• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۲۴ - ۰۸:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از احتمال تغییر مصوبه هیات‌رئیسه برای رفع یک ابهام بزرگ

2 عضو هیات‌رئیسه: پاداش کی‌روش ۱۰ درصد بود

دو عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال اعلام کردند طبق مصوبه هیات‌رئیسه قرار بود فقط ۱۰ درصد از پاداش‌های جام‌جهانی به کی‌روش پرداخت شود و این موضوع تصویب و به امضای تمامی اعضا رسید و اینکه بعدا چه اتفاقی افتاد یا اینکه حالا می‌خواهند آن مصوبه را تغییر بدهند موضوعی است که جای بحث دارد.

2 عضو هیات‌رئیسه: پاداش کی‌روش ۱۰ درصد بود

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود که اتفاقا حاشیه‌های زیادی را هم به همراه داشت با مقایسه دستمزد دو مربی خارجی سابق تیم ملی فوتبال ایران به مبلغ قرارداد ویلموتس اشاره کرد و گفت: «او قرارداد دو میلیون و ٢٠٠هزار یورویی با ما داشت که سالانه بود. کی‌روش هم قراردادی یک میلیون و ۴٠٠ هزار یورویی داشت که ٢٠ درصد از پاداش جام‌‌جهانی را هم دریافت می‌کرد. پاداش بازی‌ها هم در قرارداد کی‌روش بود. او می‌گفت بازیکنان حقوقی نمی‌گیرند و بهتر است برای پیروزی‌ها پاداش بدهید. شما فکر می‌کنید چه تعداد بازی رسمی داشتیم؟ برای ویلموتس فقط از بازی‌های رسمی پاداش می‌دادیم اما برای کی‌روش در بازی‌های دوستانه هم پرداخت می‌شد. مربی اگر تیم‌ملی را به جام‌‌جهانی ببرد، از نظر مالی درآمد خوبی به فوتبال ایران می‌رساند.» همین صحبت‌ها درخصوص میزان پاداش کی‌روش کافی بود تا دوباره جنگ و جدال بزرگی به‌راه افتاده و برخی کارشناسان امر که از جزئیات قرارداد سرمربی پرتغالی سابق تیم ملی فوتبال ایران خبر داشتند، نسبت به عدد و رقم اعلام شده از سوی تاج برای پاداش‌های کی‌روش تعجب کرده و آن را دور از حقیقت بدانند هرچند طی ماه‌های اخیر به اندازه‌ای اظهارات ضدونقیض از سوی مقامات فدراسیون فوتبال در این خصوص عنوان شده بود که با کمی تامل در این اظهارات می‌شد به غیرواقعی بودن برخی از آنها پی برد.

  رد اظهارات رئیس سابق توسط رئیس اسبق!

قصه از آنجایی شروع شد که حدود دو ماه پیش و بعد از انتشار اسناد مالی فدراسیون فوتبال توسط فیفا، مشخص شد که پرداختی‌ها حاکی از انتقال ۲۵ درصد از پاداش جام‌جهانی به حساب کی‌روش و دستیارانش بوده که این اتفاق در تناقض با قرارداد کی‌روش با فدراسیون و بند پرداخت ۱۰ درصد قرارداد به او است و همین موضوع کافی بود تا ابهامات آغاز شود. در همان زمان البته سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال درخصوص این ابهامات تاکید کرد که طبق قرارداد، ۱۰ درصد از پاداش صعود به جام‌جهانی روسیه متعلق به کارلوس کی‌روش بود و از طرفی دستمزد پرداخت نشده مربیان تیم ملی هم از طریق این پاداش پرداخت شده است و درواقع پاداش صعود به جام‌جهانی هشت میلیون دلار بود که ۱۰ درصد از این مبلغ ۸۰۰ هزار دلار می‌شود و ۹۰۰ هزار دلار بابت قرارداد کی‌روش از جام‌جهانی تا جام ملت‌ها از این محل پرداخت شد که جمعا یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار می‌شود. وی مدعی شد از قبل از جام‌جهانی نیز دستمزد کی‌روش را به‌طور کامل پرداخت نکرده بودند و از همین طریق حقوقش پرداخت شد. علی کفاشیان، نایب‌رئیس وقت فدراسیون فوتبال نیز در مصاحبه‌ای که با «فرهیختگان» داشت با رد اظهارات تاج تاکید کرده بود که طبق قرارداد این رقم ۱۰ درصد از پاداش صعود تیم ملی به جام‌جهانی ۲۰۱۸ بود که باید از سوی فیفا پرداخت می‌شد.

  چه کسی راستش را نگفت؟

تناقض در اظهارات تاج و کفاشیان به‌عنوان دو عضو هیات‌رئیسه در زمان امضای تمدید قرارداد با کی‌روش از دیگر اتفاقاتی است که در فدراسیون فوتبال فراوان یافت می‌شود. از طرفی خزانه‌دار فدراسیون هم می‌‌گوید ۱۰ درصد پاداش فدراسیون فوتبال در جام‌جهانی به کی‌روش پرداخت شده، نه ۲۰ درصد و این صحبت خود در تناقض با همه این حرف و حدیث‌هاست و مشخص نیست واقعا چه کسی در این بین راستش را نمی‌گوید.

  یک تخلف در راه است؟

بعد از اینکه قرارداد پاداش جام‌جهانی برای کی‌روش را از ١٠ درصد به ٢٠ درصد افزایش دادند آن هم بدون مصوبه هیات‌رئیسه؛ حالا و طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار «فرهیختگان» برخی از مسئولان فدراسیون فوتبال در صدد هستند مصوبه هیات‌رئیسه مبنی‌بر پرداخت ۲۰ درصدی پاداش جام‌جهانی به کی‌روش را به تاریخ گذشته بگیرند که البته طبق شنیده‌ها این موضوع مورد مخالفت بعضی از اعضای هیات‌رئیسه قرار گرفته است که همین امر درصورت تحقق خود می‌تواند یک تخلف آشکار و قانون‌شکنی بزرگ تلقی شود. برهمین اساس دو عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز در گفت‌وگو‌های جداگانه به خبرنگار «فرهیختگان» اعلام کردند طبق مصوبه هیات‌رئیسه قرار بود فقط ۱۰ درصد از پاداش‌های جام‌جهانی به کی‌روش پرداخت شود و این موضوع تصویب و به امضای تمامی اعضا رسید و اینکه بعدا چه اتفاقی افتاد یا اینکه حالا می‌خواهند آن مصوبه را تغییر بدهند موضوعی است که جای بحث دارد.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک