• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۳۱ - ۱۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مظاهری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

فدراسیون بوکس دنبال شومن‌بازی است

دست خالی آمدند و چشم به جیب وزارت و کمیته دارند

واقعیت این است که فدراسیون بوکس دنبال شومن‌بازی است، یعنی برای انجام کوچک‌ترین کار به‌دنبال این هستند که همه مسائل کوچک و بزرگ را در بوق و کرنا به اطلاع همه برسانند. مثال‌های زیادی می‌توانم بزنم

فدراسیون بوکس دنبال شومن‌بازی است

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، صدای آغاز فعالیت مجدد لیگ برتر بوکس پس از چند سالی تعطیلی همه خانواده این رشته را خوشحال کرده است؛ اینکه گفته می‌شود به‌زودی قطار فرسوده لیگ بوکس پس از چند سال خارج شدن از روی ریل دوباره در مسیر قرار می‌گیرد، بدون‌شک اتفاق خوشایندی برای خانواده کوچک بوکس است، اما اینکه آیا این صحبت‌ها و وعده و وعیدها رنگ واقعیت به‌خود می‌گیرد یا خیر، برای همه بوکسورهای کشورمان جای سوال دارد، چراکه بوکس ایران به اندازه‌ای مشکلات دارد که حل‌وفصل آن فقط در حد و اندازه چندخبر بوده و بس؛ علی مظاهری بدون‌شک یکی از پرافتخارترین ملی‌پوشان ایران است که در رابطه با این موضوع نقطه‌نظرات مهمی دارد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مظاهری را در ادامه می‌خوانید.

گویا بعد از چند سال قرار است که مسابقات لیگ برتر دوباره استارت بخورد، نظرت درمورد آغاز مسابقات چیست؟

شروع لیگ برتر قطعا از لحاظ مالی به سود ملی‌پوشان و دیگر بوکسورهاست، هرچند در لیگ ما قراردادهای بسیار کمی بسته می‌شود، ضمن اینکه فدراسیون زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری مسابقات لیگ ندارد. برای مثال شما یک نگاه به مسابقات لیگ کاراته، کشتی، تکواندو و ووشو بیندازید، هرکدام از این رشته‌ها در هر وزن ۵ تا ۶ نماینده هم‌سطح دارند اما بوکس اصلا چنین شرایطی را ندارد.

قبول داری که کمبود نیرو در بوکس یکی از مشکلات اصلی این رشته است؟

بله، واقعا در بوکس ما مشکل کمبود ورزشکار سطح بالا داریم. اگر مسابقات لیگ آغاز شود، خیلی‌راحت یک تیم که از لحاظ مالی اوضاع خوبی دارد همه بازیکنان خوب را جذب می‌کند، مابقی تیم‌ها دست خالی می‌مانند و درواقع تکلیف تیم قهرمان از هفته اول مشخص است، این موضوع باعث می‌شود لیگ پویا و جذاب نباشد. یکی از مشکلاتی که باعث شده خیلی از برگزاری لیگ استقبال نشود، همین موضوع است، سال‌های گذشته به‌خاطر همین مشکلات تیم‌ها وسط کار انصراف می‌دادند و لیگ به هم می‌خورد.

چه راهکاری برای جذابیت لیگ برتر داری؟

اول اینکه فدراسیون باید برنامه‌ریزی داشته باشد که کلا فدراسیون هیچ‌وقت برای هیچ‌کاری برنامه‌ریزی نداشته و فقط به‌دنبال سروصدا کردن است و هیچ‌وقت کاری را تا انتها انجام نداده. برای برگزاری لیگ باید با برنامه‌ریزی دقیق اسپانسر جذب شود، یک تیم داوری خیلی قوی باید داشته باشیم، مسابقات لیگ برتر، مسابقات قهرمانی کشور نیست که به‌خاطر ضعف داوری درگیر زدوخورد شود، برای برگزاری لیگ برتری فدراسیون نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق دارد که بعید می‌دانم آقایان چنین کاری انجام داده باشند.

یعنی معتقدی اگر لیگ برگزار شود با پایین‌ترین کیفیت برگزار خواهد شد؟

واقعیت این است که فدراسیون بوکس دنبال شومن‌بازی است، یعنی برای انجام کوچک‌ترین کار به‌دنبال این هستند که همه مسائل کوچک و بزرگ را در بوق و کرنا به اطلاع همه برسانند. مثال‌های زیادی می‌توانم بزنم، حضور ارتش و تیم‌های کارگری در بوکس را به‌ اندازه‌ای بزرگ جلوه دادند که کسی متوجه نشد انتهای کار چه شد! مسابقات کارگری برگزار کردند، بوکسورها همه قسم می‌خوردند به‌قدری بی‌برنامه بودند که حتی یک بطری آب در سالن برای ورزشکاران نبود. یا همین موضوع فعالیت بانوان در بوکس را به ‌اندازه‌ای بزرگ جلوه دادند که همه بانوان امیدوار شدند اما حالا چندین ماه از آن شومن‌بازی درمورد بانوان گذشته است، خروجی آن همه سروصدا چه شد؟ تمام این مسائل یک دلیل دارد؛ نداشتن ‌برنامه‌ریزی در فدراسیون بوکس مشکل اصلی این رشته است.

تمرین انفرادی ملی‌پوشان و سایر رشته‌ها این روزها همه ورزشکاران را کلافه کرده، به نظرت آغاز اردوهای تیم ملی در شرایط فعلی نیاز است؟

واقعا تمرین کردن به‌صورت انفرادی برای همه ورزشکاران سخت و کلافه‌کننده است، اما واقعیت این است که با شرایط فعلی و خطر مبتلا شدن به ویروس کرونا تنها راه آماده ماندن بدن ورزشکاران همین تمرینات انفرادی است، بوکس یکی از ورزش‌های پربرخورد است. فکر نمی‌کنم که با آغاز اردوی تیم ملی بوکس در شرایط فعلی موافقت شود. با این حساب فدراسیون باید بستر را برای این نفرات آماده کند، بازهم بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد، چون مسئولان فدراسیون هیچ راهکاری برای حل این مشکل ندارند. از نظر من هیات‌ها باید در استان‌ها ورزشکاران خود را ساپورت کنند و فضا را برای تمرین در اختیار ورزشکاران خود قرار دهند.

چرا هیچ اسپانسری حاضر به همکاری با فدراسیون بوکس نیست؟

نکته اول این است؛ هرکسی در انتخابات ریاست فدراسیون و ریاست هیات‌ها شرکت می‌کند، باید با اسپانسر میلیاردی جلو بیاید اما در فدراسیون بوکس این‌طور نبوده و دوستان دست خالی جلو آمدند و فقط نگاه‌شان به دست و جیب مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است. وقتی اسپانسر از راه دور نگاه می‌کند و می‌بیند که مجموعه مدیریتی هیچ اسپانسری ندارد، او نیز تمایلی برای هزینه کردن ندارد، چون مطمئن است که هیچ خروجی برای او نخواهد داشت. همین اسپانسر که رئیس فدراسیون بوکس ابتدا از آن‌ طوری تعریف و تمجید می‌کرد که ما تصور می‌کردیم یکی از کمپانی‌های بزرگ دنیا را جذب کرده‌اند اما چندماه طول نکشید که ثوری اعلام کرد چک اسپانسر را برگشت می‌زند و از او شکایت می‌کند! خوب با این رفتارها دیگر آیا کسی حاضر می‌شود سمت بوکس برود؟ قطعا نمی‌رود، چون نه سودی برای اسپانسر دارد، نه اینکه آبرویی برای اسپانسر باقی می‌ماند.

حرف پایانی؟

واقعیت امر این است که تمام قهرمانان بزرگ بوکس ایران همه مشکلات را با وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک در میان گذاشته‌اند، از این به بعد هم آنها تصمیم‌گیرنده هستند، ما همه مسائل را مطرح کرده‌ایم.

هرکسی می‌خواهد عیار یک فدراسیون را بسنجد، اطرافیان رئیس فدراسیون را نگاه کند. مثلا شما اطراف فدراسیون کشتی را نگاه کنید، همه قهرمانان در کنار فدراسیون برای موفقیت این رشته تلاش می‌‌کنند، اما اطراف فدراسیون بوکس آیا قهرمانان بزرگ و مدال‌آور دیده می‌شوند؟ به همین دلیل است که بوکس ایران هر روز به عقب برمی‌گردد.

* نویسنده :  حسن صفوی،  روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار