• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۱۸ - ۱۳:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد واحد تهران‌شمال ‌در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دوره‌های حضوری مدرسه عالی مهارتی پدافند غیر‌عامل از تیرماه برگزار می‌شود

واحد تهران شمال ‌و مدرسه عالی مهارتی پدافند غیرعامل با بهره‌گیری از اساتید باتجربه و درنظر گرفتن شرایط روز سیاسی و اقتصادی و نیز تجهیز مجموعه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و امکانات آموزشی مطلوب، تلاش دارند تا باعث ارتقای آموزش‌ها شوند.

دوره‌های حضوری مدرسه عالی مهارتی پدافند غیر‌عامل از تیرماه برگزار می‌شود

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  روز آخر اردیبهشت‌ماه امسال بود که در دومین جلسه شورای تخصصی مدارس عالی مهارتی با راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی دوخت، چرم و کفش و پدافند غیر‌عامل موافقت شد. اما چه شد که راه‌اندازی این مدارس به فکر مسئولان دانشگاه رسید؟ پس از آنکه طرح «پایش» در دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک سیاست در دستور کار قرار گرفت، فعالیت‌های دانشگاهی، پژوهشی و آموزشی نیز هرکدام براساس آمایش سرزمینی، ساختار بومی منطقه‌ای، ویژگی خاص واحد به‌عنوان ماموریتی برای حل‌ مساله وارد فاز اجرایی شدند. 29 اردیبهشت‌ماه سال 97 بود که ماموریت ویژه علمی پدافند غیرعامل به واحد تهران شمال ‌سپرده شد و در همین راستا بعد از انعقاد تفاهمنامه مشترک بین واحد تهران شمال ‌و سازمان پدافند غیرعامل کشور، عمده فعالیت‌های تخصصی و علمی ذیل آن پیگیری شد. از‌جمله اقدامات در راستای این ماموریت، راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی پدافند غیرعامل است که ذیل معاونت مهارت‌های عمومی و سما، سال گذشته راه‌اندازی شد. حالا واحد تهران شمال ‌و مدرسه عالی مهارتی پدافند غیرعامل با بهره‌گیری از اساتید باتجربه و درنظر گرفتن شرایط روز سیاسی و اقتصادی و نیز تجهیز مجموعه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و امکانات آموزشی مطلوب، تلاش دارند تا باعث ارتقای آموزش‌ها شوند. مدرسه عالی مهارت پدافند غیر‌عامل با هدف ارائه آموزش‌های کاربردی به جامعه هدف و مخاطبان خود که مدیران، معاونان و کارشناسان سازمان‌های اجرایی دولتی و غیردولتی و دانشجویان حوزه‌های مختلف را شامل می‌شود، فعالیت خود را آغاز کرده و آموزش‌های لازم مهارتی و تخصصی را براساس سرفصل و استانداردهای سازمان پدافند ارائه می‌کند. حالا قرار است این مدرسه از ظرفیت 400 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور بهره کافی را برده و با توسعه آموزش‌های تحت وب گذاره‌های پدافند غیرعامل را در کشور پوشش دهد.

لاله فرهنگ‌متین، مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ‌در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از اهداف راه‌اندازی این مدرسه سخن می‌گوید. به گفته او هدف اصلی از راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی پدافند غیرعامل، پیاده‌سازی ضوابط و اصول پدافند غیرعامل و مصون‌سازی کشور در برابر تهدیدات عامدانه، فرهنگ‌سازی اصولی و ارائه آموزش‌های هدفمند در سطح جامعه است.

او توضیح داد: «این آموزش‌ها در سطوح مختلف تعریف شده که آموزش عمومی ‌در قالب فرهنگ‌سازی عمومی‌، آموزش فنی تخصصی، آموزش‌های عرضی کارشناسان، مدیران و... از‌جمله آنهاست.»

مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ‌معتقد است یکی از خلأهای آموزشی، آموزش پدافند غیر‌عامل در سطح دانشگاه‌هاست. او در این باره گفت: «جامعه دانشگاهی، یکی از اثرگذارترین گروه‌های اجتماعی و نیازمند آموزش مناسب در حوزه پدافند غیرعامل است به‌طوری که ادبیات پدافند غیر‌عامل ادبیات رایج جامعه شود.»

او ادامه داد: «آشنایی متخصصان و افزایش توان مهارتی و تخصصی نیروهای متخصص و ماهر با اصول و مفاهیم پدافند غیر‌عامل، ارتقای سطح تاب‌آوری و روحیه مقاومت براساس اصول پدافند غیرعامل در آنها، آموزش عمومی و ترویج اهداف سازمان در آحاد جامعه از اهداف اصلی مدرسه عالی پدافند غیرعامل و از ضروریات است.»

‌متین در ادامه تاکید کرد: «همچنین با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در نگاه علمی، دانشگاهی، تحقیقاتی، روزآمد و دقیق و همه‌جانبه به پدافند غیرعامل به‌عنوان یک اصل همیشگی و مستمر، ضرورت آموزش پدافند غیرعامل از بستر دانشگاه امری لازم و ضروری است. مدرسه عالی مهارتی پدافند غیرعامل واحد تهران شمال ‌درخصوص آموزش و مهارت‌افزایی پتانسیل مطلوبی در این راستا دارد.»

مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ‌در پاسخ به این سوال که اصلا چرا راه‌اندازی این مدرسه به واحد تهران شمال ‌سپرده شد، توضیح داد: «از سال 1397 از طرف دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، برنامه و ماموریت علمی واحد تهران‌شمال پدافند غیرعامل مصوب شد. بعد از انعقاد تفاهمنامه مشترک بین واحد تهران‌شمال و سازمان پدافند غیرعامل کشور در دی‌ماه 1397، عمده فعالیت‌های تخصصی و علمی واحد ذیل محور پدافند غیرعامل پیگیری می‌شود. از‌جمله اقدامات در راستای این ماموریت مهم علمی، راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی پدافند غیرعامل است.»

به گفته او این مدرسه عالی با هدف آموزش‌های پدافند غیرعامل و فرهنگ‌سازی اصول پدافندی در سطح جامعه، ذیل معاونت فنی و مهارتی سما در دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای سال 1398راه‌اندازی شد.

متین در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص اقداماتی که تاکنون در این مدرسه انجام شده است نیز صحبت به میان آورد و اظهار کرد: «یکی از اولین  اقدامات درخصوص راه‌اندازی مدرسه عالی، تدوین طرح توجیهی آموزشی و مالی مدرسه عالی و مکاتبه با معاونت فنی و مهارتی سما در دانشگاه آزاد اسلامی و اخذ مجوز بود. در مرحله دیگر نشست‌های متعدد ذیل معاونت آموزش و معاونت فرهنگی در سازمان پدافند غیرعامل برای تدوین نقشه راه همکاری مشترک با واحد تهران‌شمال برگزار شده‌ و سطوح مختلف آموزش و نحوه همکاری مدرسان و برای تولید سرفصل‌های آموزشی مشخص شد.»

او در ادامه تصریح کرد: «سپس فضای فیزیکی و تجهیزات مورد نیاز برای شروع به‌کار رسمی مدرسه عالی فراهم شد و در مرحله آخر مخاطبان دوره‌های اول شروع به فعالیت رسمی مدرسه عالی پدافند غیرعامل ذیل کارگاه‌های تربیت مربی در حوزه شیمیایی، زیستی و... مشخص شدند.»

مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه این مدرسه چه زمانی شروع به کار خواهد کرد و قرار است چه تعداد دانش آموخته جذب شوند، گفت: «مقرر بود افتتاحیه مدرسه در اسفند‌ماه 98 باشد و با شیوع کرونا و تعطیلی آموزش‌های حضوری در راه‌اندازی رسمی آن وقفه ایجاد شد. در‌حال‌حاضر با توجه به زیرساخت‌های موجود واحد الکترونیک در آموزش مجازی و سامانه دان، مدرسه عالی برای فعال‌سازی حداکثری از این ظرفیت در دوران فاصله‌گذاری اجتماعی به‌دلیل شیوع کرونا بهره‌مند خواهد شد.»

   دوره‌های حضوری از تیرماه آغاز می‌شود

او ادامه داد: «همچنین دوره‌های حضوری با رعایت فاصله‌گذاری از تیر‌ماه 1399 برگزار خواهد شد. تهدیدات شیمیایی از جنبه ایمنی و امنیت ذیل قرارگاه شیمیایی پدافند غیرعامل است و با توجه به وجود آزمایشگاه تخصصی مرکزی در واحد تهران‌شمال و همچنین در برخی از واحدهای دانشگاهی، متخصصان و کارشناسان آزمایشگاهی و اساتید و دانشجویان علاقه‌مند این حوزه می‌توانند مخاطبان آموزش‌های عمومی و تخصصی-‌مهارتی در حوزه پدافند شیمیایی باشند. سایر حوزه‌ها مثل پدافند زیستی، سایبری، شهر هوشمند و... نیز به‌ همین ترتیب از اهمیت موضوعی بالایی برخوردار هستند.»

   حضور استادان خبره در مدرسه عالی مهارتی پدافند غیر‌عامل

متین درخصوص استادانی که در این مدرسه حضور خواهند داشت، اظهار کرد: «مدرسان و مربیان تخصصی این مرکز از اساتید خبره در این حوزه از سازمان پدافند غیرعامل کشور و همچنین واحد تهران شمال و سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی مرتبط می‌باشند.»

به گفته او محورهای کلی آموزش شامل: پدافند سایبری، پدافند زیستی، پدافند اقتصادی، پدافند مردم‌محور (مردم‌داری، مردم‌یاری و مردم‌بانی)، پدافند فرهنگی، پدافند شیمیایی، پدافند پرتویی، پدافند فنی‌مهندسی، پدافند کالبدی و امور زیربنایی و دروس موردی تخصصی (مدیریت بحران، الکترومغناطیس، تهدیدات، سناریو‌نویسی، ارزیابی ریسک، نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی و...) هستند.

مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال اضافه کرد: «‌فعالیت‌های آموزشی مدرسه عالی مهارتی پدافند غیر‌عامل به‌صورت دوره‌های حضوری در یکی از ساختمان‌های واحد تهران‌شمال واقع در میدان هروی خیابان مکران‌جنوبی انجام می‌پذیرد.»

او در پاسخ به این سوال که چه مدرکی به دانش‌آموختگان ارائه می‌شود، گفت: «در پایان دوره‌های آموزشی و مهارتی گواهی‌های معتبر مربیگری و... به دانش‌آموختگان اهدا خواهد شد.»

* نویسنده: سارا طاهری، روزنامه نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار