• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۱۰ - ۰۴:۱۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
واحدی‌نیکبخت در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: به مربی کروات گفتم بقیه را بیشتر از من دوست داری

از پرواز می‌ترسیدم، اما مشکل اصلی من برانکو بود

اگر افت کرده بودم چرا بعد از مصدومیت زارع به من زنگ زدند؟

طی 10 روز گذشته دو مصاحبه تلویزیونی داشت که صحبت‌های او باعث تعجب خیلی از هواداران، اهالی فوتبال و شاید اصحاب رسانه شد. نیکبخت که حالا مدت‌ها بود حضور پررنگی در رسانه‌ها نداشت، با همین دو گفت‌وگو پس از سال‌ها دوباره به یکی از سوژه‌های مطبوعات تبدیل شد.علیرضا واحدی‌نیکبخت

از پرواز می‌ترسیدم، اما مشکل اصلی من برانکو بود

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، طی 10 روز گذشته دو مصاحبه تلویزیونی داشت که صحبت‌های او باعث تعجب خیلی از هواداران، اهالی فوتبال و شاید اصحاب رسانه شد. نیکبخت که حالا مدت‌ها بود حضور پررنگی در رسانه‌ها نداشت، با همین دو گفت‌وگو پس از سال‌ها دوباره به یکی از سوژه‌های مطبوعات تبدیل شد.علیرضا واحدی‌نیکبخت

  با حاشیه در متن

درباره اینکه چه شد که واحدی‌نیکبخت (که البته همه او را نیکبخت واحدی می‌نامند) به حقش نرسید، تحلیلگرهای مطبوعات ورزشی و بزرگان فوتبالی بارها و بارها گفته و نوشته‌اند و خودش نیز در گفت‌وگو با مهران مدیری در برنامه دورهمی با این جمله که «اگر زندگی ورزشکار و هنرمند حاشیه نداشته باشد، دیگر زندگی‌شان جذابیت ندارد» تکلیف را برای خیلی‌ها روشن کرد. احتمالا دلسوزان او و برخی دیگر که عذاب وجدان‌هایی را به دوش می‌کشیدند، با این جمله متوجه شدند اتفاقا نیکبخت از نحوه زندگی خود و جایگاه نیم‌بندی که درحال‌حاضر دارد، راضی است.

  چلنگر:نیکبخت افت کرده بود، زارع و معدنچی در اوج بودند

واحدی نیکبخت در دو مصاحبه‌ای که انجام داد، دلایلی را برای عدم‌حضور خود در جام‌جهانی 2006 و کمرنگ شدنش در فوتبال مطرح کرد که برای خیلی‌ها دور از واقعیت بود. شاید برخی از مخاطبان دو برنامه تلویزیونی حتی در لحظاتی از صحبت‌های نیکبخت این پرسش برایشان به‌وجود آمده باشد که چرا مجری دلایل او را می‌پذیرد و اصطلاحا سوال‌پیچش نمی‌کند؟
غیبت نیکبخت در جام‌جهانی2006 هنوز برای خیلی‌ها ناراحت‌کننده است، اما واقعیت افت این بازیکن در سال منتهی به جام جهانی بود. رضا چلنگر، مترجم وقت برانکو ایوانکوویچ در مصاحبه روز گذشته خود با تسنیم درباره صحبت‌های نیکبخت که مدعی شده به‌خاطر ترس از پرواز خود را به مصدومیت زده و به آلمان نرفته، گفت: «این‌طور که گفته شد، نیست. اول اینکه نیکبخت مدت‌ها قبل از جام‌جهانی و در اردوهای متعددی به تیم‌ملی دعوت نمی‌شد، چراکه بین سال‌های 84 تا 85 دچار افت شد و حتی در تیم باشگاهی خودش هم گاهی کمتر به او بازی می‌رسید. کادر فنی معتقد بود او باید بازی کند و به چشم بیاید تا به تیم ملی دعوت شود. در آخرین اردوی پیش از اعزام تیم ملی به آلمان، برانکو مجددا از او دعوت کرد تا بار دیگر وضعیتش را ارزیابی کند. وضعیت فنی نیکبخت بهتر از قبل شده بود، اما باید در اردو با ستار زارع و مهرزاد معدنچی رقابت می‌کرد که آنها نیز در اوج خود بودند.»
همین صحبت‌ها نشان می‌دهد نیکبخت جایگاه متزلزلی در تیم ملی داشت و همچنین به‌دلیل دودستگی در تیم ملی برانکو ترجیح می‌داد کمتر تیمش را دچار چالش کند. حال اینکه الان نیکبخت مدعی شده است ترس از پرواز او را از جام‌جهانی دور کرد، درحالی‌که او در مسابقات آسیایی بوسان، اردوی پرسپولیس در اتریش و پروازهای طولانی‌مدت دیگری بدون داشتن شواهدی از ترس حضور داشت. غیبت نیکبخت در مسابقات انتخابی جام‌جهانی2010 هم که جزء داستان‌هایی است که همه از آن باخبر هستند و در عین‌حال بی‌خبر!

  کمی تغییر موضع

باتوجه به اینکه ستاره سابق سرخابی‌ها طی دوسه روز گذشته و باتوجه به مصاحبه‌هایی که در پاسخ به مصاحبه او انجام شد سکوت کرده بود، ترجیح دادیم با خودش تماسی داشته باشیم. البته او هم که دوباره موردتوجه قرار گرفته، ترجیح داد خیلی کوتاه در این‌باره صحبت کند.
واحدی نیکبخت در گفت‌وگو با خبرنگار «فرهیختگان» در پاسخ به این مهم که پس از اظهارات اخیرش در برنامه دورهمی برخی مدعی هستند نرفتنش به جام‌جهانی ارتباطی به ترس از پرواز ندارد و پای دلایلی دیگر وسط است، گفت:«این‌طور نیست. من در مصاحبه‌ام با آقای مدیری واقعیات را گفتم. ترس از پرواز دارم، اما بیشتر مشکل من برانکو بود نه ترسی که داشتم! آن زمان برانکو با تیم بازیکنان اهوازی بیشتر کار می‌کرد و درواقع نه او از من خوشش می‌آمد نه من از او!»
وی در واکنش به افرادی که مدعی هستند او دروغ می‌گوید، افزود: «برخی دوست دارند دروغ بشنوند، برای همین علیه من هجمه درست می‌کنند. الان هم می‌گویم خیلی اوقات مجبور بودم و با هواپیما سفر کرده‌ام، اما فکر می‌کنم از روزی که واقعیت‌ها را گفته‌ام، به برخی فشار آمده است!»
بازیکن اسبق تیم‌ملی درباره اتفاقاتی که میان او و برانکو در بوسان کره‌جنوبی در زمان تیم امید رخ داد، تاکید کرد: «من برانکو را مسخره نکردم. زمانی که تیم امید قهرمان شد، برانکو فکر کرد الان چه اتفاق بزرگی رخ داده، درحالی‌که تیم ملی آن همه بازیکن خوب داشت و او تنها مهره‌چینی کرد. آن روز به برانکو گفتم تو برخی بازیکنان را دوست داری، فقط به آنها بازی می‌دهی. بعد از آن هم خودم به فرودگاه رفتم تا به ایران برگردم، اما با وساطت دادکان به اردوی تیم بازگشتم.»
نیکبخت در پاسخ به این پرسش که آیا به بازیکنان گفته بودی به فریدون زندی پاس ندهند؟ گفت: «من چه‌کاره بودم که چنین چیزی بگویم؟ اصلا در این مسائل خودم را قاطی نمی‌کردم. آنقدر فوتبالم قوی بود که نگران حضور کسی نباشم.»
وی همچنین در واکنش به صحبت‌های رضا چلنگر مبنی‌بر اینکه نیکبخت افت کرده بود و می‌دانست شاید به جام‌جهانی برده نشود، خاطرنشان کرد: «اگر این‌طور بود، چرا با مصدوم شدن ستار زارع به من زنگ زدند؟ اگر من افت کرده بودم یا هر مساله دیگری که این آقایان می‌گویند داشتم، چرا 87 بازی ملی دارم؟ این همه مسابقه داشتیم و همه اردوها را شرکت می‌کردم، اما در آن برهه وضعیت را مساعد ندیدم.»
نیکبخت در پایان هم با اشاره به شایعاتی که درباره حذف‌شدنش توسط علی دایی وجود داشت و برخی می‌گویند او با حالت غیرعادی به اردوی تیم رفته، گفت: «داستان آن روز خیلی طولانی است. شایعه که همیشه هست، اما واقعیت این است که یک روز جمعه به بازیکنان اصلی استراحت داده بودند و من هم خانه بودم. زنگ زدند که یکی از بازیکنان ذخیره مصدوم شده است و تو باید بیایی. واقعا اشتباه بزرگی انجام دادم که آن روز به اردو رفتم. با عجله به اردو رفتم و پاسپورتم را اشتباه بردم، حالا همین را سوژه کرده‌اند.»

* نویسنده : مهتاب لطفیان،روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک