• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۱۹ - ۱۲:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
واکنش‌ها به تصمیم آمریکا همچنان ادامه دارد

اخراج فله‌‌ای دانشجو با کمیته انضباطی ترامپ

زمان کوتاه توانسته آشفتگی زیادی را در کشور به‌بار بیاورد و اضطراب زیادی را متوجه دانشجویان بین‌المللی کند. این اقدام نسنجیده، درنهایت باعث می‌شود دانشجویان بین‌المللی که امکان ماندن در آمریکا را ندارند، برای تحصیل کشور دیگری را انتخاب کنند

اخراج فله‌‌ای دانشجو با کمیته انضباطی ترامپ

به گزارش «فرهیختگان»،  از حدود 6 ماه پیش که ویروس کرونا جهان را به تسخیر خود درآورد، بسیاری از برنامه‌ریزی‌های جهان به‌هم ریخت؛ اوضاع اقتصاد گره کور خورد و بسیاری از شهرها و کشورها به تعطیلی و قرنطینه کشیده شدند تا شاید این ویروس کوتاه بیاید. سیستم آموزش عالی کشورها هم از این شرایط بغرنج جان به‌در نبرد و اوضاع وخیمی گریبانگیر آن شد که هنوز هم بسیاری از کشورها با آن دست به گریبانند. به‌دلیل شیوع گسترده ویروس، دانشجویان بین‌المللی که در کشورهای دیگر مشغول تحصیل بودند، به کشورهایشان برگردانده شدند و نظام آموزشی دستخوش تحولات زیادی شد که هنوز هم بعد از این مدت ادامه دارد. دانشگاه‌ها و کلاس‌های درس حضوری تعطیل شدند و آموزش‌ها همگی به‌صورت آنلاین درآمد تا از این طریق بتوانند میزان شیوع بیماری را تحت کنترل درآورند. حالا بعد از گذشت ماه‌ها از شیوع این ویروس، برخی شهرها از حالت قرنطینه خارج شده و زندگی باوجود کرونا به حالت عادی برگشته که همین امر احتمال شیوع دوباره این ویروس هوشمند را افزایش داده است. در این شرایط حتی در بسیاری از دانشگاه‌های جهان، یا آزمون‌های دانشگاهی لغو یا به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار شدند. در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در بسیاری از کشورها، وضعیت کلاس‌های درس و دانشجویان بین‌المللی در ابهام قرار دارد و برخی کشورها هنوز تصمیمی نسبت به این امور اتخاذ نکرده‌اند. در بحبوحه کرونا و وضعیت نامعلومی که پیش‌روی همه قرار دارد، آمریکا به‌تازگی تصمیمی جنجالی گرفته که واکنش‌ها و مخالفت‌های بسیاری را میان افراد سیاسی و دانشگاهی به‌دنبال داشته است.

  جزئیات یک تصمیم اشتباه

به گزارش BBC، طبق تصمیم جدید سازمان اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده آمریکا، درصورتی‌که در سال جدید تحصیلی در پاییز، کلاس‌های دانشگاه‌های آمریکا همچنان به‌صورت آنلاین ادامه داشته باشند، دانشجویان بین‌المللی اجازه حضور در این کشور را نخواهند داشت. این سازمان، شرط ماندگارشدن دانشجویان خارجی را در این کشور، شرکت در حداقل یک کلاس حضوری دانست، در غیر این صورت ویزای آنها ابطال شده و باید آمریکا را ترک کنند و افرادی هم که از این قانون سرپیچی کنند طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد. دانشجویانی هم که پیش از این مراحل ثبت‌نام را طی کرده‌اند، باید هرچه سریع‌تر نسبت به انتقال یا خروج از کشور اقدام کنند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت اضطراری بوده و کلاس‌های آنها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و مشخص نیست چه تعداد دانشجوی بین‌المللی با بحران مواجه خواهند شد. شمار زیادی از دانشجویان خارجی هرساله برای تحصیل به آمریکا مسافرت می‌کنند و با توجه شهریه‌های بالایی که پرداخت می‌کنند، بخش قابل‌توجهی از منبع درآمد دانشگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. حدود 8 درصد از دانشگاه‌های آمریکا ازجمله هاروارد و بودوئین و نیز برخی دیگر از دانشگاه‌ها ترم پیش‌رو را تنها به‌صورت آنلاین برگزار خواهند کرد و معدودی از دانشگاه‌ها هستند که تنها پذیرای شمار محدودی از دانشجویان در پردیس‌های دانشگاهی خواهند بود.

دانشگاه هاروارد ازجمله دانشگاه‌هایی است که اعلام کرده با توجه به ورود دانشجویان به سال جدید تحصیلی، تمام واحدهای این ترم برای تمام دانشجویان، حتی کسانی که در خوابگاه دانشگاه زندگی می‌کنند، به‌صورت آنلاین ارائه می‌شود. تا پیش از این، طبق طرح تبادل دانشجو که ازسوی سازمان اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده آمریکا تایید شده بود، دانشجویان خارجی اجازه داشتند در عین آنلاین بودن دروس در ترم‌های بهار و تابستان 2020، همچنان در آمریکا باقی بمانند. اما تصمیم اخیر این سازمان، دانشجویان بین‌المللی را ملزم به خروج از آمریکا درصورت آنلاین بودن کلاس‌های دانشگاه کرده است و در غیر این صورت با آنها طبق قوانین مهاجرت رفتار خواهد شد. این قانون برای دارندگان ویزاهای F-1  و M-1 که ویزاهای آموزشی و تفریحی است، صادر شده. طبق گزارش اداره بازرگانی آمریکا، سهم دانشجویان بین‌المللی در اقتصاد آمریکا در سال 2018 حدود 45 میلیارد دلار بوده که مبلغ قابل‌توجهی است و آمریکا با این تصمیم خود را از این مقدار درآمد خارجی محروم می کند.

به گزارش theverge، دانشجویانی که کلاس‌های ترکیبی متشکل از کلاس‌های آنلاین و حضوری داشته باشند اجازه حضور در آمریکا را دریافت خواهند کرد. در این میان، آن‌دسته از دانشجویان بین‌المللی که در کشورهای خود باقی می‌مانند، تنها اجازه دارند وضعیت خود را در سایت دانشگاه به حالت فعال نگه دارند و درصورت ارائه دروس به‌صورت آنلاین، تنها از راه دور در این کلاس‌ها شرکت کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها 23 درصد از دانشگاه‌های آمریکا کلاس‌های خود را به‌صورت ترکیبی آنلاین و حضوری برگزار می‌کنند که از آن جمله می‌توان به دانشگاه‌های پنسیلوانیا، یال، استنفورد، جورج‌تاون و نورث‌وست اشاره کرد. دانشگاه‌های آنلاین هم باید تا هفته آینده اطلاع‌رسانی کنند و دانشگاه‌های ترکیبی هم تا اول آگوست مهلت دارند فهرست برنامه‌های خود را ارائه دهند. این قانون جدید، یکی از چند اقدام ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در راستای محدود کردن حضور مهاجران در بحبوحه شیوع ویروس کروناست. او در ماه ژوئن هم به مقامات مهاجرت دستور داده بود از الصاق مهر ورود در ویزای کارگران مهمان خودداری کنند.

  واکنش‌های مختلف در برخورد با تصمیم آمریکا

والریا مندیولا، اهل مکزیک و دانشجوی فارغ‌التحصیل هاروارد در گفت‌وگو با CNN می‌گوید: «اگر مجبور شوم به مکزیک برگردم، این کار برای من امکان‌پذیر است اما بسیاری از دانشجویان بین‌المللی امکان این کار را ندارند و کشورهایشان دارای محدودیت‌های پروازی هستند و این امر در چنین شرایطی، آنها را دچار سردرگمی و استرس کرده است.» حتی برد فارنزوورث، رئیس سابق شورای آموزش آمریکا هم اعلام کرده این تصمیم آمریکا من و بسیاری دیگر از مسئولان را شگفت‌زده کرده است. او نگرانی خود را دراین‌باره این‌گونه عنوان می‌کند که مشخص نیست با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا در دنیا و نیز آمریکا، در ماه پاییز سلامت عموم مردم و وضعیت دانشگاه‌ها به چه شکلی خواهد بود و آیا دانشگاه‌ها قادر به برگزاری کلاس‌های حضوری خواهند بود یا خیر. وضعیتی که درحال حاضر در آن قرار داریم حاکی از آن است که در فصل پاییز دانشگاه‌ها مجبور خواهند بود تمام کلاس‌های درسی را به‌صورت آنلاین برگزار کنند.

به گزارش CNN، لری باکو رئیس دانشگاه هاروارد اظهار داشت: «ما به‌شدت نگران قانون صادرشده ازسوی سازمان اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده آمریکا هستیم که با توجه به شرایط دشوار برخی دانشجویان بین‌المللی، رویکردی مشابه به آن داشته و مشکلات را برای این قشر از دانشجویان پیچیده‌تر کرده و گزینه محدودی را پیش‌پای آنها گذاشته است که برای خیلی از آنها قابل اجرا نیست.» او ابراز امیدواری کرد بتوانند با مشارکت نزدیک با دیگر دانشگاه‌ها و کالج‌ها، راهی برای فرار از این قانون برای دانشجویان بین‌المللی بیابند و آنها را در کشور نگه دارند. طبق گزارش اداره مهاجرت آمریکا، حدود 1.2 میلیون دانشجو مشمول قانون جدید آمریکا می‌شوند که از مارس 2018 در 8700 دانشگاه این کشور ثبت‌نام کرده و مشغول به تحصیل شده‌اند. رئیس سابق شورای آموزش، این تصمیم آمریکا را بخشی از اقدامی بزرگ‌تر می‌داند که هنوز آهنگ موزونی به خود نگرفته و در همین مدت زمان کوتاه توانسته آشفتگی زیادی را در کشور به‌بار بیاورد و اضطراب زیادی را متوجه دانشجویان بین‌المللی کند. این اقدام نسنجیده، درنهایت باعث می‌شود دانشجویان بین‌المللی که امکان ماندن در آمریکا را ندارند، برای تحصیل کشور دیگری را انتخاب کنند.

به گزارشBBC، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد هم در ادامه اعتراض‌ها به تصمیم اخیر آمریکا، آن را نسنجیده و غیرعملی برای تمام دانشجویان بین‌المللی عنوان کرد. الیزابت اسپایرز، روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه نیویورک می‌گوید: «بسیاری از دانشجویانم حضورشان در این کشور وابسته به ویزاست و به‌دلیل تفاوت ساعتی که کشورشان با آمریکا دارد، حتی قادر نیستند کلاس‌های آنلاین را از راه دور ادامه دهند و این مساله آنها را با چالشی جدی مواجه کرده است.»

دیل اسکولی، معاون رئیس یکی از پردیس‌های دانشگاه فرزنو پاسیفیک معتقد است باوجود اینکه کلاس‌های این دانشگاه در فصل پاییز به‌طور حضوری برگزار می‌شوند، اما این تصمیم سریع و نسنجیده می‌تواند آفتی برای سیستم آموزش‌عالی آمریکا باشد و ما خواستار تجدیدنظر درباره این تصمیم هستیم. حدود 40 دانشجوی بین‌المللی درحال حاضر در این دانشگاه خصوصی مشغول تحصیل هستند. باوجود ارائه دروس به‌صورت حضوری در ترم پاییز، انتظار می‌رود این دانشگاه در این سال تحصیلی جدید میزبان شمار زیادی از دانشجویان بین‌المللی‌ای باشد که به‌دلیل حضور در آمریکا مجبور به انتقال می‌شوند. او از اینکه بتواند در این میان باری از دوش این گروه از دانشجویان بردارد، ابراز خوشحالی کرد.

به گزارش poetsandquants، آرون ریچلین- ملنیک، مشاور سیاسی شورای مهاجرت آمریکا در واکنش به قانون جدید سازمان اعمال مهاجرت و گمرک ایالات‌متحده آمریکا در توئیتر خود نوشت: «دانشگاه‌هایی ‌مانند هاروارد شهریه دانشجویان بین‌المللی خود را از دست نمی‌دهند. دانشجویان این دانشگاه هنوز هم به‌رغم قانون جدید، می‌توانند در کشور خود در کلاس‌های مجازی و آنلاین شرکت کنند، اما اگر قرار باشد بین ماندن در هاروارد یا ترک آمریکا یکی را انتخاب کنند، انتقال به دانشگاه دیگر بهترین گزینه پیش‌روی آنهاست و ما از آنها حمایت می‌کنیم. ریاست دانشگاه هاروارد عنوان کرده که ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که دانشجویان ما بتوانند بدون ترس از برگردانده شدن به کشورشان در میانه سال تحصیلی و بروز اختلال در پیشرفت تحصیلی، به تحصیل خود در این کشور ادامه دهند.»

آنجانی جاین، معاون برنامه‌های آموزشی در دانشکده مدیریت دانشگاه ییل خطاب به دانشجویان واجد شرایط این قانون می‌گوید: «تا زمانی که برنامه‌های دانشکده مدیریت رویکرد آموزش ترکیبی را به‌دست آورد، نباید نگران وضعیت ویزای خود و ماندگار شدن در آمریکا و وضعیت تحصیل خود باشند.» پل بودین، مدیرعامل یک سایت مشاوره پذیرش دانشجویی معتقد است این حرکت دولت آمریکا اقدامی برای اخراج شمار بیشتری از مهاجران خارجی و غیربومی است و مساله‌ای که بیشتر جلب‌توجه می‌کند، عدم ارائه هیچ‌گونه توضیحی درباره دلیل اتخاذ چنین تصمیمی ازسوی دولت است. سوالی که مطرح می‌شود، اینجاست که چرا طبق این قانون آموزش آنلاین بد و چرا آموزش حضوری خوب و قابل‌قبول است؟ و چرا افرادی که تحت آموزش آنلاین قرار می‌گیرند، تا این اندازه آنها را نگران می‌کند؟ اگر کلاس‌های حضوری درآمد بیشتری برای دانشگاه‌ها درپی داشت، می‌شد توجیه اقتصادی را برای این تصمیم درنظر گرفت، اما تنها توضیحی که می‌توان به آن فکر کرد این است که سازمان اعمال مهاجرت و گمرک ایالات‌متحده آمریکا به‌خوبی می‌داند که دولت تا حد امکان آمار کرونا را مخفی نگه داشته و برای جلوگیری از تشدید این وضع، دانشگاه‌ها باید تدریس آنلاین را ادامه دهند. اما با همه اینها نمی‌توان دلیلی منطقی برای این قانون پیدا کرد و آنها تنها از این ایده برای خلاص شدن از شر مهاجران استفاده کرده‌اند. گذشته از بحث سیاسی این موضوع، مشکلات عدیده دیگری را نیز در این میان می‌توان نسبت‌به اخراج دانشجویان بین‌المللی از آمریکا لحاظ کرد. بسیاری از این دانشجویان اهل کشورهایی هستند که اینترنت‌های بسیار ضعیف و اختلاف ساعت زیادی دارند. علاوه‌بر این، به‌عنوان مثال اخراج دانشجویان بین‌المللی از برخی کشورها مانند هند که شمار زیادی از دانشجویان را تشکیل می‌دهند، چالش‌های بزرگ مالی برای دانشگاه‌ها به‌دنبال خواهد داشت. مشکل دیگر این است که بسیاری از منابع ارائه‌شده ازسوی استادان تنها براساس برنامه‌ریزی آنلاین است و در هر کشوری قابل‌دسترس نیست. همه اینها موانعی بر سر راه آموزش و یادگیری دانشجویان بین‌المللی اخراجی از آمریکاست.

  چه قشری آسیب می‌بینند؟

این قانون جدید گروه خاصی از دانشجویان بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد که دارای ویزای تحصیلی هستند. نمودارهای تهیه‌شده توسط دولت آمریکا نشان می‌دهد سال گذشته بیش از 373 هزار ویزا از این نوع به دانشجویان بین‌المللی داده شده است. آمریکا بیش از یک میلیون دانشجوی بین‌المللی دارد که طی سال تحصیلی 2019- 2018 در مقاطع مختلف کارشناسی و ارشد مشغول تحصیل بوده‌اند. این تعداد، حدود 5/5 درصد از کل جامعه دانشجویی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. از این تعداد دانشجو، حدود سه‌چهارم از قاره آسیا هستند که 48 درصد چینی و 26 درصد را هم دانشجویان هندی تشکیل می‌دهند که سهم قابل‌ملاحظه‌ای از اقتصاد کشور آمریکا را شامل می‌شوند.

  کم‌لطفی آمریکا به دانشجویان آسیایی

بیش از 250 هزار دانشجوی هندی در دانشگاه‌های آمریکا مشغول تحصیل هستند که خطر بازگشت، آنها را تهدید می‌کند. دونالد ترامپ در توئیتی که سه روز پیش منتشر کرد، شرط حضور دانشجویان بین‌المللی را در آمریکا، حضوری بودن بیشتر کلاس‌های درس آنها عنوان کرد. این درحالی است که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بیشتر کلاس‌های دانشگاه‌های آمریکا هم مانند دیگر کشورها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. علاوه‌بر این، بیشترین شمار دانشجویان بین‌المللی آمریکا را چینی‌ها تشکیل می‌دهند. به‌دلیل اختلاف ساعتی که بین کشورهای آسیایی و آمریکایی وجود دارد، عملا امکان حضور آنها در کلاس‌های آنلاین دانشگاه در کشور خود وجود ندارد. مساله قابل‌توجه دیگر، مشکل اتصال به اینترنت است. برخی از آنها اهل مناطق دورافتاده چین هستند که دسترسی به اینترنت و حتی وی‌پی‌ان در آنجا بسیار محدود است. همه این مشکلات به ضرر دانشجویان بین‌المللی تمام می‌شود، به‌طوری‌که برخی تصمیم گرفته‌اند یک سال از تحصیل کناره‌گیری کنند تا شاید اوضاع به حالت سابق برگردد.

 واکنش دانشجویان بین‌المللی

به گزارش knoe، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی درحال حاضر دچار نوعی سردرگمی شده‌اند و خود را در برزخی می‌بینند که یا باید بمانند یا با رفتن خیلی از پل‌های پشت سرشان خراب می‌شود. ماکسیم، یکی از دانشجویان بین‌المللی است که دسامبر امسال فارغ‌التحصیل می‌شود. او در واکنش به این تصمیم می‌گوید: «صحبت من با دولت آمریکاست؛ اگر در ماه‌های آینده کشور با موج جدیدی از بیماری کرونا روبه‌رو شود و تمام دانشگاه‌ها ملزم به برگزاری آنلاین کلاس‌های درس شوند، آیا بازهم ما را از کشور بیرون می‌کنید و باز هم حق تحصیل در این کشور نداریم؟» او در صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که به‌لطف دوره کارآموزی که باید بگذراند، می‌تواند پاییز امسال را هم در آمریکا بماند، اما انگران دانشجویان دیگری است که به‌اندازه او خوش‌شانس نیستند. البته او تنها دانشجویی نیست که از این تصمیم شوکه شده، بلکه از این دست دانشجویان کم نیستند. برنو یامادا ریکوییری، دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه لس‌آنجلس اهل برزیل است. او می‌گوید: «یک ترم تا فارغ‌التحصیل شدنم باقی مانده و هرگز نمی‌خواهم در این شرایط به انتقال به یک دانشگاه دیگر فکر کنم، بنابراین اگر مجبور به این کار شوم، ترجیح می‌دهم به کشورم برگردم تا اینکه مدت‌زمان طولانی‌تری مجبور به ماندن در آمریکا باشم.» او پاییز فارغ‌التحصیل می‌شود و معتقد است باوجود ویروس کرونا، ادامه کلاس‌های دانشگاه به‌صورت آنلاین مطمئن‌ترین روشی است که دانشگاه‌ها می‌توانند درپیش گیرند، اما در شرایطی که چاره‌ای جز گذراندن کلاس‌های حضوری ندارد، به آن هم راضی شده است؛ «اگر مجبور به بازگشت به کشورم شوم، باید قرنطینه را بشکنم که این مساله ممکن است حتی سلامتم را به خطر بیندازد.»

*  مترجم: ندا اظهری

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین