• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۲۲ - ۱۱:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح شد

برگزار ی دوره‌های تابستان مدرسه مهارتی صنایع خلاق به‌صورت آنلاین

این روزها با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور مدرسه مهارتی صنایع خلاق باز هم به کار خود ادامه می‌دهد. هرچند شرایط مثل سابق نیست، اما مسئولان آن تلاش دارند تا کلاس‌ها در بهترین شرایط برگزار شومند و وقفه‌ای در آنها ایجاد نشود.

برگزار ی دوره‌های تابستان مدرسه مهارتی صنایع خلاق به‌صورت آنلاین

به گزارش «فرهیختگان»، نبود مهارت کافی یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های افرادی است که این روزها وارد بازار‌کار می‌شوند؛ ضعفی که فقط مختص به افراد بدون تحصیلات دانشگاهی نیست و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز حتی با مدارک بالا با این معضل روبه‌رو هستند تا جایی‌که به اذعان بسیاری از کارشناسان، متاسفانه بخش اعظمی از این افراد را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شکل داده‌اند.

همان ضعفی که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را به‌فکر چاره انداخت و تاسیس مدارس عالی مهارتی همان راهکاری بود که به‌ذهن آنها رسید. به اعتقاد مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس مدارس عالی مهارتی می‌توانست یک حلقه تکمیلی باشد تا دغدغه خانواده‌های ایرانی در زمینه اشتغال فرزندان خود را حل کند، بنابراین مسئولان دانشگاه تصمیم گرفتند از ظرفیت این دانشگاه برای افزایش مهارت‌های افراد در حوزه تحصیلی و کاری‌شان استفاده کنند. البته مدارس عالی مهارتی در ابتدای مسیر قرار دارند و تعداد انگشت‌شماری از آنها ایجاد شده و طبیعی است که باید مدتی از تاسیس آنها بگذرد تا شاهد اثرگذاری آنها در جامعه باشیم.

هنرهای دیجیتالی از مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی است که متاسفانه در ایران به آن توجه بسیاری نمی‌شود. بسیاری از دانشجویان این رشته پس از پایان دوران تحصیلی خود خواهان ورود به بازار کار هستند اما مهارت کافی برای ورود به بازار کار را ندارند. پاسخ به این سوال که چرا در دانشگاه‌ها مهارت کافی به دانشجویان این رشته آموزش داده نمی‌شود، موضوعی است که به‌دلایل مختلفی برمی‌گردد، اما مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارند در یک مدرسه عالی مهارتی این خلأ را پر کنند، چراکه این دسته از دانشجویان به‌دلیل در اختیار نداشتن مهارت و تجربه کاری با وجود داشتن مدرک دانشگاهی، نمی‌توانند وارد عرصه کار شوند.

مدرسه‌ای با عنوان «مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق» قرار است این خلأ را پر کند. مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق یا همان هنرهای دیجیتالی از اسفند سال 97 وارد فاز اجرایی شد و از تیرماه سال‌گذشته فعالیت خود را جهت آموزش، مهارت‌آموزی و افزایش تجربه دانشجویان و علاقه‌مندان در زمینه هنرهای دیجیتالی آغاز کرد. در این مدرسه مهارتی سه دپارتمان وجود دارد که اول دپارتمان آموزشی و دیگری دپارتمان تولید و کارورزی است. در اصل این مدرسه دوره‌های متناسب با رشته هنرهای دیجیتالی را دربرمی‌گیرد که گستره زیادی هم دارد و شاید بتوان مهم‌ترین ماموریت این مدرسه را طراحی کاراکتر‌های ایرانی و اسلامی دانست که قرار است در آینده نزدیک به‌صورت ویژه دنبال شود.

 این مدرسه توسط معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شده که در آن، هنرهای دیجیتال به‌طور ویژه آموزش داده می‌شود. به‌طور کلی پایه و اساس مدرسه مهارتی خلاق تبدیل شدن به نمونه‌ای از شکل‌گیری صنعت است. مدرسه صنایع خلاق این روزها با فراهم کردن یکی از بهترین فضاهای آموزشی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مراکز آموزشی مطرح است.

این روزها با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور مدرسه مهارتی صنایع خلاق باز هم به کار خود ادامه می‌دهد. هرچند شرایط مثل سابق نیست، اما مسئولان آن تلاش دارند تا کلاس‌ها در بهترین شرایط برگزار شومند و وقفه‌ای در آنها ایجاد نشود. برگزاری کلاس‌ها به‌صورت آنلاین ایده‌ای است که به‌ذهن مسئولان این مدرسه رسید. با شروع بیماری کرونا برنامه‌های مدرسه مهارتی صنایع خلاق به‌سمت آموزش آنلاین حرکت کرد و حالا در دوره تابستان نیز بسیاری از دوره‌ها به‌همین صورت برگزار می‌شود. البته به‌گفته حسن ودود، رئیس مدرسه مهارتی صنایع خلاق امکان برخی از دوره‌ها به‌صورت آنلاین وجود ندارد، چراکه استادان باید در ارتباط مستقیم با هنرجویان باشند، بنابراین این کلاس‌ها حضوری و البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

  دوره‌های تابستان آنلاین خواهد بود

ودود در این باره توضیح داد: «درحال‌حاضر دوره‌های آنلاین انیمیشن و طراحی پایه و... که قرار بود در تابستان به‌صورت حضوری برگزار شود، به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. طرح دیگری نیز درخصوص مد و لباس بود که برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه مد و لباس را نیز در دست داریم.»

رئیس مدرسه مهارتی صنایع خلاق با بیان اینکه برگزاری دوره‌های ورکشاپ را نیز در برنامه خود داریم، اضافه کرد: «پنجشنبه و جمعه گذشته دوره ورکشاپ برگزار شد؛ البته دوره‌های آموزشی ورکشاپ نیز به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، اما تعداد محدودی یعنی برای حدود 12 نفر از هنرجویان نیز دوره‌های حضوری دوخت پارچه و زیرمجموعه‌های مد و لباس برگزار می‌شود.»

او با بیان اینکه دوره‌های حضوری را نیز در دستور کار داریم، افزود: «برگزاری دوره‌ها در این مدرسه چه به‌صورت حضوری و چه آنلاین بستگی به شرایط دارد؛ اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که امکان برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری نباشد، تمام دوره‌ها را به‌صورت آنلاین برگزار خواهیم کرد. دوره‌ای با عنوان شوق حرکت (انیمیت سه‌بعدی) نیز در این مدرسه برگزار می‌شود که به‌صورت حضوری است، چراکه برگزاری برخی کلاس‌ها به‌صورت آنلاین ممکن است کیفیت لازم را به‌دنبال نداشته باشد.»

  برگزاری برخی از دوره‌ها به‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

او ادامه داد: «هنرجویان تمایل دارند که این کلاس‌ها به‌صورت حضوری باشد، به‌طور مثال برگزاری دوره دیجیتال پینت به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به‌طور کلی متوقف شد و نظر هنرجویان و استادان این بود که این کلاس‌ها متوقف شود، چراکه برگزاری آن به‌صورت آنلاین کیفیت لازم را نخواهد داشت. بنابراین برخی دوره‌ها را با رعایت قوانین بهداشتی به‌صورت حضوری برگزار می‌کنیم.»

رئیس مدرسه مهارتی صنایع خلاق درخصوص دوره‌های تابستان نیز صحبت به میان آورد و گفت: «برگزاری دوره‌های مد و لباس را برای تابستان آغاز کردیم. دوره‌های تابستان هم به‌صورت ورکشاپ‌های دو روزه و هم به‌صورت آنلاین و احتمالا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا دوره‌های کارورزی تولیدی را نیز خواهیم داشت. در زمینه انیمیشن هم کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و همچنین دو کلاس به‌صورت حضوری است.»

  راه‌اندازی دوره‌های فیلمنامه‌نویسی و نویسندگی را در برنامه داریم

او گفت: «به‌دنبال این هستیم که بتوانیم دوره‌های عکاسی، تدوین، فیلمنامه‌نویسی و نویسندگی را نیز برگزار کنیم. یکی از موضوعاتی که فعالیت‌های ما را کند و شرایط را عوض کرد موضوع کرونا بود، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از کلاس‌های ما به‌صورت آنلاین شد و برخی کلاس‌های حضوری نیز متوقف شد. به‌طور مثال دوره دیجیتال پینت و طراحی پایه متوقف شد، چون نیاز بود که حتما استاد بتواند هنرجو را در زمان طراحی ببیند و بتواند او را راهنمایی کند.»

ودود با بیان اینکه در سیستم آموزشی از نظر زیرساخت‌های آنلاین قوی نیستیم، اضافه کرد: «بنابراین برگزاری تمام کلاس‌ها به‌صورت آنلاین از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود. نکته دیگر اینکه کلاس‌های آنلاین در مدرسه مهارتی صنایع خلاق واقعا به‌صورت آنلاین است؛ به عبارتی آفلاین نبوده و استاد همزمان با تدریس با هنرجو ارتباط برقرار کرده و درواقع کلاسی است که از فاصله دور برگزار می‌شود.»

رئیس مدرسه مهارتی تاکید کرد: «البته کلاس‌های آفلاین هم داریم که کلاس‌ها ضبط شده و روی سایت بارگذاری می‌شود تا هنرجویان بتوانند از آنها استفاده کنند. اما نهایتا در دوره تابستان بیشتر کلاس‌های آموزشی‌مان به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و دوره‌های کارورزی نیز به‌صورت محدود در حیطه ورکشاپ برگزار می‌شود. این ورکشاپ‌ها یک روزه، دو روزه و کوتاه‌مدت و با تعداد کم خواهد بود.»

  90 درصد هنرجویان از کلاس‌های آنلاین رضایت دارند

او در پاسخ به این سوال که هنرجویان از برگزاری کلاس‌ها به‌صورت آنلاین راضی هستند یا خیر، گفت: «90 درصد از دانشجویان از کلاس‌های آنلاین رضایت کامل داشته‌اند، ولی 10 درصد به‌دلیل مشکلات اینترنت و همچنین به‌دلیل اینکه برخی از این کلاس‌ها از ابتدا به‌صورت حضوری برگزار می‌شد و سپس آنلاین شد، از شرایط موجود رضایت نداشته‌اند. امکان برگزاری برخی از دوره‌ها به‌صورت آنلاین مانند آموزش‌های نرم‌افزاری مثل مایا وجود دارد و بچه‌ها نیز از آن استقبال می‌کنند.»

ودود درباره مزیت‌های دوره آنلاین توضیح داد: «بچه‌هایی که در شهرستان حضور دارند نیز به‌راحتی می‌توانند از این دوره‌ها استفاده کنند و درجریان کلاس‌ها قرار بگیرند. با این اوصاف به‌دنبال این هستیم که زیرساخت‌های آنلاین خود را قوی‌تر کنیم تا اگر این شرایط ادامه پیدا کرد بتوانیم آموزش خود را در حوزه غیرحضوری ادامه دهیم.»

او با بیان اینکه دوره‌های تابستان شروع شده است، گفت: «دوره‌ها یک‌ تا 6 ماهه است؛ تلاش کرده‌ایم دوره‌ها را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کوتاه و زود بازده باشد. یک‌سری از کلاس‌های دوره‌های تابستانی شروع شده است و چند دوره دیگر نیز برای مردادماه در دستور کار داریم و بچه‌ها می‌توانند از طریق صفحه اینستاگرام مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق یا سایت مدرسه از این دوره‌ها مطلع شوند.»

رئیس مدرسه مهارتی صنایع خلاق در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «هنرهای دیجیتال، هنرهای دستی و هنرهای سنتی زیرمجموعه صنایع خلاق هستند. امروز یکی از صنایع بسیار تاثیرگذار در بحث فرهنگ جامعه، همین صنایع فرهنگی و صنایع خلاق هستند که متاسفانه نگاه‌ها در کشور ما تاحدودی به این رشته کمرنگ بوده است.»

  دغدغه‌مان آموزش مهارت به هنرجویان برای ورود به بازار کار است

ودود در پاسخ به این سوال که دوره‌های آموزشی و کابردی به‌طور کلی در مدرسه مهارتی صنایع خلاق به چه صورت دنبال می‌شود، توضیح داد: «از ابتدا سیاست‌مان این بود که هنرجویان علاوه‌بر گذراندن یک دوره آموزشی حتما مهارتی را نیز کسب کنند تا آموزش فقط یک نوع آموزش با انباشت اطلاعات نباشد و آنان بتوانند پس از طی یک دوره مهارتی به‌صورت مستقل کار تولید کنند.

این ایجاد اشتغال می‌تواند هم در دوره انیمیشن و هم در دوره مد و لباس باشد. برنامه این مدرسه به‌شکلی نیست که صرفا دوره‌های آموزشی گذرانده شود و هنرجویان گواهینامه بگیرند و دیگر به آنها کاری نداشته باشیم. قرار ما این است که بعد از گذراندن دوره، وارد عرصه کار تولید شوند.»  او اضافه کرد: «برخی هنرجویان، دوره‌های مختلفی را در کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و بخش‌های خصوصی می‌گذرانند، اما هنوز نمی‌توانند از آن دوره‌ای را که گذرانده‌اند در حیطه کار خود استفاده کنند و جذب بازار کار شوند. بنابراین ما به‌دنبال پر کردن این خلأ هستیم و دغدغه اصلی‌مان در مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق همین موضوع است.»

  نگاه‌مان تولیدمحور و مهارت‌محور است

او با تاکید بر اینکه امروز یکی از دغدغه‌های اصلی هنرجویان و دانشجویان ورود به بازار کار و درآمدزایی است، تصریح کرد: «در مدرسه صنایع خلاق استادانی حضور دارند که در عرصه بازار و اشتغال بسیار موفقند، لذا هنرجویان نگران ورود به بازار کار نباشند.»

او تاکید کرد: «یکی از سیاست‌های ما این است اساتیدی که درمجموعه مدرسه مهارتی صنایع خلاق مشغول به تدریسند در زمینه فعالیت‌های تولیدی هم تبحر داشته و به‌عبارتی در تولید نیز فعالیت کرده باشند. هم در زمینه انیمیشن و هم دیگر دوره‌ها، نگاه‌مان نگاهی تولیدمحور و مهارت‌محور است.»

  برگزاری دوره‌های کارورزی در دستورکار است

رئیس مدرسه مهارتی صنایع خلاق با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی ما اساسا با رویکرد کارورزی است، اظهار کرد: «به‌عبارتی هر هنرجویی که وارد مدرسه مهارتی صنایع خلاق می‌شود، در پایان دوره باید بتواند کار و محصولی را تولید کند. البته هنوز زیرساخت‌های کارورزی در این مدرسه کامل نیست، چون هرکدام از کارورزی‌ها نیازمند زیرساخت‌های مختص به خود است، اما با همت دانشگاه آزاد اسلامی و با توجه دکتر طهرانچی نسبت به آموزش‌های مهارتی، قرار است دوره‌های کارورزی را جدی‌تر از گذشته دنبال کنیم.»

  برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی مرتبط با طرح پایش

ودود در پاسخ به این سوال که مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق به طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی کمک می‌کند یا خیر، گفت: «از همان آغاز فعالیت مدرسه، جلساتی با آزادیان و سایر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پایش برگزار شد تا دوره‌های آموزشی مدرسه صنایع خلاق را مرتبط با طرح پایش برنامه‌ریزی کنیم. به‌طور مثال در مدرسه خلاق با اساتید حوزه انیمیشن، فیلمنامه و سناریو صحبت کرده‌ایم که مقالات رشته‌های هنری را به‌سمت حل مسائل کشور سوق بدهند.

معتقدم در رشته پژوهش هنر باید اقدامات خوبی صورت بگیرد که این رشته را کارآمد کند.»   او در بخش دیگری از سخنان خود درباره رشته‌هایی که در این مدرسه دایرند، توضیح داد: «در زمینه انیمیشین رشته‌های طراحی کاراکتر، انیمیت کاراکتر، آموزش نرم‌افزار مایا، ماشین‌گرافی و جلوه‌های ویژه را دنبال می‌کنیم. در دوره‌های مد و لباس هم طراحی دوخت و طراحی پارچه و طراحی مانتو را دنبال و چندین رشته را در این زمینه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»

  رئیس مدرسه مهارتی صنایع خلاق در پایان گفت: «اگر کسانی به هر دلیلی به سایت مدرسه مهارتی صنایع خلاق دسترسی نداشتند، می‌توانند با شماره‌های 22752640 و 22752680 تماس بگیرند و اطلاعات کامل را درباره کلاس‌ها جویا شوند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین