• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۰۸ - ۰۳:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اکران‌های جدید با استقبال مخاطبان همراه شد

بازگشت امیدوارانه سینما با شنای پروانه

در این گزارش سراغ موضوع استقبال مخاطبان در این چند روز بازگشایی سینما‌ها رفتیم تا بدانیم با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی چقدر مردم از این بازگشایی استقبال کرده‌اند.

بازگشت امیدوارانه سینما با شنای پروانه

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، کرونا، همه‌چیز را تغییر داد، نوع زندگی‌مان را عوض کرد و مجبورمان کرد خیلی چیز‌ها را رعایت کنیم. زندگی کردن‌مان را تغییر داد. باید ماسک بزنیم و هر دقیقه از الکل برای ضدعفونی استفاده کنیم. کسب‌وکار‌ها تعطیل شدند. در حوزه فرهنگ هم این اتفاق افتاد و سینما‌ها تعطیل شد. کنسرت‌‌های موسیقی تعطیل شد و حالا بعد از گذشت حدود چهار ماه از آمدن کرونا به کشور، دوباره فعالیت‌‌ها به روال سابق برگشته است. البته این روال استثنا‌هایی هم دارد. رئیس‌جمهور در جلسه‌ای که چند هفته قبل در ستاد ملی کرونا داشت، اعلام کرد که سینما‌ها می‌توانند باز شوند اما با 50درصد ظرفیت باید کار خود را آغاز کنند. این پروتکل به سینما‌ها اعلام شد و سینماداران شروع کردند تا فعالیت‌هایشان را به ثباتی برسانند. همه سالن‌‌ها ضدعفونی شد و صندلی‌‌ها مشخص. البته طرف دیگر این داستان، سازندگان فیلم‌‌ها بودند که راضی به اکران فیلم‌هایشان نبودند و می‌خواستند در شرایط بهتری این کار را انجام دهند. اما بالاخره در بسته سینما‌ها به روی مخاطبان باز شد تا مردم بتوانند از فیلم‌‌های جدید استفاده بکنند. در این گزارش سراغ موضوع استقبال مخاطبان در این چند روز بازگشایی سینما‌ها رفتیم تا بدانیم با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی چقدر مردم از این بازگشایی استقبال کرده‌اند. همچنین گفت‌وگویی هم درباره سامانه سمفا و اتفاقاتی که در این سامانه در این چند روز افتاده است، داشتیم.

 رعایت نکات بهداشتی

اولین و مهم‌ترین مساله در بازگشایی سینماها، بحث رعایت نکات بهداشتی است که بسیار می‌تواند برای مخاطب مهم و تاثیرگذار باشد. سیدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درمورد بازگشایی سینما‌ها به «فرهیختگان» گفت: «سینماها و مراکز فرهنگی می‌توانند فضای زندگی را به شرایطی شاد و امیدبخش تبدیل کنند. ما جلسات مختلفی برای بحث بهداشت سینما‌ها برگزار کردیم و مقصود ما از این جلسات که در استان‌‌های مختلف به‌صورت مجازی برگزار شد، این بود که به مردم این اطمینان‌خاطر را بدهیم که فضای سینمای ایران یک فضای ایمن، پاکیزه و مراقبت‌شده جهت حضور خانواده‌‌ها برای به تماشا نشستن آثار ارزشمند سینمای ایران است. نبود اطمینان‌خاطر از فضا‌های عمومی ممکن است باعث شود سینما‌ها در بدو بازگشایی مورد استقبال قرار نگیرد. وظیفه ما به‌عنوان مدیران سینما‌ها و مسئولان و تصمیم‌گیران و سیاستگذاران این است که جامعه مخاطب را به این اطمینان‌خاطر برسانیم که وقتی به سینما می‌روند به یک فضای ایمن وارد شده‌اند، فضایی که همه مراقبت‌‌های لازم برای حضور آنها درنظر گرفته شده است و پروتکل‌‌های لازم بهداشتی که ستاد ملی کرونا در نظر گرفته، به‌طور دقیق توسط مدیران سینمایی رعایت می‌شود و مدیران و کارکنان کارآزموده در سینما‌ها حضور دارند. امکانات لازم بهداشتی در سینما‌ها مهیا شده است که طی روز‌های آینده از طریق انجمن سینماداران تحویل می‌شود. ما در یک چینش منطقی و مناسب برای این مرحله از اکران، دو یا سه فیلم تازه را در کنار امتداد اکران فیلم‌‌هایی که از قبل بر پرده بودند درنظر گرفتیم و با اطمینان‌خاطری که ان‌شاءالله برای مخاطبان ایجاد می‌شود، معتقدم سینما‌ها با استقبال خوبی مواجه خواهند شد و از این منظر شرایط کشور و مردم ما با بسیاری از کشور‌های دیگر متفاوت است. رعایت نکات بهداشتی در همه سینما‌ها توسط مسئولان سینما انجام شده است و مردم با اطمینان‌خاطر می‌توانند از سینما‌ها استفاده کنند.»

 آمار اولیه استقبال از سینما‌ها

مطمئنا رفتن مردم به سینما‌ها بعد از کرونا، مساله بسیار سخت و مهمی است. بعد از بازگشایی سینما‌ها و تقریبا سه روز بعد از اکران فیلم‌ها، مسعود نجفی، مدیر روابط‌عمومی سازمان سینمایی درباره آمار فروش در هفته اول بازگشایی سینما‌ها در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «43 هزار و 961 نفر تا این لحظه مخاطب فیلم‌‌های روی پرده بوده‌اند که از این تعداد حدود 60درصد به «شنای پروانه»، 25درصد به فیلم «خوب بد جلف2» و 15درصد به فیلم‌‌های دیگر اختصاص دارد. این آمار نشان‌دهنده استقبال خوب مردم از سینما‌هاست.»

نجفی درباره شفافیت این آمار که قرار بود در سایت سمفا اعلام شود، گفت: «از روز دوشنبه هفته جاری آمار به تفکیک فروشنده، گیشه، تخفیفات، سالن، فیلم و حتی ساعت خرید در سامانه سمفا به‌صورت آنلاین اعلام خواهد شد تا مورداستفاده سینماگران، منتقدان و اهالی رسانه قرار گیرد. با توجه به تاکید رئیس سازمان سینمایی مبنی‌بر شفاف‌سازی، در سال گذشته سامانه سینماشهر این اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می‌داد و امسال قرار است سامانه سمفا آمار اکران را کامل‌تر منتشر کند تا این شفافیت برای فروش فیلم‌‌ها و آمار مخاطبان بیشتر وجود داشته باشد.»

مدیر روابط‌عمومی سازمان سینمایی همچنین درباره تعداد مخاطبان سینما‌ها در این چند روز بازگشایی گفت: «مخاطبان پنجشنبه و جمعه در سینما‌ها حدود 30 هزار نفر بودند و تا ساعات پایانی جمعه‌شب، 18هزار و 574 نفر مخاطب فیلم‌‌ها در این روز بودند؛ چند سانس فوق‌العاده هم برای فیلم‌‌ها گذاشته شد. با آماری که از فروش فیلم‌‌ها در دو روز اخیر مشاهده شد، به روند اکران فیلم‌‌ها در روز‌های آینده می‌توانیم خوشبین باشیم. خصوصا اینکه باید اعتماد مردم به سالن‌‌های سینما با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی در سینما‌ها از سوی پرسنل و تماشاگران جلب شود.»

 استقبال خوب از سینما‌ها

سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره اقداماتی که در سینما برای این مساله انجام شده است، گفت: «برای رعایت نکات بهداشتی، کار‌های زیادی انجام داده‌ایم. حتی در روز‌هایی که سینما‌ها تعطیل بود ما ضدعفونی را خیلی جدی در تمام سطح سینما انجام دادیم و به این کاری نداشتیم که سینما تعطیل است، خیلی جدی این مساله را دنبال کردیم و تا اینجا رسیدیم که الان سینما‌ها باز شده است، ما همان پروتکل بهداشتی را با تدابیر بیشتر رعایت می‌کنیم. از کسانی که وارد سینما می‌شوند، تست تب‌سنجی صورت می‌گیرد و برای نصف ظرفیت سالن‌ها، بلیت به فروش می‌رسد و صندلی‌‌ها یکی در میان می‌شود. نکته بعدی هم اینکه، مخاطبان خودشان رعایت می‌کنند و اکثرا ماسک دارند. یک دستگاه هم در لابی سالن‌‌ها و جلوی در ورودی داریم که همان‌جا ضدعفونی دست‌‌ها انجام می‌گیرد. ما از حیث تمهیدات بهداشتی مشکلی نداریم.»

نوروزی همچنین درباره، آمار فروش و استقبال مخاطبان از سینما‌ها درهفته اول بازگشایی گفت: «ما اجازه داریم که از 50درصد ظرفیتی که داریم، استفاده کنیم و بلیت بفروشیم. در این یک هفته که البته از چهارشنبه با توجه به اکران فیلم‌‌های جدید می‌توان حساب کرد باید بگویم که حدود 30درصد این 50درصد را ما بلیت فروختیم و به نظرم برای شروع استقبال خوبی بود و مردم توانستند اعتماد کنند و به سینما بیایند. این نکته را هم باید بگویم که «شنای پروانه» بیشترین استقبال را داشته است. بعد از آن هم از «خوب بد جلف 2» استقبال خوبی شد. نکته مهم این است که مردم اگر ببینند سینما‌ها نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند حتما از فیلم‌ها هم استقبال می‌کنند و به سینما می‌آیند. چون سینما یک تفریح برای مردم مخصوصا در آخر هفته است.»

مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره تمهیداتی که می‌تواند به مردم کمک کند تا در این روز‌ها از دیدن فیلم در سینما استقبال کنند، گفت: «من خودم پیشنهادی را به دوستان دادم که در طول هفته نیم‌بها باشیم و آخر هفته تمام‌بها. این موضوع را سه ماه پیش هم عنوان کردم. اما همه‌چیز به تصمیمات شورای صنفی بستگی دارد، باید مثل سالن‌‌های سینمای جهان به مخاطب بسته تشویقی بدهیم. کره‌جنوبی 65درصد بلیت سینما‌ها را کاهش داد، بقیه جا‌ها هم همین‌طور. یا اینکه فیلم‌‌های خیلی خاص را برای بازگشایی سینما‌ها درنظر گرفته‌اند. همه اینها باعث می‌شود مخاطب نظرش برای آمدن به سینما جلب شود و باید این کار‌ها را انجام بدهیم تا این صنعت نیم‌بندی که در سینما داریم بیشتر از این ضربه نخورد.»

  وصل نشدن همه سینما‌ها به سمفا

مطمئنا اگر همه پروتکل‌‌های بهداشتی در سینما‌ها رعایت شود، مخاطبان استقبال خوبی از سینما‌ها خواهند داشت و با خیال راحت، فیلم‌هایشان را در سینما تماشا می‌کنند. علی سرتیپی، مدیر پردیس سینمایی کورش نیز درباره ارزیابی خود از استقبال مردم از سینما گفته است: «درحال‌حاضر هنوز تمام سینما‌های کشور بازگشایی نشده و مثلا در شهر شیراز تازه از جمعه عصر سینما‌ها شروع به‌کار کرده‌اند و شاید نتوان خیلی دقیق بررسی کرد، اما در همین سه روز اول بازگشایی می‌توان گفت که قطعا میزان مخاطب به یک‌سوم سال قبل خود رسیده است و خود ما هم در پردیس کورش با کاهش یک‌سوم تا یک‌چهارم مخاطب نسبت به گذشته روبه‌رو بوده‌ایم، بااین‌حال امیدوارم این روند در روز‌های آینده بهتر شود. ظرفیت 50درصدی سالن‌‌ها به‌خاطر شرایط کرونا به‏ویژه در ساعت‌‌های پیک مشکلاتی به‏همراه دارد، چون ظرفیت سالن‌‌ها به‌خصوص اگر سالن کوچک باشد، زود پر می‌شود و مخاطب نمی‌تواند بلیت تهیه‌ کند. ضمن اینکه هنوز تعدادی از سالن‌‌ها به سامانه سمفا وصل نشده‌اند و برهمین‌اساس به نظرم آمار اعلام‌شده پایین‌تر از رقمی است که در واقعیت وجود دارد. فاصله‌گذاری اجتماعی در سینما‌ها رعایت می‌شود و تلاش براین است که نکات بهداشتی هم رعایت شود، اما به نظرم جریانی هست که اصلا علاقه ندارد سینما‌ها راه بیفتند. این درحالی است که آمار رسمی نشان می‌دهد حدود 80درصد مردم دیگر مثل قبل نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند پس باید به مردم آموزش داد که از ماسک استفاده کنند، نه اینکه سینما را ببندیم.»

 * نویسنده :  عاطفه جعفری،روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار