسنجی نشان می‌دهد که بایدن در فلوریدا پیشتازی 6 درصدی نسبت به ترامپ دارد.

میزان حمایت رای‌دهندگان آمریکایی از بایدن در فلوریدا 48 درصد بوده و این رقم برای ترامپ 42 درصد است. در ایالت آریزونا نیز میزان حمایت از بایدن و ترامپ به 46 درصد رسیده است. در تگزاس نیز ترامپ موفق به جلب حمایت 46 درصد رای‌دهندگان شده و این رقم برای بایدن به 45 درصد رسیده است. اما در نظرسنجی دانشگاه تگزاس با دامنه بیش از 1600 رأی دهنده، اوضاع کمی متفاوت است. این نظرسنجی که به هر دو زبان انگلیسی و اسپانیایی انجام شده و در آن تلاش شده تا تنوع قومیتی و نژادی پرسش‌شوندگان در حد معقولی باشد، نشان می‌دهد که بایدن 48 به 43 درصد از ترامپ پیش است. این نخستین نظرسنجی ایالت تگزاس است که چنین اختلافی را ثبت می‌کند.

3 ایالت جنوبی تاثیرگذار

از این سه ایالت، تگزاس در 40 سال گذشته پایگاه ثابت و مطمئن جمهوری‌خواهان بوده است. این ایالت از سال 1980 تا 2016 در انتخابات ریاست‌جمهوری به هیچ کاندیدای دموکراتی رای نداده است. در سال 2016 فاصله بیش از 800 هزار رای مردمی به نفع ترامپ، نشان داد این ایالت یکی از دژهای مستحکم جمهوری‌خواهان است. با این حال نظرسنجی‌ها اکنون از فاصله حداقلی و یا پیشی گرفتن بایدن در این ایالت خبر می‌دهند. این احتمال وجود دارد که سیاست‌های حمایتی ترامپ از سفیدپوستان افراطی، در این ایالت که دارای تنوع قومی و نژادی است، باعث رویگردانی از ترامپ شده باشد. ادامه روند نزدیک شدن فاصله دو رقیب در این ایالت حساس، می‌تواند تگزاس را به یکی از ایالت‌های کلیدی برای رقابت دو طرف تبدیل کند. در ایالت آریزونا، دموکرات‌ها جز یک‌بار در سال 1996، در تمامی 9 دور دیگر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، بازنده بوده‌اند. این ایالت نیز پایگاه جمهوری‌خواهان به‌شمار می‌رود. در یک نگاه کلی‌تر می‌توان چنین گفت که ایالت‌های شمالی به‌طور سنتی به دموکرات‌ها و ایالات جنوبی به جمهوری‌خواهان رأی می‌دهند. در ایالت فلوریدا، هر دو حزب برای رقابت انگیزه دارند چراکه این ایالت در 5 انتخابات گذشته، 3 بار به جمهوری‌خواهان و 2 بار به دموکرات‌ها رای داده است. در 10 دوره اخیر اما آرای الکترال این ایالت، 7 بار به جمهوری‌خواهان و 3 بار به دموکرات‌ها رسیده است. نکته جالب درباره این ایالت این است که در 40 سال گذشته به‌جز یک دوره، هرکسی که در این ایالت پیروز شده، به کاخ‌سفید راه یافته است. بایدن در این ایالت درحالی 6 درصد اقبال بیشتری دارد که تحقیقات نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۶ به این‌سو، این ایالت به‌سمت راست چرخیده است. فلوریدا در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸، در سنا، فرمانداری و انتخابات سراسری مجلس نمایندگان به جمهوری‌خواهان رای دادند. درنظر دموکرات‌ها از بین این 3 ایالت، فلوریدا گزینه بهتری برای رقابت است چراکه در 5 انتخابات اخیر، آنها 2 بار در این ایالت پیروز شده‌اند. فلوریدا در مجمع گزینندگان (الکترال کالج) که رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند، 29 الکتور دارد و بعد از تگزاس با 38 الکتور در جایگاه سوم قرار گرفته است. آریزونا نیز 11 الکتور دارد. این 3 ایالت در مجموع 78 الکترال دارند و برای پیروزی در انتخابات بسیار موثر هستند. اینکه چرا نظرسنجی‌ها در این 3 ایالت جنوبی که بیشتر به جریان راست رای می‌داده‌اند، به دموکرات‌ها متمایل شده‌اند و احتمال چرخش به چپ را دارند، بی‌ارتباط با شرایط فعلی نیست. هر 3 ایالت مذکور با افزایش چشمگیر تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا روبه‌رو شده‌اند. نظرسنجی YouGov نشان می‌دهد رای‌دهندگان آمریکایی که نگرانی بیشتری نسبت به ویروس کرونا دارند، حمایت بیشتری از بایدن نشان داده‌اند. در فلوریدا، روز گذشته در بازه زمانی 24 ساعت، 15 هزار و 300 مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است. این رقم از مجموع کل مبتلایان در کره‌جنوبی 51 میلیون نفری، از ابتدای بحران تا به امروز، بیشتر است. رویترز در این باره نوشته اگر فلوریدا یک کشور بود، در جایگاه چهارم در جهان پس از آمریکا، برزیل و هند از لحاظ بیشترین موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در یک شبانه‌روز قرار می‌گرفت. اگر تا پیش از انتخابات روند ابتلا به کرونا در آمریکا کنترل و یا واکسن آن ساخته نشود، به احتمال فراوان دونالد ترامپ با شکست معناداری ریاست‌جمهوری را واگذار می‌کند.

کرونا و ایده‌های چپ در خدمت دموکرات‌ها

اگر فضای انتخابات در آمریکا به سمتی برود که دموکرات‌ها در ایالت فلوریدا پیروز شوند، احتمالا در ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا هم پیروز خواهند شد. این سه ایالت، ترامپ را پیروز انتخابات 2016 کرد. اگر دموکرات‌ها بتوانند هر سه ایالت را در سال 2020 به‌نفع خود برگردانند، با فرض پیروزی در همه ایالاتی که هیلاری کلینتون رای اکثریت را آورد، می‌توانند در انتخابات پیروز شوند. نظرسنجی‌ها می‌گویند بایدن در سطح ملی عملکرد خوبی دارد، اما نظرسنجی‌ها از ایالت‌های مهم برای دو حزب، مسابقه بسیار سخت‌تری را نشان می‌دهد. ترامپ به دلیل بحران کرونا و تبعات آن برای طبقات ضعیف، بخش مهمی از رای‌دهندگان طبقه کارگر از همه نژادها را از دست داده است. دموکرات‌ها تا این لحظه بیش از آنچه توانایی خودشان باشد، بر اثر ناتوانی و بی‌تدبیری دونالد ترامپ پیش افتاده‌اند. دموکرات‌ها این‌بار با هوشیاری، بخشی از ایده‌های سوسیالیستی برنی سندرز که طرفداران زیادی داشت را در متن برنامه‌های خود آوردند و توانستند اقبال جوانان را به دست بیاورند. آنگونه که مشاور برنی سندرز گفته، بایدن طرح 700 میلیارد دلاری برای بازسازی اقتصاد آمریکا را که جناح‌های مختلف حزب دموکرات در شکل دادن آن سهم داشتند، در دستورکار دارد. این طرح بیش از 100صفحه است و به ابعاد مختلفی از طرح‌های اقتصادی و اجتماعی و انتظامی و مباحثی مانند مبارزه با تغییرات اقلیمی و بحث پلیس در آمریکا می‌پردازد. بحران کرونا و ایده‌های سوسیالیستی، شانس بایدن را برای پیروزی در انتخابات افزایش داده است. براساس نظرسنجی موسسه بین‌المللی زاگبی از رای‌دهندگان در سنین مختلف، بایدن در بیشتر گروه‌ها به جز سفیدپوستان با هفت درصد اختلاف، پیش است. براساس این نظرسنجی ۶۰ درصد از رای‌دهندگان ۱۸ تا ۲۹ سال از بایدن و 26 درصد از ترامپ حمایت می‌کنند. بایدن همچنین در میان رای‌دهندگان مرد با ۴۷ در برابر ۴۴ درصد و در میان رای‌دهندگان زن با ۵۱ در برابر ۴۱ درصد پیشتاز است. ۷۷ درصد سیاه‌پوستان آماده رای دادن به بایدن هستند، درحالی‌که تنها ۱۴درصد از آنها گفته‌اند به ترامپ رای خواهند داد. بایدن و ترامپ بین رای‌دهندگان ۳۰ تا ۴۹ سال و همچنین بالای ۶۵ سال با داشتن ۴۵ درصد رقابت بسیار نزدیکی دارند. ۵۱ درصد سفیدپوستان به حمایت از ترامپ ادامه می‌دهند، درحالی‌که این رقم برای بایدن ۴۱ درصد است. بایدن همچنین در گروه لاتین‌تبارها با ۶۵ درصد در برابر ۲۷ درصد، اختلاف زیادی با ترامپ دارد.

ترامپ بیکار نمی‌نشیند

تمام آنچه نظرسنجی‌‌های انتخاباتی پیش‌بینی می‌کنند، مبتنی‌بر شرایط فعلی است. تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا حدود چهار ماه زمان باقی است و هنوز کارزار انتخاباتی دوطرف به تقابل جدی با یکدیگر نپرداخته‌اند. اصلی‌ترین عواملی که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاثیرگذارند، شرایط اقتصادی، ویژگی‌های فردی کاندیدای ریاست‌جمهوری و کیفیت کارزار انتخاباتی است. کرونا، نقش بزرگ‌ترین دشمن را برای ترامپ ایفا کرد و اقتصاد آمریکا را در شرایط بحرانی قرار داد. ولی با این حال او شخصیتی خاص برای بسیاری از آمریکایی‌هاست و کارزار انتخاباتی تهاجمی‌ای را پیش می‌برد. دونالد ترامپ نمی‌خواهد در این عرصه شکست بخورد و بر همین اساس همچون سال 2016، کمپین انتخاباتی خود را همچنان پرهیاهو برگزار می‌کند. اگر بحران کرونایی وجود نداشت تا بی‌تدبیری او را به وضوح نشان دهد، ترامپ مسیر سختی برای پیروزی در انتخابات نداشت، چراکه اصلی‌ترین عامل برای مردم در روز رای دادن، وضعیت اقتصادی آن هم در بازه سه ماه منتهی به انتخابات است. او این فرصت را از دست داده و نتایج نظرسنجی‌ها نیز این را به وضوح نشان می‌دهند.

ترامپ برای نجات از این وضعیت، بر دو عامل موثر دیگر یعنی ویژگی‌های فردی و مبارزات انتخاباتی تمرکز کرده است. او هفته دوم تیرماه و در کوه «راشمور» به کارزار انتخاباتی‌اش سر و شکل جدیدی داد و توفانی‌تر به رقیب دموکراتش تاخت. ترامپ در این مراسم در پایین مکان مشهوری که تصاویر چهار رئیس‌جمهور آمریکا روی کوه کنده‌کاری شده است، سعی کرد کمتر دروغ بگوید و برای هواداران تندرو‌یش که حتی حاضر به زدن ماسک هم نشدند، بیشتر از خطر یک «چپ افراطی» بگوید و آن را «فاشیسم» بخواند و بگوید که آنها با «انقلاب فرهنگی» می‌خواهند آمریکا را سرنگون کنند. ادبیات متفاوت ترامپ در این سخنرانی مشخص بود که آنچه او می‌گوید، بخش مهمی از دستورکار کمپین انتخاباتی‌ جمهوری‌خواهان علیه رقیب دموکرات‌شان است. در 10 روز گذشته ترامپ و معاونش مایک پنس بارها از کلیدواژه «چپ افراطی» برای جریان رقیب دموکرات‌شان استفاده کرده‌اند تا از نگاه منفی مردم نسبت به خطر رشد کمونیسم در آمریکا، بهره‌برداری و آنها را برای رای به جمهوری‌خواهان پای صندوق‌های رای بیاورند. ترامپ در کنار این، تلاش کرده ملی‌گرایی سفیدپوستان را در آمریکا تشدید کند. او تقابل با معترضان به نژادپرستی را نیز وسعت داده و آنها را نیز حتی اوباش خوانده است اما برخلاف تصور او، معترضان به نژادپرستی در آمریکا، ترکیبی از سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها و حتی سفیدپوستانی است که در ماه‌های گذشته به واسطه بحران کرونا، از کار بیکار شده‌اند.

ترامپ در روزهای گذشته تلاش کرد بخشی از این اشتباه را جبران کند. او درحالی‌که سراسر وجودش نسبت به اقلیت‌ها و غیرسفیدپوستان سرشار از نفرت است، برای کسب رای لاتین‌تبارها نیز برنامه‌ریزی کرده است. ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه آمریکایی اسپانیایی زبان تله‌موندو، وعده داده راه به دست آوردن شهروندی برای کودکان مهاجران غیرقانونی را باز خواهد کرد. این افراد از مهم‌ترین هدف‌های ترامپ برای اخراج یا محدود کردن زمینه شهروندی بوده‌اند. این چرخش عجیب و غیرمنتظره ترامپ با هدف جذب رأی لاتین‌تبارهاست. جمعیت مهاجرانی را که در این گروه قرار می‌گیرند تا 800 هزار نفر نیز تخمین زده‌اند. ترامپ همچنین فرمان اجرایی تاسیس کمیته‌‌ای را امضا کرده که براساس آن، زمینه‌‌های مختلف برای بهبود جدی استفاده لاتین‌تبارهای آمریکا از فرصت‌های آموزشی و اقتصادی فراهم خواهد شد. این عقبگرد از ترویج نژادپرستی نشان می‌دهد او برای پیروزی در انتخابات، هر کاری خواهد کرد. مهم‌تر از این تصمیمات برای ترامپ، مناظرات انتخاباتی است. او نشان داده توانایی عجیبی در مناظرات دارد ولی برخلاف او جو بایدن، دارای چنین توانمندی‌ای نیست و همین عامل هم براساس رفتارشناسی مردم آمریکا می‌تواند عامل تعیین‌کننده در انتخاب رئیس‌جمهور باشد. بر همین اساس هم می‌توان گفت بهترین زمان برای پیش‌بینی رئیس‌جمهور آینده آمریکا، مناظرات انتخاباتی است. در مناطرات همه‌چیز قابل‌تغییر است؛ حتی نتایج نظرسنجی‌های کنونی.

* نویسنده: صادق امامی، دبیرگروه  بین‌الملل

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه