• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۱۹ - ۱۳:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

برای درک تراژدی فلوید این 10 فیلم را ببینید

در جریان قتل جورج فلوید به دست پلیس آمریکا در مینه‌سوتا، توجه عمومی به‌سمت سینما و ارزیابی تلاش‌های سیاهان برای اعتراض به نژادپرسی قوت گرفته است.

 برای درک تراژدی فلوید این 10 فیلم را ببینید

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اعتراض کردن همواره تنها راه نشان دادن خشم ما نسبت‌به یک وضعیت نیست. هنر همواره ابزاری برای بسط دادن نگاه ما در مواجهه با یک پدیده یا رویداد است. هرچه پدیده حادتر باشد، تقابل هنر با آن شدیدتر است. همانند مساله نژادپرستی و تضییع حقوق شهروندان سیاه‌پوست در آمریکا که همواره در تاریخ آمریکا موردتوجه هنرمندان بوده است. در جریان قتل جورج فلوید به دست پلیس آمریکا در مینه‌سوتا، توجه عمومی به‌سمت سینما و ارزیابی تلاش‌های سیاهان برای اعتراض به نژادپرسی قوت گرفته است. در این گزارش نگاهی به 10 فیلمی داریم که به‌نوعی تراژدی فلوید را برایمان روشن‌تر می‌کند:

 1. سیزدهم: Netflix

نتفلیکس مدتی است حامی جامعه سیاهان شده و به انتشار فیلم‌های آموزشی و مستند در این‌باره مبادرت کرده است. در 2016، غول استریم، مستند «سیزدهم» به کارگردانی ایوا دوورنی را منتشر کرد که به بررسی تاریخ نابرابری نژادی در ایالات متحده می‌پردازد. فیلم سیستم مغرضانه زندان‌های آمریکا را هدف قرار می‌دهد. فیلم ماده سیزدهم قانون اساسی آمریکا را به‌عنوان دستاویزی برای زندانی کردن سیاهان در آمریکا برمی‌شمرد؛ قانونی که طبق مستندات فیلم، حتی در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز با شدت و حدت دنبال می‌شد. مستند خانم دوورنی با کسب جوایز بسیار حتی نامزد اسکار هم شد.

  2. بلک‌کلنس‌من

اسپایک لی، فیلمساز شهیر آمریکایی در «بلک‌کلنس‌من» داستان واقعی ران استالوورت، کارآگاه آفریقایی- آمریکایی را روایت می‌کند که در دهه70 با موفقیت به کوکلاس‌کلن‌ها نفوذ می‌کند. فیلم براساس یادداشت‌های استالورت با عنوان «مرد سیاه کلن» ساخته شده و نشان می‌دهد چگونه استالورت نخستین افسر سیاه‌پوست استخدام‌شده در اداره پلیس کلرادو اسپرینگز می‌شود. فیلم سفر او به مأموریتی برای ازبین بردن گروه افراطی سفیدپوست را روایت می‌کند و دقیقا توضیح می‌دهد چقدر ذهنیت گروه حتی نسبت به امروز بیمار است و تا چه میزان در 50 سال گذشته تغییرات اندک بوده‌ است.

 

 3. هنگامی که ما را می‌بینند

سریال چهارقسمتی دوورنی مبتنی‌بر داستان واقعی پنج جوان متهم به تجاوز به یک دونده در سال 1989 است. «هنگامی که ما را می‌بینند» یک بازه 25 ساله را دنبال می‌کند. سریال تلاش گروه
«Central Park Five» مبنی‌بر بی‌گناهی و دستیابی به حقوق خود در بازجویی اولیه را دنبال می‌کند. پخش سریال در سال 2019 تماشاگران را شوکه می‌کند. سریال با بازنمایی محکومیت اشتباه پنج نفر سیاه‌پوست، از شکاف‌های نژادپرستانه در سیستم دادگستری ایالات‌متحده پرده برمی‌دارد، درحالی‌که مورد تحسین بین‌المللی قرار می‌گیرد.

 4. سفیدپوستان عزیز

تراژدی فلوید با سومین فصل این سریال همراه شد. سریال گروه کوچکی از دانشجویان سیاه‌پوست کالجی را دنبال می‌کند که در مدرسه عمدتا سفیدپوست آیوی لیگ تحصیل می‌کنند. سریال روایتی است درباره روابط نژادی و موضوعات حول آنها که پس از اکران با نقدهای جنجالی روبه‌رو شد و لحظاتی قدرتمند و تحریک‌آمیز را از سر گذراند که بسیاری از رنگین‌پوستان احتمالا در زندگی خود تجربه کرده‌اند؛ تجربیاتی که باید در حین حرکت به‌سوی جهانی با عدالت اجتماعی درک کرد.

 5. تشریح‌شده: شکاف دارایی نژادی

«‌تشریح‌شده» کار بزرگی در تجزیه مسائل زندگی واقعی و پوشش طیف گسترده‌ای از موضوعات ازجمله شکاف ثروت نژادی است. فصل نخست، قسمت نخست به حقوق کار می‌پردازد و نگاهی به عمق شکاف ثروت بین نژادهای مختلف در ایالات متحده و علل بروز آن ازجمله برده‌داری و تفکیک نژادی می‌اندازد؛ حقیقتی کاملا تکان‌دهنده که نشان می‌دهد خانواده‌های سفیدپوست با دارایی متوسط 10 برابر بیشتر از خانواده‌های سیاه‌پوست ثروتمندند.

 6. پسر آمریکایی

با توجه به محبوبیت نمایشنامه برای تلویزیون، کری واشنگتن پیشقدم در «پسر آمریکایی» شد؛ داستانی درمورد زوجی جدا که در ایستگاه پلیس پس از گم کردن پسرشان به یکدیگر می‌رسند. فیلم بینندگان را به سفر پرهیجانی می‌برد و ترس مادر نگران پسر دونژادی‌اش در یک آمریکای نژادپرست را به تصویر می‌کشد. پسر آمریکایی با پوشش قراردادن موضوعات شناخته‌شده‌ای مانند نابرابری در سیستم دادگستری و تعصب نژادی، در فهرست آنانی قرار می‌گیرد که به‌دنبال فهم بیشتری درباره دلایل اعتراضات جهانی امروز است.

 7-  اگر بیل استریت می‌توانست حرف بزند

فیلم داستان دلخراش تیش و فونی، زوج ساکن هارلم در اوایل دهه70 را روایت می‌کند که رویاهایشان با دستگیری فونی بابت جرمی مرتکب‌نشده از بین می‌رود. داستان عاشقانه قصه بی‌عدالتی را نقل می‌کند، با لحظات تماشایی که جزئیات مشکلات سیاه‌پوستان در سال 2020 را نشان می‌دهد. ستاره‌های فیلم، رجینا کینگ که بابت بازی‌اش در فیلم مشهور شده و باری جنکینز نویسنده فیلم «مهتاب»‌ هستند.

  8. زمان: داستان کالیف براودر

«زمان: داستان کالیف براودر» سریال مستندی در مورد کالیف براودر، نوجوان 16 ساله اهل برنز است که باوجود اینکه جرمی مرتکب نشده، سه سال در زندان می‌گذراند. داستان آگاهی‌بخش، تراژیک و عاطفی فیلم، با جزئیات نشان می‌دهد چگونه نوجوان بی‌گناه دو سال را در سلول انفرادی در جزیره ریکرز سپری می‌کند، درحالی‌که طبق قانون برای این جرم باید کمتر از یک سال زندان در نظر گرفته شود. براودر به مدت سه سال به‌دلیل فقدان مدرک در زندان می‌ماند. پیش از آنکه تعقیب‌کنندگان او آزادش کنند، در سال 2015 درمی‌گذرد تا پرونده او نقش مهمی در مبارزات Black Lives Matter بازی کند.

9.چه‌کسی مالکوم‌ایکس را کشت؟

سریال مستند «چه‌کسی مالکوم ایکس را کشت؟» پرونده قتل عبدالرحمن محمد را بررسی می‌کند. این فعال حقوق بشر در 1965 ترور می‌شود و درنتیجه مینی‌سریال جدید - که اطلاعات تازه‌ای درمورد مرگ او منتشر می‌کند- جزئیات پرونده قتل او را بازخوانی می‌کند. مستند درحالی‌که به سه مرد زندانی‌شده به جرم قتل اشاره می‌کند، به‌واسطه تئوری‌های بی‌شمار از ابعاد مرگ مالکوم می‌گوید. «پرونده‌های بی‌گناهی» Netflix ادعا کرده است به پرونده‌هایی می‌پردازد که متهمان آن تبرئه شده‌اند، با اینکه مورد ظن FBI هستند.

 10. نفرتی که تو می‌کاری: Fox 2000

فیلم از کتابی با همین نام از جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» الهام گرفته و زمینه‌ مهمی در اعتراضات کنونی علیه خشونت پلیس را فراهم کرده است. فیلم داستان استار کارتر، نوجوان آفریقایی- آمریکایی را دنبال می‌کند که پس از شلیک پلیس به بهترین دوستش، مجبور به ایستادگی در این زمینه می‌شود. فیلم با نشان دادن خشم جامعه، با لحظات قدرتمند در مورد مبارزات سیاه‌پوستان، با خشم در وجود هر انسانی موجب دلسوزی می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار