• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۲۴ - ۰۹:۵۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
استفاده مناسب تاتنهام از وقفه لیگ برتر

اوج‌گیری با آقای خاص

مورینیو و تیمش درحالی ادامه لیگ را دنبال کردند که تا پیش از تعطیلات مسابقات به‌دلیل کرونا، وضعیت خوبی نداشتند و در 6بازی آخر خود در تمام رقابت‌ها بدون برد مانده بودند.

اوج‌گیری با آقای خاص

به گزارش «فرهیختگان»، ژوزه مورینیو با برتری در دربی شمال لندن تا حد زیادی از زیر فشار زیاد انتقادات بیرون آمد و حالا با خیالی راحت‌تر تیمش را در سه دیدار باقیمانده از لیگ هدایت خواهد کرد. هواداران اسپرز که فصل پیش تیم‌‌شان با مائوریتسیو پوچتینو به فینال لیگ قهرمانان رسیده بود، حالا حتی از کسب سهمیه لیگ اروپا نیز مطمئن نیستند و با انتقاد از مدیریت باشگاه، مورینیو را گزینه مناسبی برای هدایت تیم خود نمی‌دانند. آنها یکشنبه‌شب در مصاف حساس در زمین آرسنال به‌سختی به برتری رسیدند و حالا امیدوارند حداقل فصل بعد را در لیگ اروپا سپری کنند. کسب سه امتیاز این دیدار را می‌توان حاصل اندیشه‌های دفاعی خوب آقای خاص دانست که بالاخره پس از مدت‌ها توانست در یک دیدار مهم ثمره ایده‌هایش را ببیند.

   خروج از بحران

مورینیو و تیمش درحالی ادامه لیگ را دنبال کردند که تا پیش از تعطیلات مسابقات به‌دلیل کرونا، وضعیت خوبی نداشتند و در 6بازی آخر خود در تمام رقابت‌ها بدون برد مانده بودند. شکست برابر نوریچ در جام حذفی و به‌دنبال آن ناکامی مقابل لایپزیگ در لیگ قهرمانان که منجربه کنار رفتن تاتنهام از این تورنمنت شد، تیم را در وضعیت بدی قرار داده بود. مسلما آنها یکی از تیم‌هایی بودند که این وقفه به کمک آنها آمد و باعث شد کمی در روند نزولی خود تغییر ایجاد کنند. مورینیو پس از شروع دوباره بازی‌ها تنها یک‌بار شاهد باخت تیمش (مقابل شفیلدیونایتد) بوده است و تساوی برابر یونایتد و غلبه بر اورتون و آرسنال باعث شده تیم از بحران خارج شود.

دیدار یکشنبه‌شب باز هم یک برد مورینیویی بود. تیم‌های او معمولا به ارائه بازی بسته و دفاعی مشهورند و کمتر مالکیت توپ را در اختیار دارند. درنهایت در کمین استفاده از یک فرصت می‌نشینند و در زمان مناسب کار را تمام می‌کنند؛ اتفاقی که برابر آرسنال هم رخ داد و ضربه سر توبی آلدرویرلد بلژیکی همان بزنگاهی بود که مورینیو انتظارش را می‌کشید. آرسنال درحالی‌که بازی را دراختیار داشت و 63درصد هم مالکیت توپ را داشت، درنهایت بازنده این دیدار خانگی شد. این همان نمایشی است که سال‌هاست از تیم‌های این مربی پرتغالی دیده‌ایم و به‌نظر می‌رسد بالاخره توانسته در تاتنهام هم به‌تدریج تاکتیک‌هایش را پیاده کند.

سه فصل پیش و پس از 21 سال سرانجام تاتنهام فصل را بالاتر از آرسنال به پایان برد، اما با عملکرد خوب پوچتینو در این تیم لندنی حالا دیگر هواداران تنها به بهتر شدن رتبه تیم خود نسبت به همشهری و رقیب قدیمی راضی نیستند و مورینیو به‌خوبی می‌داند که عدم کسب سهمیه رقابت‌های اروپایی می‌تواند به‌منزله ناکامی برای او و تیمش باشد. حتی سهمیه لیگ اروپا هم هنوز قطعی نیست، اما مورینیو امیدوار است تیمش بتواند این ماموریت را با موفقیت به پایان برساند: «شاید به‌عقیده برخی، قرارگرفتن بالاتر از آرسنال اتفاق بسیار خوبی باشد، اما هدف نهایی ما نیست و می‌خواهیم فصل را با کسب سهمیه به پایان برسانیم. شاید این نگاه کمی خودخواهانه باشد، اما اگر به نتایجی که از زمان حضورم در این تیم (اواسط نوامبر) کسب کرده‌ایم نگاه کنیم، می‌بینیم که حداقل مستحق قرارگرفتن در رتبه چهارم یا پنجم جدول هستیم. با این‌حال من نمی‌خواهم چنین نگاهی داشته باشم و مثل یک هوادار رفتار کنم. دوست داریم فصل بعد در لیگ اروپا باشیم. البته این تورنمنتی نیست که هدف اصلی ما باشد، اما وقتی نمی‌توانید به لیگ قهرمانان برسید، حضور در چنین مسابقاتی نیز می‌تواند اتفاق مثبتی برای تیم باشد. من دوبار با تیم‌هایم در این تورنمنت حضور داشتم و هر دوبار نیز فاتح آن شده‌ام. اینکه برای سومین‌بار در این رقابت‌ها حاضر باشم و سومین قهرمانی را نیز به‌دست بیاورم، چندان بد نیست.»

مورینیو در سال2003 با پورتو و همچنین در سال2017 با منچستریونایتد فاتح لیگ اروپا شده است و اگر کمی خوش‌شانس باشد، می‌تواند در فصل بعد نیز به‌همراه تاتنهام حضور در این تورنمنت را تجربه کند.

   مدافعان پراشتباه

برد در دربی یکشنبه حاصل کمتر اشتباه کردن مدافعان تاتنهام نسبت‌به حریف بود. شاید اگر آرسنال مدافعان بهتری در اختیار داشت، نتیجه به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. آنها ابتدا پیش افتادند، اما درنهایت این تیم مهمان بود که سه امتیاز را کسب کرد؛ اتفاقی که در این سال‌ها بارها برای آرسنال رخ داده است و آنها در حساس‌ترین مقاطع فصل امتیازات را با اشتباهات عجیب مدافعان‌شان از دست داده‌اند. این میراثی است که حالا به‌دست میکل آرتتا رسیده و او هم هنوز نتوانسته راه‌حل مناسبی برای این مشکل پیدا کند. شاگردان او در اوایل بازی به گل رسیدند، اما خیلی زود روی اشتباه کولاسیناچ و داوید لوئیز بازی به تساوی کشیده شد. آرتتا درباره نمایش تیمش در این مسابقه می‌گوید: «اینکه با 10 بازیکن بخواهیم حمله کنیم کار سختی است. تلاش خود را کردیم و شانس‌های خوبی برای برتری در این دیدار داشتیم، اما از فضاها و فرصت‌ها به‌خوبی استفاده نکردیم و این شانس را دراختیار حریف قرار دادیم تا ضربه نهایی را وارد کند. مورینیو با شیوه‌ای مختص خود توانست بازی را ببرد. او واقعا در این کار مهارت دارد و بالاخره راهی پیدا می‌کند تا تیمش را به پیروزی برساند. متاسفانه ما این موقعیت را در اختیار آنها قرار دادیم تا بازی را ببرند و از این موضوع خیلی ناراحتم.»

سول کمپل، مدافع سابق تیم‌ملی انگلیس که سابقه بازی در هر دو تیم را دارد، با انتقاد از عملکرد ضعیف مدافعان آرسنال، آنها را مسبب اصلی این شکست خوانده و می‌گوید: «واقعا تاسف‌آور است. تیم شما با یک گل پیش افتاده و به‌جای اینکه با تمرکز بیشتر بازی کنید و باهوش‌تر از حریف باشید، یک موقعیت عالی را تقدیم حریف می‌کنید تا به شما گل بزند. تمرکز کلید اصلی موفقیت در فوتبال است. باید در تمام طول 90 دقیقه تمرکز داشته باشید، چراکه حریف می‌تواند از کوچک‌ترین بی‌مبالاتی شما استفاده کند و به گل برسد.»

این نتیجه برای آرسنال به‌معنای ضعیف‌تر شدن احتمال کسب سهمیه رقابت‌های اروپایی از لیگ است. البته آنها هنوز در جام حذفی حضور دارند و می‌توانند با قهرمانی در این رقابت‌ها راهی لیگ اروپا شوند، اما در نیمه‌نهایی باید به مصاف منچسترسیتی بروند که رقیب بسیار سختی برای آنها خواهد بود.

تاتنهام اما شرایط بهتری دارد و امیدوار است بتواند فاصله 3‌امتیازی‌اش با ولورهمپتون رده ششم را جبران کند و با قرارگرفتن در رده‌های پنجم یا ششم راهی لیگ اروپا شود. شاگردان مورینیو در 3دیدار باقیمانده خود در لیگ به مصاف نیوکاسل، لسترسیتی و کریستال‌پالاس خواهند رفت که البته در این میان تنها در دیدار برابر لستر میزان هستند.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک