• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۱۸ - ۱۱:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گفت‌وگوی تهیه‌کنندگان سینما با «فرهیختگان»؛ در پی خبر بازگشایی سینماها از اول تیرماه

شرایط اهالی سینما برای اکران دوباره

در شرایطی که قرار است سینماها از اول تیرماه با 50 درصد ظرفیت کار خود را شروع کنند، به سراغ چند تهیه‌کننده سینما رفتیم تا آنها برایمان از شرایطی که این روزها بر آنها گذشته است بگویند.

شرایط اهالی سینما برای اکران دوباره

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، کرونـــا تــاثیرش را بر همه‌چیز گذاشته است. آن‌قدر میهمان ناخوانده عجیب‌وغریبی است که قصد رفتن ندارد و می‌خواهد همچنان بماند و بتازد. تاثیر کرونا بر حوزه فرهنگ آنقدر زیاد است که گفتن از آن مثنوی هفتادمن می‌خواهد. حوزه کتاب، تئاتر، سینما و موسیقی همه و همه ضررهای زیادی را در این مدت تجربه کردند؛ ضررهایی که شاید جبران آن سال‌ها طول بکشد. همه منتظر بودند بعد از تعطیلات عید فطر، سینماها باز شوند اما این اتفاق نیفتاد و بالاخره امروز اعلام شد که از ابتدای تیرماه سینماها بازگشایی خواهد شد.

روز گذشته رئیس‌جمهور در جلسه ستاد کرونا اعلام کرد: «سینماها و کنسرت‌ها هم به شرط حضور 50 درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانند از ابتدای تیرماه فعالیت خود را آغاز کنند.» البته مدتی قبل اعلام شده بود سینماها در شهرهای سفید اجازه بازگشایی دارند، اما هیچ سینمایی رسما باز نشد. اردیبهشت‌ماه امسال دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی ضوابطی را در 15 بند برای بازگشایی سینماها تهیه کرده بود که به نظر می‌رسد همان‌ ضوابط با تغییراتی احتمالی برای فعالیت دوباره سینماها به ستاد مقابله با کرونا ارائه شده است. اما نکته مهم به‌جز پروتکل‌های تهیه‌شده برای سالن‌ها وضعیت نمایش فیلم‌ها است. مدتی قبل شورای صنفی نمایش در سازمان سینمایی تشکیل شد و انتخاباتی در آن برگزار شد که حاشیه‌های فراوانی را به‌وجود آورد و از آنجاکه نتیجه این انتخابات موردقبول خانه سینما نبود، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام کرد، احتمالا انتخابات دیگری برای تعیین اعضای شورا برگزار خواهد شد. این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که برای تعیین‌تکلیف فیلم‌هایی که قرار است از اول تیرماه روی پرده بروند، شورای صنفی نمایش باید فعالیت داشته باشد. درباره نمایش فیلم‌ها نیز از ابتدای سال تاکنون بحث‌های زیادی مطرح شده که چه آثاری اکران شوند تا مردم از بازگشایی سینماها استقبال کنند. خیلی‌ها معتقد بودند باید فیلم‌های کمدی یا آنهایی که می‌توانند مردم را به سینماها بکشانند در اولویت اکران باشند، ولی هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست از فیلم‌های اکران نوروز چه تعداد ریسک اولین اکران سال 99 در روزهای کرونایی را می‌پذیرد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد «خوب، بد، جلف2» قطعی‌ترین گزینه این اکران است. البته نظراتی هم مطرح شده بود که سینماها حتی اگر زودتر باز می‌شدند بدون مخاطب نمی‌ماندند، چون در مقایسه با مکان‌هایی که پیش‌تر بازگشایی شدند، امکان رعایت فاصله اجتماعی در سینما خیلی بیشتر است. حتی ابراهیم داروغه‌زاده، معاون پیشین نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در توئیتی نوشته بود: «در بهترین شرایط سینماهای کل کشور روزانه صدهزار نفر مخاطب دارند، اما مترو و اتوبوس‌های شهری و مراکز خرید با تردد میلیون‌ها نفر فعال شده‌اند.»

حالا در شرایطی که قرار است سینماها از اول تیرماه با 50 درصد ظرفیت کار خود را شروع کنند، به سراغ چند تهیه‌کننده سینما رفتیم تا آنها برایمان از شرایطی که این روزها بر آنها گذشته است بگویند و همچنین انتظار و توقع‌شان را برای جبران خسارت‌هایی که این چند وقت متحمل شدند، بشنویم. مطمئنا این روزها برای همه صنوف سخت بوده، اما برای صنوف هنری که همیشه با مشکل روبه‌رو هستند، اوضاع سخت‌تر بوده است.

 ساسان سالور، تهیه‌کننده سینما:

باز شدن سینماها را به فال نیک می‌گیرم، اما...

این مریضی کرونا مطمئنا روی همه مشاغل تاثیر گذاشته است و فقط اهالی هنر نیستند که از این موضوع متحمل ضرر شدند. اما خب چون حوزه هنر همیشه دیوار کوتاه‌تری دارد، آسیب بیشتری می‌بینند، مخصوصا در ایران که ما امکانات پخش اینترنتی مناسبی نداریم. آسیب بیشتری از این موضوع دیدیم. اما این باز شدن سینماها را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم، به‌شرطی که ضرری برای مخاطبان نداشته باشد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این اتفاق بیفتد. البته خیلی از مشاغل که مطمئنا ضرر بیشتری دارند، زودتر از این کارشان را شروع کردند. به نظرم سینما را خیلی راحت‌تر می‌شود تحت کنترل درآورد و خیلی راحت‌تر می‌توان مسائل بهداشتی را رعایت کرد.

امیدوارم مردم از همین ظرفیت 50درصد استقبال کنند و به سینما بیایند و تا آخر سال شاهد باشیم که این روند بیماری روبه کاهش برود و سینماها کامل باز شوند. در شرایط قبل از کرونا، سینماها، مشکلات زیادی داشتند و خیلی از فیلم‌ها در صنف اکران می‌مانند و حالا که این مشکل هم اضافه شده است، فیلم‌ها باید از ظرفیت 50 درصدی سینماها برای اکران استفاده کنند. البته از کمک وزارت ارشاد برای این موضوع هم نباید بگذریم، چون ارشاد متولی مساله هنر و فرهنگ است. باید از فیلم‌هایی که به این شکل و به‌صورت 50 درصد ظرفیت سینماها اکران می‌شوند، حمایت کنند. این حمایت‌ها می‌تواند در قالب تیزر مجانی تلویزیون باشد یا شهرداری بیلبورد در اختیار فیلم قرار دهد؛ حمایت‌هایی که نصف این اکران را برای تهیه‌کننده و فیلمساز جبران کند. این مدل اکران هم به ضرر تهیه‌کننده است هم سینمادار. امیدوارم به راهکارهای این مدلی فکر کنند که سینما بیشتر از این ضرر نکند.

البته اکران‌های آنلاین هم همچنان ادامه دارد و من تصمیم گرفتم فیلم «هایلایت» را به‌صورت آنلاین عرضه کنم، اما درمورد «سه‌کام حبس» فعلا تصمیمی ندارم، چون به‌نظرم سه‌کام حبس فیلم سینما است و باید روی پرده سینما آن را تماشا کرد، البته بگویم که همچنان برای اکران این فیلم با 50 درصد ظرفیت سینماها هم تصمیمی ندارم و صبر می‌کنیم تا به شرایط عادی برسیم.

 سعید خانی، تهیه‌کننده سینما:

خیلی‌ها تمایلی به اکران فیلم‌شان در این شرایط ندارند

سعید خانی در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم دوزیست را به کارگردانی برزو نیک‌نژاد داشت؛ فیلمی که در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر از آن استقبال شد و منتقدان از فیلمی خوب با یک ایده خوب نام می‌بردند. به‌سراغ خانی رفتیم تا از این شرایط که سینماها تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند بگوید و در کنارش هم از موضوع جدید بازگشایی سینماها با 50 درصد ظرفیت.

او معتقد است این شرایط پیش آمده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به کمک فیلمسازان بیاید و می‌گوید: «واقعیت این است که سینماها اواسط هفته همین 50درصد ظرفیت را هم نداشتند. با کمتر از این مخاطب فیلم‌ها اکران می‌شد، اما خب در اواخر هفته و تعطیلات استقبال زیاد بود. ما همیشه وقتی اسم از دولت می‌آوریم، آنها را به‌شکل پول می‌بینیم که باید از صنف‌مان حمایت کنند؛ مثلا وام یا تسهیلات دیگر اختصاص دهند.ببینید، یک واقعیت وجود دارد که صاحبان آثار هم تمایلی به اکران فیلم‌هایشان ندارند، چون شرایط خوبی برای اکران نیست و دلیلش هم این است که بالاخره خانواده‌ها شاید راضی نباشند که فرزندشان یا خودشان در این شرایط کرونایی به سینما بیایند. برای همین باید برای فیلم‌هایی که در این شرایط خاص راضی به اکران می‌شوند، حمایت درنظر بگیرند. مثلا می‌شود براساس کیفیت فیلم‌ها، یک بودجه تبلیغاتی برایشان در نظر گرفته شود و از صداوسیما هم درخواست شود در تبلیغات به این فیلم‌ها کمک کند. این کارهای تبلیغاتی مهم است، چون این نگرانی وجود دارد که مردم استقبال نکنند، ولی اگر فیلم خوب باشد و تبلیغات درست انجام شود، مردم استقبال می‌کنند. در این صورت نگرانی 50 درصد ظرفیت باقیمانده هم برای تهیه‌کننده‌ها وجود ندارد. ما خودمان تصمیمی برای اکران «دوزیست» نداریم و فکر می‌کنم برای پاییز مناسب اکران باشد، اما فعلا تصمیمی برای اکران آن نداریم. البته این را نیز بگویم که از ابتدا هم تصمیم‌مان برای اکران در پاییز بود.

 * نویسنده: عاطفه جعفری، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار