• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۱۴ - ۱۱:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» به بهانه سی‌وهشتمین سالگرد ربوده‌شدن حاج احمد متوسلیان گزارش می‌دهد

کتاب‌هایی که از بازگشت متوسلیان می‌گویند

در گزارش امروز به سراغ کتاب‌هایی رفتیم که در مورد او نوشته شده است؛ کتاب‌هایی که در همه آنها و در فصل آخرشان از بازگشت او می‌گویند؛ بازگشتی که همه امیدوار به زنده بودنش بودند و می‌خواستند که دوباره همان چشم‌های باصلابت را ببینند.

کتاب‌هایی که از بازگشت متوسلیان می‌گویند

به گزارش «فرهیختگان»، همان تصویری که ایستاده بود و انگار در غبار گم شده بود، همیشه در ذهنم باقی مانده است. آن چشم‌هایی که صلابت در آن هویدا بود و شاید باعث شده بود خیلی‌ها به‌خاطر همان چشم‌ها از او حساب ببرند. احمد متوسلیان کسی که سال‌هاست خیلی‌ها در انتظار بازگشت او هستند. اگر بود الان 67 ساله بود. فرمانده لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص)، کسی که در مریوان و پاوه توانست خیلی از اتفاقات را رقم بزند و هم با عراق بجنگد، هم با منافقان و هم مردم منطقه را با خودش همراه کند. گفتن از او، صفحه‌های زیادی می‌خواهد. در گزارش امروز به سراغ کتاب‌هایی رفتیم که در مورد او نوشته شده است؛ کتاب‌هایی که در همه آنها و در فصل آخرشان از بازگشت او می‌گویند؛ بازگشتی که همه امیدوار به زنده بودنش بودند و می‌خواستند که دوباره همان چشم‌های باصلابت را ببینند. حالا در این روزها که خبری از بازگشت دوباره او منتشر شده است به سراغ این کتاب‌ها رفتیم.

سی‌وهفت سال

کتاب «سی‌وهفت سال (نگاهی واقع‌بینانه به طولانی‌ترین گروگانگیری قرن اخیر)» نوشته حمید داودآبادی است. این کتاب، اثری جنجالی است و همان‌طور که نویسنده اشاره کرده، برای بسته‌شدن پرونده ۲۵سال تحقیق و پژوهش‌اش درباره ربایش چهار دیپلمات ایرانی در سال ۶۱ در لبنان منتشر شده است. داودآبادی در گفت‌وگویی که چندسال پیش با سایت خبر مشرق‌نیوز داشته و به‌عنوان یکی از یادداشت‌های پایانی کتاب، بازنشر داده شده، می‌گوید: «من مستندات زیادی دارم که تکلیف حاج‌احمد را معلوم می‌کند، اما جایگاه حقوقی ندارم که بخواهم آن را بیان کنم.»

مرد

رمان مرد، شرح زندگی سردار جاویدالاثر سپاه اسلام، حاج‌احمد متوسلیان است و انتشارات سوره مهر در سال 95 این اثر را با 184 صفحه و تیراژ 2500 نسخه به چاپ دوم رسانده است. داوود امیریان که بیشتر او را با کتاب‌های دفاع مقدس در حوزه نوجوان می‌شناسیم، این کتاب را با محوریت زندگی حاج‌احمد متوسلیان برای مخاطب نوجوان نگارش کرده است.

در هاله‌ای از غبار

این کتاب راوی‌محور و در 22 فصل نوشته شده است. زندگی متوسلیان در این اثر از دوران کودکی تا زمان اسارتش در چهاردهم تیرماه سال 1361 دنبال می‌شود. در نگارش این اثر تلاش شد با راویانی صحبت شود که تاکنون کمتر از حاج‌احمد متوسلیان سخن گفته‌اند، مانند منصور کوچک محسنی، صیف‌الله منتظری و محسن رفیق‌دوست و برخی اعضای خانواده وی که خاطرات جدیدی را بیان کردند. برای جذابیت بخشیدن به اثر 47 صفحه مصور گنجانده شده که شامل 80 عکس با شرح تصاویر است.

وقتی که کوه گم شد

کتاب «وقتی که کوه گم شد» حکایت مردانی است از جنس آذرخش که در غبار غفلت و غفلت‌زدگی ما گم شده‌اند.  «وقتی که کوه گم شد» شاید پاسخ به سوالی باشد که نسل مظلوم امروز از گذشته مهجور مانده‌اش دارد. این کتاب اوراق پراکندگی سرداری را ورق می‌زند که تا مدت‌ها در هزارتوی غبارآلود رعایت مناسبت‌های سیاسی اسیر بود. اسوه‌ای انسانی که به جرم زیاد بزرگ بودنش در هزار دخمه عفریت بهانه‌ها مخفی نگه داشته شد. او پرچمدار فتح خرمشهر، سرلشکر حاج‌احمد متوسلیان است.

می‌خواهم با تو باشم...

کتاب «می‌خواهم با تو باشم»، درواقع سرگذشت‌نامه‌ای از زندگی حاج‌احمد متوسلیان است. در بخشی از این کتاب آمده است: «من که برم لبنان، دیگه برنمی‌گردم. اینها باید به فکر خودشون باشن. من می‌دونم که برم لبنان، دیگه برنمی‌گردم. با شنیدن این حرف، ما به او گفتیم: این حرف‌ها دیگه چیه که می‌زنی؟ ان‌شاءالله میری و سالم برمی‌گردی اما او باز هم با چشمانی اشک‌بار می‌گفت «زیاد نگران دیر و زودش نباش.» این کتاب نوشته علی‌اکبر مزدآبادی است که توسط انتشارات یا زهرا در سال 95 منتشر شده است.

فرمانده جدید

«فرمانده‌ جدید»، نهمین کتاب از مجموعه «قصه فرماندهان» است که حسین نیری آن را براساس یکی از شاخص‌ترین شهدا قلمی کرده است. نیری که نویسنده‌ای خوش‌سابقه و خوش‌قلم در نگارش داستان‌های جنگی، به‌ویژه در زمینه کتاب‌های خرمشهر است، زندگی فرمانده و دیپلمات شهید کشورمان را دستمایه قرار داده است.

احمد متوسلیان هستم

کتاب «احمد متوسلیان هستم»، مجموعه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌‌های حاج‌احمد متوسلیان فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) است که در قالب یک کتاب جمع‌آوری شده است. شادانلو، نویسنده درباره کتابش می‌گوید: «این کتاب شامل دفاعیات او در دادگاهی که سال 1357 برای او تشکیل شده بود، سخنرانی‌ها، گفت‌وگو‌های مطبوعاتی او با راویان وقت دفتر سیاسی سپاه، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های او با رسانه‌ها در سال‌های 1361 و 1362 است.»

ایستاده در غبار

سوژه و قهرمان «ایستاده در غبار» احمد متوسلیان است. حاج‌احمدی که در فیلم می‌بینیم یک قهرمان باورکردنی، ملموس و زمینی است که هر مخاطبی با هر سنی با آن ارتباط برقرار می‌کند. محمدحسین مهدویان درباره ساخت فیلم ایستاده در غبار می‌گوید: پژوهشی درباره‌  احمد متوسلیان انجام می‌دادیم. بیکار بودیم و خیلی هم سرخورده شده بودیم که پروژه قبلی‌مان به نتیجه نرسیده بود. چون بعد از «آخرین روزهای زمستان» ‌خیلی امیدوار بودیم کارمان را ادامه دهیم. فیلمنامه خوبی داشتیم که هنوز هم فکر می‌کنم باید ساخته شود، چون حرف مهمی دارد.

 مشروح گزارش عاطفه جعفری، روزنامه‌نگار «فرهیختگان» در این خصوص را «اینجا» بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار