• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۱۲ - ۱۲:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرمربی گمنام چگونه بایرن‌مونیخ را متحول کرد

فلیک در مسیر تاریخ‌ سازی

بایرنی‌ها خیلی‌زود به این نتیجه رسیدند که کواچ گزینه مناسبی برای نیمکت این تیم نیست. نتایج ضعیف او باعث شد تیم از صدر جدول فاصله بگیرد و ادامه این روند می‌توانست حتی کسب سهمیه لیگ قهرمانان را برای آنها دشوار کند.

فلیک در مسیر تاریخ‌ سازی

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بایرن‌‌مونیخ دور تازه مسابقات بوندس‌لیگا را بسیار عالی آغاز کرده است و به‌نظر می‌رسد تصمیم دارد خیلی‌زود قهرمانی خود در این فصل را قطعی کند. باواریایی‌ها که فصل را با نیکو کواچ بد آغاز کردند، حالا با سرمربی جدید خود روزهای خوبی را سپری می‌کنند و نتایج درخشان هانسی فلیک که ابتدا قرار بود مربی موقت بایرن باشد، باعث شد مدیران باشگاه خیلی‌زود به این نتیجه برسند که او گزینه مناسبی برای هدایت این تیم است. فلیک حالا با دائمی شدن قراردادش با خیالی راحت‌تر روی نیمکت بایرن می‌نشیند و پس از برتری در دیدار حساس مقابل دورتموند شانس قهرمانی تیمش را تا حد زیادی بالا برده است. آنها روز شنبه در مصاف با فورتونا دوسلدورف با 5 گل به برتری رسیدند تا فاصله خود با رقبا را حفظ کنند و حالا به 9 امتیاز دیگر از 5 بازی باقی‌مانده خود نیاز دارند تا از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند.

    درخشان در دفاع و حمله

بایرنی‌ها خیلی‌زود به این نتیجه رسیدند که کواچ گزینه مناسبی برای نیمکت این تیم نیست. نتایج ضعیف او باعث شد تیم از صدر جدول فاصله بگیرد و ادامه این روند می‌توانست حتی کسب سهمیه لیگ قهرمانان را برای آنها دشوار کند. شکست تحقیرآمیز 5 بر یک برابر آینتراخت فرانکفورت تیر خلاصی برای کواچ بود و باشگاه به‌سرعت تصمیم به قطع همکاری با او گرفت. در میانه‌های فصل یافتن مربی خوبی که در باشگاهی مشغول کار نباشد، چندان آسان نیست و به‌همین‌دلیل بایرن تصمیم گرفت موقتا فلیک را به‌عنوان جانشین کواچ معرفی کند. این مربی 55ساله هم جواب اعتماد مدیران را با کسب چهار برد پیاپی ازجمله برتری 4 بر صفر برابر دورتموند، رقیب اصلی آنها در بوندس‌لیگا داد. دو شکست متوالی مقابل بایرلورکوزن و مونشن‌گلادباخ تنها نقطه ضعیف کارنامه فلیک در این فصل بوده و البته او پس از آن و در 19 بازی اخیر در تمام رقابت‌ها ازجمله جام‌حذفی و لیگ قهرمانان تیمش را بدون باخت نگه داشته است. همین روند عالی تیم را به صدر جدول بوندس‌لیگا و نیمه‌‌نهایی جام‌حذفی رسانده و در لیگ قهرمانان نیز با توجه به برتری 3 بر صفر در زمین چلسی در دیدار رفت، کار سختی برای صعود به یک‌چهارم نهایی این تورنمنت نخواهد داشت.

فلیک پس از برتری روز شنبه تیمش برابر دوسلدورف به آمار 22 برد در 25 بازی ابتدایی خود دست یافت و حتی رکورد پپ گواردیولا (21 برد از 25 بازی) در این باشگاه را نیز جابه‌جا کرد تا عملکردی فوق‌العاده از خود به‌جای بگذارد. تیم او در فاز هجومی آماری عالی دارد و به لطف درخشش روبرت لواندوفسکی در خط حمله توانسته پیروزی‌های پرگلی را تجربه کند. در این شرایط می‌توان آنها را یکی از آماده‌ترین تیم‌های این فصل فوتبال اروپا دانست و با توجه به اینکه تمرینات و مسابقات خود را پس از بحران کرونا زودتر از سایر مدعیان در دیگر کشورهای اروپایی آغاز کرده‌اند شرایط بهتری برای موفقیت در لیگ قهرمانان اروپا نیز خواهند داشت. او همچنین خط دفاعی بایرن را نیز به شرایط خوبی رسانده و این تیم به نسبت ابتدای فصل موقعیت‌های گلزنی کمتری در اختیار رقبا قرار می‌دهد. 15 کلین‌شیت و خوردن تنها 16 گل در مدتی که او روی نیمکت بایرن نشسته، نشان می‌دهد فلیک توانسته توازن خوبی در تیمش ایجاد کند. این مربی البته اذعان می‌کند که به رکوردها و آمار چندان توجهی ندارد و اولویت او موفقیت بایرن‌مونیخ و قهرمانی در مسابقاتی است که در آن حضور دارد: «در شرایط فعلی تمایلی ندارم ذهنم را با رکوردشکنی و همچنین اعداد و ارقامی که ارائه می‌شود، مشغول کنم. در بایرن‌مونیخ همیشه اولین هدف، قهرمانی تیم بوده و ما هم درحال‌حاضر به‌دنبال رسیدن به همین هدف هستیم. تنها چندهفته تا پایان مسابقات باقی مانده و نباید تمرکز خود را از دست بدهیم. در دو مسابقه اخیر دو برد خوب برابر دورتموند و دوسلدورف به‌دست آوردیم و باید همین روند را در دیدارهای بعدی نیز ادامه دهیم.»

    احیای مولر، اعتماد به جوانان

یکی دیگر از کارهای مهم او در بایرن احیای ستاره‌های افول‌کرده ازجمله توماس مولر است. در دوران کواچ، این ملی‌پوش سابق آلمانی کمتر فرصت بازی در ترکیب اصلی را پیدا می‌کرد و اکثرا نیمکت‌نشین بود، اما با آمدن فلیک او دوباره به روزهای اوج برگشته و در 18 بازی تیمش از ابتدا به میدان رفته است. او حالا با 9 گل زده و 17 پاس گل بعد از سرژ گنابری و روبرت لواندوفسکی، در رده سوم خطرناک‌ترین بازیکنان هجومی تیم قرار دارد. یواخیم لوو، سرمربی تیم ملی آلمان در ابتدای فصل اعلام کرد که دیگر او را به تیم ملی دعوت نخواهد کرد، اما با آماری که او در این فصل به‌جای گذاشته، بعید است لوو بتواند مدت زیادی روی تصمیم خود بماند و احتمالا مجبور خواهد شد دوباره این ستاره 30 ساله را به تیم ملی برگرداند.

فلیک همچنین اعتقاد زیادی به استفاده از استعدادهای جوان دارد و توانسته ستاره‌های آینده‌داری را به فوتبال آلمان معرفی کند. بی‌شک آلفونسو دیویس معروف‌ترین آنهاست که در پست دفاع چپ نمایشی عالی داشته است. فلیک پس از مصدومیت طولانی‌مدت نیکولاس زوله و لوکاس هرناندز، دو مدافع میانی خود تصمیم گرفت داوید آلابا را به مرکز دفاع منتقل کرده و دیویس جوان را جایگزین او کند. این مدافع 19ساله نیز به‌خوبی پاسخ اعتماد سرمربی خود را داد و حالا تصور بایرن‌مونیخ بدون او بسیار دشوار است. سرعت بالا و عملکرد خوبش در دفاع و حمله باعث شده جایگاه ثابتی در ترکیب اصلی پیدا کند. جاشوا زیرکزی نیز دیگر بازیکنی است که در غیاب لواندوفسکی در خط حمله می‌تواند تاثیرگذار باشد و تاکنون در دو مسابقه‌ای که به‌عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شده، توانسته گلزنی کند.

او در همین دیدار آخر تیمش نیز به میشائیل کویسانس، دیگر بازیکن جوان تیمش میدان داد تا نشان دهد اعتقاد زیادی به جوان‌ها دارد. در این دیدار با مصدومیت لوکاس هرناندز به نظر می‌رسید او در بین دو نیمه از بین جروم بواتنگ یا خاوی مارتینز یکی را به‌جای این مدافع وسط راهی میدان می‌کند، اما فلیک تصمیم دیگری گرفت و با انتقال جاشوا کیمیش از خط میانی به خط دفاع، کویسانس را به‌جای او به جمع هافبک‌های تیمش اضافه کرد. او درباره این تصمیمش می‌گوید: «این جایزه تمرینات خوب این بازیکن جوان در هفته‌های اخیر بود. او روند پیشرفت بسیار خوبی داشته و در چند هفته گذشته بسیار خوب تمرین کرده بود. به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتم او را به زمین بفرستم.»

مونیخی‌ها در دو بازی بعدی خود در لیگ به مصاف بایرلورکوزن و مونشن‌گلادباخ خواهند رفت که دیدارهای بسیار سختی برایشان خواهد بود. شکست برابر هر دو حریف در دیدار رفت و البته رقابت آنها برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان باعث شده شاگردان فلیک کار سختی برای قطعی کردن زودهنگام سی‌امین قهرمانی‌شان در بوندس‌لیگا داشته باشند.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار