• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۲۴ - ۱۷:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما:

مساله پولشویی در سینما و سرقت فرهنگی را حل کنند

درمورد پول‌های بادآورده و پولشویی در شبکه نمایش خانگی اولین‌بار من صحبت کردم. طبیعتا هیچ جای اجرایی نمی‌تواند مستقیم وارد شود. ما می‌گوییم چنین چیزی وجود دارد. وزیر هم این را می‌شنود ولی نمی‌تواند به کسی بگوید شما صاحب پول کثیف هستید. این را باید قوه‌قضائیه پیگیری کند.

مساله پولشویی در سینما و سرقت فرهنگی را حل کنند

به گزارش «فرهیختگان»، متن مصاحبه غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما با «فرهیختگان» به شرح ذیل است:

موضوع قوانین در زمینه فرهنگ و هنر از عمده‌ترین مسائل روز است. به‌طور نمونه ما در زمینه سرقت و دزدی فرهنگی در فضای مجازی یا فضای فیزیکی با معضلاتی روبه‌رو هستیم؛ برای اینکه وقتی سارق را می‌گیرند طبق قانون حداکثر 6 ماه زندانی می‌شود یا 20هزار تومان جریمه می‌شود، حال آنکه وقتی کسی فیلم ما را سرقت می‌کند، پنج‌میلیارد تومان به ما و حوزه فرهنگی صدمه می‌زند. یکی از قوانینی که به‌شدت نیاز دارد به‌روز شود و همانند دنیا باید تشدید شود، سرقت‌های فرهنگی است. این قوانین باید به‌روز شود و چنین رفتارهایی مجازاتی در حد اقدامی که انجام گرفته، داشته باشند.

ما با سیستم‌ها و افرادی روبه‌رو هستیم که داروندار همکاران ما را به یغما می‌برند. درمقابل اگر شکایت شود و پلیس فتا کمک کند و سارق را دستگیر کنند، کل قضیه با یک جریمه دزدی تمام می‌شود. بنابراین به گمان من از همه مهم‌تر به‌روز کردن قوانینی است که طی آن جلوی سرقت‌ها گرفته می‌شود.

درمورد پول‌های بادآورده و پولشویی در شبکه نمایش خانگی اولین‌بار من صحبت کردم. طبیعتا هیچ جای اجرایی نمی‌تواند مستقیم وارد شود. ما می‌گوییم چنین چیزی وجود دارد. وزیر هم این را می‌شنود ولی نمی‌تواند به کسی بگوید شما صاحب پول کثیف هستید. این را باید قوه‌قضائیه پیگیری کند. قوه قضائیه طبیعتا در مبارزه با فسادی که شروع کرده یکی از بخش‌ها همین است؛ اینکه سراغ کسانی برود که با پول‌های بادآورده سعی می‌کنند به سینما یا شبکه نمایش خانگی یا مراکز دیگر برای پولشویی بروند. دوستان برخی مواقع چون مورد را نمی‌شناسند، می‌گویند پولشویی نمی‌کند یا می‌گویند مگر حجم گردش مالی سینمای ایران چقدر است که در آن پولشویی باشد.

قضیه این است که آن فرد مساله‌دار سعی می‌کند خود را در سینما مطرح کند. کسی که نمی‌داند شبکه خانگی یا سینما چیست، بنابراین فکر می‌کند این پول از اینجا به دست آمده است و از همین راه پولشویی می‌شود. مثل آدم‌هایی است که کوکائین می‌فروشند و با پولش در دبی خانه می‌خرند، بعد خانه را که می‌فروشند طبیعتا منشا آن سالم شده است. بعد می‌گویند مگر خانه خریدن در دبی سود دارد؟ کسی که در آمریکای لاتین قاچاق می‌کند پول خود را کجا می‌برد؟ در مراکزی اینچنینی می‌گذارد و بعد همان را می‌فروشد و منشا را سالم می‌کند. طبیعتا فرد هم وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود و برای او فرقی ندارد که سود یا ضرر کند. از اسم و رسمی که به عنوان سرمایه‌گذار پیدا کرده و از عکس‌های مختلفی که با اهالی سینما می‌گیرد، سوءاستفاده می‌کند. اساس این را باید ریاست قوه‌قضائیه پیگیر باشد ولی مجلس کاری که می‌تواند انجام دهد این است که قوانین فسادزا و اینچنینی را که قاضی باید درموردشان تصمیم بگیرد، تغییر دهد. وقتی قضات سالم می‌خواهند تصمیمی بگیرند براساس قانون است. وقتی قانون دست آنها را بسته یا مجازات اندک است فایده‌ای ندارد. این از نکاتی است که باید توجه شود.

قانون برای ورود قوه قضائیه به مسائل همواره وجود دارد. ولیکن قوانینی که قاضی به استناد آن بتواند برخورد کند، باید تشدید شود و این را می‌تواند مجلس بخواهد. نمایندگان باید این را از قوه قضائیه بخواهند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار