• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۱۳ - ۰۸:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بازگشت لالیگا و سری A هم رسمی شد

تابستان فوتبالی

در ایتالیا قرار است مسابقات از 19 یا 20 ژوئن(30 یا 31 خرداد) آغاز شود و قرار است به‌زودی برنامه دیدارهای این لیگ نیز اعلام شود.

تابستان فوتبالی

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، لالیگا هم سرانجام تاریخ دقیق شروع مسابقات خود را پس از وقفه‌ای سه ماهه مشخص کرد تا لیگ‌های معتبر اروپایی به‌تدریج روال عادی خود را آغاز کنند. در ایتالیا نیز تقریبا مشخص شده که بازی‌ها قرار است از 20 ژوئن(31 خرداد) پیگیری شود و فقط تاریخ دقیقی برای ادامه دیدارهای لیگ قهرمانان اروپا اعلام نشده و به‌نظر می‌رسد یوفا منتظر تعیین‌تکلیف لیگ‌های داخلی و اطلاع از زمان پایان مسابقات است تا برنامه‌ریزی نهایی خود برای برگزاری این تورنمنت را انجام دهد. در اسپانیا برنامه هفته‌های ابتدایی اعلام شده و از پنجشنبه هفته آینده(22 خرداد) قرار است ادامه این مسابقات انجام شود.

 استفاده از ظرفیت تماشاگران

در نخستین روز این مسابقات دربی حساس سویا – بتیس برگزار می‌شود و البته هواداران فوتبال برای تماشای دیدارهای بارسلونا و رئال مادرید باید دو روز دیگر منتظر بمانند. آبی‌اناری‌ها روز شنبه و در دیداری خارج از خانه به مصاف مایورکا خواهند رفت و رئال مادرید نیز فردای آن روز میزبان ایبار است. اتلتیکو مادرید هم روز یکشنبه به مصاف اتلتیک بیلبائو خواهد رفت. برنامه‌ریزی این مسابقات به‌گونه‌ای انجام شده که در هر هفت روز ابتدای مسابقات تیم‌ها انجام می‌شود. بارسا روز سه‌شنبه همان هفته دومین دیدار خود را مقابل لگانس انجام می‌دهد و دو روز بعد مصاف حساس رئال مادرید و والنسیا به میزبانی شاگردان زیدان انجام خواهد شد.
طبق برنامه تمامی دیدارها قرار است پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاگر برگزار شود و البته رئالی‌ها تصمیم دارند 6 دیدار باقی‌مانده خانگی خود را در ورزشگاه 6 هزار نفری آلفردو دی‌استفانو که در کمپ تمرینی این باشگاه قرار دارد برگزار کنند تا برنامه‌های خود برای بازسازی سانتیاگو برنابئو را پیش ببرند.
خاویر تباس، رئیس لالیگا اعلام کرده که قرار است تا 19 جولای(29 تیر) که به‌عنوان روز پایانی مسابقات تعیین شده، هر روز دیدارهای این لیگ برگزار شود، اما فعلا تنها برنامه دو هفته ابتدایی رقابت‌ها اعلام شده و به‌تدریج برنامه هفته‌های بعدی نیز مشخص خواهد شد. همچنین قرار است در دقیقه 20 تمامی بازی‌ها به قربانیان ویروس کرونا ادای احترام شود. تباس می‌گوید: «هواداران بخشی مهم و ویژه از فوتبال هستند اما در شرایط کنونی نمی‌توانیم بازی‌ها را با حضور آنها برگزار کنیم. به همین دلیل برنامه‌هایی داریم تا آنها نیز بخشی از مسابقات باشند و به قهرمانان مبارزه با کرونا و همچنین قربانیان آن ادای احترام کنند. ما می‌خواهیم آنها همچنان در کنار تیم‌های خود باشند و قرار است صدای تشویق آنها در ورزشگاه پخش شود تا بازیکنان نیز احساس کنند که تماشاگران در کنار آنها هستند و از تیم خود حمایت می‌کنند.»
قرار است در طول مسابقات تست‌های کرونا و همچنین ضدعفونی ورزشگاه‌ها به‌صورت مرتب انجام شود و پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی نیز در طول بازی‌ها اعمال خواهد شد تا بازیکنان با کمترین ریسک ممکن به فوتبال ادامه دهند. یکی از مهم‌ترین مشکلات برگزاری بازی‌ها در این زمان، گرمای هواست که بی‌شک برای بازیکنان مشکل‌ساز خواهد شد و گفته می‌شود این احتمال وجود دارد که درصورت تشخیص داوران، وقت استراحتی در هر نیمه برای تیم‌ها درنظر گرفته شود تا دمای بدن بازیکنان پایین بیاید.

 برنامه‌های یوفا برای لیگ قهرمانان

یوفا در تلاش است تا به هر شکل ممکن بتواند رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را برگزار کند تا از ضررهای مالی هنگفت جلوگیری کند. در این شرایط حتی تکلیف لیگ اروپا و همچنین لیگ ملت‌های اروپا که قرار بود از اواخر تابستان آغاز شود، نیز مشخص نیست و این دو تورنمنت یوفا با خطر تعویق روبه‌رو هستند. یوفا از کشورهای عضو خود خواسته تا هرچه سریع‌تر برنامه ادامه لیگ‌های خود را اعلام کنند تا براساس آن بتواند زمانبندی ادامه لیگ قهرمانان را انجام دهد.
این احتمال وجود دارد که یوفا پس از انجام دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی، سایر مراحل را به‌صورت تک بازی انجام دهد تا تعداد بازی‌ها کمتر شده و در فاصله کوتاه‌تری به پایان برسد. البته همین ایده انجام مسابقات نیز با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده چراکه برخی کشورها معتقدند با شروع مجدد این تورنمنت، سفرهای زیادی در بین کشورهای اروپایی انجام خواهد شد که ممکن است باعث شیوع دوباره بیماری در سطح قاره شود. از سوی دیگر پیشنهاد دیگری نیز که در این باره وجود دارد این است که چهار تیم راه‌یافته به نیمه‌نهایی راهی یک شهر بی‌طرف شود و دو دیدار نیمه‌نهایی و همچنین فینال را در فاصله‌ای کم و به‌صورت متمرکز برگزار کنند. قرار بود امسال دیدار نهایی لیگ قهرمانان در شهر استانبول ترکیه انجام شود اما با توجه به شرایط این کشور ممکن است میزبانی از این شهر گرفته شود و سه دیدار آخر در یکی از دو شهر لیسبون یا مونیخ انجام شود.
ایده دیگری که در این زمینه مطرح شده و یوفا آن را هم مورد بررسی قرار داده این است که اگر همچنان این بحران ادامه داشته باشد و از شدت اپیدمی کم نشود، 8 تیم نهایی به‌صورت متمرکز در یک شهر حضور یافته و بازی‌ها به صورت تک مسابقه انجام شود که این ایده حدود دو هفته طول خواهد کشید و در این مدت تیم‌ها باید کمپ خود را در شهر مورد نظر برپا کنند. در صورت اجرای هر کدام از این پیشنهادها، مسابقات در اواخر مردادماه به پایان می‌رسد و به این ترتیب دیدارهای فصل بعد با تاخیر آغاز خواهد شد.

 احتمال حضور هواداران در ایتالیا

در ایتالیا نیز قرار است مسابقات از 19 یا 20 ژوئن(30 یا 31 خرداد) آغاز شود و قرار است به‌زودی برنامه دیدارهای این لیگ نیز اعلام شود. با توجه به اینکه ایتالیا یکی از کشورهایی بود که شیوع کرونا در آن بسیار بالا بود، سران این کشور با احتیاط بیشتری نسبت به شروع دوباره بازی‌ها تصمیم‌گیری کردند. در هفته‌های اخیر موج شیوع بیماری در ایتالیا نزولی بوده و حتی به گفته مسئولان بهداشتی این کشور، به‌زودی این بیماری در این کشور از بین خواهد رفت. در این شرایط همزمان با آغاز مسابقات فوتبال، سینماها، تئاترها و حتی کنسرت‌های موسیقی در فضای باز هم به‌تدریج کار خود را آغاز می‌کنند و در این بین پیشنهادهایی هم برای بازگشت هواداران به ورزشگاه ارائه شده است. گفته می‌شود آندره‌آ آنیلی، رئیس باشگاه یوونتوس مشغول ارائه طرحی است که تماشاگران بتوانند از میانه‌های همین فصل دوباره در ورزشگاه‌ها حاضر شوند چراکه معتقد است حضور آنها در ورزشگاه‌ها پرخطرتر از رفتن به سینما یا تئاتر نیست.

اگر چه همچنان نگرانی‌هایی درباره ابتلای بازیکنان به کرونا در صورت شروع دوباره بازی‌ها وجود دارد، اما قرار است بازی‌ها طبق برنامه قبلی انجام شود و تغییر در آن ایجاد نخواهد شد. اگر چه پیش از این گفته می‌شود ابتلا به کرونا برای افرادی که بهبود خواهند یافت مشکلات زیادی را در آینده ایجاد می‌کند اما براساس بررسی انجام شده روی سه بازی یوونتوس که تست آنها قبلا مثبت اعلام شده بود، در آنها هیچ‌مشکل جسمانی‌ای مشاهده نشده است. بلیز متویدی، دانیله روگانی و پائولو دیبالا سه بازیکن یووه بودند که در همان ابتدای شیوع ویروس به آن مبتلا شدند اما حالا با طی کردن روند بهبودی خود، به تمرینات برگشته‌اند و با بررسی‌های دقیق پزشکان مشخص شد که هیچ مشکلی برای ادامه فوتبال خود ندارند.

 *  نویسنده :  سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار