• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۱۸ - ۱۰:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بازیکنانی که در پایان فصل به‌عنوان بازیکن آزاد تیم‌های خود را ترک می‌کنند

مازاد اما پرطرفدار

قرارداد بازیکنان فوتبال معمولا در انتهای ماه ژوئن میلادی به پایان می‌رسد اما در این فصل به‌دلیل شیوع کرونا و تاثیرات آن بر فضای فوتبال، فیفا به باشگاه‌ها این اختیار را داده تا با توافق با بازیکنانی که قراردادشان به پایان رسیده است

مازاد اما پرطرفدار

به گزارش «فرهیختگان» قرارداد بازیکنان فوتبال معمولا در انتهای ماه ژوئن میلادی به پایان می‌رسد اما در این فصل به‌دلیل شیوع کرونا و تاثیرات آن بر فضای فوتبال، فیفا به باشگاه‌ها این اختیار را داده تا با توافق با بازیکنانی که قراردادشان به پایان رسیده است، آنها را تا انتهای فصل فوتبالی خود که چند هفته دیگر ادامه خواهد داشت در تیم‌های خود حفظ کنند. در انتهای این فصل هم قرارداد چندین بازیکن مطرح و نام‌آشنا با تیم‌های خود خاتمه خواهد یافت و دو طرف تمایلی به تمدید آن ندارند. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین بازیکنانی خواهیم داشت که در نقل‌وانتقالات این فصل به‌عنوان بازیکن آزاد می‌توانند راهی باشگاه‌های دیگر شوند.

 ادینسون کاوانی

دوران حضور مهاجم اروگوئه‌ای پاری‌سن‌ژرمن در فرانسه پس از 7 سال به پایان رسیده است و مذاکرات طرفین برای تمدید قرارداد در نهایت به نتیجه نرسید. خرید مائورو ایکاردی در ابتدای فصل باعث شد تا کاوانی بیشتر نیمکت‌نشین باشد و به همین دلیل تصمیم گرفت در 33 سالگی به‌دنبال باشگاهی جدید باشد تا بتواند حضور در ترکیب اصلی را تجربه کند. کاوانی حداقل یکی دو فصل دیگر می‌تواند در اوج باشد و باشگاه‌های بزرگ اروپایی تمایل زیادیر برای خرید او دارند.

 ماریو گوتزه

او که تازه در 28 سالگی قرار دارد و زننده گل قهرمانی ژرمن‌ها در جام‌جهانی 2014 نیز بوده است از سوی دورتموند به‌عنوان بازیکن آزاد اعلام شد و می‌تواند چالشی جدید را در تیمی دیگر تجربه کند. مصدومیت‌های پیاپی و مشکلاتی که برای سلامت او رخ داد باعث شد تا نتواند شروع درخشانش در سنین جوانی را ادامه دهد. شاید حضور در باشگاهی دیگر که احتمالا خارج از آلمان خواهد بود به احیا شدن فوتبالش کمک کند. از میلان به‌عنوان یکی از گزینه‌های او یاد می‌شود و البته این احتمال هم وجود دارد که دوباره زیر نظر یورگن کلوپ و این بار در لیورپول فوتبالش را ادامه دهد.

 بندیکت هوودس

یکی دیگر از بازیکنان ملی‌پوش آلمان در فینال جام‌جهانی 2014 که این روزها در فوتبال روسیه مشغول است اما او هم به‌دلیل مصدومیت‌های زیادی که داشته به‌زودی لیگ این کشور را ترک خواهد کرد. عملکرد عالی او در شالکه باعث شد تا یوونتوس در سال 2017 او را به‌خدمت بگیرد، اما حضورش در این تیم ایتالیایی کابوس‌وار بود و حالا در 32 سالگی و پس از دو فصل حضور در روسیه این کشور را ترک خواهد کرد.

 عادل رامی

مدافع فرانسوی که او هم سابقه فتح جام‌جهانی را دارد. رامی در 34 سالگی و پس از تجربه حضور در تیم‌های مختلف هنوز هم مشتریان خوبی دارد. جالب اینکه در 9 ماه اخیر سه باشگاه مارسی، فنرباغچه و سوچی روسیه قرارداد خود با این بازیکن را فسخ کرده‌اند و با این حال گفته می‌شود از میلان، سویا و والنسیا پیشنهاداتی دارد. پس از حضور کوتاه‌مدتش در لیگ روسیه، بازگشت به فرانسه می‌تواند بهترین گزینه برای او باشد.

 جان اوبی میکل

پس از 11 سال حضور در چلسی، این هافبک نیجریه‌ای می‌توانست انتخاب‌هایی بهتر در ادامه مسیر فوتبالی‌اش داشته باشد، اما از میان پیشنهادات خوبی که داشت، تصمیم گرفت چین را انتخاب کند و به تیانجین تدا رفت. سپس از مقطعی کوتاه از فصل قبل راهی میدلزبورو شد و در این فصل هم در ترابزون اسپور ترکیه و در کنار مجید حسینی، لژیونر ایرانی این تیم توپ می‌زند. ترابزون تصمیمی برای ادامه همکاری با میکل ندارد و او در 33 سالگی باید به فکر پیدا کردن باشگاهی جدید برای خود باشد.

 ماپو یانگا امبیوا

نام این مدافع آفریقایی در نیوکاسل مطرح شد، اما او در این تیم انگلیسی عملکرد چندان خوبی نداشت. حضور در لیون و مقطعی هم در رم باعث شد تا دوباره به دوران خوبش برگردد. او حالا به مرز 31 سالگی رسیده و لیون هم تصمیم دارد قراردادش را تمدید کند. گفته می‌شود مون‌پلیه، تیم سابق او که در سال 2012 به همراه آنها فاتح لیگ فرانسه شده، دوباره برای به‌خدمت گرفتن او ابراز تمایل کرده است.

 نوری شاهین

زمانی از این هافبک ترک‌تبار به‌عنوان ستاره آینده‌دار بوندس‌لیگا نام برده می‌شد. شاهین در 16 سالگی نخستین بازی‌اش در لیگ آلمان را انجام داد تا عنوان جوان‌ترین بازیکن تاریخ این مسابقات را تصاحب کند. 6 سال بعد رئال‌مادرید او را به‌خدمت گرفت، اما چندین آسیب‌دیدگی پیاپی باعث شد نتواند دوران موفقی در این تیم اسپانیایی داشته باشد. حتی انتقال قرضی به لیورپول هم نتوانست او را به دوران موفق قبل برگرداند. او با 31 سال سن این روزها در آستانه جدایی از وردربرمن است. برمن درنهایت موفق شد با موفقیت در دیدار پلی‌آف، در بوندس‌لیگا بماند اما شاهین احتمالا بین ماندن در آلمان یا حضور در ترکیه و بازی در یکی از تیم‌های این کشور یکی را انتخاب خواهد کرد.

 سالومون کالو

این مهاجم ساحل‌عاجی در چلسی نامی برای خودش دست‌وپا کرد و در نهایت 8 سال پیش و پس از قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا لندن را ترک کرد. کالو که به‌زودی 35 ساله می‌شود هنوز تصمیم به خداحافظی از فوتبال نگرفته و برای فصل آینده به‌دنبال تیمی جدید است. هفته‌های پایانی حضور او در هرتابرلین با انتشار فیلمی که از خودش و همبازیانش گرفته بود که در آن فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکرده بودند، حاشیه‌ساز شد. گفته می‌شود کار انتقال او به بوتافوگوی برزیلی درحال نهایی شدن است و او احتمالا اروپا را ترک خواهد کرد.

 ازکوئیل گارای

مدافع سابق رئال‌مادرید که هنوز هم می‌تواند در تیم‌های اروپایی توانایی‌هایش را نشان دهد. گارای آرژانتینی که حضور در فینال جام‌جهانی 2014 را تجربه کرده است در این فصل با والنسیا دچار مشکل شد و پس از انتقاداتی که نسبت به برکناری مارسلینیو از هدایت این تیم داشت، از سوی باشگاه کنار گذاشته شد و حالا بازیکن آزاد است. گارای سال‌ها یکی از اهداف منچستریونایتد و تاتنهام برای تقویت خط دفاعی بوده و فصل پیش هم در لالیگا نشان داد که هنوز از روزهای خوبش فاصله نگرفته است با این حال بعید است باشگاهی بزرگ در 33 سالگی به‌دنبال خرید او باشد و احتمالا راهی تیمی متوسط خواهد شد.

 کوین میرالاس

این وینگر بلژیکی سال‌ها در ترکیب اورتون حضور داشت و عملکرد قابل قبولی از خود به‌جای گذاشت. میرالاس در ابتدای این فصل به کشورش برگشت تا در آنتورپ بازی کند، اما حضور در این باشگاه بلژیکی تجربه موفقی برایش نبود و باشگاه این ملی‌پوش سابق و 32 ساله را در لیست مازاد خود قرار داده است. البته یکی از دلایل مهم این تصمیم، دستمزد بالای میرالاس است. او در اورتون در 186 مسابقه آمار 38 گل و 34 پاس گل را به‌جای گذاشت و پس از آن نیز دو حضور قرضی در المپیاکوس و فیورنتینا را تجربه کرد.

 *  نویسنده :  سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک