• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۲۲ - ۱۵:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمد درویش در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

کارنامه دولت روحانی در حوزه محیط‌زیست قابل قبول نیست

پژوهشگر و فعال محیط‌زیست با اشاره به سخنان اخیر روحانی خاطرنشان کرد: «وقتی می‌گوییم دولت محیط‌زیستی هستیم، یعنی باید شاخص‌های محیط‌زیستی در دولت ما رشد کرده باشد و وضعیت بهتر شده باشد اما کارنامه دولت روحانی در حوزه محیط‌زیست قابل قبول نیست.

 کارنامه دولت روحانی در حوزه محیط‌زیست قابل قبول نیست

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، حسن روحانی در جلسه هیات‌دولت، دولت یازدهم و دوازدهم را دولت محیط‌زیستی دانست؛ اظهارنظری که حتما به‌سرعت واکنش‌های تند و انتقادهای سنگینی را متوجه او و متولیان حوزه محیط‌زیست در این دو دولت خواهد کرد.  درهمین رابطه با محمد درویش، پژوهشگر و فعال محیط‌زیست گفت‌وگویی داشتیم.

او با اشاره به این سخنان روحانی خاطرنشان کرد: «وقتی می‌گوییم دولت محیط‌زیستی هستیم، یعنی باید شاخص‌های محیط‌زیستی در دولت ما رشد کرده باشد و وضعیت بهتر شده باشد، یعنی باید رویشگاه‌های جنگلی ما روند بهتری پیدا کرده باشند، آمارهایی که مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع دولت رسمی منتشر کرده، می‌گوید رویشگاه شمال کشور به 1.6 میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است. این رقم یعنی نسبت به 6دهه پیش بیش از دومیلیون از هکتارهای شمال خود را از دست داده‌ایم. این روند کاهنده، مطابق گزارشی که انجمن علمی جنگلبانی ایران هم منتشر کرده، همچنان ادامه دارد. گزارش‌های زیادی منتشر می‌شود که با پدیده خشک‌شدن گروهی درختان در شمال کشور روبه‌رو هستیم. شاهد این هستیم که تنوع زیستی در رویشگاه‌های شمال کشور به‌شدت به مخاطره افتاده و برخی گونه‌های اندمیک یا انحصاری ما ازجمله شمشادها درحال انقراض هستند. پنج‌میلیون اصله شمشاد در طول چهار سال گذشته نابود شده، یعنی در همین دوره دولت آقای روحانی نابود شده است. عملا این دولت نتوانسته طرح تنفس جنگل را به‌خوبی مدیریت کند و به اجرا دربیاورد. در حوزه جنگل‌های زاگرس وضعیت بدتر است و شاهد این هستیم دولت هیچ طرحی برای کاهش فشار در عرصه‌های جنگلی و معرفی معیشت‌های جایگزین برای جامعه محلی که آنها فشار را از جنگل‌ها کاهش دهند، عملا ندارد. خسارت‌های سیل سال گذشته که حدود 35هزار میلیارد تومان بود آشکارا به دلیل این بود که رویش‌های جنگلی ما به‌شدت آسیب دیده و به همین خاطر ضریب مخاطره و آسیب‌پذیری در آن رویشگاه افزایش یافته است.»

این دولت حتی امکان تهیه یک دمنده  برای اطفای‌حریق جنگل‌ها را ندارد

درویش در ادامه به ضعف دولت در ماجرای آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌ها و اطفای آنها اشاره کرد و گفت: «دولت امکانات ابتدایی اطفای‌حریق را ندارد و حتی به اندازه کافی دمنده، کوله‌پشتی پایشی و لباس‌های ضدحریق برای یگان‌های حفاظت خود ندارد، چگونه اسم خود را دولت محیط‌زیستی می‌گذارد؟ نمی‌گوییم چرا هواپیمای آبپاش و هلی‌کوپتر مخصوص نداریم، حتی دمنده هم نداریم. چگونه می‌شود دولتی که می‌تواند هزارمیلیارد پول به صنعت خودروسازی بدهد که از ورشکستگی نجات یابد با چندمیلیارد تومان نمی‌تواند این وسایل را تامین کند؟ هرسال وقتی آتش‌سوزی می‌شود، غافلگیر می‌شویم. کسی را رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گذاشتید که می‌گوید سرمایه‌گذاری برای اطفای حریق جنگل‌ها توجیه اقتصادی ندارد. چگونه اسم دولت را می‌توان دولت محیط‌زیستی نامید وقتی رئیس سازمان محیط‌زیست آن، اعتقادی به سرمایه‌گذاری برای اطفای‌حریق ندارد؟ کسی را رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گذاشتید که معتقد است مساله حفاظت از یوزپلنگ آسیایی یک مساله جزئی است. یعنی متوجه نیست این یک کتاب خطی یگانه است که در هیچ جای دیگر از کره‌زمین وجود ندارد و فقط در ایران است. این نماد طبیعت ایران است و باید هم‌وغم خود را برای حفظ این‌گونه بگذارد. کسی را رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گذاشتید که اعتراض می‌کند چرا سازمان ما 10 کارشناس گرگ دارد اما یک کارشناس آب ندارد؟»

کدام دولت محیط‌زیستی مدارس طبیعت را تعطیل می‌کند؟

این فعال محیط‌زیست با انتقاد از تعطیلی مدارس طبیعت در دولت روحانی ادامه داد: «کسی را رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گذاشتید که مدرسه طبیعت را تعطیل کرد، به‌جای اینکه مطابق بند 14 منشور 15ماده‌ای مقام‌معظم‌رهبری  عمل کند که در آستانه برنامه ششم منتشر شد و تاکید می‌کرد باید به آموزش‌های جذاب محیط‌زیستی برای همه گروه‌های سنی به‌خصوص کودکان بپردازیم. به جای اینکه سازمان محیط‌زیست از مدرسه طبیعت حمایت کند و آن را کامل کند، نابود کرد. چگونه اسم دولت خود را دولت محیط‌زیستی می‌گذارید وقتی هیچ برنامه آموزش محیط‌زیستی برای مردم این سرزمین ندارید. شما مرجعیت تنوع ‌زیستی یعنی سازمانی که مسئول حفظ خرس‌سیاه بلوچی، یوزپلنگ آسیایی است را به وزارت جهاد کشاورزی سپردید، وزارتخانه‌ای که یک کارشناس در این حوزه ندارد. چگونه ممکن است چنین دولتی اسم خود را دولت محیط‌زیستی بگذارد؟ شما در همان دریاچه ارومیه رودخانه زاب را تغییر مسیر می‌دهید تا آب آن را داخل دریاچه ارومیه بریزید. به قیمت ناآبادانی منطقه‌ای می‌خواهید منطقه دیگری را آباد کنید. کجای این کار خردمندانه است؟ خود آقای روحانی به دولت ترکیه اعتراض می‌کند که چرا سدسازی می‌کنید و باعث شدید بین‌النهرین نابود شود؟ خودتان هم با این کار یکی از سرشاخه‌های این را که از داخل ایران است، نابود می‌کنید و ریزگردها وارد کشور ما می‌شود. همه اینها نشان می‌دهد کارنامه این دولت در حوزه محیط‌زیست کارنامه قابل قبولی نیست.»

 کدام دولت محیط‌زیستی است که نفت را به محیط‌زیست خود ترجیح می‌دهد؟

درویش با انتقاد از ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست توسط کلانتری گفت: «عیسی کلانتری بین مدیران سازمان محیط‌زیست فرد محبوب‌ و کارآمدی نیست. اگر این دولت محیط‌زیستی است باید به حرکتی که همه فعالان محیط‌زیستی راه انداختند، از خود رئیس‌جمهور درخواست کردند و اسم آن دولت محیط نیستی بود و از آن خواهش کردند برای نشان دادن حسن‌نیت خود رئیس سازمان محیط‌زیست را برکنار کند، توجه می‌کرد. اگر این دولت محیط‌زیستی است همه کارشناسان نامه نوشتند و گفتند طرح انتقال آب خزر به سمنان را اجرا نکنید ولی همچنان پافشاری می‌شود و می‌خواهد اجرا کند. این چه دولت محیط‌زیستی است که به صداهای فعالان محیط‌زیست توجه نمی‌کند و آنها را سخره گرفته است. به بلایی که سر هورالعظیم آورده شد نگاه کنید؛ ارزشمندترین تالاب کشور که می‌تواند کولر آبی برای خوزستان باشد، می‌تواند درآمد گردشگری ایجاد کند، جمعیت پرندگان را افزایش دهد و به غنای کشاورزی کمک کند را نابود کردند. برای اینکه درآمد نفتی از میدان آزادگان بیشتر شود و هزینه استخراج با کارفرما 20 درصد کاهش یابد، هورالعظیم را به پنج تکه تبدیل و در برابر آن سکوت شد. سال گذشته که باران رویایی آمد اجازه ندادید تمام قسمت‌های هورالعظیم پر شود چون می‌ترسیدید معادن چاه‌های نفت آسیب ببیند. کدام دولت محیط‌زیستی است که نفت را به محیط‌زیست خود ترجیح می‌دهد؟»

در طول 10 سال اخیر تعداد اتوبوس‌های شرکت واحد در همه شهرها کمتر شده است

این مدیر سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان خاطرنشان کرد: «اسم خود را دولت محیط‌زیستی گذاشتید و میلیاردها تومان پول برای کمک به صنایع فشل خودروسازی اختصاص می‌دهید اما برای تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به زیست‌محوری و برای تجهیز واگن‌های مترو در کلانشهرها همواره می‌گویید پول نداریم. در طول 10 سال اخیر تعداد اتوبوس‌های شرکت واحد در همه شهرهای کشور کمتر شده است. چگونه است دم از گسترش حمل‌ونقل عمومی می‌زنید اما تعداد اتوبوس‌ها کم شده و تعداد خودروها بیشتر شده و می‌شود. همه خودروها مونتاژی و وارداتی است. کدام یک از اینها تولید ملی است؟ چه دولت محیط‌زیستی است که به ترویج واردات آلاینده‌ترین صنایع و خودروها کمک می‌کند؟ چرا فولاد و... در استان اصفهان و سمنان مستقر می‌کنید که آبی ندارد و مجبور هستید برای آن طرح انتقال آب را اجرا کنید و تنش‌های اجتماعی را افزایش دهید. کدام دولت محیط‌زیستی چنین اشتباهات فاحشی می‌کند؟»

اخبار مرتبط:

 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار