• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۱۹ - ۱۳:۱۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاه هنرمندان سیاه‌پوست به فاجعه جورج فلوید

باید دست‌به کار شویم

اسپایک لی که فیلم تازه‌اش با موضوع کهنه‌سربازان آفریقایی- آمریکایی از نتفلیکس منتشر شده، گفته است: «با خانواده‌ام مشغول دیدن فیلم بودیم و همه به‌ناگه فریاد زدیم این همان چیزی است که روی صحنه می‌رود. این نمایش شلیک گاز اشک‌آور، ضرب‌وشتم بی‌گناه، رهگذران صلح‌طلب، پس می‌توانی خیابان‌را طوری پاک و تمیز کنی که قدم‌زنان سمت کلیسا بروی. واقعاً مسخره بود.»

 باید دست‌به کار شویم

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، قتل جورج فلوید، نقطه‌عطفی در همگرایی هنرمندان سیاه‌پوست بوده است؛ از کارگردانان و بازیگران سینما گرفته تا خواننده‌های موسیقی. اسپایک لی،‌ کارگردان برنده اسکار در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی در واکنش به قتل جورج فلوید گفته است: «شبیه این نیست که صرفا با خشم متولد شوی.» او در واکنش به اظهارات ترامپ هم گفته: «او یک گنگستر است و تلاش می‌کند دیکتاتور باشد.»

اسپایک لی که فیلم تازه‌اش با موضوع کهنه‌سربازان آفریقایی- آمریکایی از نتفلیکس منتشر شده، گفته است: «با خانواده‌ام مشغول دیدن فیلم بودیم و همه به‌ناگه فریاد زدیم این همان چیزی است که روی صحنه می‌رود. این نمایش شلیک گاز اشک‌آور، ضرب‌وشتم بی‌گناه، رهگذران صلح‌طلب، پس می‌توانی خیابان‌را طوری پاک و تمیز کنی که قدم‌زنان سمت کلیسا بروی. واقعاً مسخره بود.»

او می‌افزاید: «انجیل در دستان ترامپ احساس راحتی نمی‌کرد و ترامپ هم از دست گرفتن انجیل احساس خوشایندی نداشت. هرگز چنین چیزی را در زندگی‌ام ندیده بودم، به‌خصوص با حضور یک رهبر جهانی.»

اسپایک لی گفته: «چرا مردم خشمگینند؟ مردم خشمگینند، چون سیاه‌پوستان چپ و راست به قتل می‌رسند، پلیس‌ها هم راست‌راست راه می‌روند. دگرپوستان از ناهمخوانی میان داشته‌ها و نداشته‌ها خشمگینند؛ آموزش، آب آشامیدنی ناسالم و نژادپرستی. مردم به یک دلیل خشمگینند. شبیه این نیست که با خشم متولد شده باشی. خشمگینی چون هر روز در جهانی زندگی می‌کنی که سیستم برای برنده شدن تو تنظیم نشده است. توقع زندگی... صرفاً‌ چیزهای متعددی در کار است که کسی می‌تواند با آنها فهرستی همیشگی بسازد؛ همان چیزهایی که موجب خشم می‌شوند. تمثیل احمقانه‌ای است، ولی جیک‌جیک مستونت بود، یاد زمستونت بود!»

اسپایک لی به تبعیض در دوران کرونا هم اشاره کرده و گفته است: «رنگین‌پوستان مجبورند سر کار بروند؛ خط مقدم همه جوانب. آنها کشور را حفظ می‌کنند. نژادپرستی همه‌جای دنیا هست. این یک همه‌گیری جهانی است، پیش از کرونا. من آدم معنوی هستم و خیال نمی‌کنم تطبیقی میان این دو اتفاق همزمان وجود داشته باشد.»بخش مهمی از هنرمندان سیاه‌پوست نیز اعتراض و واکنش‌های خود را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. ایوا دوورنی فیلمساز، جان بویگا بازیگر جنگ ستارگان و کاردیبی ستاره رپ ازجمله هنرمندانی هستند که پس از مرگ جورج فلوید به دست افسر پلیس مینیاپولیس به این فاجعه واکنش نشان داده‌اند.

ایوا دوورنی در حساب توئیتری خود نوشت: «شما سزاوار نفس، عزت و زندگی خودید. لیاقت شما مرگ در خیابان نیست، قتل با زانوی پلیس روی گردن شما نیست. شما مستحق اشک‌ها، دعاها، خشم ما و عمل مایید. ما باید دست‌به کار شویم – برای تو – و برای همه آنهایی که هیچ دوربینی برایشان نیست. ما باید دست‌به کار شویم.»بویگا نیز در توئیتر خودش نوشت: «این ماجرا فقط می‌سوزاند. به‌نظر می‌رسد چرخه‌ای بی‌پایان است. قاتلان باید سخت متهم شوند. حتی در مواجهه با مرگ این مرد همدلی هیچ است. از نژادپرستان متنفرم.»

کاردی بی، در کنار عکسی از فلوید در اینستاگرام خود نوشت: «بس است! چقدر باید طول بکشد؟ یک جنگ داخلی؟ یک رئیس‌جمهور جدید؟ شورش‌های خشونت‌آمیز؟ خسته‌است! خسته‌ام! کشور خسته است! وقتی دست‌به این کار می‌زنید، ترسی در مردم پدید نمی‌آورید، صرفا نشان می‌دهید چقدر ترسویید! و اینکه آمریکا ابدا سرزمین آزادی نیست!»پس از مرگ فلوید، آیس‌کیوب، بازیگر و رپر آمریکایی در توئیتر خود نوشت: «تا به‌کی باید جنایت آبی‌ها علیه سیاهان را دنبال کنیم،‌ پیش از آنکه به اعتصاب بازگردیم؟»میک میل، دیگر رپر آمریکایی نیز در توئیترش نوشت: «پس از این همه ویدئوهای پلیس درحال ضرب‌وشتم ما، هنوز هیچ محافظتی نداریم... هیچ‌کس به پلیس بابت توقف کشتار ما دستوری صادر نمی‌کند! آیا امکان‌پذیر نیست؟ یا فقط می‌گویند از خودتان محافظت کنید؟»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟