• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۰۷ - ۰۷:۵۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اصرار صهیونیست‌ها به الحاق کرانه باختری موجب مسلح شدن این منطقه می‌شود؟

آتش در انبار باروت غربی

آن‌گونه که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند از هفته گذشته در کاخ سفید جلسات رایزنی درباره الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به رژیم صهیونیستی درحال برگزاری است. اهمیت این جلسه به‌قدری است که دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی نیز برای بررسی موضوع به آمریکا فراخوانده شده است.

آتش در انبار باروت غربی

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، درحالی‌که رژیم صهیونیستی به‌دنبال الحاق یک‌سوم کرانه باختری و تمامی دره اردن از ابتدای ماه جولای به سرزمین‌های اشغالی است، این نگرانی را برای حامیانش به‌دنبال داشته است که این اقدام می‌‌تواند آتشی بزرگ‌تر از آنچه را در غزه به‌پا شده است، روشن کند یا خیر؟ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سال‌گذشته و در آستانه انتخابات پارلمانی این رژیم گفت می‌خواهد همچنان نخست‌وزیر باقی بماند تا بتواند تصویب قوانین و اقدامات لازم جهت الحاق غور (دره) اردن به اراضی اشغالی را تضمین کند. او با اطمینان از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و دولتش این الحاق را به‌رسمیت می‌شناسند، این طرح را هدایت کرد و قرار است کمتر از یک هفته دیگر (11 تیرماه) کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی این طرح را به رای بگذارند و پس از آن، این بخش از کرانه باختری که براساس طرح رئیس‌جمهور ایالات متحده «برای برقراری صلح» در خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» است، جنبه عملیاتی پیدا کند. با این حال در سرزمین‌های اشغالی و آمریکا درباره شیوه اجرای این طرح، نگرانی‌های جدی وجود دارد. یکی از نمونه‌های این نگرانی، در نامه هفته گذشته بیش از 100 نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نمود پیدا کرد. آنها ضمن حمایت از طرح اشغال 30 درصدی کرانه باختری، از تهدید برخی کشورها در این باره ابراز نگرانی کردند.

طرح ماجراجویانه ترامپ و نتانیاهو، دو مخالف سرسخت نیز دارد؛ یکی برخی کشورهای اروپایی و سازمان ملل هستند که الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را پایان نیم‌قرن تلاش برای صلح در غرب آسیا می‌دانند و دوم هم برخی کشورهای منطقه هستند. برای برخی از آنها، آرمان فلسطین و مقابله با اشغالگری صهیونیست‌ها در اولویت قرار داشت و برای برخی دیگر همچون اردن خطر امکان توسعه‌طلبی‌های صهیونیست‌ها و اشغال بخش‌هایی از خاک‌شان. بر همین اساس از همان ابتدایی که رژیم صهیونیستی الحاق کرانه باختری و دره اردن را به سرزمین‌های اشغالی مطرح کرد، پادشاه اردن به‌صراحت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد. عبدالله دوم پس از چندین‌بار اعلام مخالفت و هشدار به رژیم صهیونیستی درباره ماجراجویی سرزمینی، اواخر خردادماه در نشست ویدئوکنفرانس با کمیته‌ها و مقام‌های کنگره آمریکا طرح صهیونیست‌ها را تهدیدی برای از بین بردن فرصت‌های برقراری صلح و ثبات در منطقه دانست. او بر همین اساس حاضر به گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشده بود تا صهیونیست‌ها برای جلب نظر اردن، یوسی کوهن رئیس موساد را با یک نامه محرمانه به امان اعزام کنند. این خبر را کانال 13 رژیم صهیونیستی به‌نقل از یک مقام بلندپایه این رژیم اعلام کرد و گفت که رئیس موساد برای تحویل نامه‌ای محرمانه در سفری سری به اردن رفته است.

طبق این گزارش، کوهن با عبدالله دوم، شاه این کشور نیز دیدار کرده است. کانال ۱۳ گزارش داد که کوهن پیامی از بنیامین نتانیاهو به شاه اردن در ارتباط با طرح «الحاق» کرانه باختری تحویل داده است. از محتوای این نامه، چیزی به بیرون درز نکرده است، ولی براساس خبری که شبکه صهیونیستی «کان» گزارش داده، نتانیاهو در گام نخست از الحاق دره اردن چشم‌پوشی خواهد کرد. این را می‌توان از گفته‌های گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دریافت که در نشستی پشت‌ درهای بسته گفته بود به احتمال زیاد طرح الحاق شامل دره اردن نخواهد شد.

 آمریکا نگران عواقب الحاق

آن‌گونه که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند از هفته گذشته در کاخ سفید جلسات رایزنی درباره الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به رژیم صهیونیستی درحال برگزاری است. اهمیت این جلسه به‌قدری است که دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی نیز برای بررسی موضوع به آمریکا فراخوانده شده است. این جلسات به ریاست جرد کوشنر داماد و دستیار ارشد ترامپ و با حضور رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، آوی برکوویتز نماینده ترامپ در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی برگزار شده است. روز گذشته منابع صهیونیستی گزارش داده‌اند که کاخ سفید هنوز درباره اینکه باید درخصوص طرح رژیم صهیونیستی برای توسعه اشغالگری در کرانه باختری چه موضعی اتخاذ کند به جمع‌بندی نرسیده است. به گزارش فارس، یک مقام ارشد آمریکایی به جروزالم‌پست گفته که «هنوز درخصوص گام‌های بعدی برای اجرایی کردن [طرح معامله قرن] هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است.» کلاین کانوی، مشاور ترامپ روز چهارشنبه گفت کاخ سفید اعطای چراغ سبز به بنیامین نتانیاهو را برای پیشبرد طرح اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری در دست بررسی دارد.

قرار است طی روزهای آتی، دونالد ترامپ موضع خود را با انتشار بیانیه‌ای اعلام کند، اما تا این لحظه در میان گزینه‌های مورد بررسی مقامات آمریکایی، فرآیند تدریجی و گام‌به‌گامی وجود دارد که طبق آن، رژیم صهیونیستی برای الحاق این مناطق ابتدا از اشغال چند شهرک نزدیک به بیت‌المقدس شروع می‌کند و سپس تا نقشه اصلی 30درصدی طی چند ماه پیش می‌رود.

 بمب کرانه باختری

فلسطینیان ساکن کرانه باختری حتی اگر هم تمایلی به نزاع با رژیم صهیونیستی نداشته باشند، ناچارند برای بقا با توسعه‌طلبی صهیونیست‌ها مقابله کنند. برخلاف غزه، در سال‌های گذشته جز چند عملیات انفرادی و گروهی، کرانه باختری منطقه‌ای نسبتا کم‌خطر برای رژیم صهیونیستی بود. در این منطقه تشکیلات خودگردان فلسطین به‌عنوان بازوی امنیتی صهیونیست‌ها، جلوی بسیاری از عملیات‌های فلسطینیان در این منطقه را گرفت و تلاش کرد بیش از الگوی مقاومت با سازش فلسطینی هرچند کوچک را احیا کند. حالا با طرح معامله قرن، تشکیلات خودگردان با سابقه سال‌ها سازش نیز مخالف جدی صهیونیست‌ها شده است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به توسعه‌طلبی تل‌آویو گفته که هر گام رژیم صهیونیستی برای الحاق بخشی از سرزمین‌های کرانه باختری پیامدهای جدی برای امنیت و ثبات منطقه به‌همراه خواهد داشت. همین نگرانی و تبعات درگرفتن یک درگیری گسترده در فلسطین باعث شده بیش از هزار قانونگذار اروپایی از ۲۶ کشور در نامه‌ای که برای وزرای خارجه کشورهای خود ارسال کردند، طرح اشغال را باعث به‌خطر افتادن چشم‌انداز صلح و تشویق دیگر دولت‌ها به زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی بدانند.

این قانونگذاران اروپایی که حدود یک‌چهارم از تعداد آنها انگلیسی بودند، در این نامه توضیح دادند: «[ما] نگرانی‌های جدی درباره طرح [دونالد] ترامپ برای مناقشات فلسطین-اسرائیل و چشم‌انداز قریب‌الوقوع الحاق اراضی کرانه باختری داریم.» در ادامه این نامه با درخواست برای نشان دادن واکنش مناسب به طرح اشغال رژیم صهیونیستی، آمده است: «عدم موفقیت در پاسخ متناسب می‌تواند دیگر دولت‌هایی را که مناقشات سرزمینی دارند، به بی‌اعتنایی به اصول قوانین بین‌المللی تشویق می‌کند.» در همین راستا و در واکنش به نامه 100 نماینده آمریکایی، به تازگی 189 عضو مجلس نمایندگان آمریکا که برخی از آنها از طرفداران سرسخت رژیم صهیونیستی هستند، در نامه‌ای سرگشاده به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و دیگر مسئولان این رژیم، نسبت به الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی هشدار داده‌اند. آنها در این نامه، خدشه به روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی، از بین رفتن فرصت صلح، ناامنی در اردن و به‌مخاطره افتادن تل‌آویو را دلیل مخالفت‌شان با الحاق اعلام کرده‌اند. مجموع این شرایط نشان می‌دهد که الحاق کرانه باختری، تنها به یک واکنش محدود نخواهد شد و زنجیره‌ای از تبعات ناگوار را برای صهیونیست‌ها به‌ارمغان خواهد آورد. اصلی‌ترین تبعات آن برای صهیونیست‌ها، فعال شدن گزینه مقاومت در کرانه باختری است.

درحال حاضر غزه اصلی‌ترین پایگاه مقاومت در فلسطین است و در سال‌های گذشته با وجود تدابیر شدید امنیتی صهیونیست‌ها و تشکیلات خودگردان فلسطین، هسته‌های اصلی مقاومت در کرانه باختری نیز شکل گرفته‌اند و توانسته‌اند چندین عملیات موفقیت‌آمیز را طراحی و اجرا کنند. با این حال این منطقه آنچنان‌که باید نتوانست همچون غزه علیه صهیونیست‌ها فعال شود. اصلی‌ترین دلیل این وضعیت، حضور تشکیلات خودگردان در این منطقه و ترویج ایده سازش با صهیونیست‌ها بود. اگر با الحاق کرانه باختری، تشکیلات خودگردان از همکاری با تل‌آویو دست بردارد و روند دستگیری اعضای گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطینی ازجمله حماس و جهاد اسلامی را متوقف و بیش از هزار عضو این گره را آزاد کند، شرایط برای عملیات در این مناطق فراهم می‌شود. کرانه باختری با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی و نیروی انسانی از مزایای بسیار ویژه‌تری از نوار غزه برخوردار است. درحالی‌که نوار غزه درگوشه جنوب غربی مناطق مسکونی فلسطین واقع شده، کرانه باختری در قلب سرزمین‌های اشغالی و درکنار مناطق اصلی جمعیتی صهیونیست‌هاست. نزدیک‌ترین فاصله بین نوار غزه تا تل‌آویو پایتخت رژیم صهیونیستی 70 کیلومتر است، اما درمقابل فاصله منطقه «سامارا» در کرانه باختری با فرودگاه بین‌المللی دیوید بن‌گورین تل‌آویو تنها 6 کیلومتر است. به عبارت بهتر نزدیک‌ترین فاصله با مرکز رژیم صهیونیستی از کرانه باختری، 10 برابر کوتاه‌تر از فاصله نوار غزه تا مرکز این رژیم است. جز بُعد مسافت، در حوزه وسعت و جمعیت نیز کرانه باختری وضعیت بهتری نسبت به غزه دارد.

درحالی‌که جمعیت غزه یک میلیون و 800 هزار نفر است که در محاصره نیز هستند، در کرانه باختری سه میلیون و 200 هزار نفر زندگی می‌کنند. این میزان جمعیت حدود دوبرابر جمعیت باریکه غزه است. در حوزه وسعت نیز غزه 365 کیلومتر مربع وسعت دارد و کرانه باختری 5655 کیلومتر مربع. البته براساس توافقات صلح حدود 20 درصد از این منطقه (1131 کیلومتر مربع) تحت‌کنترل فلسطینی‌هاست. به‌عبارت بهتر کرانه باختری سه‌برابر غزه است و این مزیت وسعت عمل بیشتری به آنها می‌دهد. در سال‌های گذشته یکی از ایده‌های اصلی مقاومت، تسلیح فلسطینیان کرانه باختری بوده است. بخشی از این پروژه به‌دلیل ایست و بازرسی‌های دوگانه صهیونیست‌ها و تشکیلات خودگردان با وقفه همراه شده است اما در شرایط فعلی و با توجه به مخالفت‌های اردن با الحاق، می‌توان بخشی از تجهیز فلسطینیان را از اردن دنبال کرد. اما با الحاق تنها کرانه باختری نیست که علیه صهیونیست‌ها فعال می‌شوند، در غزه نیز گروه‌های مقاومت حاضر به سکوت در این باره نیستند.

روز پنجشنبه گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری و منطقه اغوار درحقیقت «اعلان جنگ» علیه ملت فلسطین است. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام، در سخنانی به‌مناسبت سالروز عملیات «اوهام برباد رفته» که طی آن مقاومت فلسطین در سال ۲۰۰۶ گلعاد شالیت، سرباز اسرائیلی را به‌اسارت گرفت، تاکید کرد که امسال در سالروز این عملیات، شاهد وضعیت خطرناکی هستیم که دشمن صهیونیستی می‌خواهد بزرگ‌ترین طرح اشغالگرانه و غارتگرانه خود را در فلسطین به اجرا بگذارد، یعنی طرح الحاق کرانه باختری و منطقه اغوار و ما اینجا بار دیگر تاکید می‌کنیم که مقاومت رژیم اشغالگر را از وجب به وجب سرزمین تاریخی فلسطین بیرون خواهد راند.

وی افزود که مقاومت این طرح را اعلان جنگ علیه ملت فلسطین می‌داند و مقاومت در این جنگ محافظی امین و وفادار برای دفاع از ملت، سرزمین و مقدسات فلسطین خواهد بود. سخنگوی قسام اشاره کرد که به‌یاری خداوند کاری خواهیم کرد که دشمن صهیونیستی به‌خاطر چنین تصمیمی 100 بار پشیمان شود و ظالمان و ستمگران به‌زودی خواهند فهمید که بازگشت‌شان به کجاست.

فعال شدن هسته‌های مقاومت در کرانه باختری و نوار غزه، تل‌آویو را درگیر بحران تازه‌ای خواهد کرد. این رژیم به‌تازگی و پس از یک‌سال بی‌ثباتی سیاسی و برگزاری سه‌انتخابات موفق به تشکیل کابینه ائتلافی شد. هر درگیری نظامی بین طرف فلسطینی و صهیونیست، نظام سیاسی این رژیم را با بحران و احتمالا سقوط مواجه خواهد کرد.

 طرحی برای تشکیل غزه‌ای بزرگ‌تر به نام فلسطین

رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با تسلط بر دره اردن، همانند نوار غزه، فلسطینیان را در محاصره قرار دهد و ارتباط آنها با اردن را به‌طور کامل قطع کند. ظهر روز گذشته کانال «۱۲» تلویزیون رژیم صهیونیستی، به نقل از یک مقام فلسطینی گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پیامی به تشکیلات خودگردان ارسال کرده است که در آن گفته الحاق(اشغال) دره اردن در کار نخواهد بود. این واکنش به دلیل اعتراض شدید اردن به این الحاق بوده است ولی براساس طرح معامله قرن، رژیم‌صهیونیستی به‌طور حتم در آینده نسبت به تسلط بر این منطقه اعمال زور خواهد کرد تا از فلسطین، یک غزه در مقیاس بزرگ‌تر بسازد.

آن‌گونه که موسی ابومرزوق، رئیس دفتر روابط بین‌الملل حماس به پایگاه اینترنتی «السبیل» گفته طرح الحاق کرانه باختری این منطقه را به 7 منطقه کاملا پراکنده تقسیم خواهد کرد و علاوه‌بر این، موجب تقدیم 30 درصد دیگر از مساحت کرانه باختری به دشمن صهیونیستی خواهد شد و با این شرایط، قدس نیز پشت دیوار نژادپرستانه قرار خواهد گرفت و این یعنی حذف پایتخت کشور موردنظر فلسطینیان. او افزوده الحاق منطقه اغوار به رژیم صهیونیستی نیز موجب جدا کردن کشور فلسطین از محیط پیرامونی عربی خود خواهد شد و به این‌گونه این کشور در محاصره رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت و ساکنان آن تنها با اجازه اشغالگران صهیونیستی اجازه تردد خواهند داشت. او درباره واکنش فلسطینیان به این طرح گفته که مقاومت مسلحانه در راس اولویت‌های ملت فلسطین برای مقابله با طرح الحاق کرانه باختری قرار دارد. ابومرزوق تاکید کرد رژیم صهیونیستی از طریق طرف‌های میانجی خواستار آرام‌سازی حماس و جهاد اسلامی شده است اما آن‌گونه که حماس به این طرف‌ها ابلاغ کرده، کوچک‌ترین اهمیتی برای خواسته این رژیم قائل نیست.

 الحاق پرتگاه صهیونیست‌ها می‌شود

جدا از تبعات امنیتی طرح الحاق یکجانبه کرانه باختری برای رژیم صهیونیستی و کشورهای همسایه، مارتین ایندیک، سفیر پیشین آمریکا در اراضی اشغالی از یک بحران عمیق‌تر سخن گفته است. او گفته که این طرح درنهایت تل‌آویو را ناچار خواهد کرد فلسطینیان را در رژیم صهیونیستی بپذیرند و این اقدام در بلندمدت مشکلی جدی برای صهیونیست‌ها خواهد بود. او بر همین اساس این اتفاق را به لبه پرتگاه بردن پروژه صهیونیسم می‌داند.

ایندیک در گفت‌وگو با شبکه خبری صهیونیستی «آی-24» با بیان اینکه اجرای طرح اشغالی، ممکن است هزینه سنگینی برای رژیم صهیونیستی داشته باشد، گفت: «طرح یکجانبه الحاق که درحال حاضر بررسی می‌شود، برعکس جدا شدن است؛ ایده جدا شدن از مردم فلسطین که اسحاق رابین آن را آغاز کرد.» این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «الحاق یقینا به تک‌دولتی منجر خواهد شد که به‌مرور زمان، مستلزم پذیرش مردم فلسطین در اسرائیل است و همین مساله اسرائیل را به‌سمت یک مشکل بنیادین سوق خواهد داد.»

ایندیک در ادامه مدعی شد: «اگر [رژیم صهیونیستی] خواستار حکومتی یهودی یا دموکراتیک است، [راه‌حل آن] طرح صهیونیسم برای حکومت یهودی و دموکرات است. به‌همین دلیل می‌گویم که الحاق، طرح صهیونیسم را به لبه پرتگاه خواهد برد.» وی تصریح کرد: «شکست را می‌فهمم. به‌طور قطع می‌توانم بگویم که هیچ‌کس به‌اندازه من در تعامل با فلسطینی‌ها شکست نخورده است، ولی صرف اینکه تصمیم بگیری که با این شیوه، در راستای الحاق حرکت کنی، این مساله به‌موجب حقوق بین‌الملل، غیرقانونی خواهد بود؛ چه ترامپ آن را بپذیرد و به‌رسمیت بشناسد چه خیر.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار